karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-29 01:22:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-05-25 16:08:43 
Poissa
sintti
sintti

Olemme syöneet hiilihydraattitietoisesti runsaan kuukauden. Puolison paino putoaa reilusti, minun painoni putosi alussa yhden kilon (jota nyt ihmettelen, tokko sitä edes olikaan!). Nyt epäilisin vaaán olevan rikki, koska se ei hievahdakaan vaan näyttää aina samaa lukemaa minulle. Ei se rikki ole: puolisolla on tippunut lähes 10 kg.
Vältämme hiilihydraatteja melko tarkasti, annoskoot ovat kohtuullisia, emme ole napostelijoita, alkoholia emme käytä laisinkaan. Kuulunkohan siihen ihmisryhmään, jolle karppaus ei tehoa? Olen 157 sm pitkä ja painan 75 kg. Kohtuullinen tavoitteeni on 5 kg:n pudotus. Se ei ole toteutunut "perinteisellä" ruokavaliolla eikä näytä toteutuvan tällä. Valitettavasti.
Minun on helppo noudattaa HHT-diettiä ja voisin aivan hyvin jatkaa tätä. Nyt on motivaatio hukassa ja koen epäonnituneeni. Ainoa motivaationi on epäitsekäs: kun se meirän mies laihtuu, niin hyvä edes se.
Teen ruokaa Karpin keittokirjan mukaan ja luen Tavin: Laihdu herkutellen ja pysyvästi-kirjaa. Minun on vaikea löytää sieltä itseäni. Ei ole traumoja, joita hoidan syömällä, en ahmi, en napostele, en lankea.
Olen ollut henkisesti oikein valmis ja altis. Minulla on mielikuva kehostani noin 70 kiloisena ja se särkyy vaakaan mennessä tai peilin edessä.

ViestiLähetetty: 2011-05-25 16:42:40 
Poissa
mutukarppi
mutukarppi

Hmm :-k Jos sä olet vaan hitaasti lämpenevää tyyppiä? Kehosi tarvitsee paljon aikaa tottuakseen uuteen ruokavalioon. Saatkohan tarpeeksi rasvaa? Jos rasvaa ei tule tarpeeksi niin keho voi tarttua omiin varastoihinsa hyvinkin hanakasti kiinni. Nämä tulivat itselleni mieleen, antaa vielä viisaampien auttaa sinua lisää ;)

ViestiLähetetty: 2011-05-25 17:57:42 
Poissa
sintti
sintti

valitettavaa on todeta, ettei karppaus tehoa kaikkiin. Olin hyvin motivoitunut ja karppasin 2-3kk tuloksetta. Minullekin sanottiin keho hidas reagoimaan ja jatkoin ja jatkoin toivossa, jospa tämä tästä. rasvaa söin tarpeeksi, luin paljon ja kyselin ja en poikennut ohjelmasta. Hyvää oloa en selkeästi saavuttanut ja väsymystä koin varsinkin kun olen aktiivi kuntoilija. Vyötärö ei kaventunut yhtään ja painoa ei lähtenyt yhtään, vaikka paino on reilu 80kg ja ylimääräistä siis olisi. Tavoitan tunteesi, pettymyksestä. Niin paljon tästä hehkutetaan ja just kukaan ei kirjoita tälllaista. Nyt olen sitten lopettanut ja palannut ihan normaaliin sekaruokaan ja lukenut artikkelin (tieteellisen) ruisleivän ja mustikan terveellisyydestä. no ainakin niillä polttoaine liikkua riittää ja olo on virkeämpi. Olisi kiva kuulla, olenko joku harvinainen poikkeus, vai meneekö se näin muillakin? :( joku sanoi, että karppaus tehoaa paremmin miehillä ja nuoremmilla....

