karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-10-03 19:43:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-07-15 16:13:39 
Poissa
sintti
sintti

Toivottavasti te ihanat karpit voisitte auttaa minua, olisin ikuisesti kiitollinen!
Tässä nyt pieni tarina vailla onnellista loppua.

Olen 21vuotias nainen. BMI 31,7, mitoin 173cm ja paino mahtavat 95kiloa.

Lapsena olin täysin normaalipainoinen. 12vuotiaana alkoivat rakkaan mummoni pullat ja namit maistua ja yhdeksi kesäksi sitten jämähdin mummon omaksi pieneksi syöttöporsaaksi. Äitini taisi tuolloin olla ainoa, joka sanoi suoraan että olenkos huomannut itse, miten kamalasti olen lihonnut ja näytän ihan possulta. En äitini puheista kuitenkaan piitannut sen kummallisemmin, vaikka itkuhan siinä sitten illalla tuli kun itseään "salaa" peilistä katsoi.

Kun menin yläasteelle muistan sen päivän kun kävin vaa'alla. Taisin painaa tasan 70kiloa. Aloin seurustelemaan ja mummolassa kyläily jäi vallan. Yläasteen lopussa yhtenä päivänä terveydenhoitaja kutsui minut luokseen ja kauhuissaan pyysi minut vaa'alle. Hän kaivoi esitteistä syömishäiriöstä. Yllätyin totaalisesti kun vaaka ei näyttänyt lähellekään edes 60kiloa. Vaan paljon vähemmän, reilu 55kiloa. Tämä paino siis teki minusta melko hoikan yli 170cm pituudellani.
Mitä pullaläskeilleni oikein oli tapahtunut?
Noh, tietty kun olin alkanut seurustelemaan, niin mummon pullat jäivät ja vaihtuivat poikakaverin kanssa "pitkin kaupunkia juoksemiseen".

Koin yläasteen jälkeen monta traagista läheisen menetystä ja poikakaverinikin jätti vailla selitystä, joiden vuoksi masennuin ja erakoiduin sisätiloihin. Sen verran jaksoin mennä ulos, että kävin ostamassa karkkia, leivoksia, sipsiä ja suklaata.
Herkuttelu jatkui jatkumistaan jopa vuosia. Vaa'alla en koskaan käynyt noien vuosien aikana, mutta ilman sitäkin kapinetta huomasi, että kiloja oli tullut.
18vuotiaana tapasin kivan miehen, ja hänkin tykkäsi mättää pizzaa nassuun television edessä, siinä meitä sitten kaksi oli.

2011 tammikuussa menin huvikseni vaa'alle. Järkytyin niin pahasti että pillahdin äänekkääseen itkuun. Vaaka näytti tasan 106,5kg. "Mitä ihmettä, mitä helv...." muistan miettineeni.
Oli pakko tehdä jotain.

Otin selvää karppaamisesta. Yhdistin karppausta "tavalliseen" terveelliseen ruokavalioon. Vaaleat leivät jäivät vallan, enää ei maistunut riisi, peruna, pasta, nuudelit. Aloin syömään lohta, kanaa, lihaa, kalkkunaa. Opettelin tekemään hyviä salaatteja ja pidin niistä oikeasti. Tummaa leipää söin pari palaa päivässä. Limsat ja mehutkin jäivät, ja vesi oli ruoka ja janojuomana, vallan.
Kananmuna aamiaiset tulivat tutuiksi, joskus pistin kananmunia keittymään. Raejuusto, tonnikala ja leipäjuustokin olivat ostoslistallani usein.
Herkut ja roskaruoka joutuivat pannaan.
Aloin opetella liikkumaan vähitellen ja lisäsin liikuntaa. Kävin keskimäärin 2kertaa viikossa tunnin ripeällä lenkillä ja uimassa 3kertaa viikossa. Aloin myös käyttämään kalorilaskuria ja kiloklunia päivittäin.

Painoni ei ottanut pudotakseen moneen kuukauteen yhtään. Hakeuduin lääkärille, ja ravitsemusterapeutille. Käytiin yhdesäs läpi aina syömisiäni ja liikkumisiani joista pidin tarkkaa kirjaa. Ihmeteltiin, miksi painoni ei ole ottanut pudotakseen. Teetettiin erilaisia verikokeita, esim kilpirauhaskokeet, ne olivat normaalit. Ja nekin teetettiin inttämiseni vuoksi 4kertaa.
Minussa ei siis sairautta ollut, joka olisi estänyt laihtumiseni. Lopulta lääkäri ja ravitsemusterapeutti totesivat, että "syön salaa kulman takana herkkuja" joista jätän maintisematta ja en laihdu.
Tämä väite ei ollut totta. Lopetin lääkärillä käymisen.

