karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-15 20:51:17

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-04-01 07:43:25 
Poissa
sintti
sintti

Vaihdoinkin ruokapäiväkirjan painonseurantapäikyksi, kun tänne tämä taitaa enemmän kuulua. :D

Olen siis tupakoinnin lopetamisesta lähtien, eli n. 3 vuotta sitten alkanut kärsimään sokeririippuvuudesta ja sen aiheuttamista muista ikävyyksistä, kuten ärtyneen suolen oireyhtymästä ja närästyksestä. Kaiken maailman ihmedieetit, kalorilaskennat ja ns. virallisterveelliset ruokavaliot on kokeiltu ja aivan tuloksetta. Tuntuu jopa, että sokeririippuvuuteni olisi vain pahentunut niillä. Karppaus on siis viimeinen toivoni ja lupaavalta on vaikuttanut. Ketoosiin asti en ole vielä päässyt, sillä tämä alku on osoittautunut vasta pikkuhiljaa uuden elämän ja tapojen omaksumiseen. Olenkin juuri ketoosin hujakoilla repsahtanut, sillä en ole kestänyt hiilareiden vierotusoireita, eli päänsärkyä, väsymystä ja miten muotoilisin tämän... aivottomuutta...

Nyt olen kuitenkin päättänyt onnstua. Apunani on Karpin ABC -kirja, jonka ohjeilla nyt alkuun elän ja päätin lopettaa makrojen kyttäämisen. Jostain luin, että pahimmat vierotusoireet olisi kahtena ekana päivänä ja kun pystyisi syömään ohjeistetusti, ketoosiin pääsisi sitten 5-6 päivän kuluttua. Näin sanottuna viisi päivää tuntuu lyhyeltä ajalta, mutta käytännössä se on jotain ihan muuta kun kroppa janoaa hiilihydraattia. :smt013

Liikuntaa olen harrastanut aina paljon, mutta nyt olen ketoosiin pyrkiessäni tietosesti yrittänyt välttää liikuntaa. Eilen illalla keksin siirtyä aamuliikkujasta iltaliikkujaksi, sillä iltaisin ne pahimmat vierotusoireet iskee ja voisin purkaa ne kuntosalille tai lenkkipolulle. Siitä saattaisi olla hyötyä.

Pyrkimykseni on siis päästä normimittoihini. Edes lähelle sitä mitä olin tupakointia lopettaessani. Tälläkään hetkellä en missään nimessä ole lihava, mutta olo on mitä hirvein, kun ei vanhat vaatteet meinaa enää mahtua päälle ja jos en tekisi asialle mitään, hyvin nopeasti olisin lihava. Viisi-kuusi kiloa olisi entiseen matkaa, mutta ne kilot tuntuu olevan ihan hurjan tiukassa. Punnituspäivikseni päätin keskiviikon ja sunnuntain. Mittanauhanani toimii vanhat lempifarkkuni, jotka eivät eilen menneet jalkaan asti, saati sitten kiinni. Ensimmäinen tavoitteeni on saada ne jalkaan, toinen saada ne menemään kiinni ja kolmas, että ne ois mukavat jalassa. En uskalla luottaa pelkkään vaakaan ja inhoan perinteistä mittaamista, joten farkkujen avulla mennään.

Olen tässä nyt punninnut ajatuksiani nikotiinin ja koko elämän suhteen. Tupakoinnin lopetettua on elämä muuttunut monessa osa-alueessa vaikeammaksi ja olen ryhtynyt miettimään, kumpi on pahempi: tupakoida vai kärsiä sokeririippuvudesta, kytätä kaikkia syömisiään, potea huonoa omatuntoa jos repsahtaa ja tuntea olonsa koko ajan epämukavaksi. Äitini sairastui muutama vuosi sitten diabetekseen kärsittyään ensin kymmenisen vuotta sokeririippuvuudesta. Tupakka vai sokeririippuvuus? Keuhkoahtauma vai diabetes? Hmmm... :-k

Mutta nyt aamupalan valmistamiseen. Luvassa olisi paistettuja munia, pekonia ja lisäksi vähän kurkkua ja tomaattia kermakahvin kera =P~

ViestiLähetetty: 2012-04-01 08:11:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

nirno kirjoitti:
Apunani on Karpin ABC -kirja, jonka ohjeilla nyt alkuun elän ja päätin lopettaa makrojen kyttäämisen.

Liittyvätkö nämä lauseet sillä tavalla yhteen, että Karpin ABC-kirjassa kehotetaan luopumaan makrojen kyttäämisestä?

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2012-04-01 09:29:28 
Poissa
sintti
sintti

erfyt: Ei toki! Vaan makrojen kyttäys on osottautunut huonoksi minulle, sillä sitten kaikki pyörii vain niiden ympärillä, mistä seuraa kyllästyminen ja ahdistus. Yritän tehdä tästä elämäntapaa, enkä pysty ottaa elämäntavakseni syöttää kaikkea syömääni kalorilaskuriin, joka näyttäisi makrot. Lauseella meinasin sitä kun tuossa kirjassa on viikon ateriasuunnitelma, johon on varmasti jo katsottu makroaineiden oikea suhde valmiiksi, eikä minun tarvitse enää nähdä sitä vaivaa. :D

ViestiLähetetty: 2012-04-01 10:00:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ah, ok. Ajattelinkin, että yleisohjeena niin kyttäys kuin kyttäämättömyys ovat huonoja, koska se riippuu persoonallisuudesta (tarkemmin pysyvistä, synnynnäisistä temperamenttipiirteistä), mikä sopii. Itselleni pedanttina kympin tyttönä kyttäys on elämäntapa, olen kytännyt milloin mitäkin koko ikäni, joten voin hyvin kyttäillä makroja. En aina ehdi tai jaksa vaakaan laittaa kaikkea, mutta päässä laskuri tikittää koko ajan ja arvioi ruokamääriä ja laskee makroja, vaikken punnaisikaan.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2012-04-01 15:13:38 
Poissa
sintti
sintti

erfyt: Ongelmani onkin, että jos laitan kaiken laskuriin, kaikki pitää myös punnita yhtä tarkasti kuin laskuriin olen syöttänyt. Lopulta olen stressaantunut siitä niin paljon, että siitä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Toki kun sitä tuli tehtyä hetken aikaa, osaan minäkin jo arvioida sopivat annoskoot. Mutta hyvä kun huomasit typerästi muotoillun lauseeni, ettei kellekään jää väärinkäsitystä kyseisestä kirjasta. :D

ViestiLähetetty: 2012-04-04 06:57:25 
Poissa
sintti
sintti

- 500 g \:D/

Olin iloisesti yllättynyt, kun oli edes puoli kiloa lähtenyt, ottaen huomioon kaikki repsahdukset.
Ketoosiin en pääse, sillä en kestä vierotusoireita, joten päätin olla edes yrittämättä enää.
Nykyään olen siis hyväkarppi ja vaikuttaisi siltä, että sekin riittää pitämään vatsan kunnossa ja painon
tippumaan, vaikkakin hitaasti. Mutta pienet pudotukset kertoo siitä, että läski palaa.. :D

Seuraava punnitus on sitten sunnuntaina ja voi että miten paljon sain uutta puhtia tuosta 500 g:n pudotuksesta!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00