karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-21 09:04:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-01-12 07:29:44 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Olen jo vuoden karpannut, itse asiassa vähän ylikin. Paino ei ole laskenut yhtään. Alun -2, on tullut takaisin. Senttejä lähti alussa vyötäröltä 10, mutta nyt sekin on pysähtynyt.
Laskeeko kaikilla paino? Missäköhän tässä on vika?
Sinänsä mulla on hyvä olla. Syön kolme kertaa päivässä. En syö leipää, perunaa, pastaa yms.. Tuntuu vain jännältä kun muilla paino putoaa ihan silmissä, eikä mulla itsellä se liikahda mihinkään. Tää vtsamakkara on edelleen tässä housun kauluksen päällä :(
Olen perhetynyt aiheeseen lukemalla kirjoja ja omaan karppaajien keittokirjat.
Olenko siis ainut, jonka paino ei tällä ruokavaliolla tipu?

ViestiLähetetty: 2011-01-12 08:10:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pistä paperille ylös, mitä päivän mittaan tulee syötyä, niin siitä se alkaa selviämään.

ViestiLähetetty: 2011-01-12 08:15:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mikä on pituutesi/painosi? Esim. jos oot vaan lievästi ylipainoinen/normaalipainossa, ei välttämättä tapahdu mitään. Hormonaalinen ehkäisy tuntuu toisilla jumittavan. Saatko ihan varmasti tarpeeksi rasvaa/syötkö tarpeeksi?

Laita vähän taustatietoja ja syömisiä, niin voimme ehkä miettiä ratkaisuja.

ViestiLähetetty: 2011-01-12 14:23:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Olen 164cm pitkä ja painan tällä hetkellä 76kg. Aloittaessani paino oli 75kg ja putosi pian 73kg. Senttejä tosiaan lähti vauhdilla. En käytä hormonaalista ehkäisyä.
Myönnän, että loppuvuodesta tuli syötyä suklaata ja vähän muutakin herkkua, mutta ei paljon ja sen turvotuksen olenkin saanut jo pois.

Normisti syön suurinpiirtein näin:

Aamiainen klo6 : Kahvi kermalla

Lounas klo 10-11: parsaa tai kukkakaalia ja esim. kanasta tehtyä kastiketta

Päivällinen klo 16-17: parsaa tai kukkista tai muuta kaalia ja kasviksia, sekä lisänä esim. jauhelihapihviä, pihviä, tai karpisti tehtyä kastiketta.

Iltapala klo 21: turkkilaista jugurttia ja marjoja, teetä, toisinaan korvaan jugurtin rahkalla tai leikkele-juustolautasella.

Ongelmana mulla on kyllä ollut liiallinen kahvin juonti pitkin päivää. Kahviin kun pitää aina laittaa sekaan joko maitoa tai kermaa. Töissä kermaa ei ole saatavilla. Nyt olen yrittänyt rajoittaa kahvin niin, että juon sitä ruokailun yhteydessä ja muutenkin vain sen kolme-neljä kuppia päivässä.

Tässä nyt oli vain esimerkkipäivä. Joskus kun muu perhe syö jotain hiilariruokaa teen itselleni kunnon munakkaan.

Liikunnasta sen verran, että vuosi sitten kävin aktiivisesti vesijuoksemassa, mutta nyt siihen ei ole samalla lailla ollut tilaisuutta, enkä siis ole nähnyt siihen vaivaa. Käyn kuitenkin säännöllisesti koiran kanssa lenkillä ja ennen lumen tuloa hölkkälenkeillä.

En varsinaisesti näytä läskiltä, mutta kyllähän tuossa vatsan seudulla liikaa on. Kyllä pahimmista päivistä on hoikistuttu, mutta onkohan vain niin, että nyt pitää kiristää vähän tahtia?!
Sitä paitsi mulla on kyllä ihanan kapeat reidet :D Että ihan ei taida lähteä sillain tasaisesti!!

ViestiLähetetty: 2011-01-12 14:27:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oiskohan liian vähän rasvaa siulle tuos ruokavalios?

ViestiLähetetty: 2011-01-12 14:29:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu sitä määkin katoin että vähissä näyttää rasva olevan.

ViestiLähetetty: 2011-01-12 16:13:31 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Toi maito voi joo joillakin olla se mikä jumii. Maitotuotteet siis ylipäätään. Kokeile karsia niitä jonkin verran tai jättää kokonaan pois, ja katsele noita makroja josko ne kertoisivat jotain. Sitten on helpompi sanoa että mitä sulle kenties tulee liikaa/liian vähän. Ekana tuli mieleen että syöt ehkä vähän liian hiilaripainotteisesti koska mainitsit nuo kasvikset ja partiksen ensin ja vasta sitten lihat? Eli kuinka paljon sulle tulee prodea/hiilareita/rasvaa päivässä?

