karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-12 11:15:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 179 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 59 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-02-28 21:37:40 
Poissa
scifikarppi
scifikarppi

Juu en voi sanovani saavani villikasviksista kaloreita liiaksi :P

ViestiLähetetty: 2011-03-01 08:09:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minusta tähän on helppo vastaus,ei käytä pekonia!?

Minusta se on ihan liian suolaistakin. paljon enneminpaistan ihan naturel kylkisiivuja ja lisään itse suolan ja pippurin.
Savusuolaa voi vaikka ripauttaa jos haluaa savun makua tai itse vähän savustaa kylkeä.
Eihän se koskaan sama ole kuin pekoni,mutta minusta parempaa!!!

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-03-08 16:35:51 
Poissa
scifikarppi
scifikarppi

Ajattelin tässä samassa ketjussa kysäistä kanssapaleoitsijoilta, että rajoitatteko hiilihydraatin määrää? Ja jos niin miten? Itse en laske hiilareita juurikaan ja aika estottomasti syön marjoja ja maanpäällisiä kasviksia. Kiinnitän itse enemmänkin huomiota hiilihydraatin laatuun kuin määrään.

Viestin otsikko: -
ViestiLähetetty: 2011-03-09 18:29:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

-

ViestiLähetetty: 2011-03-09 20:11:40 
Poissa
scifikarppi
scifikarppi

Harvoin mullakaan yli 50-60 gramman menee hiilareita. Jotenkin ne automaattisesti jää siihen. Sen verran pitää minun vahtia, ettei mene alle 40 gramman, koska sitten rupeaa menemään vähän liian lujaa, Mulla on siis bipo ja liian alhaiset hiilarit edesauttaa hypomanian puhkeamista :) ja vastaavasti yli 70 gramman kun menee niin sitten alkaa herkästi masentamaan.

ViestiLähetetty: 2011-03-10 18:12:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä en varsinaisesti laske hiilareita, mutta pyrin kuitenkin pitämään ne suht alhaisina. Syön aika surutta kasviksia ja marjoja, mutta hedelmiä en juuri koskaan. Kasvisten kohdalla suosin yleensä niitä vähähiilarisempia vaihtoehtoja. Maitotuotteet ovat lähes kokonaan pannassa, joten niistäkään ei yleensä kerry päivän aikana ylimääräisiä hiilareita.

ViestiLähetetty: 2011-03-10 19:49:47 
Poissa
scifikarppi
scifikarppi

Minä yritin olla käyttämättä maitotuotteitta, mutta sitten jouduin jatkuvalle kortisonilääkitykselle ja jouduin ottamaan ruokavalioon mm. juustoja ja hapanmaitotuotteita :? En kuitenkaan syö niitä ylettömästi, aamulla kreikkalaista jogurttia ja myöhemmin päivän aikana sitten juustoja.

ViestiLähetetty: 2011-03-12 16:05:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Kyllä mäkin syön hyvin satunnaisesti juustoja ja joskus käytän voita paistamisessa. Mulla on vaan se ongelma, että maitotuotteet turvottavat ihan hirveästi, aiheuttavat vatsaväänteitä ja saavat naaman kukkimaan finneistä :?

Mä olin about kahdeksan vuotta jatkuvalla kortisonilääkityksellä. Luusto on sen jäljiltä hieman heikossa hapessa, mutta ainakaan viimeisimpien luustontiheysmittausten mukaan mun luusto ei ole mennyt yhtään huonompaan kuntoon, vaikka olen syönyt jo pidemmän aikaa huomattavasti vähemmän maitotuotteita kuin ennen. En tosin muutenkaan ole ollenkaan vakuuttunut niiden mittausten tarkkuudesta tai maitotuotteiden tärkeydestä luuston kunnon kannalta.

