karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-17 12:55:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ison miehen pienentäminen
ViestiLähetetty: 2013-03-13 12:42:21 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hei vaan kaikille yli-isoille!

Mukaan ilmoittautuu parikymppinen perheenisä, jonka paino on häiden jälkeen ollut noususuhtanteessa. On jopa niinkin suuressa ollut että paino on päässyt nousemaan vajaasta 70 kilosta muutamaa kiloa vajaaseen 100 kiloon. Eli siinä plus miinus 95kg pitäisi paino olla, yli kuukausi siitä kuitenkin on kun viimeksi vaa'alla olen käynyt. Pituutta löytyy sellaiset 174cm. Tuosta painoindeksistä ei ole tietoa mutta silmä sen jo näyttää että tänne vonkaleosastolle kuulutaan :twisted:

En toki aina ole ollut tuossa 70kg nurkilla, aloin salitreenaamisen tuossa 7luokalla, jolloin painoa oli korkeimmillaan 97kiloa, pituutta tietenkin nykyiatä vähemmän. Treenailin sinne lukion 3 asti, pituutta tuli lisää ja paino tipahti kuitenkin matkan aikana. Nyt sitten häiden jälkeen ollaan lähtöpisteessä, mielestäni olin jo päässyt hyvään kuntoon, se kuuluisa sikspäkkikin oli osittain näkyvissä. Liekö tämä avioliiton auvoinen elämä on ollut se korsi joka katkaisi kamelin selän, hyvää ruokaa(yleensä ollut siitä epäterveellisimmästä päästä, ja paljon). Tässäpä sitten lopputulos.

Vaan ei lannistuta, aikaisemminkin on paino tippunu, ja nyt on sentään lapsia kelle olla hyvänä esimerkkinä, ja suvussakin on diabetesta sekä verisuonitauteja aika paljolti.

Viime ainoina olen jättänyt pois kaiken ylimääräisen hiilihydraatin, luulin pääseväni ketoosiin, mutta tänään sitten aloin punnitsemaan ruokatarvikkeet ja yllätyin miten pienestä hiilarit kertyy! Tänään syöty se 5 hiilaria tähän asti, eikä haittaa pätkääkään että vaimoni syö lakuja tuossa naaman edessä :D Koirakin löytyy taloudesta eli se perusliikunta on ollut aina osana elämää, ruokapuolessa vain on mätännyt pahasti.

Kyllä tämä tästä, positiivisin mielin mennään, migreenikin on vähentynyt hiilihydraattien myötä, liekö vai luulotautia mutta siltä ainakin vaikuttaa. Ja niin, se vaaka pitää hommata!

Pidetäänpäs yhteyttä!

Terveisin möhömaha :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2013-03-13 13:59:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tervetuloa mukaan! :D

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-03-13 14:21:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tervetuloa joukkoon :smt006

ViestiLähetetty: 2013-03-13 16:43:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tervetuloa mukaan pienenemään. :D
Mittanauhasta voi olla myös apua. Itsellä paino ei ole pudonnut vähään aikaan, mutta mittanauhassa on näkynyt silti jotain muutosta. Ei lopu usko heti ensi jumin kohdatessa, kun muutosta näkyy edes mittanauhassa. Kyllä se vaatteissakin tuntuu, mutta konkreettiset luvut on kuitenkin mukavampia.

ViestiLähetetty: 2013-03-14 09:44:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tervetuloa minunkin puolestani! :)

Blogini; http://laskitlikoon.blogspot.fi/

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

Ruokapäikky & Läskit Likoon

ViestiLähetetty: 2013-04-08 12:43:28 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Laitanpas päivitystä kun kerran vielä muistan tämänkin ketjun olemassaolon :D
Nyt suunnilleen 4 viikkoa on oltu Atkinsilla, hiilarit pidetty alle 25hh/vuorokausi, mukavana yllätyksenä tuli vielä se että 3 kaverianikin on tähän lähtenyt mukaan. Parin ensimmäisen viikon aikana kaverillani lähtenyt jo sellaiset 7 kiloa, propsit hänelle! =D>