Ikä ja mahdolliset hormonihäikät (vaikka kilppari) vaikuttavat myös. Ja just jos olet tosissaan normaalipainon rajalla etkä näytä läskiltä niin voi olla että kroppasi on ihan tyytyväinen nykyiseen painoosi :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-01-12 18:25:23 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitos vain kommenteista!!
No jaa-a, mites mä sitä rasvaa sitten lisäilen? Ja pitäiskö mun sitten jättää kasvikset lähes kokonaan pois ja elää vain niillä kastikkeilla? Partista en haluais jättää pois, kun se on niin hyvä iltapalana, tosin siitä olen kerman jättänyt pois.

Mitään hormoonijuttuja ei ole, ja kilpparikin on joskus tutkittu, tosin eihän se tästä päivästä enään kerro, mutta ei mulla ole mitään vajisoireita. Olen 35 vuotias.

Mieheni sanoo etten näytä lihavalta, mutta maha mulla on :P Enkä omasta mielestänikään ole mikään läski varsinaisesti. Käytän koon 42 vaatteita tosin, etten nyt mikään ihan tikkukaan ole.

ViestiLähetetty: 2011-01-12 18:46:18 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä

Tota, äh. Anteeksi.

Lainaa:
No jaa-a, mites mä sitä rasvaa sitten lisäilen? Ja pitäiskö mun sitten jättää kasvikset lähes kokonaan pois ja elää vain niillä kastikkeilla? Partista en haluais jättää pois, kun se on niin hyvä iltapalana, tosin siitä olen kerman jättänyt pois.

Kasviksiin oliiviöljyä tai voita, älä hyvä ihminen niitä kasviksia pois jätä! Millä suurustat kastikkeen? Rasvaa sekaan, rasvaiset lihat/kalat. Partiksesta ei kermaa pois, vaan lisää, esim. enempi kermavaahtoa kuin sitä jugurttia. Äkkiäkös sitä rasvaa tuolla konstilla tulee ihan huomaamatta. Majoneesia salaattiin. Oikeeta, ei kevyitä. Itte jos et halua tehdä, on kruunumajoneesi ihan ok. Kukkiksesta muusia, voita sekaan.

Uuniin vuokaan pilkottuja kasviksia (kesäkurpitsa, munakoiso, sipuli, paprika), päälle oliiviöljyä reilusti. Puolivälissä kypsennysaikaa sekoitat ja lisäät rasiallisen pikkutomaatteja sinne joukkoon. Mustapippuria ja yrttimausteita. Nam. Kypsennysaika yhteensä n. 25 min.

Viikon tai kaksi kannattaa kitistellä puntarin ja desimitan kanssa, kirjata kaikki ylös ja laskea makrot vaikka ruokakulmassa. saattaa joku kommervenkki selvitä. Luovuttaa ei kannata.

ViestiLähetetty: 2011-01-12 19:15:43 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Voita laitan kaikkiin ruokiin ja kaiken paistan voissa. Oliiviöljyn mausta en oikein pidä. Kookosöljyäkin otan ruokalusikallisen päivässä.

Kastikkeen suurustan koskenlaskijalla tai sitten en suurusta sitä varsinaisesti millään. Riippuu vähän. Kermaa käytän säännöllisesti joka päivä. Mitään kevyttuotteita en ole käyttänyt enää vuoteen.
Ennen elin kevyttuotteilla ja joskus muinoin kahvilla, karkilla ja tupakalla :oops: No onneksi niistä epäterveellisistä ajoista olen jo päässyt ja polttamattakin olen ollut jo yli kuusi vuotta! Siitähän se painonnousu sitten alkoikin!

ViestiLähetetty: 2011-01-12 19:28:06 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä

No pirskale, mikä siinä sitten mättää :-k Kannattasikos kumminkin laskeskella jonkun aikaa ja merkata ihan pilkulleen kaikki ylös. Aika vaikea tuohon on mitään kommentoidakaan ilman ruokapäikkyä.

ViestiLähetetty: 2011-01-12 19:36:17 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Joo, ei noita pieniä hiilareita siis pidä pois jättää :shock: Siis sitä vaan meinasin että aterialla pitää saada enemmän prodea kuin hiilareita. Ja siis tämä ei tarkoita välttämättä aterian fyysistä kokoa; 200 grammalla tiettyjä kasviksia voi saada vaikkapa vain 6 g hiilareita, 100 grammasta jauhelihaa saa suurin piirtein 20 g prodea, ja ruokalusikallisesta öljyä 15 grammaa rasvaa. Saahan sitä rasvaa noilla kastikkeilla ja vaikka voisulalla, mutta sitä vaan että katso että saat tarpeeksi sitä prodea hiilareihin nähden. Ja maitotuotteet voivat tosiaan jumia monilla kun siinä on useamman eri mahdollisesti jumittavan aineen cocktaili (maitoproteiinit, laktoosi, insuliininkaltaiset aineet), ei muuta. Se partis on ihan hyvä jälkkäri prodelisällä ja jos sitä ottaa kohtuudella vaikka sen normiaterian jälkeen; ihan vaikka 100 grammaakin riittää ja siihen ruokalusikallinen marjoja. Vaikuttaa aluksi pieneltä mutta se on hyvä jälkkärikama; soveltuu sellaiseksi paremmin kuin koko ateriaksi.

