karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2021-06-17 22:15:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1288 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 161 62 63 64 65
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2021-06-09 07:41:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 45229
Paikkakunta: HomeSweetHome
Hieno homma tosiaan! Ja paljon tärkeämpää kuin ne nimet o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-10 05:14:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4542
Ari kirjoitti:
3 voissa paist. keltuaista + 3 kinkkusiivua + 2 siivua kylmäsavulohta + pala espanjalaista lampaanjuustoa + 1cm siivu HK-maksamakkaraa + siivu keltaista paprikaa + 250mg C:tä purkista + vettä + kaakaomuki glukoosilla veteen.
Kuva
Lohikalassa ja kananmunan keltuaisessa on runsaasti E-vitamiinia ja C-vitamiin (paprikan) kanssa, nämä E ja C nimenomaan yhdessä syötynä vähentää LDL hapettumista

ps. kuvan paprikaa voi syödä enemmän, mutta se vaan loppu aamulla, sen takia kuvassa vain pikkusiivu, äkkiä kauppaan :!:
no ite otan vielä pikkusen C:tä purkista lisää.
Ari kirjoitti:
C ja E hyvä yhdistelmä = lohta, keltuaista ja paprikaa.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10969031/

miten sairaudet kuten eri syövät, alzheimer tai kaihi ja vanhuus ja ikä liittyy C-vitamiini tasoon veressä.
haluatko vanhana nähdä vielä taivaan sinisenä ja nurmikon vihreänä?
jokainen voi arvata, mutta lukemalla se selviää (C:tä tarvitaan vanhempana enempi, ja se tulee syödä yhdessä E-vitamiinin kanssa)
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17884994/
molemmista fulltext
https://academic.oup.com/ajcn/article/69/6/1086/4714888
tai C ja E vitamiit ja Sydän-ja verisuonitautit.
https://academic.oup.com/jn/article/137/10/2171/4664436

Suomenkieliset kirjoitukset
Harri Hemilä
https://www.mv.helsinki.fi/home/hemila/FinnishVitC.htm
https://www.mv.helsinki.fi/home/hemila/Finnish.htm
https://www.mv.helsinki.fi/home/hemila/
https://www.mv.helsinki.fi/home/hemila/F/HH_Duod_1994.pdf
https://www.mv.helsinki.fi/home/hemila/F/HH_BPCardio_2018.pdf

ps. muuten keltainen paprika on ruoka jossa on eniten C-vitamiinia joka on luonnollinen ruoka-aine jota meidän tavan kaupoista saa. (kotimaistakin paprikaa saa tähän aikaan vuodesta kaupasta)
C:tä 204 mg / 100 g:ssa
ja huomaa että on todella vähän hh ja vähän fruktoosia hedelmiin nähden. ja on myös sitä E:tä.
älä kypsytä, keitä tai paista paprikaa, koska C-vitamiinit häviää kuumentaessa helposti.
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/388

_________________
Ruokavalio kokeita yli 16 vuotta.
Kalorivajeella laihtuu, oli ne makrot miten päin vain, mutta hh vain sopivasti, keltuaista, proteiinia lihasta ja kalasta, viljaton ja siemen öljytön jatkuu. Allergiaa aiheuttavat hedelmät, mehut ja vihannekset pois.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-10 05:44:43 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 6234
Jaa, alkoikin tekemään mieli kalaa. Tässä on pari viikkoa oltu vesistöjen ääressä ja vain kerran tullut syötyä kalaa.
Täytyykin koittaa hankkia sitä tänään jostain.

Itse otan C-tä jos tuntuu, että olisi tulossa kipeäksi tai toisinaan muuten mutta en halua elimistööni liikaa antioksidantteja. Haluan elimistön myös olevan vähän kurituksessa, ettei kroppa totu liian helppoon ”elämään” Näin toimin vähän kaikkien muidenkin vitamiinien ym. Kanssa.
Elimistö osaa mukautua vallitseviin olosuhteisiin ja tulee helposti laiskaksi jos kaikki tulee tarjottimella, niin sanoakseni.