ViestiLähetetty: 2011-03-12 21:05:41 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Hifistelyistä löytyvä Suoliston terveys ketju linkkeineen voisi sitten sopia sinulle?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-03-17 18:47:03 
Poissa
sintti
sintti

Olen vasta aloitellut paleo-tyyppistä syömistä, tarkoituksena on lähinnä lisätä kasvisten saantia ja monipuolistaa ruokavaliota sitä kautta. Mitään ongelmia ei hiilareiden kanssa ole koskaan ollut eikä painoakaan tarvitse pudottaa, mutta haluan kokeilla, josko voisin paleolla vielä paremmin. En kuitenkaan aio mihinkään hirveään hifistelyyn ryhtyä, koska syön lounaan kuitenkin aina koulussa enkä voi pitkien koulu+työpäiväyhdistelmien takia kamalasti mitään eväitäkään mukana raahata. Aika rennolla otteella mennään siis.

Tällä hetkellä syön kaikkia kasviksia ja vihanneksia pois lukien bataatit, perunat ja vastaavat - juureksista olen syönyt porkkanaa, lanttua. En erikoisemmin välttele maitotuotteita enkä palkokasveja, mutten niitä varsinaisesti syökään, eli tyypillisesti maitotuotteiden osuus päivässä on satunnainen juustopala koulussa salaatissa sekä lasi piimää kouluruokailun heikkoa proteiininsaantia täydentämään. Kahviin olen laittanut soijamaitoa, mutta kahvia tulee juotua vain 1-2 kuppia päivässä. Marjoja ja hedelmiä syön normaalisti, tosin pyrin pitämään hedelmistä lähinnä saatavilla omenoita ja appelsiineja. Proteiininlähteinä ovat pääsääntöisesti kananmunat, kala ja luomujauheliha, ajoittain tofu ja filepekonikin. Broilerinsyönti on eettisistä syistä pannassa :mrgreen: Rasvoista käytössä on lähinnä oliiviöljy, sitä lorotellaan ainakin kaikkiin salaatteihin. Voita en ole koskaan osannut käyttää ja se suolaisuuskin hirvittää.

Olen sitä miettinyt, että kehtaako tässä edes sanoa paleoivansa, kun jotenkin tuntuu, että aiempaan ruokavalioon muutosta ei ole muuta kuin pastan, riisin, perunan ja leivän poissaolo. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-10-08 15:12:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täältä löytyikin jo vinkkiä rasvanlähteistä. Koin eilen ikävän yllätyksen, josta blogasin Kultakalojenkin puolelle:
Lainaa:
Mun pitää näköjään muuttaa ruokavaliota paleommaksi. Tein eilen Food Detectives allergiatestin (IgG-vasta-aineet eli ne hitaasti reagoivat) verestä kotona. Rukiin ja gluteenin lisäksi maito ja muna oli pahasti koholla. Mutta myös muut viljat, maissi, riisi ja peruna koholla joten eipä tässä peruutetakaan. Kaura ilmeisesti vielä sopisi. Olin kyllä sormi suussa että mitäs söis aamupalaksi. Ilmankos on ollut nuutunut olo, jos on koko ajan sopimatonta paljon lautasella. Naudan- ja kananliha oli onneksi negatiivinen ja parsakaali. Possussakin aavistus väriä. Lisäksi vasta-aineita koholla mm. äyriäiset, tomaatti, paprika, papukasvit, valkoinen kala...

Ja ennestään sopimattomia mantelit, useimmat pähkinät, soija, melkein kaikki hedelmät, lehtipuiden kanssa ristiinallergisoivat... ... ...

Onneksi hyllystä löytyy Heljän kirja, iso ongelma tulee kyllä olemaan rasvan saanti, maitotuotteilla se on ollut niin kovin helppoa. Ja saa näköjään unohtaa kokonaan ajatuksen työpaikkaruokalan lounaista. VHH vielä onnistui mutta nyt alkaa näyttää huonolta.

