karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-09 09:52:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 101 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Hieman pettynyt
ViestiLähetetty: 2011-05-24 00:01:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen ollut ikäni (nyt 48 v) vaihtelevasti ylipainoinen, tällä hetkellä BMI n. 36, välillä laihduttanut suunnilleen virallisterveellisesti, mutta enimmäkseen antanut olla. Paastoakin joskus kokeilin lähinnä mielenkiinnosta. Ei allergioita, ei perussairauksia, verensokeri ja rasva-arvot ok. Verenpaine hieman koholla ja närästys vaivannut vuosia. En tunne olevani suunnattoman jyhkeä, mutta laihtua silti tekisi mieli jonnekin ehkä painoindeksiin 28. Teen istumatyötä enkä juurikaan harrasta muuta kuin höytyliikuntaa ja verkkaisehkoa kävelyä.

Karppaus esiteltiin minulle alun perin lupauksella, että saisin syödä niin paljon kuin haluan, kunhan hiilihydraatit pysyvät tiukasti aisoissa, ja silti laihtuisin. Ajattelin että siinäpä ruokavalio minulle, sillä pidän rasvaisesta ruoasta mutta myös vihanneksista, ja toisaalta makea ei niin maita. Ja pöh! Paino putosi sen kaksi kiloa mikä lähtee minkä tahansa dieetin alussa (vettä ja glykogeenia), sitten ei tapahtunut mitään viiteen kuukauteen, jonka jälkeen päätin lopettaa. Joitakin vaikutteita kuitenkin sain, mm. että aterioilla ei ole pakko syödä perunaa jollei tee mieli.

Sittemmin minulle vakuutettiin, että karppauksen teho ei perustukaan ketoosiin vaan siihen, että ruokahalu automaattisesti pienenisi sopiviin mittoihin, tai että ruokamäärää ainakin olisi helpompi tahdonalaisesti kontrolloida kuin muilla ruokavalioilla. Ja pöh, sanon taas! Alkuvuodesta laihdutin jokseenkin hyväkarpisti (en kylläkään laskenut hiilareita tai muutakaan) seitsemisen kiloa, muttei se tuntunut sen helpommalta kuin vaikka jokin aiemmin kokeilemani Sydäntautiliiton virallisterveellinen kitukuuri. Nyt olen reilun kuukauden kokeillut, mitä tapahtuu jos 30 g päivähiilareilla syön sen verran kuin ruokahalua on, ja painohan on tietysti jymähtänyt paikoilleen.

Mistään liian pienistä ruokamääristä jumi tuskin johtuu, laskin että tänään meni n. 190 g rasvaa, 95 g proteiinia ja 29 g hiilareita: Aamulla keitetty muna, hieman juustoa ja broileria, tomaatti, kurkkua, majoneesia, kahvia kermalla. Päivällä kaalia, majoneesia ja enemmänkin sitä broileria (keitettyä, nahkoineen), taas kermakahvit. Illalla lanttua, vihreitä papuja voin kanssa, broiskun loput ja paistettua lohta päälle. Jokaisen aterian jälkeen ksylitolipurkka. Ehkä vähän normipäivää enemmän oli tuossa ruokaa. Jos en ole tehnyt majoneesia, syön aamumunan kanssa voita ja lorotan salaattiin rutkasti öljyä.

Eli siis ei ole toiminut aiempi voit syödä mitä haluat -lupaus, eikä myöhempi ruokahalua on helpompi hillitä -lupaus.

Toissailtana löysin yleiskeskustelun puoleta tällaisen mietelmän:

Wi kirjoitti:
Minä vähän arvelen, että tämän ruokavalion sopivuus/epäsopivuus painonpudotusmielessä on helposti testattavissa yhdellä kysymyksellä ja siihen annetulla rehellisellä vastauksella. Kysymys olisi kutakuinkin: koetko ruokahalusi pienentyneen selkeästi ensimmäisen karppausviikon aikana? Jos tuohon vastaa rehellisesti kyllä, niin silloin karppauksesta voi olla iso apu painonpudotuksessa.

Kun rehellisesti vastaan niin eihän se minun ruokahaluni minnekään pienentynyt ole. Melkeinpä päinvastoin, karppiruoka on niin hyvää että tekee mieli syödä entistä enemmän. Jos hiilarit laskee alle 20 päivägramman niin sitten se lihanhimo vasta iskeekin.

