Kiitos voivoi!

Kirjoittaminen on mulle tapa jäsentää asioita ja selvittää niitä itselleni. Myös keskusteleminen on mukavaa, mutta lähipiirini taitaa olla jo aika väsy mun karppijuttuihin.

Onneksi on pari karppisukulaista ja -kaveria, jotka vielä jaksaa mua ja juttujani. Täällä on tosi kiva jutella, kun on samanhenkisiä ihmisiä tupa täynnä.
Oli mukava viikonloppu, toivottavasti sinullakin oli ja muilla!
timmiksi, älä ihmeessä pyytele anteeksi, olet erittäin tervetullut tänne!

En tosin tiedä osaanko kannustaa, mutta mielelläni yritän! Olen itsekin miettinyt paljon motivaatiota ja sitä, miksi aina ei millään jaksa, vaan palaa niin helposti entisiin tapoihin. Mulle on monesti käynyt niin, olenhan laihdutellut reilun viidentoista ylipainovuoteni aikana useita kertoja. Ja jo paljon sitä ennenkin, koska luulin olevani lihava vaikken todellakaan ollut. Se nuoruus, se nuoruus...
Mietiskelin noita syitä hiilarien syömisiisi eli motivaationpuutteeseen. En tosin voi kuin arvailla ja puhua enimmäkseen omista kokemuksistani. Mutta jos siitä on sinulle jotain apua, niin hyvä!
Katsoin tuolta sun toisesta kirjoituksesta, että olet samanpituinen kuin minä ja että olet juuri ja juuri normaalipainon puolella. Laihduttamisessa mua motivoi eniten se, että paino putoaa. Se vaikuttaa heti piristävästi ja tekee mieli jatkaa. Jos paino ei putoa tai peräti nousee, tekee mieli heittää hanskat naulaan. Mulla siis näin. Sulla voi olla enemmän haasteita tiputtaa painoa, koska olet normaalipainossa. Se ei tarkoita että pudotettavaa ei olisi, mullakin on tavoite n. 60 kiloa, mieluiten jopa 55 kg, mutta se voi olla saavuttamaton unelma. Heh. Paino vaan ei meinaa pudota niin hyvin enää normaalipainon sisällä. Se syö motivaatiota, ainakin mulla. Tosin nyt kun motivaationi ei koostu pelkästään laihduttamisesta, se ei ole vielä kärsinyt.
Eli yksi syy motivaation puutteeseen voi olla se, että painosi ei putoa siihen tahtiin kuin toivoisit, koska pudotettavaa ei ole kovin paljon. Se syö motivaatiota ja aiheuttaa lipsuilua ja repsahtamisia. Kuten tuolla ylempänä kirjoitin, en pidä repsahdus-sanasta, mutta käytän sitä nyt paremman puutteessa. Näin ollen voisi miettiä, mitä repsahtaminen kohdallasi on. Missä tilanteessa se tapahtuu, mitä olet sitä ennen syönyt, miten olet liikkunut, mitä tunteita olet kokenut jne. Noita on hyvä kirjata ylös esim. ruokapäiväkirjaan. Sieltä pystyy parhaimmassa tapauksessa löytämään syitä repsuiluihin ja mielitekoihin.
Repsahtaminen voi johtua monesta syystä. Yksi syy voi olla se, että olet syönyt määrällisesti liian vähän tai liian vähän rasvaa tai proteiinia. Eli sulla on yksinkertaisesti nälkä (vaikkei sitä ehkä tunnekaan). Tällöin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen, että syö tarpeeksi rasvaa ja proteiinia ja niin että nälkä lähtee. Paino ei välttämättä heti ala laskea, mutta suunta on oikea. Sitten kun olet päässyt siihen vaiheeseen, että repsut on poissa, voit alkaa viilata rasva- ja proteiinimääriä.
Yksi mahdollinen syy repsuiluihin voi olla sokeririippuvuus (tästä en voi kohdallasi tietää, mutta mietin nyt kaikkia mahdollisuuksia), joka voi ilmetä mm. leipä- tai pastahimona. Siihen toimii sama lääke kuin tuohon edelliseenkin eli tarpeeksi rasva- ja proteiinipitoista ruokaa. Joskus on helpompi päättää, että on esim. kaksi viikkoa tiukalla kuurilla, jonka jälkeen saa pitää vaikkapa herkkupäivän tms. Kaksi viikkoa voi olla helpompi kestää kuin epämääräinen "kun olen laihempi" -ajanjakso. Kahden viikon kuluttua voi olla niin, että hiilareita ei enää teekään mieli.
Em. ohjeet ei toimi mikäli motivaatiosi on niin huono, että lipsuilet herkästi ennen määräaikaa ja ennen kuin tiukka vhh-ruokavaliolla pysyminen alkaa näkyä hiilarihimojen vähentymisenä ja mahdollisena painonlaskuna. Silloin pitää saada motivaatio jostain muualta. Mua auttaa lukeminen ja asioihin perehtyminen, samoin kuin ihmisten tarinat onnistumisista ja epäonnistumisista. On upeaa nähdä ihmisten onnistuvan laihduttamisessa. Monella on takana vuosikausia jatkuneet kitukuurit ja laihisyritykset ja epäonnistumiset. Ja nyt ne on vihdoin onnistuneet pudottamaan painoa, kuka enemmän kuka vähemmän. Ei se välttämättä kädenkäänteessä tai helposti ilman mitään karikkoja ole tapahtunut, mutta lopulta kuitenkin. Se antaa tosi paljon motivaatiota mullekin. Myös epäonnistumisista lukeminen vaikuttaa, koska tajuan olevani inhimillinen kaikkine vikoineni ja virheineni. Ei se muillekaan niin helppoa ole.
