Jess, 200g Joulusta huolimatta. Kyllä taas jännitti mennä vaalle. Jouluna olen ottanut ihan rennosti joka suhteessa. Vaikka nyt on jo nyt niin tottunut tähän ruokavalioon, eikä makeaa tai perunaa tee paljon yhtään mieli, niin kyllähän sitä tuli popsittua muutama Juhlakonvehti ja perunaa sisältäviä salaatteja. Mutta tällä kertaa tietenkin viime vuosiin verrattuna todellakin kohtuudella. Ei sillä että olisi kamalasti tehnyt mieli äidin perinnesalaatteja, mutta kyllästytti mussuttaa pelkkää kinkkua ja jouluaaton ja päivän vietin käytännössä vanhempien luona. Ja kyllä muuten on ollut sitten ilmavaivoja. Huh, ei ole ollut ikävä
Sain lahjaksi äidiltä Karpin ABC kirjan, josta olen innoissani, varsinkin niitä reseptejä tulee varmasti kokeiltua. Äitikin on minun takia kiinnostunut itsekin karppauksesta. Kaikesta negatiivisesta uutisoinnista huolimatta, kun on nähnyt positiiviset muutokset minussa. He kyllä syövät muutenkin melkein karpisti ja varsinkin isälle se olisi hyvä juttu kun verensokerin kanssa on hänellä aina ollut vähän hämminkiä kun elimistö ei niin hyvin sitä ilmeisesti pilko. Vaikka hän on aina suht hoikkana pysynyt ja syö samoja ruokia kuin äiti, hänellä ovat sokeriarvot olleet aina koholla kun äidillä taas alhaalla. Isän geenit mullakin on.
Olen tossa vähän muistellut meidän lapsuutta Neuvostoliitossa. Lapsina me oikeastaan syötiin aika karpisti. Margariinejä ei oikeastaan ollut kaupoissa juurikaan ja nekin oli aivan kamalan makuisia ja niitä suositeltiin käytettävän vain leivonnassa. Aamupalalla yleensä syötiin keitetty kananmuna, teetä, voileivän makkarapalalla ja juustolla. Maitoa oli vain yhtä laatua, aika rasvaista. Juureksiakin syötiin ja sitä perunaa, paljon keittoja, kun se on halpaa.
Muistan kun muutettiin Suomeen (-93), meidät valistettiin hyvin äkkiä miten punaista maitoa ja voita ei voinut käyttää. Siihen aikaan oltiin aika pallo hukassa ja haluttiin sopeutua yhteiskuntaan kaikella mahdollisella tavalla

, mikä on tietysti hyvä juttu, mutta meillä se saavutti ehkä surkuhupaisiakin piirteitä. Siis me matkittiin ihan kaikkea ja yritettiin olla mahdollisimman suomalaisia

Tuota rasvapolitiikkaa äiti kyllä ihmetteli pitkään, josta häntä suorastaan syyllisteltiin. Ja tätä steriilimeininkiä kanssa vähän ihmeteltiin kun kaikki on umpiopakattua ja niin siistiä. Me ostettiin aikanaan ruokamme monesti torilta, jossa kaikkea ruokaa sai koskea

Asuntomme alapuolella oli ruokakauppa ja sinne tuotiin takapihalle rekalla pakastettuja nautaruhoja, joita kodittomat koirat ja kissat sekä hiiret kävi nakertamassa meidän silmien edessä. Kaikesta huolimatta käsite oksennustauti opittiin vasta Suomessa, siihen mennessä kukaan meidän lähipiirissä ei ole koskaan kuullutkaan moisesta. Sekin, kuinka paljon eri allergioita lapsilla oli koulussa täällä oli kummallista. Siihen aikaan kuitenkiin pidettiin kaikkea täälläolevaa aivan täydellisenä/taivaallisena ja Venäjää täydellisenä vastakohtana. Nyt kun aattelee, niin ehkä oli sielläkin edes jotain sittenkin tehty oikein?

[/url]