karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-15 13:20:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Blake karppaa
ViestiLähetetty: 2013-07-14 00:22:58 
Poissa
sintti
sintti

Iltoja lukijakunta. Olen melko uusi kirjoittaja tällä palstalla, mutta pitkäaikainen lukija.

Olen 175cm pitkä ja painoa on kertynyt yli 100kg, eli melkoinen vonkale olen. Minulla ei ole vaakaa käytössä, joten painon arviointi on hieman peilikuvan mukaan tehty. Nyt ajattelin sitten kesäloman kunniaksi aloittaa laihduttamisen ja tehdä elämäntaparemontin. Päätin kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota, kun siitä on niin paljon keskustelua ollut monessakin eri keskustelupalstalla ja medioissa.

Olen lueskellut oppia vhh-ruokavaliosta useammalta sivustolta ja koonnut niistä itselleni hyvän perusoppaan, jota koitan noudattaa. Makroja en ole laskunut, mutta arvioisin, että hiilareita menee vuorokaudessa noin 50gr. Onko tämä sopiva aloitusmäärä? Käytän ruoanlaitossa oliiviöljyä ja voita aika surutta, koska ymmärsin, että se pitää nälkää poissa paremmin kuin ilman tehdyt ruoat.

Olen noudattanut dieettiä noin kaksi viikkoa, joten pitkäaikaista kokemusta vielä ei ole se haitoista ja hyödyistä. Kuitenkin olen huomannut joitain asioita, plussia ja miinuksia, jotka ajattelin listata tähän:

Plussat

- maha on pienentynyt jo hieman. Voi olla, että se on poistunutta nestettä, mutta kannustaa kuitenkin jatkamaan valitsemallani linjalla.
- närästys on poissa
- syömisen jälkeinen väsymys on vähempää kuin ennen

Miinukset

- kevyttä päänsärkyä on esiintynyt
- mielialanvaihtelua on esiintynyt. Välillä ahdistaa ja masentaa enemmän kuin ennen, mutta uskon, että tämäkin on vain väliaikaista.
- heikotuksen tunnetta

Tuossa muutamia asioita, joita tulee mieleen näin aloitusajalla. Koitan päivitellä tänne tuntemuksiani miten dieetti etenee ja tuleeko tuloksia, vai onko tämä huono ratkaisu ollut.

Olen koittanut vhh-ruokavalioita ennenkin useampi vuosi sitten, jolloin sain ihan rohkaisevia tuloksia painonhallinnan kannalta. Silloin ongelmaksi muodostui tiukka työtahti, joten en kerennyt kokkailemaan ruokia kuten olisin halunnut. Loppujen lopuksia palasin takaisin alkuperäiseen ruokavalioon, joka sisälsi mm. leipää.

Olen siis luopunut leivän, jauhojen, sokerin jne. syönnistä kokonaan ja tilalle otin kurkku, tomaatti, jäävuorisalaattia ja fetapaloja. Koostan niistä salaatin ruoan lisukkeeksi. Liikunnan harrastaminen on aika vähäistä tällä hetkellä. Se on lähinnä hyötyliikuntaa, kuten työmatkat kävellen tai pyörällä. Noin 30min suuntaansa.

Kiitos kun jaksoit lukea tämän, ja tästä eteenpäin sana on vapaa kelle vaan. Koitan tosiaan itse päivitellä omia kokemuksia kun niitä kertyy tässä dieetin kuluessa.

Syömisistä vielä sen verran, että tänään on mennyt aamupalasella munakas ja pekonia + salaattia. Päivällä popsin uunissakäymätöntä kaalilaatikkoa + salaattia ja iltapalasella oli pelkkää salaattia kun ei kovin nälättänyt (lienenkö ketoosissa jo). Salaatissa on mukana paljon oliiviöljyä, joten rasvaa pitäisi tulla hyvin.

Terveisin Blake.

Viestin otsikko: Re: Blake karppaa
ViestiLähetetty: 2013-07-14 21:17:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tervetuloa.

