zipa kirjoitti:
Arvo Morkkis kirjoitti:
prosessipuristellut öljyt
Kuten sanottua, on mielestäni kaikin puolin helpompaa ottaa se öljy pullosta kuin astua sen oliivin päälle ja nuolla sen jälkeen kengänpohja.
Lainaa:
tuonti- tai kasvihuonehedelmät
En kai ole missään maininnut syöväni tuontihedelmiä? Kai sitä nyt kotipihalta noukittavia antimia saa suuhunsa laittaa?
Lainaa:
ja maveen tai mihinvaan tarvittavat poikkeuspuurot nyt eivät kuulosta kovin kivikautisilta.
En väittänytkään, mutta listasin ne tuohon tosiaan koska niitä nyt vaan tulee syötyä ja 4/7 päivää viikosta niistä myös tulee ihan kohtalainen määrä päivittäisestä kaloriannoksestani.
Ja mikäli et ole huomannut, niin emme ihan oikeasti enää elä kivikaudella. Tuskin sinäkään asut luolassa etkä pukeudu pelkkään nahkaan ja turkikseen?
Lainaa:
- Hedelmiä menee 200-300 kalorin edestä, eli 3-4 annosta
- Kurkku/tomaatti/salaatti/ym menee noin kilo päivässä, jotain siitäkin kertyy.
Hieno kotipiha sulla, ootko kenties ulkosuomalainen?
Neljä päivää seitsemästä ei minusta enää kuulosta poikkeukselta

On joo varmaan helpompi lorauttaa öljyä pullosta kuin alkaa itse fermentoida oliiveja, tiesithän, ettei tuore oliivi ole syömäkelpoista vaikka kuinka sen paleonahkakengän pohjalla liiskaisi? Oliivejahan saa toki kaupasta ihan valmiina, senkin varmaan olet huomannut. Oliivien ostaminenkin on helpompaa kuin vaikkapa pemmikaanin valmistaminen, voisi painella marjoja talteen traaniin tai peuranrasvaan. Se olisi minusta paleota.
Mutta joo, reippaasti kerroit, että huomattava osa kaloreistasi tulee prosessoiduista pulvereista tai hapettuneista jyvälitisteistä. Ei siinä mitään.
Ja joo, käytän kaukotuontipuuvillaa ja tietsikkaa ja kahvia, ja suuri osa energiastani tulee maitotuotteista, siitäkin huolimatta, että mulla on kuin onkin varastoissa (siis oman hanurin ulkopuolellakin) eläinrasvaa, kyytön, possun, joskus/ usein hanhen ja karitsankin rasvaa. Maitotuotteet hankin mahdollisimman prosessoimattomana, joko homogenoimattomana voina tai kermana, tai raakamaitona, jonka käytän paimentolaistyyliin itse kefiiriksi.
Miksi? En kutsu itseäni paleoksi. Mutta näin pysyn terveenä, tai terveempänä kuin pulloöljyillä ja pulveriproteiineilla. Nytkin juon tuontiviiniä, agraarikulttuurin tuotetta. Ei tule coolia paleoauraa.
Mutta kuvittele vaan sitä tomaattikurkkuherajauhekylää, ehkä jossain joskus on ollut sellainen?