Samoin todennäköisesti käy influenssarokotteiden kanssa. Ne ketkä niitä ottaa joka vuosi, niiden keho ei osaa enää itse kunnolla kehittää immuniteettiä normaali influenssaa vastaan. Noidan kehä on valmis.

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-13 07:27:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 2815
Nyt on kovaa settiä C-vitamiinista :)

Osaatko Ari sanoa miksi vain hedelmän Ceevitamiini imeytyy/näkyy verikokeessa? Söikö ne koehenkilöt siellä labrassa ne vihannekset ja sitten mitattiin vai perustuiko se omaan ilmoitukseen syödystä määrästä? Ihmisethän nimittäin aina liioittelevat syömiensä vihannesten määrää. Jos ottaa vaikka lautasmallin mukaan puoli lautasellista salaattia, niin eihän sellainen lehtevä höttö sisällä juuri mitään. Toisaalta hedelmät on makeina helppoa syötävää, on ihan eri juttu syödä 200g appelsiinia kuin jotain vihannesta.

Toinen juttu: oliko kyse vain sokerihedelmistä? Kurkkukin on hedelmä. Mainitsit paprikan, itse vältän sitä siksi että se on koisokasvi ja jonkin teorian mukaan koisokasvit vahingoittavat suolistoa.

Mietin myös kun otat puhdasta glukoosia, eikö se sokerimäärä olisi parempi ottaa ceevitskupitoisetsa hedelmästä? Viime aikoina kaupoista on saanut satsumoita joista itse pidän niin olen syönyt yhden satsuman päivässä samasta syystä kuin sinä otat glukoosia + siitä saa ceevitamiinia.

_________________
Pian hän muuttui yhtä holtittoman ja ruokottoman näköiseksi kuin kasvissyöjät yleensä.
-Gabriel García Márquez-


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-13 09:16:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4542
Erfis kirjoitti:
Nyt on kovaa settiä C-vitamiinista :)

Mietin myös kun otat puhdasta glukoosia, eikö se sokerimäärä olisi parempi ottaa ceevitskupitoisetsa hedelmästä? Viime aikoina kaupoista on saanut satsumoita joista itse pidän niin olen syönyt yhden satsuman päivässä samasta syystä kuin sinä otat glukoosia + siitä saa ceevitamiinia.

Huomenta
mukavia kysymyksiä kaikki, joihin kaikkiin löytyy vastaus tutkimuksista, lyhyesti sanottuna tai pitkän kaavan mukaan selitettynä.
tähän glukoosi asiaan lyhyesti.
glukoosi on puhdasta glukoosia hh jossa ei ole fruktoosia.
ite käytän hh vain sen takia etten mene ketoosiin.

fruktoosi nostaa voimakkaasti veren triglyseridiä. jota kuten muistat olen nyt pudottanut noin 9kk ajan ja viime toukokuun mittaus oli kaikkien aikojen alhaisin mitä minulta on ikinä mitattu. vaikka on siinä vieläkin laskun varaa vaikka on pudonnut jo 62%

myös fruktoosi hapettaa OxLDL todella voimakkaasti, ed. linkit.

kun en käytä viljaa enkä juureksia, ja olen koivun siitepöly ristiallerginen, allerginen näille useille hedelmille.
ja hh pitäs jostain saada otan osan hh määrän pussista glukoosina.