Tuli käytyä sitten tässä pari viikkoa takaperin äitini luona ruokailemassa kun kutsuttiin, käväsin samalla sitten puntarilla(jota ei vieläkään meidän taloudesta löydy..) ja paino näytti olevan 104 kiloa! Sain kuitenkin heti sisälle mennessä palautetta että olet laihtunut, en kuulemma ole enään sellainen "omaan nahkaan mahtumaton", ja samaten appivanhempani soittivat heti samasta asiasta kun näkivät uuden kuvan minusta ja pojasta facebookissa! :mrgreen:
Tästä voi siis päätellä että painoni on ollut yli 110 kiloa, lähempänä 115 kiloa veikkaisin.. Osa vaatteista mitkä mahtuivat juuri ja juuri(helma jäi navan kohdalle jumittamaan), mutta luojan kiitos tämän ruokavalion, nyt nekin mahtuvat päälle! [-o<

Tuntuu tällä hetkellä aivan liian helpolta, makeaa ei tee mieli juurikaan, saa nykyään vaimokin syödä karamellinsa rauhassa ilman että olen välistä vetämässä, tavakseni on tullut se että katson aina pussiin mitä siellä on, haistan ja kuvittelen sen maun, enkä ole kertaakaan repsahtanut niihin :)

Ketoosin seuraamisen helpottamiseksi olen hommannut Ketostixejä, siinä kohtalaisen ja seuraavan asteen(en muista mikä sen nimi on :D ) välissä on, eli mielestäni sopivalla tasolla.

Tämmöiset kuulumiset tänne, pidetään yhteyttä :)

ViestiLähetetty: 2013-04-08 13:51:06 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Onneksi olkoon hienosta aloituksesta. Mukava onkin porukalla aloittaa ja vertailla kokemuksia. Pienentyminen jatkukoon - ja hyvä olo!

ViestiLähetetty: 2013-04-08 14:45:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hienoa! :D

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-04-10 20:39:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Erittäin hyvä aloitus siis. Siitä vaan eteenpäin :)

Blogini; http://laskitlikoon.blogspot.fi/

Kuva

Tiketti päivitetty 15.4.

Ruokapäikky & Läskit Likoon

ViestiLähetetty: 2013-12-08 14:07:07 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hiphei, se karppauksen alotus sitten jäi alotukseks. Ei siinä ettenkö olisi jaksanut karppailla mutta tuo vatsa kun on temppuillut lähes koko pikku ikäni ja niihin aikoihin kun karppasin alkoi pahenemaan, joten ajattelin josko on liian "radikaali" ruokavalion muutos elimistölle. Vaan eipä ollut; monen lääkärireissun jälkeen ajat sekä kolonoskopiaan ja gastroskopiaan. Tuloksena vatsakatarri, vuotava haava vatsassa ja ohutsuolessa limakalvot "sontana" ja tulehuslänttejä. Paksusuolessa myös muutama pieni läntti. Jokin bakteeri siellä kai jyllää kun jätetyissä näytteissä jotain löyty. Nyt odotellaan vastausta koepaloista ettei olisi crohnin tauti joka veljelläni on pahana, toivottavasti helpompi hoito eli siitä bakteerista johtuvaa.

Mutta se sikseen, nyt jatkuu karppaus. Nyt viidennettä päivää karpilla ja ketoosipäänsärky alkaa oleen ohitse. ISO arkea helpottava muutos on se että enään ei ole aamu-unisuutta, vaan kun jompi kumpi lapsosista alkaa kukkumaan niin helppo nousta sängystä ylös. Vaimokin tykkää kun en jää enään juuri tajunnan rajamailla odottamaan ylösnousua :mrgreen:

Ja se tuttu paha maku on taas tullut suuhun, pitäisi kaivaa taas ne ketostixit esille ja alkaa mittailemaan. Ensimmäiset pari päivää oli aika tahtojen taistelua kun pojalle syötti leipää ja jugurttia, varsinkin kun joululimppua syötin niin kovasti teki mieli maistaa. Myönnän sen, että maistoin kumpaakin pariin otteeseen, pureskelin vaan en nielaissut :lol: Mutta se on mennyt ohitse, enään ei juurikaan tee mieli mitään hiilarimössöä, ostin kuitenkin kermaa että jos alkaa tekemään makiaa mieli niin nappaa sitten ison motin kermakahvia hitusella makeutusainetta tai tekee pienen kupposen kaakaovaahtoa makeutusaineella.

Ja mitä lenkkeilyyn tulee, koira vetää väkisinkin liikkeelle; semmoiset 45-90min tulee päivittäin käveltyä koirulin kanssa poislukien pari päivää kun pitää treenejä pitää jotta koira toimii sitten metsällä. Salikortin ostin, ja jaskat, kerran tai pari siellä käväsin. Sulkapalloa tulee taas jatkettua kunhan kaveri hommaa sinne varastoon avaimen, viikon paussi siitäkin tuosta syystä nyt ollut. 2 tuntia 2 kertaa viikkoon on tullut nyt käytyä. Tehokasta ja ennenkaikkea mielestäni pallopeleistä hauskinta, vai kuuluuko se pallopeleihin?