Olisinko minä nyt sitten niitä ihmisiä, joilla karppaus ei sovellu painonhallintaan sen paremmin kuin muutkaan ruokavaliot? Harmittaa, kun tämä muuten olisi niin helppoa (enpä ole repsahdellut). Onkohan meitä paljonkin? Tuntuu myös, että niiden, joilla karppaus laihdutuksessa toimii, on melkein mahdotonta uskoa että kaikilla ei olekaan niin helppoa! Ja ettei omia pettymyksen tunteitaan saisi tuoda julki.

Jos nyt kuitenkin haluaisin jatkaa alkukeväisillä linjoillani eli ruokamääräkontroilloituna kitu-hyväkarppina (se ainakin toimi), missä olisi oikea vertaistukiryhmä?

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

Viestin otsikko: Re: Hieman pettynyt
ViestiLähetetty: 2011-05-24 00:23:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lisään vielä, että mitään yleistä virkistymistä tai energisoitumista, jota monet hehkuttavat, en ole karppausvaiheiden aikana kokenut. Närästykselle ei ole tapahtunut mitään. Kaksi tuntia aamiaisen jälkeen on vartin ajan nälkä, ihan siitä riippumatta onko aamiainen puuroa vai munaa ja pekonia, mutta se siis menee ohi. Lounaan jälkeen nukuttaa, ihan siitä riippumatta onko lounas makaronilaatikkoa vai broilerinkoipi öljyssä lilluvan salaatin kera. Hengitys on kyllä karpatessa pysynyt raikkaana, suun bakteerit kun pistävät örvelöbileet pystyyn aina saadessaan tärkkelystä tai maitosokeria.

Verensokerista vielä että olen sitä mittaillut itse kun kotona on mittausvälineet, enkä ole onnistunut löytämään niitä paljon puhuttuja aterianjälkeisiä heilahteluja. Milloin niitä oikein pitäisi tulla?

ViestiLähetetty: 2011-05-24 00:46:24 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

kynteli kirjoitti:
Verensokerista vielä että olen sitä mittaillut itse kun kotona on mittausvälineet, enkä ole onnistunut löytämään niitä paljon puhuttuja aterianjälkeisiä heilahteluja. Milloin niitä oikein pitäisi tulla?
Mitä heilahteluja tarkoitat?
Jos et voi eritellä syömistäsi makrotasolla jne, niin täsmäohjausta tuskin helposti saa. Osalle meistä sopii se "kaikkea tarpeeksi, kunhan kontrolloi hiilarit" ja osalla pitää säätää sekä proteiinia että hiilaria tai sitten kaloreista. Kyllä joku oikea tapa löytyy, mutta ehkä ajan kanssa vasta? Ja sit pitää muistaa, että vaikka on omasta mielestään kuinka syönyt "hyvin" entisessä elämässään, niin kropalla voi olla silti vajetta jostain ravintoaineista ja sitä kautta menee aikaa, kun vikoja korjaillaan ja sen aikana ei läskin mobilisointi vaan helposti onnistu. Sitten hirveän yleinen syy painonputoamattomuuteen on kilpirauhasen vajaatoiminta, se on harmillisen usein myös huonosti hoidettu/diagnosoitu, joten sen tila kannattanee tutkituttaa ehdottomasti, varsinkin jos oireita siihen suuntaan on yhtään. (painonputoamattomuus ja helppo nouseminen on yksi oire)

ViestiLähetetty: 2011-05-24 01:18:07 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Kiteytit oikeastaan sen mikä minua kaivelee tässä "saat syödä mitä haluat kun hiilarit pysivät kurissa" ja "ei tarvi laskea" ja "no ei kaikki tarvitse ketoosia"-ajattelussa. Kun eihän se ihan niin kaikilla ihmisillä mene. Jos nuo metodit sopivat joillekin niin eivät ne sitä tarkoita etteikö olisi ihmisiä joiden pitää laskea kaikki, pysytellä hyvin vähillä hiilareilla ja tarkkailla just myös noita protskuja ja kaloreita. Ja juuri tämän takia ihmiset pettyvät ja luovuttavat kun heille on uskoteltu että joo, ihan kaikki voivat ottaa tämän löysin rantein ja voihan sitä ruisleipää välillä ottaa ja näin päin pois. Mikä on surullista :?