ViestiLähetetty: 2011-05-25 18:20:03 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Vaihtoehtoja siihen ettei paino putoakaan on ihan yhtä monta kuin on pudottajaakin.Olen nyt itse runsaasti ylipainoisena karpannut 2 kuukautta ja reilu 4 kiloa pudonnut.Ensin jopa nousi.Nyt vasta tuntuu,että alan löytämään itselleni sopivan tyylin.
Vaihtoehtoja siihen mikä voisi olla "pielessä"on se,että syö liikaa,syö liian vähän,syö jotain makroa liikaa tai liian vähän.Ei ne selviä kuin kokeilemalla,mittaamalla,punnitsemalla ja tutkimalla.Sanoisin,että muuten vhh-ruokavalio on muuttanut monella elämää parempaan,lääkkeettömämpään ja terveempään suuntaan.Sitä kannattaa jatkaa muutenkin kuin laihtuakseen.Itselläni kovat nivelkivut ovat helpottaneet huomattavasti.
Jos esim.liikkuu paljon voi tarvita enemmän hiilihydraatteja ja/tai proteiinia.Yleensä kun ne itselle sopivat annokset löytyvät,on olo hyvä ja painokin lähtee putoamaan.Kovin nopeita muutoksia edes takaisin ei kannata tehdä.Kaikki vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.Jos tämä olisi niin yksinkertaista kuin saattaa olettaa niin kaikkihan laihtuisivat samaan tahtiin samalla syömisellä.Sitähän ns.vt-ruokavaliokin toitottaa,eikä sekään toimi kaikilla.Kaikki olemme yksilöitä :smt045

ViestiLähetetty: 2011-05-25 18:28:44 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

jokohan kirjoitti:
Niin paljon tästä hehkutetaan ja just kukaan ei kirjoita tälllaista.
Minkä takia sitten foorumi on puolillaan "miksi en laihdu"-ketjuja? ;) Valitettavasti asia taitaa olla niin, että Suomikin on puolillaan aineenvaihduntansa tavalla tai toisella vituralleen saaneita ihmisiä. :( Ja jos aineenvaihdunta ei ole kunnossa, ei siitä ole muuta tietä pois kuin reilu, terveellinen syöminen ja kärsivällisyys. (Ja oman kokemukseni mukaan lihominen ja laihtuminen on paljon muidenkin asioiden kuin ruokavalion seurausta. Itse rupesin laihtumaan ensimmäisen kerran, kun valmistuin koulusta (karpattuani sitä ennen yli vuoden laihtumatta) ja toisen kerran, kun jätin mieheni. Stressihormoneilla lienee iso osa asiassa.)

ViestiLähetetty: 2011-05-25 18:56:38 
Poissa
sintti
sintti

olen täysin samaa mieltä että moni muukin asia vaikuttaa kun ruokavaliopainoon Stressillä on osuutta lihoamiseen monella. Itsellä varmaan karppaus ei tuonut hyvää fiilistä, koska vointi ja olo oli jo erinomainen aloittaessa. Olen siis pienestä ylipainosta huolimatta terve ja hyväkuntonen ja pirteä ihminen.

ViestiLähetetty: 2011-05-25 19:02:00 
Poissa
sintti
sintti

ja korjaa jos ilmaisin itseäni väärin. Olisin tosiaan halunnut onnistua, olin kuullut paljon hyvää karpauksesta. ei tunnu kivalta, jos täällä ei saa ilmaista omaa kokemusta ja tunteita. mielummin ottaisin tsemppaamista vastaan. minäkin. alunperin kirjoitin siksi, ettei ketjun aloittaja luulisi olevansa ainoa, jolla paino ei tipukaan...

ViestiLähetetty: 2011-05-25 19:18:15 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

jokohan kirjoitti:
Itsellä varmaan karppaus ei tuonut hyvää fiilistä, koska vointi ja olo oli jo erinomainen aloittaessa. Olen siis pienestä ylipainosta huolimatta terve ja hyväkuntonen ja pirteä ihminen.

Tuo on mukava kuulla.Olet varmasti sopivan kokoinen jo "entuudestaan" ja ravitsemus on kohdallaan koska olo on hyvä.Silloinhan ei ole mitään korjattavaakaan.Hieno homma :smt023
Jos kuitenkin vielä joskus päätät ja haluat kokeilla uudelleen niin tervetuloa mukaan :smt045

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00