Oireet viittaavat ketoosiin.
Mutku.
Suola, tuo virallispersiiläisten kovasti moittima.
Sitä saa karppiruuasta vähemmän.
Tämäkin voi aiheuttaa em. tiloja ja oloja.
Mutta apu on lähellä, siinä suolapurkissa.
Muutama kide merisuolaa ja eron huomaa, jos puutosta on...Muukin suola käy.

Tuolla hiilarimäärällä voi hyvin aloittaa, säädä sitten jos tarvetta on.

Mittanauha on hyvä kaveri, mittaa joitakin kohtia, pistä ylös.
Parin viikon välein sitten uusit, muutos näkyy paremmin kuin vaa'assa.

Ps. Tuossa ylhäällä on "ruokakulma", siinä voi helposti seurata ruokien makroja.
Kannattaa varsinkin alussa, ja silloin jos tarkistamiseen tuntuu tarvetta.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-07-14 23:22:36 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vinkeistä iso isä ja tervetulotoivotuksista :smt006

Hommasinkin tuossa kauppareissulla merisuolaa, jota ripottelin tänään paistetun lohen päälle. Olipa kerrassaan maukasta paistettujen wok-vihannesten kanssa. Meinasin myös laittaa sitä merisuolaa myös vesipulloon jos näyttää, että suolan puute uhkailee. Olen lukenut siitä foorumilta ja tietoinen suolan puutoksen aiheuttamista vaivoista.

Olen nyt jättänyt myös maitotuotteita vähemmälle, eli hiilarit ovat laskeneet varmaan sinne 20gr paikkeille kun tuossa mietin esim. tämän päivän syömisiäni. Hommasin myös vaa'an mukana wrangelta tuollaisen rasvaprosenttimittarin. Semmoisen pihtimallisen. Kuulema parempi kuin elektroniset vastaavat. Sillä voipi sitten laitella ylös kropan rasvamääriä viikoittain ja ihmetellä kun rasva sulaa vaikka rasvaa mättää kitusiin :)

ViestiLähetetty: 2013-07-14 23:53:51 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Tervetuloa porukkaan!

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2013-07-15 17:20:53 
Poissa
sintti
sintti

Jaha, kaksi viikkoa takana karppausta ja päivääkään en vaihtaisi pois. No ehkä alun päänsärkypäivät voisin vaihtaa pois. Muuten kaikki sujunut kuten Strömsössä ja paino tuntuu laskeneen. Nassusta on hävinnyt ainakin turvotusta ja massun alueelta.

Korva postiluukussa odottelen joka päivä, että postihenkilö toisi vaa'an, jolla pääsisi sitten katsastamaan tämän hetkisen painon ja pitämään painopäiväkirjaa. Kyllä se tällä viikolla sieltä tulee. Samoiten se rasvaprosenttipihtisysteemi pitäisi tulla, jos vaan Wrangella eivät laiskottele tilausten kanssa.

Ruokailu on pysynyt hyvin hallinnassa. Mitään namin tai pullan mielitekoja ei ole ollut ja hiilarit ovat alhaalla. Varmaan siellä 20gr tuntumassa per päivä. Rasvaa menee reippaanlaisesti voin ja oliiviöljyn merkeissä. Kokoosöljyä en ole vielä saanut hommattua kun laiskotti ja en kehdannut lähteä kaupungissa käymään (seli, seli) :)

Tänään etsin kuumeisesti kadonnutta kirjastokorttia. Olisi mukava lukea jokin karppausta käsittelevä kirja, vaikka Atkinsin ensimmäinen kirja ja se Kostdoktorin opus myös. Pitänee käydä anomassa uusi kirjastokortti jos sitä wanhaa ei löydy mistään.