Sen sijaan mua ei ole koskaan motivoineet esim. jokin palkinto jonka saan sitten, kun olen tavoitepainossa, eikä myöskään muut vastaavat vippaskonstit. Varsinkin nälkäkuureilla se kielletyn ruuan syöminen oli tärkeämpää kuin joskus hamassa tulevaisuudessa odottava palkintomekko tai -matka tms. Laihdutusaikoina paras palkinto oli juuri se, että paino laski. Lopulta tuli aina jumi ja siihen jäi motivaatiokin. Siksikään motivaatioksi ei mulle riitä pelkkä painon putoaminen. Jumeja tulee niin usein ja helposti, että homma kaatuisi aina siihen, jollei muuta motivaatiota olisi.
Sullakin voisi ehkä olla joku toinenkin syy karppaamiseen painonpudotuksen ohella. Paremmat veriarvot, hyvä olo, diabeteksen ehkäisy tms. Tosin noi ei auta yhtään siihen akuuttiin motivaationpuutteeseen, sen ymmärrän hyvin. Mutta ne voi olla taustalla omalta osaltaan vaikuttamassa. Niitä kannattaa siis pitää aktiivisesti mielessä, mikäli tuonkaltaisia syitä ylipäänsä on.
Oh, kylläpäs taas jaarittelen ja aika sekavasti vieläpä. Jos koittaisin kiteyttää ranskalaisin viiruin:
- Koita olla jonkin aikaa tiukasti valitsemallasi karppilinjalla. Seurauksena on parhaassa tapauksessa painon putoaminen ja/tai hiilarihimojen vähentyminen.
- Lue kirjoja ja blogeja sekä toisten karppaajien kokemuksia esim. tällä foorumilla. Katsele ennen ja jälkeen -kuvia. Osallistu keskusteluihin, kysele, paneudu, mieti ja uppoudu.
- Mieti mitä muita hyötyjä karppaamisesta on ja ota ne motivaattoreiksi taustalle.
- Pidä päiväkirjaa (ruoka, tunne, liikunta ym.) ja koita löytää jokin toistuva kaava, jonka seurauksena hiilarihimo iskee tai repsahdat muuten vain. Ole rehellinen. Jossain on jotain pielessä, koska lipsuiluja on, ja kun syyn löytää, sen voi eliminoida ja hoitaa pois päiväjärjestyksestä.
- Joskus voi olla hyvä pitää reilusti taukoa ja odotella motivaation palaamista. Joskus laihduttamisesta tulee elämää suurempi asia ja jos siitä ottaa liikaa paineita, homma ei toimi. Jos on stressiä laihiksesta tai muusta, laihtuminen on hankalaa ja silloin kannattaa pitää taukoa. Stressihormonin (kortisoli) erittyminen hidastaa painonpudotusta. Silloin on hyvä keskittyä muuhun elämään jonkin aikaa ja hoitaa mahdollinen stressi alta pois ja palata sitten taas karppauksen pariin.
Sitten vielä semmoinen asia, että älä ainakaan syyttele tai moiti itseäsi repsuiluista. Sä olet ihminen, eikä ihmiset aina toimi kuten niille oisi parasta. Anna itsellesikin kannustusta ja hyväksy puutteet (joita meissä kaikissa on). Itsensä moittiminen ja ruoskiminen ei tee hyvää. Se aiheuttaa surua ja pahaa mieltä ja lopulta on vielä vaikeampi yrittää mitään, kun "ei kuitenkaan koskaan onnistu". En tosin tiedä onko sulla tapana moittia itseäni, mutta mulla on ja siksi höpäjän tämmöistäkin. En ole mikään naminamipusipusi-positiivinen ihminen, en tykkää näennäisestä iloisuudesta. En siis usko, että yrittämällä ajatella positiivisesti voisi esim. laihtua helpommin. Päin vastoin, mikäli piilottaa surun ja murheen ja on väkisin iloinen, ne ikävät tunteet myllää vankilassaan ja vaatii lopulta päästä vapaaksi. Silloin olo on entistä huonompi. Mutta turha itsensä moittiminen ei kannata ja siitä voi yrittää päästä irti.
Olikohan mulla vielä jotain muutakin mielessä. No, onhan tässäkin aika paljon joo.

Kohta kukaan ei uskalla sanoa mulle enää mitään.
Kannattaa muuten aloittaa päiväkirja vaikka täällä osiossa tai sitten noissa muissa päiväkirjaosioissa. Ei siellä kaikkea tarvitse tilittää, mutta voi helpottaa kun saa miettiä näitä juttuja "ääneen" ja muut osaa myös auttaa ja antaa vinkkejä. Ja kannattaa myös kysellä tuolla muualla, vaikka yleisessä karppiketjussa näitä juttuja. Sielläkin saa paljon hyviä vinkkejä ja neuvoja tukaliin tilanteisiin, siellä on paljon lukijoita ja kommentoijia. Mutta olisi toki kiva jos kirjoitat tännekin!
Tsemppiä kovasti timmiksi! Toivottavasti motivaatio vähitellen löytyy. Ole armollinen itsellesi, äläkä vaadi liikaa. Sopivasti kyllä, mutta ei liikaa.