Heitin viimeisen korttini pöytään. Aloin käymään uimassa 5kertaa viikossa ja pitkällä lenkillä 7kertaa viikossa. Olin lopen uupunut liikkumiseen, mutta se tuotti tulosta. Yhdessä terveellisen ruokavalion kanssa aloin laihtumaan. Puolessa vuodessa painoni putosi 106,5kg -> 92kg.

Tuolloin sairastuin kuitenkin eräänlaiseen tartuntatautiin, joka olisi voinut myös pahimmassa tapauksessa viedä hengen. Siinä kohtaa muistan ajatelleeni, että elämä on liian lyhyt laihduttamiseen ja haluan herkutella ja nauttia hyvästä ruuasta. Se oli paha virhe.

Oon vuodenverran painanut 95kiloa. Ja kymmeniä kymmeniä kertoja yrittänyt tehdä asialle jotain. Yhdessä kohtaa jaksoin käydä 2kk salilla 4kertaa viikossa ja söin terveellisesti. Painoni ei pudonnut kiloakaan. Motivaatio laski ja taas alkoi herkut maistumaan ja jämähdin sohvanpohjalle.
Samaa rataa on mennyt koko vuosi. Haaveilen pizzaa sohvalla syöden olevani normaalipainoinen ja ajattelen että "huomenna varmasti aloitan enkä luovuta".

Monet epäonnistumiset ovat alkaneet siitä että esimerkisi on sisaruksen syntymäpäivät. Otan täytekakkua. Ja sitten jää yhen päivän lenkki väliin. Jotenkin seuraavanakaan päivänä ei sitten huvitakaan lähteä lenkille, ja taas maistuu herkut ja kierre on valmis.
Olen itse siis joko tai ihminen. Kerrasta poikki. Joko en ota karkkia tai syön koko pussin. Joko en syö pizzaa, tai vedän kokonaisen.

Vielä jonakin päivänä tahtoisin olla normaalipainoinen. En tahtoisi koskaan olla laiha tai hoikka. Minulle riittäisi esimerkiksi 70-75kilon paino. Siihen minulla olisi siis matkaa 20kiloa.

Mutta miten pääsisin alkuun? Yrityksen puutetta se ei ole, mutta motivaatio katoaa yhtä nopeasti kuin se ilmestyykin.

Auttakaa oi karpit minua!

ViestiLähetetty: 2012-07-15 17:49:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olet jo ottanut ensi askeleen kirjautumalla tänne.
Hyvä.
Yleisin elämäntavan muutoksen aloituspäivä on huomenna, tai maanantaina...

Aloita hyvä ihminen tänään.
Tietoa sinulla tuntuu olevan, motivaatiotakin.
Näytä meille ja muille, varsinkin itsellesi että onnistut.
Jos tulee juhlia ja "repsuja" takaisin karppilampeen, hei se on elämää!

Ota itsellesi muistiin mittoja, paino ja päivämäärä.
Laita tänne tai itsellesi talteen, niin voit katsoa missä mennään.
Kuvaa aikaajoin samanlaisia kuvia vaikka kännyllä, niistä muutos näkyy helpoimmin.

Muista myös muut vaikutukset, saattaa käydä niin ettei sinun tarvii mennä enää lääkäriin...
Usko pois et halua kakkostyypin diabetesta....

Uusi elämä alkaa tänään.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2012-07-16 16:44:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Iso isä tuossa sanoikin paljon hyviä asioita.

Päivä kerrallaan, älä mieti liian pitkälle asioita vaan nauti hetkistä ja hyvästä karppiruoasta. Tee pieniä arjen valintoja, hyötyliikuntaa sitten lisäät sitä vähitellen. Ei kannata turhaan aloittaa liian räväkästi. Ensin luodaan pohja, jossa ihminen nauttii liikunnasta sen itsensä tähden - ei pelkästään koska haluaa pudottaa painoa. Mistä päästäänkin siihen että ei kannata lannistua ellei paino tipu, ajattele omaa oloasi? Itse ainakin voin niiiin paljon paremmin kun liikun ja syön karpisti, ettei painon tyssääminen aiheuta mitään katastroofia.
Herkkujakin pitää välillä popsotella, niitä hiilariherkkujakin. Sitten taas takaisin karppimaailmaan :) Itse sallin viikonloppuisin " vapaamman" elämän ja arkisin olen ruodussa. On tähän saakka toiminut hyvin :)

Ihan varmasti onnistut pudottamaan painoa! =D>

ViestiLähetetty: 2012-07-17 20:17:35 
Poissa
sintti
sintti

Heippa ysikaks ja tervetuloa mukaan!