Täältä tällä erää tähän ja kiitos Niilinkaimaani tervetulotoivotuksista :)

ViestiLähetetty: 2013-07-16 17:48:55 
Poissa
sintti
sintti

Hyvät hyssykät! Postihenkilö toi vaa'an tänään ja heti tietty revin laatikon auki ja pomppasin mittaamaan kehon painoa. Näytti sitten 122kg. Olin ihan, että dude! nyt on alotettava oikeesti tekemään jotain tälle kropalle, eihän tämä muuten kestä ehjänä kymmentä vuottakaan :shock:

Meinasin, että kerran viikkoon mittaan aamupainon pisun jälkeen ja merkkailen ylös. Näkee miten karppaus tehoaa vai tehoaako. Keskiviikko olkoot virallinen mittauspäivä.

ViestiLähetetty: 2013-07-16 20:01:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tervetuloa! Jään seurailemaan! :)

Blogini; http://laskitlikoon.blogspot.fi/

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

Ruokapäikky & Läskit Likoon

ViestiLähetetty: 2013-07-17 09:42:32 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos Shandong ja morjensta vaan :smt023

Kävin juuri kirjastossa ja sieltä tarttui mukaan Tri Atkinsin Uusin Dieetti -niminen opus. Tämä kirja on, kuten varmaan tiedätte, kirjoitettu Roope-sedän kuoleman jälkeen, mutta harmikseni en löytänyt sitä alkuperäistä Atkinsin kirjaa. Pitäisi käydä pääkirjastosta hakemassa se.

Tämän aamun punnituksessa painoa oli 121kg eli kilon laskenut eilisestä \:D/ No tämähän ei tietenkään tarkoita vielä mitään, koska punnitsin itseni eilen iltasella massun täynnä hyvää ruokaa. Muuten on virkeä ja hyvä olo ja ajattelinkin, että tämä Atkinsin dieetti on meikäläisen juttu, jota lähden ensialkuun opettelemaan ja sitten noudattamaan. Nyt olen hieman sinnepäin noudattanut, eli varmaan Atkinssonia vetänyt. Eiköhän sitä tuon kirjan lukemisen jälkeen ole taas hieman viisaampi ja osaa noudattaa dieettiä kuten kuuluukin.

ViestiLähetetty: 2013-07-17 17:14:11 
Poissa
hevikarppi
hevikarppi

Tervetuloa karppimaahan :smt039

ViestiLähetetty: 2013-07-17 17:53:23 
Poissa
sintti
sintti

Kiitosta vaan tervetulotoivotuksista :)

Ostin tänään kookosöljyä, jolla kyllä saa päivän rasvakiintiön mukavasti täyteen jos vajausta näyttää olevan. Sen verran tujua ainetta tuntuu olevan. Piti heti kokeilla myös kookosöljykahvia, että miltä maistuu. Hyvää oli kyllä. Ihan kelpaa kerman sijasta jos kerma on loppu :)

ViestiLähetetty: 2013-07-18 08:05:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tervetuloa :smt006 Mie jään kans seuraksi :lol:

ViestiLähetetty: 2013-07-18 10:58:51 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos paljon! :smt039

Jäähän vaan seurailemaan meikän suurta seikkailua karppauksen kiehtovassa, mutta niin keventävässä, maailmassa :)

ViestiLähetetty: 2013-07-19 05:18:13 
Poissa
sintti
sintti

Tein tuossa pienimuotoisen kehonkoostumusmittauksen tai ennemminkin rasvaprosenttimittauksen sivulla http://fitness.bizcalcs.com/Calculator.asp?Calc=Body-Fat-Navy ja tulokset olivatten seuraavat:

Weight 121kg
Height 175cm

Measurements:
Waist (at navel) 130cm
Neck (at narrowest) 46 cm

Body Fat 39%
Fat Mass 47kg
Lean Mass 74kg
Body Fat Category Obese

Eli 39% läskiä kropassa, joka on kiloina 47kg :shock: Onko kukaan käyttänyt samaa sivua? Onko miten luotettava mittaustulos? Tuntuu hurjalle, kun katselee noita lukuja, mutta en kyllä itse epäile, että ne kovin väärin olisi peilikuvaan kun vertaa. Kyllä sitä läskiä sielläkin näkyy olevan ja kosolti. Tästäpä lannistumatta jatkan taivaltani karppimaailmassa ja kevyemmän minän toivossa.

