karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-06 00:33:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-05-13 23:05:17 
Poissa
sintti
sintti

Uusi ihminen täällä hei :)

Nyt olisi tarkoitus saada taas oma paino ja ulkonäkö hallintaan ja ajattelin että jos kirjoitan tänne ja tavoitteistani tulee "julkisempia" niin en pääse lipsumaan niin helposti :)

Olen siis 24-vuotias nainen ja oikeastaan teini-iästä lähtien ollut painavamman puoleinen (nyt kun katsoo vanhoja kuvia niin tajuaa että en ollutkaan se läski mitä monet väitti minun olevan, kuitenkin siellä normipainon ylärajoilla) mutta nyt viime vuosina homma on levinnyt käsiin ja pahasti. Pituutta löytyy 168cm ja painoa n.105 kiloa. Onnistuin reilu pari vuotta sitten pudottamaan painoni n.80 kiloon, kunnes vuoden aikana menetin kaksi isovanhempaani ja elin muutenkin tähänastisen elämäni rankimman ja stressaavimman vuoteni. Olen siis tunnesyöppö, kun voin huonosti niin syön epäterveellisesti, ja tämän takia paino onkin nyt noussu näihin ihan järkyttäviin lukemiin.

Olen aina ollut ylipainosta huolimatta täysin terve, itseasiassa tälläkin hetkellä kaikki arvot ovat erittäin hyvät (käyn verikokeissa erään lääkityksen takia), mutta pelkään että tilanne ei pysy tällaisena jos en muuta tapojani. Olenkin siis ensimmäistä kertaa ikinä huolissani terveyteni puolesta, mikä on jo itsessään hyvin suuri motivaattori minulle. Ehkä suurempi motivaatio löytyy kuitenkin omasta ulkonäöstä (tiedän, on taas asiat tärkeysjärjestyksessä...) sillä olen alkanu todella inhoamaan omaa peilikuvaani kun kaikissa vaatteissa näytän vain...noh, lihavalta. Uusia vaatteita en ole ostanu aikoihin sillä koen että kaikki vaatteet näyttävät päälläni rumalta. Pahinta on kuitenkin että välttelen ihmisiä keitä en ole nähnyt pitkään aikaan, sillä en kestä ajatusta siitä että he näkevät mihin kuntoon olen itseni päästänyt. Muutenkin huomaan ahdistuvani esim. baari-iltojen aikana kun vietän aikaa hoikkien ystävieni seurassa ja tiedän, että erotun porukasta, enkä todellakaan hyvällä tavalla.

Positiivisempana motivaattorina on loppukesästä tapahtuva reilausmatka, johon olisi kiva päästä vähän kevyempänä että jaksaa kulkea pitkiäkin matkoja ja muutenkin että voin kesällä pitää kevyempiä vaatteita :) Ja onhan nuo 25-vuotissynttärit tulossa loppuvuodesta, ei yhtään haittais vaikka neljännesvuosisadan jälkeen voisi aloittaa uuden elämän ;D

Karppaus on minulle varmasti paras vaihtoehto, sillä onnistuin viimeksikin pudottamaan painoni. Rakastan lihaa, kasviksia ja juustoja joten mikäs sen parempaa kuin karppaus :D Perunoita/riisiä taas syön todella harvoin, pastaa vähän useammin mutta senkään poisjättäminen ei ole ongelma, olen ollut aina se tyttö joka syö mieluummin vaikka pelkkää jauhelihakastiketta :D Leivän poisjättäminen on vaikeampaa, en syö sitä mitenkään erityisen paljoa mutta syön sitä lähinnä sen helppouden takia, pitkien työpäivien jälkeen pari ruispalaa valmistuu niin paljon nopeammin kuin "oikea ruoka". Karkkiakaan en syö hirveästi, lähinnä vain salmiakkia. Muutenkin olen aina kallistunut enemmän suolaisiin ruokiin päin, valitsen mieluummin pizzan ja sipsit mitä pullat ja piirakat. Sokeri ei siis ole niinkään ongelma vaan nuo suolaiset naposteltavat.

Haastavaa minulle on myös sopivan ateriarytmin ja ruokamäärän löytäminen, olen nimittäin todella huono syömään aamupalaa ja töiden luonteen takia ruokatauon ajankohta vaihtelee paljonkin. Ruuan suhteen ongelma on lähinnä sen vähäisyys, vaikka olen lihava niin syön silti hyvin vähän, syön vain täysin vääriä asioita. Kun aamupala ja lounas on hyvin mitättömät niin illalla sitten tuleekin monesti tankattua jotain todella hiilaripitoista ja siinä sitä sitten taas ollaan.