Jokunen kilo niistä aikaisemmassa vaiheessa pudotetuista on tullut takaisin, mutta eiköhän se siitä. Iso plussa karppaukselle on se ettei tule niitä verensokerin laskuja ja sen mukana hillitön halu mörtätä kaikkea mahdollisimman paljon.

Isona motivaationa omalta osalta toimii se että en halua olla sellainen iso möhömaha kun lapset on isompia, siis tällainen kun olen nyt. Kieltämättä välillä haikeana miettii niitä aikoja kun seurustelin vaimon kanssa ja kun tuli kulettua salilla niin olo ja ulkonäkö oli sen mukainen, onneks on sentään pari kuvaa jäänyt siitä muistoksi [-o< Kaverikin joka eilen kävi(viimeksi nähty n. 4 vuotta sitten), sanoi että vähän oot poika muuttunut, viimeks ku nähtiin olin kuulemma aika tikissä! Vielä mä näytän! :twisted:

Edittiä: Sen verran vielä että vaakaa en ole suostunut meidän taloon ostamaan niin nyt kyllä hommaan sen meille joululahjaksi! :wink: Ilmotellaan sitten tarkempaa bmitä ja saapi tuon laskurihässäkän tonne allekirjotukseen mikä monilla on käytössä napattua päälle.

ViestiLähetetty: 2013-12-08 15:14:18 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Noniiiiin :)
Onnea uuteen alkuun :)
Makeen ja pullan himon saa sillläkin pois kun laittaa kahviin jo suodatusvaiheessa kardemummaa :)
Kokeile :)

ViestiLähetetty: 2013-12-08 21:00:03 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Juu, on nuita mausteita tullut laitettua kahviin, kaneli, neilikka, kardemumma ja flunssan aikaan inkivääriä. Antaa kivan lisäpotkun tuo inkivääri, samaten kun teen sekaan ripottelee. Aukee röörit, flunssan aikaan suosittelen!

ViestiLähetetty: 2013-12-10 23:15:30 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

No nyt vaimo sitten yllätti kauppareissulla ja hommas yllättäen sen vaa'an josta oon ohimennen hänelle maininnu! Oli vielä hienoutena se että sillä voipi mitata rasvaprosentit ja kehon nestemäärän, mutta siihen en luota piirun vertaa. Ja kaikkeapa ne nykyään keksii; siitä saisi siirrettyä tietkoneelle oman "painoprofiilin" ja mukana oli joku ohjelma mistä sitten voi tarkistella painon kehitystä suuntaan ja toiseen. Vaaka olkoon mun osalta vaakana, sitten voi käydä erikseen paremmissa laitteissa mittauttamassa muut prosentit vaan eipä niillä oikeen mitään tee.
Piti samalla sitten heti testata paino vaikkakin keskellä päivää(oon kuullut että suositellaan aamupainosta katsomaan, tiedä sitten..), ja oli kyllä tietyllä tapaa positiivinen yllätys! Painoa oli vain "ainoastaan" 99,9kg!
Jotenkin olin asennoitunut että vaaka lykkää ainakin lukeman 110kg.
No, nyt sitten jatkossa punnituspäivä kerran viikkoon, katon kuitenkin aamupainon heti huomenna ja siitä seuraavan kerran viikon päästä.

Sainpahan tuon tikkerinkin laitettua ja laitoin siihen alkupainoksi ton 100kg, tavoitteena on tuo 25kg höllyviä pois eli tuohon 75kg jos pääsis. Eiköhän se ajan kanssa :roll:

Ja aloin tästä päivästä myös kokeilemaan juttua josta kuulin veljeltäni, hän on myöskin ollut hieman "runsas" jokseenkin ei niin suuri kuin minä. Hän sai ruokavaliota muuttamatta sen suuremmin painoa alaspäin reilusti(oisko ollut n. 15kg) ihan sillä että jätti syömättä ilta 6 jälkeen, samalla tietenkin jätti myös pois muut sokeriset herkut.
Aattelin sitten kokeilla että jätän syömättä kello 18 jälkeen ja aikaistan pikkuisen tuota aamupalaa. Pyrin kuitenkin 3 ruokakertaa pitämään päivässä, saa nähdä sitten saako aamupalan jälkeen ennen "illallista" menemään alas mitään.