Olen samaa mieltä edellisten kanssa eli tee ensin rauha itsesi kanssa. Eli lopeta stressaaminen ja koita asennoitua elämään rennommin. Hyötyisitkö, jos menisit keskustelemaan jonnekin asioistasi yleensä? Kerroit, että olet kokenut kovia, paljon menetyksiä ym. Ovatko ne syynä siihen, ettet hallitse syömistäsi eli sen sijaan, että antaisit itsellesi luvan syödä hiukan hyvää ja lopettaa siihen, niin hiilareitten syöminen laukaiseekin jonkun lohdutuksen? Saat niistä välitöntä mielihyvää. Siis tämä on vain minun ajatukseni, en tiedä osuuko yhtään oikeaan.

Jotenkin tuntuu siltä, että mikäli mahdollista, niin vältä jonkun aikaa kokonaan huonoja hiilareita. Syö riittävästi kunnon ruokaa, niin on helpompi vastustaa kiusauksia. Ja totuushan on se, että valitettavasti laihduttamisessa ei ole mitään poppakonstia. Ei tämä karppauskaan sellainen ole. Itse olen joidenkin kuukausien jälkeen pikku hiljaa oppinut kuuntelemaan kehoani ja joutunut myöntämään myös sen, että jos saa liikaa kaloreita, niin ei laihdu. Mutta - tällä syömistavalla pysyy pidempään kylläisenä ja jatkuva puputtaminen jää vähitellen. Oikotietä onneen ei siis ole olemassakaan :(

Liikunnasta sen verran, että jos aikoo pelkällä liikunnalla laihtua, niin sitä pitää harrastaa todella paljon (kuten mainitsitkin). Laihduttaminen ei voi pidemmän päälle perustua pääosin liikuntaan, tai ainakin aniharvalla onnistuu. Liikunta tekee aina hyvää, muokkaa kroppaa, lisää lihasvoimaa ja jaksamista jne., mutta mielestäni on enemmänkin laihduttamisen tuki ja antaa hyvän fiiliksen. Liikunta ei saa olla rangaistus!

Olet vielä niin nuori, että pystyt loistavasti muuttamaan elämäsi suuntaa kohti haluamaasi. Löytäisitkö jostain kaverin, joka lähtisi kanssasi karppaamaan ja vaikka lenkille/salille? Itse viisikymppisenä ja aina ylipainoisena olleena olen käynyt läpi kaikki mahdolliset ja mahdottomat laihdutusjutut ja ymmärrän hyvin tuskasi. Ota realistinen tavoite, jätä huonot hiilarit kokonaan ja välttele vähän muitakin (ei liikaa), liiku niin, että tuntuu hyvältä ja nauti elämästäsi ja kesästä kiloista huolimatta. Kun se elämä kuitenkin on tässä ja nyt ja muutos tapahtuu pikku hiljaa - sekä kropassa, että päässä :wink:

Tsemppiä ja pysy linjoilla!

ViestiLähetetty: 2012-07-17 21:27:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on myös ollut nuo juhlat ongelmana. Kaikki läheiset on syntyneet talvella, jolloin lihon muutenkin, ja onhan se joulukin...

Kun repsut meinaa jäädä päälle, on vaan oltava repsuilematta. Siskot ymmärtää kyllä, kun välittävät siusta.

Miusta on parempi leipoa karppiherkkuja, esim. mutamuffinit valmistuu nopeasti, kuin herkutella millään koukuttavammalla. Paino saattaa nousta karppiherkuillakin, mutta mielelle ne on parempi vaihtoehto.

ViestiLähetetty: 2012-07-17 21:32:48 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

salmiakkikala kirjoitti:
Miusta on parempi leipoa karppiherkkuja, esim. mutamuffinit valmistuu nopeasti, kuin herkutella millään koukuttavammalla. Paino saattaa nousta karppiherkuillakin, mutta mielelle ne on parempi vaihtoehto.