nyky hedelmät on jalostettu niin että niiden maku eli fruktoosipitoisuus on saatu korkealle.
kyllä jalostusta voi hyvin tehdä eikä siinä ole suurtakaan ongelmaa.
satsumasta on saatu makea fruktoosipitoinen C-vitamiinia sisältävä hedelmä, tarkoituksella.
Lainaa:
MANDARIINI Sitruspuiden sukuun kuuluva mandariini on peräisin Kiinasta, mutta sitä viljellään nykyisin eri puolilla maailmaa.
Hedelmässä on runsaasti siemeniä, joten mandariineja ei juurikaan suomalaisissa kaupoissa myydä.
Kaupoissa on tarjolla mandariinista jalostettuja lajikkeita, kuten satsumia ja klementiinejä. Niitä nimitetään usein virheellisesti mandariineiksi. Se on jäänyt arkikieleen yleisnimitykseksi kaikille pikkusitrushedelmille.
KLEMENTIINI Klementiini on välimerenmandariinin ja vanhan appelsiinilajikkeen risteymä. Se on lähes siemenetön.
Sen kuori ja hedelmäliha ovat oransseja ja hedelmäliha mehukasta. Klementiinin kuori irtoaa helposti.
SATSUMA Japanista tuleva satsuma muodostaa oman lajinsa Citrus unshiu. Satsuma poikkeaa monin tavoin tavallisesta mandariinista (Citrus reticulata).

https://www.aamulehti.fi/ruoka/art-2000007390841.html
juu kyllä satsumoita voi ihan hyvin syödä kohtuudella C-vitamiinin takia, etenkin jos veren triglyseridi on alhainen.
karppaajana kuitenkin suosisin, koska meillä on mahdollista valita vähäfruktoosisia hedelmiä tai vihanneksia ja suhteessa C-vitamiiniin nähden.
silloin vaaka kallistuu paprikaan, punaiseen tai etenkin keltaiseen paprikaan, jossa on vähän hh vähän fruktoosia ja todella paljon C-vitamiinia.

mitä tulee sitten veren glukosiin mmol ja C-vitamiiniin, jos tarkkoja ollaan C-vitamiini ruoka tai lisäravinne on hyvä nauttia vähän hh kanssa. imeytymis kilpailutilanteen takia. ainakin 2x vrk:ssa, miks ei kolmesti vrk:ssa on vielä parempi.

imeytymisnopeus tai hyötysuhde riippuu etupäässä veren C-vitamiini mikro-mmol tasosta ja ohutsuolen kunnosta.
- jos taso on alhainen, imeytyminen on nopeaa ja tehokasta
- jos taso on hyvä eli optimaalinen, keho ei anna nostaa veren C-vitamiinitasoa kuin muutamaksi tunniksi ja laskee sen takas optimaaliin, ylimäärä C-vitamiini poistuu virtsan mukana, aina ja etenkin jos kerta-annos on yli 400 mg.
* huono suoliston kunto kuten mm. ripuli heikentää C-vitamiinin imeytymistä.

_________________
Ruokavalio kokeita yli 16 vuotta.
Kalorivajeella laihtuu, oli ne makrot miten päin vain, mutta hh vain sopivasti, keltuaista, proteiinia lihasta ja kalasta, viljaton ja siemen öljytön jatkuu. Allergiaa aiheuttavat hedelmät, mehut ja vihannekset pois.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-13 10:08:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4542
Erfis kirjoitti:
Nyt on kovaa settiä C-vitamiinista :)

Osaatko Ari sanoa miksi vain hedelmän Ceevitamiini imeytyy/näkyy verikokeessa? Söikö ne koehenkilöt siellä labrassa ne vihannekset ja sitten mitattiin vai perustuiko se omaan ilmoitukseen syödystä määrästä? Ihmisethän nimittäin aina liioittelevat syömiensä vihannesten määrää. Jos ottaa vaikka lautasmallin mukaan puoli lautasellista salaattia, niin eihän sellainen lehtevä höttö sisällä juuri mitään. Toisaalta hedelmät on makeina helppoa syötävää, on ihan eri juttu syödä 200g appelsiinia kuin jotain vihannesta.

