karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-10-10 22:42:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Uusi vonkale utelee
ViestiLähetetty: 2012-04-30 09:48:18 
Poissa
sintti
sintti

Noh, vonkaleus ei niin uutta, mutta omistautuminen vhh-ruokavaliolle kyllä. Olin kahden vaiheilla, laittaisinko tämän aloittelijoiden puolelle, mutta kyselläänpä täällä.

Painan tällä hetkellä 98 kg, olen 25-vuotias, ja liikun "läskiksi" melko paljon (pyöräilen 6 päivänä viikossa 10-26 km, teen ruumiillista työtä opiskelun ohella, hölskyttelen välillä crosstrainerilla menemään puolen tunnin hikitreenejä), ja olen nyt aloittanut Uuden Ihanan Elämän Papan ohjeitten ja puolet+puolet -sääntöä noudattaen. Vhh-ruokaremonttiin päädyin, kun kaikista suositusten mukaisista lautasmalleista ja ohjeistuksista huolimatta paino on vain kohonnut, eikä laskenut, liikkui eli ei.

Kysyisinkin, mitä hittoa teen tälle näläntunteelle, joka on aika usein vieraanani, vaikka en saa aina "rikasta" ruoka-annosta lautaselta kokonaan syötyä? Syön nykyään yleensä aamupalan, kolmen munan munakokkelin kermatilkalla ja voilla + edellisiltaista kukkismuusia (pitää riittää pitkälle päivään ennen kuin ehtii syömään lounaan), lounaaksi jotakin kompaktia ja täyttävää (esim. itse tehdyt täyslihapullat ja raejuusto), jotain pientä (esimerkiksi jugurttia) ennen töitä, joista tultua sitten kunnollinen iltapala ja kenties myös jotakin pientä, jos esseiden kanssa painiminen venyy aamuyölle.

Pitäisikö kiltisti odotella kolmisen viikkoa kitisemättä, että elimistö ja aivot tajuavat, millä mallilla maailma on, vai pitäisikö lisätä ruuan tai rasvan määrää tai jotakin? Pahoittelen tyhmien kyselyä, olen kyllä lukenut hulluna pari viikkoa forumia ja muutamia kirjoja (Atkinsin alkuperäinen ja Syön hyvin, siksi laihdun), mutta en nyt tätä nimenomaista palapeliä hahmota itse. Näkisikö joku metsän puilta?

-Elli

Kuva

Viestin otsikko: Re: Uusi vonkale utelee
ViestiLähetetty: 2012-04-30 10:06:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hmm, liikut ja teet ruumiillista työtä, joten ootko nyt ihan varma että saat tarpeeksi energiaa ts. syötkö oikeasti tarpeeksi? Oletko laskenut koomakulutuksesi, eli sen mitä ruumiisi kuluttaisi suurinpiirtein mikäli makaisit vaan vihanneksena? Tuossa ylhäällä "laskutikun" alta, perusaineenvaihdunta. Eli kaloreita vähintään sen verran ja sun tapauksessa varmaan ihan kunnolla sen ylikin.

Nuku kunnolla. Jätä ne esseet odottamaan seuraavaa päivää. Ja juu, muutama viikko odottelua ennenkuin hätäilet liikoja.

ViestiLähetetty: 2012-04-30 12:39:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitä "kunnollinen iltapala" ja "jotain pientä" sisältää?
Missä vaiheessa syöt päivän rehut?
Millaisia nuo ruokamäärät mahtavat olla?

Kyllähän sitä sellaistakin voi kokeilla, että ensin totuttelee karppiruokiin ja syö niitä niin paljon kuin haluaa ja niin että ei tosiaan ole nälkä, sitten jos ei paino laske niin alkaa säätää määrää.

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2012-05-02 14:50:01 
Poissa
sintti
sintti

Kiitoksia vastauksista ja hyvistä selventävistä kysymyksistä ympäripyöreyksiini!

piparimuru: Laskurit ovat täällä viuhuneet viime aikoina! :) Koomakulutus oli hyvä pointti - tarvitsen laskurin mukaan jo siihen enemmän kuin VT-arviot ovat antaneet ymmärtää, liki 1800 kilokaloria pelkkään kasvisteluun. Huh! Olin sokean hyväuskoisena tarrannut ammoin koulun terveystiedon tunneilla saatuihin kalorisuosituksiin, vaikka tässä vaiheessa jo pitäisi olla viisaampi... Eipä ihme, että on ollut nälkä - onneksi esimerkiksi pienilläkin määrillä oliiviöljyä pääsee jo lähemmäs tavoitetta. Jonkin verran arvelen myös aikaa menevän siihen, että elimistö tottuu uuteen ruokavalioon ja -rytmiin, eikä verensokeri heittele häränpyllyä. Heittelevälle unirytmille en mahda mitään, enkä opiskelutahdille - yliopisto ja KELA eivät meitä laiskoja ja saamattomia elintasopummiopiskelijoita armahtele. :)