Mitä karppauksen sopivuuteen tulee niin biologisesti sen kyllä pitäisi olla homo sapiensille se sopivin ruokavalio, joten sinänsä ei ole kyse siitä että toimiiko se vai ei. Vaan siitä että minkälainen sovellus tuosta ruokavaliosta parhaiten sille omalle kropalle sopii. Ja siinä voi hyvinkin olla aikamoinen säätäminen ennen kuin löytää ne itselleen sopivat makrot, itselleen sopivan liikunnan määrän, itselleen parhaiten sopivat ruoka-aineet ja niin edespäin. Mutta luovuttaa ei missään nimessä kannata. Itselleni ei hyväkarppaus missään nimessä sovi vain ainoastaan ketoilu, prodet on pidettävä normipainon ja nykypainon välillä grammoissa ja joudun kyttäämään ja syklittämään kaloreitakin. Jos en niin tee, tulen kipeäksi eikä se painokaan siinä kummemmin putoa. Se on laskemista inhoavankin pakko niellä. Nälän lähtemiseenkin voi mennä monta kuukautta ja senkin kanssa pitää säätää vaikka kuinka (itselläni maitotuotteiden jättäminen ja aivan minimihiilareille meneminen auttoi näläntunteeseen). Mutta nämäkin ovat taas yksilöllisiä tekijöitä ja se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Joten inhottavaa tuo säätäminen on koska jokaisella on niin erilainen metabolia, mutta siitä ei ole epäilystäkään etteikö VHH olisi lähimpänä ihmisen luonnollisinta ja terveellisintä ruokavaliota.

Joten älä luovuta vielä :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-05-24 01:20:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
kynteli kirjoitti:
Mitä heilahteluja tarkoitat?

Ihan sitä, että verensokerin jossakin vaiheessa aterian jälkeen pitäisi nousta, ja sitten taas erittyvän insuliinin vaikutuksesta laskea. Aiheesta esim. täällä. Normaalin aterian jälkeen en ole onnistunut tällaista mittaamaan, oli sitten karppiateria tai muu. Laboratoriossa sokerirasituskokeen yhteydessä kyllä, mutta se nyt olikin aika erikoinen "ateria".

Mimmimakia kirjoitti:
Jos et voi eritellä syömistäsi makrotasolla jne, niin täsmäohjausta tuskin helposti saa.

Eikös tuossa ensimmäisessä postauksessani ollut tältä päivältä (ts. maanantai) makrotason erittely? Ei silti, en oikeastaan niin ravitsemusohjausta kaipaa. Vertaistuki on eri asia.

Kilppari on tutkittu, ei vikaa.

ViestiLähetetty: 2011-05-24 01:23:23 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Ai niin muuten, jos sulla on ollut närästystä niin se tekee ihan pirusti nälkää. Mulla ainakin. Eikä karppaus siihen auttanut koska maha oli särkylääkkeistä ruvella, joten tarvitsin Pantoprazolia siihen. Tosissaan toi ärtynyt vatsa voi aivan kiljumalla kiljua sitä nälkäsignaalia, joten se voisi olla yksi syy nälkään? :-k

ViestiLähetetty: 2011-05-24 01:35:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Joo, käytän pantopratsolia, valmisteen nimi vain on Somac Control mutta vaikuttava aine tuo sama. Sitähän pitäisi käyttää vain tilapäisesti, mutta kyllä se minulla on kroonisessä käytössä. Eivät lääkärit mitään muuta voi närästykselle tehdä kuin käskeä laihduttaa. Ja se on totta että ilman lääkitystä tulisi etenkin maitotuotteita vedettyä itsehoitona, nyt olen niistä pidättäytynyt.

Ei minulla oikeastaan niin nälkä kyllä ole, vaan ruokahalu. Ei vain tule sitä sellaista kylläisyyssignaalia että nyt ei muruakaan enää. Ruoka vain on liian hyvää, jotta sen voisi jättää syömättä :oops: .

ViestiLähetetty: 2011-05-24 01:43:56 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Mulla on joskus tosi herkullisia karppiruokia tehdessä ollut tollainen fiilis :mrgreen: On ne vaan niin hyviä.