"kaikki" suomalaiset marjat ja vihannekset on tutkittu ja dataa löytyy, miten C-vitamiinipitoisuus vähenee varastoinnin, pakastamisen ja mehustuksen toimesta/takia.
suomalaisten marjojen ravintoarvot alla
https://www.researchgate.net/profile/Riitta-Toerroenen/publication/267703601_Tutkimustietoa_marjojen_terveellisyydesta_ja_terveysvaikutuksista/links/554c9b660cf29752ee7f1f63/Tutkimustietoa-marjojen-terveellisyydestae-ja-terveysvaikutuksista.pdf
mm pakastaminen laskee C-vitamiinitasoa noin 2,6mg / 2kk.
https://blogs.helsinki.fi/hnfb124-2017/2020/04/03/miten-pakastaminen-vaikuttaa-marjojen-ja-hedelmien-c-vitamiinipitoisuuteen/
eli esim. tammikuun lopussa mustikassa joka on kerätty heinä/elokuussa, siinä on 7,7 mg vähempi C:tä kuin tuoreena.
mustikassa on tuoreena 15mg C:tä, puolen vuoden pakastuksen jälkeen puolet enää.
Sulatus, sitten mehustus, keittäminen tai kuumentaminen tuhoaa helposti pienten marjojen C-vitamiinit.
Lainaa:
Pointti
C-vitamiini tuhoutuu herkästi tavallisessa ruuanvalmistuksessa ja väärän säilytyksen vuoksi. C-vitamiini liukenee keitinveteen, tuhoutuu kuumennettaessa, hajoaa valon ja lämmön vaikutuksesta sekä hapettuu ilman vaikutuksesta. Siksi hedelmät, marjat ja kasvikset olisi parasta syödä mahdollisimman tuoreina ja raakoina. Esimerkiksi syksyllä perunassa on kaksi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin talvella!

https://www.ravintolisawiki.fi/index.php?title=C-vitamiini
kaikkien marjojen C-vitamiinipitoisuus vähenee voimakkaasti, ajan funktiona, etenkin marjojen = mitä pitempi varastointiaika, sen vähempi C:tä.
niin että kevättalvella pakastuksen ja ajan takia C taso on jo todella alhainen.

Joo voihan niitä syödä, mutta annokset pitäisi olla isompia että saadaan sama C-vitamiini kuin tuoreena.
siksi veren tasot laskee vaikka syödään sama marja tai vihannes tai perunamäärä.

Hedelmien kohdalla asia on ihan toinen. hedelmiä tuodaan milloin mistäkin päin maailmaa ja ovat tuoreita vaikkakin ovat osin halleissa kypsytettyjä C-vitamiinitaso on sitä samaa liki ympäri vuoden. Ja mitä tärkeintä, hedelmiä syödään ilman kypsentämistä ja keittämistä, eli C-vitamiini ei katoa sen takia.

salaattien C-vitamiinitasot ovat aika isot mutta ne ovat kevyttä tavaraa painoltaan, joutuu syömään pesuvatitolkulla.
harva kuitenkaan näin tekee. koska meidän suoli ei kestä suurta raakaravinto määrää, (lehmät ovat asia erikseen useine vatsoineen ja pitkine suolineen)

siksi hedelmät veti "pidemmän korren".

_________________
Ruokavalio kokeita yli 16 vuotta.
Kalorivajeella laihtuu, oli ne makrot miten päin vain, mutta hh vain sopivasti, keltuaista, proteiinia lihasta ja kalasta, viljaton ja siemen öljytön jatkuu. Allergiaa aiheuttavat hedelmät, mehut ja vihannekset pois.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-13 10:32:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4542
Erfis kirjoitti:
Nyt on kovaa settiä C-vitamiinista :)

Mainitsit paprikan, itse vältän sitä siksi että se on koisokasvi ja jonkin teorian mukaan koisokasvit vahingoittavat suolistoa.