Noh, kaiken tämän jaarittelun pointtina on siis se, että nyt olisi tarkoitus ottaa itseä niskasta kiinni ja testata, josko jotain alkaisi oikeasti tapahtumaan :) Ihan täysin minimiin en laske heti hiilareita, olen sen verran pahassa hiilarikoukussa tällä hetkellä ja tunnen itseni sen verran hyvin että totaalikieltäytymisellä aiheutan vain lopulta ratkeamisen. Kotiin en osta mitään kiellettyjä aineksia mutta ei ole maailmanloppu jos esim.työpäivän aikana syön jotain hiilaripitoisempaa. Uskon että tällaisella "pehmeällä laskulla" pää pysyy hommassa mukana eikä ruokavalion muutos ole niin suuri järkytys kropalle. Kuitenkin viikon-parin aikana olisi tarkoitus sitten jättää loputkin leivät sunmuut pois :)

Lopullisena päämääränä on saavuttaa terveellisempi elämäntapa, terve itsetunto ja oppia vihdoin pitämään omasta ulkonäöstä :)

ViestiLähetetty: 2013-05-14 07:34:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Motivaatiosi tuntuu olevan kohdallaan.
Aikaisemmin karpanneena tiedät miten tämä toimii.
Kannattaa kuitenkin kerrata asioita, lukea joku hyvä kirja.
Tervetuloa !

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-05-14 07:36:22 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Tervetuloa porukkaan! Iso isällä olikin hyvät neuvot. :)

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2013-05-14 18:43:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tervetuloa :)

ViestiLähetetty: 2013-05-14 19:07:08 
Poissa
sintti
sintti

Tervetuloa minunkin puolestani!

Projekti aloitettu 21.4.2013

ViestiLähetetty: 2013-05-23 12:34:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tervetuloa minunkin puolestani :)

Blogini; http://laskitlikoon.blogspot.fi/

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

Ruokapäikky & Läskit Likoon

ViestiLähetetty: 2013-05-23 12:48:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tere tere vaan karppilammikkoon! :D

ViestiLähetetty: 2013-06-25 22:12:09 
Poissa
sintti
sintti

Nyt on reilu kuukausi takana ja -5kg :) Aika hidasta tahtia, tiedän, mutta oonkin tosiaan ottanut aika rauhallisesti tän alotuksen, lähinnä vähennellyt sokereita ja jättänyt pasta/peruna/leipä-osastoa pois. Totaalisesti en ole kieltäytynyt vielä mistään (koskien lähinnä työpaikkaruokailuja koska älyttömän huonot ruokailumahdollisuudet) mutta itselle tää on sopinut oikein hyvin kun suunta on oikea eikä missään välissä ole tullut mitään hiilarivieroitusoireita tai muita kun on vähitellen jättänyt asioita pois :)

Nyt oiski sit tarkotus aika lailla jättää loputkin pois, saa nähdä mitä tapahtuu :)

Törmäsin muuten kaupassa johonki Atkins-ateriankorvikepatukoihin, onkohan kenelläkään kokemusta niistä? Lähinnä tuota työpaikkaruokailua ajatellen, varmaan olisi ainakin parempi vaihtoehto ku muut nopeasti naamaan vedettävät "naposteltavat"...?

ViestiLähetetty: 2013-06-26 08:39:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä tuo tulos on ihan kelpo.
Jopa paras mahdollinen.
½ kiloa viikossa on ihan se huippu, alussa nesteitä lähtee enemmän.

Jos lasku jatkuu, suuria muutoksia ei tarvinne tehdä.
Loivat liikkeet, pienet askeleet...
Pitkäjänteistä hommaa tämäkin, vauhtisi on kuitenkin n. 60 kg/vuosi. :shock:

Noista patukoista löytyy joku ketju, katso "etsi" toiminnolla.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-06-26 10:47:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hissukseen tulee paras ja kestävin tulos! :) Tsemppiä! :)

Blogini; http://laskitlikoon.blogspot.fi/

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

Ruokapäikky & Läskit Likoon

ViestiLähetetty: 2013-06-28 13:14:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ei -5 kiloa kuukaudessa todellakaan ole mikään huono tulos, vaan nimenomaan varsin hyvä. Yli kilo viikossa pudotusta voi olla huonoksi, vaikka tyylinä olisikin karppaus, joka ei lihaksia syö yhtä paljon kuin runsashiilihydraattinen ja vähärasvainen dietti. Ja kuten iso isä totesi, tuohan olisi 60 kg vuodessa. Kannattaa jatkaa samaan malliin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00