Mulle tosiaan toi nollalinja maidon suhteen, minimihiilarit ja minimiprode auttoivat tuohon nälkään. Ja se että jätin yhden aterian ihan hiilarittomaksi ja vedin vain protskua ja rasvaa. Mutta nämä nyt ovat edelleenkin omia säätöjäni ja kaikilla on erilaiset kropat. Mutta on niitä konsteja :D

ViestiLähetetty: 2011-05-24 05:10:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä toinen suurinpiirtein samoissa mitoissa aloittajan kanssa: ikää 46, BMI nyt vähän yli 37, tavoite-BMI 28:n pinnassa.

Kuulun myös uudelleenaloittaneisiin, eli laihdutin v2003-2004 kymmenisen kiloa, mutta sitten työkiireet puskivat päälle ja seliseli. Kaikki tuli takaisin.

Ja edelleen, kuulun myös niihin, jonka on seurattava myös päivittäistä kalorimäärää, jos haluan laihtua. Minultakin puuttuu tuo kylläisyyden tunne, kontrolli karkaa helposti ja syön yli oman tarpeen. Yritän nyt taas opetella, että miltä se tuntuu, kun syö niin että nälkä lähtee, mutta ei ähkyyn. Karppiruoalla on mielestäni helpompi pitää tuo linja, koska nälkä ei tosiaankaan ryöpsähdä päälle.

Olen itse päätellyt niin, että kun syön niin, että päivittäinen energiavaje jää n 800-900 kaloriin, laihdun n kilon viikossa. Kun sitten koostan päivittäisen kalorimäärän suurinpiirtein r70-prot20-hh10 (välillä jopa 75-20-5), pysyy nälkä hallinnassa. En sano kokonaan poissa, koska kyllä minullakin tulee aterioiden välillä sellaista tyhjyyden tunnetta ja tekee mieli napsia jotain, mutta yritän selittää sen itselleni, että mahalaukku siinä vaan pienenee :mrgreen:. Ja tosiaan, aterioiden koko mulla on huomattavasti pienempi kuin vt:llä.

Välillä tulee kunnon mättöpäiviäkin, esim n 3500-4000 kcal/päivä (etenkin silloin, jos alkoholi on mukana kuvioissa). Mutta kun sen sallii itselleen ja vaan seurailee mitä tapahtuu, huomaa että se saattaakin vaan buustata painonpudotusta. Olen sallinut nämä mättöpäivät itselleni n 1-2 kertaa kuukaudessa.

Veden juonti on myös tärkeää. Itse sekoitan usein nälän ja janon tunteet. Juon silloin tuopillisen vettä, jos kyse ei ole ruoka-ajasta.

Älä vielä luovuta. Kaikille meille rasvan lisääminen ei ole se juttu, valitettavasti. Kalori ei ole kalori, mutta liian suurella kalorimäärällä ainakaan minä en vaan laihdu. Ja haluan laihtua! Tickeri hämää sen verran, että olen jakanut tavoitteeni 4 osaan. 1 tavoite häämöttää kilon päässä, mutta siitä on vielä 30 kg lopulliseen tavoitteeseen. :D

Täältä ainakin kovasti tsemppausta, samojen juttujen kanssa tässä painitaan. Tämä ikäkin tekee painista mielenkiintoista; silloin nuorempana läskit kyllä lähti vähän vähemmälläkin laskemisella, mutta nyt ei. Mutta mukana polskitaan! Sisua päivääsi!
toivottaa Kippura

Kuva
iHerb -koodini on JOK311; saat sillä ensitilaajana 5 $ alennuksen.

ViestiLähetetty: 2011-05-24 08:43:15 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

kynteli kirjoitti:
Mistään liian pienistä ruokamääristä jumi tuskin johtuu, laskin että tänään meni n. 190 g rasvaa, 95 g proteiinia ja 29 g hiilareita. ... Ehkä vähän normipäivää enemmän oli tuossa ruokaa.
Niin jotain 2100 kcal. Eli ei se kovin paljon ole tuokaan. Mut Riekko tuohon anto hyvät neuvot kyllä. Tää kuulostaa nillitykseltä, mut ihan oikeasti rehellisestä näläntunteesta pitäisi olla iloinen. :)
kynteli kirjoitti:
Onkohan meitä paljonkin? Tuntuu myös, että niiden, joilla karppaus laihdutuksessa toimii, on melkein mahdotonta uskoa että kaikilla ei olekaan niin helppoa! Ja ettei omia pettymyksen tunteitaan saisi tuoda julki.
No toki on ja saa tuoda. :) Mä seuraan itse sen vuoksi, "hankalia tapauksia", et keksisin sen viistasten kiven.
kynteli kirjoitti:
Normaalin aterian jälkeen en ole onnistunut tällaista mittaamaan, oli sitten karppiateria tai muu.
Sulla on normaali sokerinsieto ja kun ruoka-annoksessa on vähän hiilaria, niin ei se verensokeri voikaan nousta. Tätähän pidetään karppilandiassa ihanteena, sillä romahtava verensokeri nälättää ja syötättää.
kynteli kirjoitti:
Kilppari on tutkittu, ei vikaa.
Ok, näinhän ne tuppaa meille aina väittämään, jos arvot ovat viitteissä. :) todennäköisyys sille, että jotain vikaa olisi, on aika pieni silloin jos TSH n.1 ja t4v viitealueen yläkolmanneksessa. Muussa tapauksessa vikaa voi kuin voikin olla, vaikka olisi "täysin normaalit" arvot. Tää on vähän tämmönen ärsyttävä asia taa kilpparijuttu.