Ja onhan ne karppiherkut elimistöllekin parempi vaihtoehto kun ovat ravinteikkaampia ja tehty kunnollisista ja luonnollista aineista.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2012-07-18 08:31:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Stressi on syy miksi jumi iskee. Itse olen taas karpannut 2 vuotta ja juurikaan en ole tulosta laihtumisen suhteen saanut. Sen sijaan allergiat ovat hepottaneet huomattavasti ja koko iän vaivannut käsien ekseema on poissa. Miulla on tässä jopa koira, ensin se tuli kesälomalle meille mutta jääkin pysyväksi, minä, ikäni myös eläinpölylle allerginen... No, stressin syyt ei ole siinä etten laihdu, vaan muualla (v*ks mennyt avioliitto, sen myötä mahdottomuus tehdä ollutta työtä, jne... Nyt oon eronneena ja työttömänä, katos kummaa kun stressi alkaa helpottaa.)

Miun mielestä tuossa kuultaa liika yrittäminen ja liikunnan liika korostus. Ehkä pelaisin syömisten suhteilla, etsisin sen mikä toimii: onko se sitten hiilarien vähentäminen ja rasvan lisäys vai ehkä toisin päin? Kalorimäärän lisäys ehkä, tai vähentäminen? Elimistön herättely aineenvaihdunnan kiihdyttämiseksi? (Tyyliiin kaalit, kookosrasva, vihreä tee, jne?)

Ala pitää ruokapäiväkirjaa vaikka tän ketjun alle, niin kokeneemmat karpit osannee antaa vinkkejä siihen.

Elämä on liian lyhyt stressaamiseen ja itsensä kiusaamiseen, ala siis nauttia hyvästä, herkullisesta karppiruuasta. :)

ViestiLähetetty: 2012-07-18 09:10:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Noissa viesteissähän ne vinkit jo tulivatkin - nauti hyvästä karppiruoasta, liiku jos se on hauskaa muttei hampaat irvessä, ei ole katastrofi jos paino ei putoa.

Yhtä kumminkin kysyisin vielä: miksi haluat laihtua? Miten elämäsi on toisenlaista sitten kun olet 20 kg kevyempi?

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2012-07-21 08:48:26 
Poissa
sintti
sintti

Moi,

vuosien karppauskokemuksella voin kertoa, et mulla laskee paino näköjään ketokarppauksella. Se on ainoa konsti myös pitää herkkuhimot jotenkin kurissa... tsemppiä!

ViestiLähetetty: 2012-07-21 09:33:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Rupee liikkumaan ja syö oikein. Täälläkin liian monet vetää makkaraa etc.....
Ei hyvä malli aloittelijalle.
Voimia, jos olet tosissasi.

ViestiLähetetty: 2012-07-21 09:38:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

kynteli kirjoitti:
Noissa viesteissähän ne vinkit jo tulivatkin - nauti hyvästä karppiruoasta, liiku jos se on hauskaa muttei hampaat irvessä, ei ole katastrofi jos paino ei putoa.

Yhtä kumminkin kysyisin vielä: miksi haluat laihtua? Miten elämäsi on toisenlaista sitten kun olet 20 kg kevyempi?

Kuka haluaa olla ähky ja ylpeillä sillä? Ryhtiä elämään ja läskit lihakseksi.
Naisen ihannemitat tosin ovat 90-60-90.

ViestiLähetetty: 2012-07-21 10:27:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kehtaatkos ihan tosissasi Väiski sanoa naiselle, jonka BMI on yli 31, että vyötärön pitäisi olla 60 cm? Vähän harkintaa saisit käyttää.

Tämä on jo toinen ketju tänä aamupäivänä, missä oot kirjotellut miun mielestä asiattomia. Merkkaanpa sinut vihamieheksi, etteivät sinun viestisi näy enää minulle.

ViestiLähetetty: 2012-07-21 10:40:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

salmiakkikala kirjoitti:
Kehtaatkos ihan tosissasi Väiski sanoa naiselle, jonka BMI on yli 31, että vyötärön pitäisi olla 60 cm? Vähän harkintaa saisit käyttää.

.. tai oli se BMI ihan mikä tahansa, niin kenenkään ei tarvitse olla juuri tuon kokoinen.

Meikäläinen ei ainakaan ollut BMI:n ollessa 21 ollut noissa mitoissa.

Onneksi ei kaikenmaailman väiskien ihannemitat kauheasti hetkauta suuntaan tai toiseen.