Jännä jäädä seuraamaan miten menee painon suhteen että miten nopeasti lähtee alaspäin, mulla on kuitenkin aina ennen ollut TOSI epäsäännölliset ruoka-ajat, että kauanko menee että kroppa ymmärtää että sitä ruokaa tulee eikä tartte säästellä. Oon saattanut syödä aamulla 9 aikaan leipää ja vasta illalla 18-19 aikoihin syönyt jotain pikkusen tuhdimpaa eikä kuitenkaan välttämättä ole nälkä ollut siinä välissä. Ja toisina päivinä taas sitten mörtännyt oikeen urakalla kaikkea suorastaan s*ntaa.

Oli taas illalla hieno juttu kun olen ollut aina perso lihapiirakoille, niin vaimo tuossa vieressä söi pari kappaletta oikein härnäten niin ei käynyt ajatustakaan että "tuoksuupa hyvälle" tai "olispa tuo hyvää majoneesin kera" niinkuin aina ennen.
Ja on tässä välillä käynyt mieli että jos tuon vaimokkeen saisi mukaan karppaukseen niin helpompaa olis tuo ruoan laitto, mulle kun se tuppaa aina jäämään. Ei siinä, rakastan ruoan laittoa ja kokiksi lähtisin heti opiskelemaan jos täällä nyt mahdollisuus vain olisi.
Mutta syököön puolestani vanhaan malliin ja mätätköön karkkia ja muuta silloin kuin huvittaa,(syö kuitenkin kohtuudella vaikka karkkivarastoja onkin, pussi voi kestää jopa viikon mikä mulla ois menny vajaassa tunnissa..) painoa kun sille ei jostain syystä vain tule, söi se sitten mitä tahansa. Myönnän, olen kateellinen :mrgreen:

Alanpa myös merkkaamaan tänne omat liikuntani ihan sen vuoksi että saa itsekin pidettyä silmällä minkä verran tulee liikuttua.
Tän päivän "urheilusaldo" on: 1h 30min kävelylenkki koiran kanssa ja puolen tunnin lumityöt.
Välillä oikein huvittaa että kun on tullut käytyä lenkillä ja jos sen jälkeen ajattele että huh, olipa kova lenkki, niin eipä se mitään siihen verrattuna ole mitä ennen tuli tehtyä, punttitreenit, sählyt, uinnit, sulkapallot, kesällä rullaluistelu ihan joka paikkaan jne.
Kyllä sitä on ennen tullut urheiltua, ja miksi sitä jäi naimisiin menon jälkeen vain olemaan paikallaan?? Lopputuloskin on sen mukanen ja kyllä tuo vaimo siitä jaksaa leikkimielisesti piikitelläkin :mrgreen:
Kylläpä mä oon omasta mielestäni sen velkaa hänelle että laitan itseni ruotuun, vaikka kylläpä tuo kuullostaa rakastavan vaikka kahvoja löytyykin :lol:

Kyllä aivan, eiköhän tässä nyt ole tälle illalle taas oltu koneella ja valvottu, nyt nukkumaan kun nuo lapset ei oikeen taho antaa aamulla nukkua. Hyvät on herätyskellot :wink:

ViestiLähetetty: 2013-12-11 03:06:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirjoituksesi antoi aimo annoksen inspiraatiota minulle.

Tsemppiä.

ViestiLähetetty: 2013-12-11 11:02:26 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Nyt tuli sitten aamupaino tänään punnittua ja keskiviikot toimikoot sitten punnituspäivinä.
Aika iso ero näköjään aamu/ilta painolla, nyt lukemat pysähtyi 98,7kg.

Jatketaan samaan malliin :)

ViestiLähetetty: 2013-12-11 11:19:45 
Poissa
rakastajakarppi
rakastajakarppi

TeijaS kirjoitti:
Makeen ja pullan himon saa sillläkin pois kun laittaa kahviin jo suodatusvaiheessa kardemummaa :)

Kookosölijyä ja voitaki. Suolaa...

ViestiLähetetty: 2013-12-11 12:34:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Pikku-iikka kirjoitti:
TeijaS kirjoitti:

Kookosölijyä ja voitaki. Suolaa...