kynteli: "Jotain pientä ennen töitä" on yleensä täyttävä, energiapitoinen mutta pienikokoinen annos, jonka syötyäni nälkä ei vaivaa ja jaksaa heilua, muttei kuitenkaan yökötä tai närästä (mikä on ollut ongelma). Tämä on yleensä ollut turkkilaista jugurttia ja cashew-pähkinöitä. "Kunnollinen" iltapala tahtoisi siis olla oikeastaan iltaruoka, eli kokonainen ateria, josta tulee noin kolmas päivän kaloreista ja ravintoaineista. Se toinen "jotain pientä" on aiemmankaltainen pienoisateria, esimerkiksi jugurttia/maitorahkaa ja marjoja, ja/tai pieni kaalisalaatti.
Päivän rehut syön yleensä varsinaisten aterioiden yhteydessä: teen usein ison vuoallisen kaali-jauhelihapaistosta, josta riittää päiväksi, pariksi, ja vakiosuosikit kirpakka kaalisalaatti pähkinöillä tai kurpitsansiemenillä ja haudutettu kukkakaalimuusi kulkevat lisäkkeinä mukana.

Kiitoksia vielä hyvistä teroittavista kysymyksistä - kyllähän tämmöiset pitäisi omilla pienillä aivoillakin utsia itse, mutta joskus sitä pitää joitakin asioita itsestäänselvinä muka-totuuksina. Annetaanpa pari viikkoa mennä ja katsotaan, olisiko kroppa oppinut parempaa ja koppa viisastunut! :lol:

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-05-02 16:37:59 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Laskurit kun kerran ovat viuhuneet, niin osaat varmaan sanoa sun proteiinimääriäkin?
Näytti aika vähäiseltä tuossa, mitä kerroit.
Tarve on tietysti yksilöllinen. Toisten mielestä 1-1,5g/tavoitepainokilo on sopiva, toisten mielestä 1-1,5g/nykyinen painokilo.
Mutta vähäinen proteiinimääräkin voi nälkää aiheuttaa.

Tervetuloa karppilammikkoon :D

ViestiLähetetty: 2012-05-10 10:32:55 
Poissa
sintti
sintti

Hupsamperi! Luulin vastanneeni tänne ajallaan, mutta olen ilmeisesti katsellut unikuvia sen suhteen. :shock:

Protskuja nautin noin 70-80g/d; peesasin niitä forumia plärättyäni noin 100-115g/d runsaan liikunnan päivinä (30+km/d pyöräilyä ja täysi fyysinen työpäivä; 10-20km/d pyöräillessä ja lyhyitä työpäiviä luentojen jälkeen tehdessä pärjäilen ilmeisesti hyvin tuolla 7-80g/d); hiilareissa olen pysytellyt tuossa Atkinsin induktiovaiheen 20g/d, poislukien yksi punaviinin parissa vietetty ilta ja pari oksennustaudissa kärvisteltyä päivää, jolloin söin etupäässä jugurttia, josta ei paljoakaan kestänyt kyllä sisällä...

Ongelmani on enimmäkseen kadonnut, ja siitä olen tuhottoman iloinen; nostin hieman rasvan määrää, suurin piirtein 90-120g/d, ja aloin upottamaan siitä noin kolmanneksen aamiaseen, eli kolmen munan reilusti pinaattiseen munakokkeliin. En ole varma, onko nälän poisjääminen johtunut "edellisestä elämästä" vieroittumisesta ja uuteen ateriarytmiin tottumisesta, vai rasvan lisäämisestä; epäilen itse, että molemmista. Opettelemista on paljon, ja vaikka massapainoni ei olekaan notkahtanut, olen huomannut jo vaatteideni mahtuvan paremmin päälle, etenkin farkkujen. Pitkäkestoisen energian auringonpaisteessa eläminen tämän rapian viikon on ollut aika ihanaa, karikoista huolimatta - olen ns. aina menossa -ihminen, ja olen saanut kiksejä siitä, että maittavalla ruoalla pärjää pitkään.

On mahtavaa, että täällä forumeilla meitä uusiakin jaksetaan kannustaa ja auttaa, ja vastailla niihin tyhmiinkin kysymyksiin. :)

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-05-10 12:34:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Katsoin näin ja hyväksi havaitsin.
Ei ole tyhmiä kysymyksiä.
Kysyvä ei erehdy niin pahasti...
Karppaus on niin toisenlainen, lähes vastakohta viralliseen verrattuna.
Mutta aika hyvin olet omaksunut, ja niillä papan ohjeilla on moni aloittanut.
Toivottavasti saat pian nälän hallintaan, ja sitten muistat kuitenkin syödä.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00