ViestiLähetetty: 2012-07-21 10:53:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tonnikalakeiju kirjoitti:
salmiakkikala kirjoitti:

.. tai oli se BMI ihan mikä tahansa, niin kenenkään ei tarvitse olla juuri tuon kokoinen.

Meikäläinen ei ainakaan ollut BMI:n ollessa 21 ollut noissa mitoissa.

Onneksi ei kaikenmaailman väiskien ihannemitat kauheasti hetkauta suuntaan tai toiseen.

Pyydän anteeksi asiatonta teksitiäni.
Olen itse ylipedantti ja se valitettavasti välillä kuohahtaa asiattomasti.

ViestiLähetetty: 2012-07-21 10:57:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitä vikaa makkarassa? Kunnon A-luokan lihamakkara grillattuna kasvisten ja salaatin kanssa, nami. Proteiinit kohdallaan mutta rasvaa pitää lisätä sit niihin kasviksiin...

ViestiLähetetty: 2012-07-21 11:03:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

pipru kirjoitti:
Mitä vikaa makkarassa? Kunnon A-luokan lihamakkara grillattuna kasvisten ja salaatin kanssa, nami. Proteiinit kohdallaan mutta rasvaa pitää lisätä sit niihin kasviksiin...

Makkarassa ei ole mitään pahaa, jos se on oikeaa.
A-luokan makkaralla on monta nimeä ja laaja kirjo.

"A-luokan makkarat
Leikkele- ja ruokamakkaraa saa nimittää KTM:n päätöksen (5.3.1996/139)mukaan A-luokan makkaraksi, kun se täyttää seuraavat ehdot:

•valmistusaineena käytetyn lihan ja muiden lihaan verrattavien valmistusaineiden yhteismäärä on vähintään 63 painoprosenttia valmiista elintarvikkeesta
•muina lihaan verrattavina valmistusaineina on käytetty vain elimiä, silavaa ja muuta rasvakudosta, kamaraa ja siipikarjan nahkaa
•eliminä on käytetty vain kieltä, sydäntä tai maksaa
•kamaraa tai siipikarjan nahkaa saa käyttää enintään 6 painoprosenttia valmiista elintarvikkeesta
•valmistusaineena ei ole käytetty tärkkelystä eikä perunajauhoa"

ViestiLähetetty: 2012-07-21 11:08:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No eipä ole jauhomakkaroita tullut juurikaan syötyä viime aikoina, ja luulisin että karpille makkara tarkoittaa just tuollaista makkaraa jonka juuri kuvailit...

ViestiLähetetty: 2012-07-21 11:46:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

pipru kirjoitti:
No eipä ole jauhomakkaroita tullut juurikaan syötyä viime aikoina, ja luulisin että karpille makkara tarkoittaa just tuollaista makkaraa jonka juuri kuvailit...

Niinpä, mutta liian usein annetaan kuva hyvästä makkarasta A-luokituksella ja valitettavan moni karppaaja siihen takertuu.
Hyvää makkaraa saa jo aikaajoin suomestakin, mutta atriat etc.. on ihan paskaa elimistolle.

Kaverini on töissä eräässä x firmassa joka tekee myös makkaraa paljon.
Maanantait alkaa usein sillä, että aamuvuorolaiset hiipii hiljalleen sisään ja käynnistää myllyt.
Tästä seuraa hirveä ulina ja huuto, kun rotat menee jauhatukseen.
No en tiedä kuinka paljon tarina on väritetty, mutta ennenhän sinne makkaraan heitettiin kuolleet kissat, koirat etc,,,
Onko tämä tarina tosi?
En tiedä, mutta oikea A luokan makkara on raakamakkara ja luomu.
Ei mikään helvetin wilhelmijuustolla etc......

ViestiLähetetty: 2012-07-21 12:57:29 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kaikenlaisia kaupunkilegendoja sinäkin uskot! #-o

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2012-07-21 13:35:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kirrimirri kirjoitti:
Kaikenlaisia kaupunkilegendoja sinäkin uskot! #-o

Joo voi olla tai sitten kaveri on hyvä valehtelemaan.
Mutta lueppa ylempää kommenttini mitä se suomalainen lihapitoisuus A-luokan makkarassa tarkoittaa.
Inhoan läskejä valittajia jotka eivät osaa syödä oikein eivätkä liiku ja valittavat kurkku suorana, kun eivät laihdu vaikka ovat niin karppaajia, että oksat pois.

HUOM.... tämä oli yleinen kannanotto, ei missään mielessä henkilökohtainen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00