Juu aivan
mm nämäkin: peruna, munakoiso, tomaatti ovat koisokasveja.
kaikissa kasveissa ja marjoissa on omat suojamekanismit, mikä missäkin.
lyhyesti: kasvit suojelee itseään että niitä ei syötäisi määrätyssä vaiheessa, suojelee kaikelta mm. homeilta.
ja lopulta ne houkuttelee syömään itsensä maun takia = fruktoosin takia.
siemen ei kuitenkaan sula vaa poistuu ulostuksen kautta ja kierto jatkuu...

täytyy valita semmoinen C-vitamiinipitoinen hedelmä tai vihannes josta ei ole itselle haittaa.
jollekin käy tai sopii kaikki, toisille ei käy mikään.

allergiat ainakin ovat todellisia.
kuitenkin rajoittaminen rajoittamisen ilosta ei kannata. mutta jos rajoittaa, C:tä saa purkista.

en kuitenkaan ymmärrä joidenkin vastahankaa C-vitamiiniin nähden, jonka puutteeseen on kuollut miljoonia ihmisiä ajan saatossa.
joka ois voitu usein estää, jos olis ollut tietoa. nyt on tietoa, eikä tarvitse olla minimi C tasolla vaan voi hyvin olla optimaalisella tasolla.

monet syövät monenlaisia lisäravinteita, mutta jääräpäisesti vastustavat C:tä ... en todellakaan ymmärrä.
jos joku dieettiguru sanoo että C:tä ei tarvii syödä (tarkoitan vihanneksia, marjoja tai hedelmiä), niin silloin koko lahko menee mukana.

keripukki on vihonviimeinen tulos pitkään jatkuneen veren alhaisen C-vitamiinitason jälkeen.
ongelmat alkaa jo kauan aikaisemmin, ennenkuin keripukki iskee.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5409678/
vaikka ei ole keripukkia, veren C-vitamiinitasot voi silti olla alhaiset, joka mm laskee immuniteettiä.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2649700/
optimaalinen taso saavutetaan isommilla C-vitamiinitasoilla kuin RDA keripukin mg estomäärä on.
sama kuin D-vitamiinissä ja riisitaudissa. optimaalinen taso on parempi kuin minimitaso.

_________________
Ruokavalio kokeita yli 16 vuotta.
Kalorivajeella laihtuu, oli ne makrot miten päin vain, mutta hh vain sopivasti, keltuaista, proteiinia lihasta ja kalasta, viljaton ja siemen öljytön jatkuu. Allergiaa aiheuttavat hedelmät, mehut ja vihannekset pois.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-13 11:04:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 2815
Aivan, olen kyllä itse ottanut laskelmissani huomioon pakastamisen, keittämisen yms. Ja huomannut, että riittävän ceen saaminen on oikeasti työn takana varsinkin talvella ja keväällä. Nyt alkaa olla tuoretta vihannesta saatavilla. Meillä tulee omalta pihalta salaattia ja retiisiä.

En muistanut triglyjäsi, ymmärrän hyvin että vältät fruktoosia. Mulla on hyvät triglyt niin en ole niin tarkka.

Olen samaa mieltä ettei kannata rajoittaa rajoittamisen ilosta. Mutta mulla on vuotava suoli niin siksi vielä toistaiseksi paprika on kieltolistalla. Tomaattia en syö muutenkaan, se kirvelee suupieliä. Vähän tekisi kyllä mieli kokeilla taas paprikaa.

Karnivoori on valitettavasti ihan puhdas taloudellinen huijaus. Amerikan ihmemaassa monenlainen evankelista ja humpuukimestari saa miljoonatulot. Ihan oikeat evankelistat (uskonnolliset) kuten myös ruokavalioevankelistat. Myös BLM-liikkeen johtohahmo on miljonääri/miljardööri tällä hetkellä.

_________________
Pian hän muuttui yhtä holtittoman ja ruokottoman näköiseksi kuin kasvissyöjät yleensä.
-Gabriel García Márquez-


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1288 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 161 62 63 64 65

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)