ViestiLähetetty: 2011-05-24 12:32:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

snowgrouse kirjoitti:
Ai niin muuten, jos sulla on ollut närästystä niin se tekee ihan pirusti nälkää. Mulla ainakin. Eikä karppaus siihen auttanut koska maha oli särkylääkkeistä ruvella, joten tarvitsin Pantoprazolia siihen. Tosissaan toi ärtynyt vatsa voi aivan kiljumalla kiljua sitä nälkäsignaalia, joten se voisi olla yksi syy nälkään? :-k

Jonkun verran OT: Samma här. Onko mitään tietoa mistä kyseinen ilmiö johtuu? Olen monet kerrat miettinyt tuota. Varsinkin silloin kun on joutunut oksentamaan närästyksen vuoksi tuo nälkä iskee ihan hurjana. Ja mulla tämä nälkä nimenomaan himoitsee hiilareita.

Minulla taas on löysä mahaportti joten oletan että tähän vaivaan ei auta karppaukset tai muutkaan... Ja sitten kun vielä joutuu vetämään suhteellisen paljon tulehduskipulääkkeitä tms kipeiden nivelien vuoksi niin jee.

ViestiLähetetty: 2011-05-24 20:30:15 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Omalla kohdallani olen huomannut, että se lihanhimo lähtee lihaa syömällä.

Itselläni näyttäis toimivan parhaiten rasvaa ja prodea suunnilleen saman verran tai prodea vähän vähemmän kun rasvaa. Syön kyllä hiilareitakin sellaisen 50-80g/pv.
Mulla se nimenomaan paras näläntunteen katoaminen ja ruokahalun helpottaminen tulee kun rasvat ja prodet on suunnilleen samoissa. Jos tiputan prodea ja lisään rasvaa, niin alkaa tulla mielihaluja. Tekee mieli syödä, vaikkei olekaan nälkä.

Ajatus pätkii nyt sen verran, etten saa tuohon mitään järkeä. Joten jätän kommentoinnin tältä erää tähän.

ViestiLähetetty: 2011-05-24 22:36:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo. Jospa yrittäisin vähitellen palailla siihen, mikä jotenkuten alkuvuodesta toimi. Eli ei ihan niin tiukan karppi, ja ruokamääräkontrolloitu. Mihinkään hillittömiin leipämässyihin ei kuitenkaan ole tarkoitus sortua, ja aika rasvaisena pitää syömiset. Kesällä aion popsia tuoreita mansikoita niin paljon kuin napa vetää, ja käydä muutaman kerran terassikaljalla. Ehkä keitän kertaalleen myös uusia perunoita vain todetakseni, etteivät ne ole hyviä (pidän tällaisista ruokaperinteistä). Liikuntaa sietäisi lisätä; sopivatehoinen liikunta tuntuu kumma kyllä hillitsevän ruokahalua minulla. Jonkin verran näläntunnetta siis odotettavissa, ja haluja joita en kunnolla pääse tyydyttämään, mutta toisaalta voisin myös pyrkiä siihen, että kaikki, mitä syön, olisi herkullista.

Tickerin voisi tehdä, jospa se motivoisi. Ruokapäiväkirjaan ei nyt taida (henkiset) energiat riittää. Tai mistä sitä tietää.

