Nyt mä sit vasta tajusin lukea nuo aiemmat viestit. Oot onnistunut jotenkin päivittämään niin etten oo huomannu.
haili kirjoitti:
Haili ei enää ketoile eikä oikeestaan enää edes karppaa, jos nyt olen koskaan edes oikeesti karpannutkaan. Toki jatkossakin välttelen sipsit, karkit sun muut täysin ilman ravintoarvoa olevat turhakkeet kiinnittäen huomiota edelleen rasvojen laatuun. Muuten syön ruokaa jota sattuu olemaan sen suuremmin mikroja tai makroja murehtimatta.
Yli kaksi vuotta tätä hommaa lähes ilman tulosta riittää. Arvelisin syyksi enempi stressiä kuin ruokavaliota, mutta ei nää tiukustelut ja kokeilut oo ainakaan yhtään helpottanut kropan saattamista normaalisti toimivaksi kokonaisuudeksi. Pitää hoitaa ensin pää kuntoon, jotta voi hoitaa kropan kuntoon. Ei toisinpäin.
Suunnilleen samanlaista ratkaisua siis kuin meikällä? Aiotko nyt sitten kumminkin jäädä tänne roikkumaan? Toivottavasti. Mä en ainakaan tiedä minne muuallekaan mennä, ja kumminkin jonkinlaista "hiilaritietoisuutta" ajatuksissa on. Mutta jos tänne mahtuu zonelaiset ja muut, niin kai sitten minäkin.
Kyllä mullakin stressi varmasti vaikuttaa, mutta ihminen on kumminkin kokonaisuus ja sen saman vasteen voi saada aikaan monella eri tavalla. Ainakin mulla tämä viimeinen kuukausi on taas vaihteeksi laajentanut katsantokantaa ruokavalion ulkopuolellekin. Ja se hormonaalinen kuvio, joka sieltä paljastuu on niin hankala ja moniulotteinen, etten enää yhtään ihmettele miksi sellaista kaikille sopivaa ihmedieettiä/elämäntapaa ei ole löytynyt.
Stressi voi pistää kyllä kaiken mahdollisen sekaisin, mutta kaiken laittaminen pelkästään stressin (psyykkisen sellaisen) syyksi on liian yksinkertaista.
Alkuun sitä luuli, että nämä asiat ovat niin monimutkaisia, että siksi niitä ei ymmärrä. Sittemmin selvisi, että hommissa ja tutkimuksissa on paljon ihan kusetusta. Mutta tavallaan se huijasi sitten ajattelemaan elimistöä ehkä liiankin suoraviivaisesti ja nyt oon taas suunnilleen siinä alkuvaiheessa, hommat on oikeasti monimutkaisia. Karppauksen teoria jatkuvasti ylituotannolla pyörivästä insuliininerityksestä on sekin ihan yhtä karkea yksinkertaistus kuin monet noista virallisen puolen teeseistä.
Toivottavasti olo parantuu ja osaat nauttia kesästä!