Heippa kaikille!
Tuossa viime viikolla esittäydyin jo esittelyketjussa mutta nyt aloitan oman ripittäytymisketjuni tässä.
Olen tuhti vonkale, BMI yli neljänkymmenen (en tiedä tarkalleen kun en vaa'alle nouse). Sisälläni asuu liikunnallinen, ulkoilmaa rakastava ei-vielä-ihan-keski-ikäinen nainen jonka ympärille on kasaantunut aivan liikaa kiloja! Kilot hiipivät vyötärön ympärille ja lantioille siinä kahdenkympin jälkeen kun nuoruuden urheiluharrastus loppui, mies löytyi ja ryhdyin istumatyöhön ja kotia rakentamaan. En kuitenkaan syytä lapsiani, sillä olin samoissa mitoissa kuin nyt silloin kun aloin odottaa ensimmäistä lasta. Toisen jälkeen laihdutin semmoiset 43 kiloa painonvartijoiden avulla mutta sitten tapahtui erinäisiä asioita elämässä ja syöminen oli viimeinen asia joka oli mielessä. Jokaikinen kilo (ja ehkä vähän lisääkin?) on palannut, että on se hyvä jojoilla kymmennittäin kiloja muutamassa vuodessa
Nyt on elämä kuitenkin muutaman vuoden taas ollut raiteilla ja olen pari vuotta ajatellut että näihin kiloihin voisi tarttua. Olen yrittänyt itse laskea PV-pisteitä, mutta ilman minkäänlaista vertaistukea se on hiton tylsää. Silloin kun laihdutin ne yli neljäkymmentä kiloa tein sen tahattomasti osittain karppaamalla. Koska olen niin perso lihalle vaihdoin nimittäin hiilaripisteeni lihapisteisiin
Olen nyt reilun viikon verran hiljaa aloitellut karpparielämääni jättämällä viljat ja sokerit pois ja sallimalla itselleni rasvaisemmat tuotteet tilalle. Yksi flunssa tässä välissä on sairastettu jolloin join kyllä enimmäkseen teetä mutta vähän punaherukkamehuakin, ja puolivahingossa söin perunaa kun en tajunnut mitä tein flunssatokkurassa.
En usko että makeisten, leivän, perunan, pastan, riisin jne poisjättäminen tekee minulle tiukkaa, ne eivät ole minulle erityisen suurta herkkua vaan pidän vihanneksista ja lihasta (olen aina aiemmin väittänyt että kiloni tulee juustosta, mutta ehkäpä se oli ne hiilarit sittenkin?). Annoskoko voi myös osoittautua ongelmaksi (varsinkin sen suhteen että tässä pitäisi oppia tunnistamaan aitoa nälän ja kylläisyyden tunnetta) ja sitten se että en jaksaisi laskea hiilareita jos olisi pakko. Nyt alkuun hiilareiden "löytäminen/tunnistaminen" eri ruoka-aineista tuntuu myös välillä haasteelliselta joten hiilarimäärät ovat varmasti vaihdelleet aika paljon. Olisi kiva jos pärjäisi laskematta hiilareita, mutta kaipa se on pakko?
Mites muuten kun olen lukenut monesta eri paikkaa että maanpäällä kasvaneita vihanneksia voi syödä, juuresten kanssa pitäisi olla tarkempi - miten on sitten palkokasvien kanssa? Eri pavuissa näyttää olevan hirvittävän eri määrät hiilihydraatteja, mitkä pavut kelpaavat karppaajalle, mitkä ei?
Entä kuinka vaikeaa on syödä esim. kiinalaisessa tai thai-ravintolassa jos jättää riisin (ja paneroidut pallerot) pois ja syö vain vihanneksia ja sooseja? Onko se tarpeeksi karppia vai ei? Lounaspaikkoina lähistöllä kun löytyy juuri nuo niin siksi mietityttää...
Että tällaisia mietteitä tänään, mielelläni jaan tämän taipaleeni kanssanne!
Kastelukannu
(Ensimmäinen välitavoite on uskaltaa nousta vaa'alle)