Kasviperäinen rasva mulla on tähän asti ollut kookos- ja oliiviöljyä ja satunnaisesti pähkinöitä allergian antamissa rajoissa. Ja suurin osa rasvasta on tullut maitotuotteista ja munista, jotka nyt siis pitää jättää ainakin joksikin aikaa minimiin (kypsytettyjä juustoja ehkä uskaltaa syödä harvakseltaan ja ehkä voita, ainakin jos sen kirkastaa). Mites myydäänkö ankanrasvaa tai laardia jossain ihan irtona? Helpottaisi elämää huomattavasti.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-10-08 16:36:27 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

^Laardia olen joskus nähnyt jossain mutta menee sitten varmaan enemmän tuolle pienten kauppahallien puolelle että sitä löytäisi. Ja etnokaupoistahan löytyy gheetä jos ei itse jaksa sitä jatkuvasti voista väkrätä.

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-10-09 16:45:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Mites olis ne pakastetut luut koirille, joista on puhuttu sekä kokkauspuolella että Kawa-ketjussa.
Niistä saa päivän, parin keittämisellä sekä hyvää lientä että tosihyvää ja takuupaleota rasvaa.
Eikä tämä ole vaikeaa: tarvitaan vettä, iso kattila, ja loppuun siivilä sekä muutama lasipurkki, johon liemen kaataa.

Kokonaiseta broilerista saa kanssa ensin ruokaa ja syömisen jälkeisestä luuliemestä sekä hiveniä että rasvaa, taaskin takuupaleota.

Possunihran puhdistamisestakin löytyy hyviä ketjuja, jos sitä sattuu saamaan (hallista, paikallismyyjiltä ja lihaliikkeistä voi kysyä); Se kuullostaa työläältä, mutta niinpä siitä tulee kerralla jopa useampi kilo hyvää, paleota käyttörasvaa.

Ja näiden rinnalla voi tietysti kokeilla miten voi tai itse tehty ghee eli (valkuais- ja sokerijämistä) kirkastettu voi mahtuu mukaan.

ViestiLähetetty: 2011-10-09 17:21:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ai niin ja hanhen- eikun ankanrasvaa on silloin tällöin löytynyt ranskalaisissa säilykkeissä. Puolen kilon tai kilon peltipurkissa on ollut 2-4 valmiiksi kypsennettyä ankankoipea ankanrasvaan säilöttynä. Kalliita kuin mitkä, jos niitä ajattelee vain sinä yhtenä ateriana, johon liha riittää - mutta rasva riittää moneen muuhun ateriaan ja maistuu sen verran hyvältä, ettei purkki ole lopultakaan ihan niin kallis. Stokkalta on löytynyt joskus, samoin parista isommasta ja paremmasta K-marketista.

Paleomiinuksena tietysti tuo ei-kotimaisuus, mutta on se sentään valmistunut vähän lähempänä kuin kookospalmut :)

ViestiLähetetty: 2011-10-09 17:55:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Ai niin ja hanhen- eikun ankanrasvaa on silloin tällöin löytynyt ranskalaisissa säilykkeissä. Puolen kilon tai kilon peltipurkissa on ollut 2-4 valmiiksi kypsennettyä ankankoipea ankanrasvaan säilöttynä. Kalliita kuin mitkä, jos niitä ajattelee vain sinä yhtenä ateriana, johon liha riittää - mutta rasva riittää moneen muuhun ateriaan ja maistuu sen verran hyvältä, ettei purkki ole lopultakaan ihan niin kallis. Stokkalta on löytynyt joskus, samoin parista isommasta ja paremmasta K-marketista.

