Killmister kirjoitti:
Mun tietääkseni noi ketoosin aiheuttamat kohonneet kortisolit alkaa olla aika yleistä tietoa?
Se kans mun mielestä selittää sen minkä takia esim. els yms. pärjää alhaisilla hiilareilla, ne ei mene ketoosiin mm. tarpeeksi runsaan rasvaan, ja suht. kohtuullisen hiilarimäärän ansiosta? Toi ketoosin välttely olis näillä jutuilla tärkeää, ja on myös tärkeää huomioida etteivät pienellä hiilarimäärällä elävät kansat olleet ketoosissa, toisin kuin täällä joskus väitetään.
en ole ihan varma, pysyinkö mukana siinä mikä oli selitys.
Veikkaisin, että kohonneet kortisolitasot eivät ole koskaan olleet ongelmani; vaikka äidiltä perittyihin piirteisiin kuuluneekin ylivilkas kilpirauhanen monen karpin (ja AF'äläisen) vajaatoiminnan sijaan. Vai pitäisikö sanoa, että kortisoleja kohottavat tilanteet (urheilu, ketoilu, ulkoilu kesällä tai muut allergiaa herättävät tilanteet, allergilääkkeet) toivat sen verran nopeasti huonon olon iholle, ettei niitä tullut mieleenkään harrastaa yhtään pitempään kuin mitä pakko oli?
Mutta lisäksi: helmikuun suolistoremppakokeilun jälkeen homma näyttää luistavan, joten veikkaan että noiden symbioottien huomioonottaminen voisi olla kova sana, hormoonien lisäksi. Sen jälkeen ja omaa oloa kuunnellen olen hiljalleen lisäillyt aamiaista ja lounasta (pieniä ne tosin on edelleen) ynnä tietoisesti kasvattanut päivällisen tärkkelyspuolta ja sopiva taso näyttää ilmoittavan itsestään jotenkin koknaisvaltaisena hyvänä olona.
Ja luulen että riittävän hiilarin (yli 50g, alle 100g) ohella tilannetta tasapainotti tuo kevään Eades-kuuri ja sekin vain säännöllisten keltuaisten & luuliemen ja maitorasvan kera, vaikka nuo kolme viimeksi mainittua eivät sittenkään yksin riittäneet, pitkän päälle.
Killmister kirjoitti:
Mä muuten luin just kans matt stonen postauksen, ja tällainen olo mullakin oli, en ole karpannut (joten en nyt suoraan liitä omalla kohdalla sitä mitenkään siihen mitä mulla kävi), mutta saatoin mennä päiviä ilman ruokaa ketoosissa, enkä kaivannut yhtään syömistä, enkä tajunnut miksi muka pitäisi syödä säännöllisesti, koska mulla riitti energiaa muutenkin -
Paitsi, huom. mulla ei ollut yhtään uniongelmia, ja nukuin oikein hyvin vähintään 8 tuntia yössä. Mulla oli kans ihan tajuttoman hyvät hiukset ja iho, kiintee laiha kroppa jne. Näytin ulospäin terveeltä.
Lainaa:
being in a high-catecholamine state such as being incapable of sleeping for more than six hours per night, never feeling tired or so much as yawning during the day, having true Energizer bunny vitality, seeing a disappearance of allergies/asthma, having a disappearance of aches and pains, being in an absurdly good and stable mood, and so on. It was awesome. I thought I was Superman.
Toi energia ei ole muuten sellaista "hulluusenergiaa" mitä
jotkut ilmeisesti luulee sen olevan, vaan se on ihan tajuton hyvän olon tunne, ja hyvin selkeä olo, tohon liittyi kans stonen mainitsema erittäin hyvä, iloinen mieliala.
Ihan samanlaista energiaa meikäläisellä oli ensimmäiset zone-vuodet.
Sitten se vaan lakkasi toimimasta - ehkä liian vähäisin eläin-Safan ja ehkä liian vähäisten hiilareidenkin takia?
Nyt olo on taas tosi jees, mutta selvästi tuota alun autuutta tasaisempi ja tyynempi. Mutta nyt tilanne on jotenkin stabiilimpi,
mikä näkyy siitä, etteivät allergiat nouse pintaan yhtä helposti edes satunnaisella väärällä ruoalla tai muilla altistuksilla.