Totta se on nuinkin :) Päätin taas tehdä näitä kahvikokeiluja, 6 kuppiin kahvia 3tl leivontakaakaota. Suurin osa kyllä jäi tuohon suodattimeen mutta sopivasti anto vienon kaakaon vivahteen kahviin.
Jos jollekkin tulee mieleen kokeilla niin pieni varoituksen sana; suodatinpussi voi tai suurella todennäköisyydellä menee tukkoon niin että joutuu sammuttamaan keittimen kesken hetkeksi!

ViestiLähetetty: 2013-12-11 18:08:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jääkö siitä kaakaojauheesta niin paljon "poroja" ettei voi suoraan kannuun tai kuppiin laittaa?

ViestiLähetetty: 2013-12-11 21:17:43 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Catharsis kirjoitti:
Jääkö siitä kaakaojauheesta niin paljon "poroja" ettei voi suoraan kannuun tai kuppiin laittaa?

No eipä tuosta jää, kyllä sen voi kanssa kuppiin sekottaa jos haluaa. Mutta tää on mun tyyli :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2013-12-13 16:27:00 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Taas foorumia selailtu, eksyin tuonne ennen-jälkeen kuvat osiolle ja sielläpä on hyvä käydä motivaatiota kasvattamassa jos tuntuu puuttuvan, tasapuolisesti vaan kaikille että hyvin ootte saanut "muokattua" itsenne! :)

Pientä viilaamista löytyy ruokailun suhteen; tuntuu että liian isot annokset on, että niissä olisi varaa pienentää. Ja ongelmana on myös tämä säännöllisten ruoka-aikojen pitäminen. Se puoli heittää kaikista eniten häränpyllyä. Mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa, ei passaa olla liian perfektionistikaan.. Kuitenkin on tullut pidettyä siitä kiinni että klo 18 jälkeen ei mitään enään suuhun kuin vettä, ja onpa napostelutkin jääneet pois mitä ensimmäisina parina päivinä oli. Yllättynyt olen siitä että aamullakaan ei nälkä ole, ei ole edes sellainen "tyhjä" tunne vatsassa.

Mitäpä tässä nyt sen viikon verran oltu(kai?) ja lähipiiristä tullut jo muutama kommentti että olisi laihtumista tapahtunut. Vaan nesteetpä ne taitaa olla lähteny lipettiin. Sen huomaa myös makkaroista, ei ole enään semmoista yhtä rengasta tuossa vatsan ympärillä istuessa vaan semmoiset oikeen pehmoset "pikkumakkarat" :lol:

Kiva kyllä kuulla jo tässä vaiheessa että jotain muutosta on tapahtunut, vaikkakin ei se mitään isoa voi vielä olla :)

Pitipä tänään käydä hakemassa myös pieni(1kg) valmis joulukinkkukin. Isompaa ei hommata tänä vuonna kun ei olla joulun aikaa kotona, vaan tuolla "appilassa".

En ole mitannut ketoosia vielä tikuilla kun tikut on jo niin vanhoja että niihi en luota, heitin ne takkaan. Enkä taida uusiakaan välttämättä hankkia kun tuo hengityksen haju kertoo jo jollain tavalla ketoosista. Ja kohtapa sitä voi jo nostella nuita hiilareita ylöspäin, taidan pitää sen 40g takarajana, koska vahva epäilys on että makianhimo saattaisi yllättää jos sitä korkeammalle menee. Voisihan tuota kokeilla nostaa enemmänkin, mutta se jääköön sitten myöhemmälle ajalle, alkuvaiheessahan sitä vasta ollaan. En halua ottaa sitä riskiä että nyt heti alkuun edes vahingossakaan lähtisi lapasesta.

Tekasin tänään makianhimon varalle mitä ei kuitenkaan vielä ole ollut*kop kop* "karppijäätelöä":

-kermavaahtoa
-kookoskermaa
-kookoshiutaleita
-kaakaojauhetta
-makeutusainetta

nämä sekasin ja pakkaseen. katotaan illalla minkälaista tulee, maku ainakin oli ihan hyvä. eipä tarvi kuin lusikallinen niin siinä on tarpeeksi makusteltavaa.

Maistoinpa tässä eilen iltapäivällä vaimolta Pepsi Maxia, ja maistui jotenkin, keinotekoiselta. Ei ollenkaan samalta kuin ennen, kaukana siitä. Liekköhän tämäkin harhakuvitelmaa. No, ol tai ei, ei se mua ainakaan haittaa.

Ja varmaan se kaikista isoin muutos mikä on tapahtnut omassa päässä on se, että ei ne muutokset tarvi tapahtua yhdesä yössä, laihtuminen siis.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00