ViestiLähetetty: 2013-07-23 04:20:09 
Poissa
sintti
sintti

Wuhuu, tänään aamupaino oli enää vaivaiset 119kg eli laskua on alusta asti tullut jo kaksi kiloa :) Olen ihan täpinöissäni! Tämä ruokavaliohan toimii =D> Normaali mittauspäivä olisi keskiviikkoaamuna, mutta en malttanut olla hyppäämättä vaa'alle jo tänä aamuna. Älkää tuomiotko, olen heikko [-o< Heh, on tämä kyllä hienoa kerrassaan, ja mikä motivaatioryöppy tuosta tulikaan. Ette ystävät rakkaat uskokaan :)

ViestiLähetetty: 2013-07-24 11:02:32 
Poissa
sintti
sintti

Hommasin viimein mittanauhan ja mahan ympärys oli muikeat 136cm. Talkin' about keskivartalolihavuus :D No tässä se lähtee laskemaan kun karpisti elelee. Muuten on mennyt mainiosti. Parina päivänä on tullut heitettyä about tunnin lenkki pyörälläkin ja hyvin jaksanu ketoosissa fillaroida. Siitä tulee kerrassaan mainio olo kun vaan liikkuu. Pitäisi kehdata ottaa tavaksi tuo pyöräily tai vaikka kävely ihan päivittäiseen ohjelmistoon.

ViestiLähetetty: 2013-07-24 17:12:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mietitäänpä tuota " kehtaamista "...
Sinua saattaa jotkut silmin seurata, kun esim. Pyörällä liikut.
Mutku.
Suurin osa heistä, eli lähes kaikki katsovat positiivisin ajatuksin.
Niinku silleen jotta ompas iso immeinen huomannu liikuunnan ilon!
Taikkas jotenkin jotta ompas lähtenyt liikkeelle tuokin!
Fiksuimmat jotta tuossakin tuleva atleetti polkee...

Eli fiksusti liikkeelle!

ViestiLähetetty: 2013-07-24 17:56:13 
Poissa
sintti
sintti

Hyvin kirjoitettu. Ei minua haittaa muiden katseet tai ajatukset. Tuo kehtaaminen on vaan omaa laskuuttani. Se on periytynyt isävainaalta, joka oli saamaton kanssa kuten meikäkin on :) Paitsi, että olen ottanut itseäni nyt niskasta kiinni ja tehnyt elämäntaparemontin. Periaattessa voisin kiittää tuota vaakaa siitä, kun se avasi silmät, että miten paljon sitä painoa onkaan kertynyt, sanotaan, viimeisen 13 vuoden aikana. Intissä olin 13 vuotta sitten ja silloin painoin ihan normaalin verran, jotain 80kg.

ViestiLähetetty: 2013-07-25 10:37:24 
Poissa
sintti
sintti

Tsaha, ei tarvikaan ottaa perjantaina keittoa kun kaverille paukahti viikonlopputöitä. Tulee vasta kahden viikon päästä. Säästyn siis vielä infernaaliselta darralta ja mahdolliselta isoon torveen huutamiselta :lol:

ViestiLähetetty: 2013-07-25 19:53:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olet ilmeisesti lukenut alkoholin vaaroista.
Karpille nousee päähän helposti, nopeasti ja varoittamatta.
Joten otetaan varoen, viinasta nauttien... :wink:

ViestiLähetetty: 2013-07-26 04:43:16 
Poissa
sintti
sintti

Heheh, olen lukenut joo. Kyllä on paljon varoiteltu, mutta pitää se itsekin kokea, että pitääkö varoitukset paikkaansa. Sitten voi taas huoletta olla puoli vuotta juomatta kun kerralla kiskaisee niin, että tuntuu :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00