Paleomiinuksena tietysti tuo ei-kotimaisuus, mutta on se sentään valmistunut vähän lähempänä kuin kookospalmut :)

No niinpä tietenkin! Rillettes! Pitää loppuviikosta tulla Delidelin kautta kotiin.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-11-16 13:33:14 
Poissa
Karpisti
Karpisti

Miun karppaaminen on alkanut pikkuhiljaa muuttumaan paleoksi ihan itsestään :P
Kun jätin maitotuotteet pois suolisto-ongelmien vuoksi (voita käytän, ja smetanaa välillä, juustoja rakastan mutta nekin olen karsinut melkein kokonaan pois), alkoi myös laihtuminen ja suurin syy siihen taitaa olla miniminikalorit, kun ei "puhtaasta" ruuasta saa tarpeeksi kun syö vain sen 2 kertaa päivässä. Jauheliha, kananmunat, voi, broilerin koipireisi nahkoineen, siinä taitaa olla ne pääasialliset kalorimäärän lähteet..
Jos unohdan kiinnittää tarpeeksi huomiota kalorimäärään, se tippuu aivan liian alas ja sitten alkaa nälätysmielitekorepsuilut ja kyllä, puhun repsuilusta nimenomaan koska yleensä se kohde on sipsit :x eli kroppa kaipaa nopeaa ja helppoa kaloripiikkiä ja mielihän antaa helposti periksi.. (makeannälkäiset varmaan himoais karkkia tms. mutta itse olen aina rakastanut kaikkea suolaista..)

ViestiLähetetty: 2011-12-21 19:52:49 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Suurin osa kaloreista lihasta/kalasta, yrittäen ylläpitää jonkinlaista o3/o6 tasapainoa, mutta tilavuudeltaan kasvikset vievät voiton helposti. Muutomana päivänä viikossa perunaa/bataattia, lanttua ja punajuurta menee myös jonkinverran. Maitotuotteita en juurikaan käytä, smetanaa, voita ja kermaa joskus. En ole koskaan mitään laskenut, mutta arvioisin r/p/h suhteiden olevan 55/25/30 about, riippuen vähän päivästä.

ViestiLähetetty: 2012-05-09 07:09:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

En laske hiilareita enkä halua pitää hiilareita kovin alhaisena ihan siksi koska se aiheuttaa mulle huonoja juttuja kuten hengenahdistus, väsymys, mieli maassa eikä mikään huvita, liikkuessa kramppaa lihakset vaikka ei edes paljon liikkuisi, ei siis ole energiaa mihinkään.

Olen löytänyt uudelleen superfoodit jotka kuuluivat elämääni ennen karppausta. Supereilla saa nostettua hiilareita kivasta ja kaloreitakin tulee ihan ok.

Maitotuotteet ja viljat ei kuulu ruokiini paitsi repsahdellessa joskus mutta yleisesti ei.

Ärtyny suoli on ongelmani!
Tosin kaikki superitkaan ei ole mahalle mieleisiä :(

ViestiLähetetty: 2013-04-30 14:26:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Makrot PHR: 200/100/100 grammaa, noin suurinpiirtein, plusmiinus 50 grammaa. No, rasvoja en juurikaan päästä alle sadan.

- Lihaa, luonnollisesti. Lihalla tarkoitan mitä tahansa eläintä, possua, nautaa, kanaa, kalaa, äyriäisiä...
(- Treenipäivinä jauhopussin sisältö, tällä hetkellä Star Nutritionin Recovery Pro, samoin heraa menee joskus jos proteiinit jääneet alhaisiksi)
- Pähkinöitä, kourallisessa (noin desi) on tolkuttomasti kaloreita
- Hedelmiä menee 200-300 kalorin edestä, eli 3-4 annosta
- Kurkku/tomaatti/salaatti/ym menee noin kilo päivässä, jotain siitäkin kertyy.
- Peruna ja muut juurekset
- Öljyä, oliivi, kookos, rypsäri
- Kookosmaito/kerma
- Avokado ansaitkoon erityismaininnan

Siinä ne pääasialliset pöperöt, joskus tulee tankattua riisiä tai kaurapuuroa.

Mässyttelyt sitten erikseen, mutta turhaa niitä on tähän listata.

ViestiLähetetty: 2013-04-30 16:10:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kerrotko vielä, miksi tämä on paleota?

-Terry Pratchett

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 179 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 59 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00