Nuo voileivät ovat aiemmin olleet isoimpia ongelmiani, siksi niiden suhteen on oltava tarkka. Alkuvuodesta sallin itselleni yhden palan täysjyväruisleipää tai siemenpitoista näkkäriä päivässä, söin sen yleensä aamulla paksun voi-, juusto- ja vihanneskerroksen kera. Toinen mihin pitää varautua ovat illalla iskevät työinspiraatiot. Joskus en malta lähteä duunista pois ja sitten kipaisen kioskista jotakin evästä, eikä siellä ole oikein muuta kuin hiilaria tarjolla. Ehkä varaan pöytälaatikkoon kalasäilykepurkkeja ja pähkinöitä, ja vihanneksiahan aina voi pitää jääkaapissa.

ViestiLähetetty: 2011-05-24 23:00:30 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Kananmunia kantsii myös aina pitää keittiössä vinot pinot. Ovat mulla pelastaneet monesti kun muut safkat ovat olleet lopussa. Munavoi on itsessään hyvä, simppeli eväs ja pitää nälän tosi hyvin loitolla :D

ViestiLähetetty: 2011-05-24 23:07:36 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Totta ja säilyvät keitettyinä jääkaapissa tosi kauan, elleivät tule syödyksi sitä ennen. :D Meillä menee siis kenno/päivä keitettyjä munia, jos sille tielle alkaa. Ku ipanat vetää niitä silmät pyöreänä ja koirallekin pitää oma olla ja äiti ja isiki syö jonkun. :D

ViestiLähetetty: 2011-05-24 23:21:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

snowgrouse kirjoitti:
Kananmunia kantsii myös aina pitää keittiössä vinot pinot.

Duunin keittiössä niitä ei voi kypsentää, ei ole liettä. Tai ehkä mikrossa vesihauteessa onnistuisi? Valmiiksi keitetyt ovat liian houkuttavan hyviä, ne söisin ennen aikojaan. Kalasäilykkeiden ja pähkinöiden kanssa ei tulisi sitä ongelmaa, ne eivät ole niin herkkua.

ViestiLähetetty: 2011-05-24 23:26:53 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Ei muuta ku keittelet kennollisen aina töihin jääkaappiin. Mitä se haittaa, jos niitä himottaa? Nehän ovat terveysruokaa parhaimmillaan. ;) Kyllä mullakin tulee joskus sellaisia munapäiviä, et hups heijaa, vaan kaipa sitä tarvii sit niitä hiveniä niistä, kerran tekee niin paljon mieli?

ViestiLähetetty: 2011-05-24 23:48:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Sitä se haittaa, että minun on pakko kontrolloida myös syömisen määrää, muuten ei näytä tulevan mitään. Ja keitetyt munat ovat semmoista ruokaa, jota voin hotkaista ähkyyn asti, jos niitä on saatavilla. Joku säilykekala tai pähkinät ei aiheuta tätä ongelmaa - tai ainakaan vielä ei ole aiheuttanut!

Edit: Kas hieno ticker syntyi, on kyllä vähän turhan isokokoinen, mutta antaa nyt olla. En siis pyri viralliseen normaalipainoon, mitä en tunne ollenkaan omakseni, vaan lievään ylipainoon. Jo alle kolmenkympin painoindeksi olisi jees, muutama kilo siitä alle plussaa muttei mitenkään välttämätöntä.

ViestiLähetetty: 2011-05-25 16:59:28 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Leipä"ongelmaanhan" vois kokeilla tehdä pakastimeen esim. mantelileipiä tai jotain muita, joiden ohjeita täältä resepteistä löytyy. Sieltä sitten vaikka illalla sulamaan, aamulla täytteet ja töihin evääksi mukaan. Säilyy kyllä päivän esim. jääkaapissa täytteineen päivineen. 1-2 "sämpylää" voi syödä huoletta ja sopivilla täytteillä saa ihan täyttävää.

ViestiLähetetty: 2011-05-26 01:06:31 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Mikrossa saa tehtyä tosi hyviä munakkaita. Itse teen niin että sulatan keraamisessa kulhossa n. 30 g voita, ja sitten vatkaan sekaan kaksi munaa. Kahdeksi minuutiksi mikroon ja avot! Tulee tosi kuohkeaa ja mikä parasta, ei tartu kipon reunoihin kiinni joten tiskiäkin tulee vähemmän :D Toi on tosi hyvä pikahätäkarppiruoka ja siihenhän voi viskellä kinkkua ja pakastevihanneksia sekaan jos haluaa :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 101 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00