Mutta joo, tarkkoja määriä tietämättä on vaikea sanoa mitään... :-k

ViestiLähetetty: 2011-01-12 20:56:53 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kai mä sitten yritän vaikka laskeskella. Se on musta vaan niin ärsyttävää puuhaa. Ja sen kahvin lipittämisen jätän vähemmälle, ettei tule paljon sitä maitoa tai kermaa siinä. Vetelen vettä ja vissyä sitten tilalla. Sitten sen viikonloppupunkunkin ajattelin jättää ihan kokonaan pois, jos se on sitten se syy. Vaikka ei sitä nyt mielin määrin kulu!
Noh, muutenhan olo on hyvä, vatsa toimii eikä turvota eikä väsytä!!
Niin, paljonkohan stressi vaikuttaa asiaan? Mulla on ollut aika pitkäkestoinen stressi päällä, vaikka normaalielämää yritänkin viettää, mutta ainahan asiat mielessä pyörii.

Kiitos kuitenkin että viitsitte kommentoida! Sainhan mä kuitenkin hyvä vinkkejä!

ViestiLähetetty: 2011-01-12 21:18:24 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Stressi joo turvottaa ja sotkee inskoja. Mulla on synnynnäinen neurohäikkä joka tekee pahaa unettomuutta, ja just huonosti nukuttujen öiden jälkeen on turpea fiilis eikä paino meinaa laskea. Stressihormonit ovat liian korkealla.

Mutta joo. Ei se laskeminen mitään hupaisaa ole, mutta joskus voi olla ainoa konsti saada homma toimimaan. Just mietin sitä miten epätoivoinen olin viime vuonna tähän aikaan kun rajoitin hiilareita muttei silti tullut mistään mitään, mutta sitten kaivoin kirosanoja mutisten sen keittiövaa'an esiin ja heti alkoi lutviutumaan. Toisaalta sulla ei kuitenkaan mitään hengenhätää ole, joten jos sulla on muuten mukava ja terve olo niin tiedä sitten kantsiiko siitä pömpöstä huolestua :D

ViestiLähetetty: 2011-01-12 21:52:51 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

snowgrouse kirjoitti:
kantsiiko siitä pömpöstä huolestua :D

Se on ällöruma!!! :lol:

Katsotaan nyt miten tää tästä lutviutuu!!

ViestiLähetetty: 2011-01-13 09:10:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Oon kans sitä mieltä että kannattaa laskea IHAN kaikki syömiset parina päivänä makroineen, niin tietää jo missä grammoissa liikutaan. Mulla paljastu laskemisen myötä vähäinen rasvansaanti ja liika proteiini, myös hiilihydraatteja sain enemmän ku luulin.

Tsemppiä! Eikä tuolla kokeilulla varmasti mitään häviä (paitsi ehkä kiloja).

ViestiLähetetty: 2011-01-13 09:30:37 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Aloittaisin alusta tipauttaen hiilarit alle 20gr päivä ja katsoisin mitä tapahtuu. Sitten taas lisäten niitä parin viikon välein kunnes kyllästymispiste löytyy. Eihän niitä kasviksia tarvitse jättää pois, mutta pitkäaikaista haittaa ei ole jos muutamaksi viikoksi jättääkin. Vai mitä?

ViestiLähetetty: 2011-01-26 09:55:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jätin nyt hiilarit tosi minimiin, vaikka mitään en tosin ole laskenut. Partiksen melkein kokonaan pois, tai sitten ihan pieni määrä. Paino on nyt lähtenyt laskuun sellaisella vajaa kilo per viikko!! =D> Olen tosi tarkkaan nyt katsonut mitä syön, mutta jännä ilmiö: heti rupes tekemään ruisleipää mieli!! Mistäköhän johtuu? No olen ollut sitkeä, enkä ole sortunut leipään, mutta mantelileipiä oli sitten pakko tehdä!!

ViestiLähetetty: 2011-09-10 17:07:17 
Poissa
sintti
sintti

Mielenkiintoinen aihe vastauksineen. Itse olen karpannut 2kk eikä paino putoa. Kovasti olen muiden karppaajien kanssa yrittänyt miettiä syytä. Tuota turkkilaista kyllä menee usein esim lounaaksi, 500g HH 18,5 yhteensä, olisiko nuo HHt ja iso määrä maitotuotetta jotenkin 'hidasteena'? Noh, jatkan kokeilemista ja ihmettelemistä. Ikää 44 ja BMI normaalin ylärajalla (5kg on ylimääräistä läskiä...).

ViestiLähetetty: 2011-09-10 21:37:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^18,5g hiilareita yhdellä aterialla olis kyllä mulle liikaa. 10-12g vielä menee mulla. Toinen juttu on että ruuasta pitäis saada ravinteitakin, eikä vaan vatsan täytettä. Lihaa, kasviksia ja rasvaa ruuaksi, partista vasta jälkkäriksi.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00