Tällä viikolla on tullut opeteltua karppisyömistä ja kovin hyvin on maistunut sekä itselle että miehelle. Mieheni on kyllä syönyt työkavereiden kanssa lounaalla hiilaripitoisempaa ruokaa, mutta kotona syö samaa kuin minä, mikä on tosi hyvä juttu, koska ehän mä nyt itelle jaksais niin paljon kokkailla ja kokeilla.
Mieheni on vilja-allergikko jännällä yhdistelmällä eli ruista saa syödä, mutta muita kotimaisia viljoja ei. Ts. ruokajutut tehtäis joka tapauksessa gluteenittomasti ja tää dieetti toimii sille raaka-aineiden osalta melko hyvin. Tosin sille tulee joskus manteleista ja pähkinöistä oireita, mutta nyt kun oon pari kertaa tehnyt mantelileipää, ei oo tullut mitään oireita. Allergialistalta löytyypi myös kiivi, porkkana, ajoittain omenat jne. Saksanpähkinät ei sovi ollenkaan. Vähän rajoittaa tietysti raaka-ainevalikoimaa.
Mies ihastui ihan täysillä noihin suosikkisämpylöihin
http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=1612.
Sekoitin ainekset sauvasekoittimella ja taikinasta tuli aivan samanlaista kuin jostain sämpylätaikinasta. Tokalla kerralla kun olin saanut ostettua psylliumia sämpylöistä tuli aikalailla täydellisiä! Siihen päälle vaan voita ja nam! Mies ei ollut muuten kuullut ikinä psylliumista, vaikka gluteenittomia ruokia on vetänytkin.
Tähän ruuanlaittoon ihastuneena joku päivä tein mustikkamansikkapirtelöä (jäisiä marjoja, maitoa ja rahkaa sekä vähän makeutusainetta). Tuli kovin hyvää. Lisäks on tullut kokeiltua pinaatti-tomaatti-pekoni-juustomunakasta, josta muuten tuli todella ruokaisaa. Seuraavaks teen varmaan pinaattilättymuunnelman, koska tuo ruoka sai kaipaamaan niitä

Karppipitsaversiota tein tosiaan joku päivä ja joku päivä syötiin karppisämpylöitä (sellaisia isompia versioita) runsailla täytteillä.
Eilen kyl tein toistaseks parasta ruokaa elikkäs
Savuinen tomaattikanakeittopaketti broilerin filesuikaleita
pari törppöä paseerattua tomaattia
1/2-1 tölkkiä ruokakermaa
kasa savujuustoa (tai parmesanjuustoa jos et halua savuista versiota)
mausteita
tuoreoreganoa
Paista ja mausta broitsusuikaleet. Soseuta ne sauvasekoittimella. Raasta savujuusto ja silppua oregano tai jokin muu tuoreyrtti makusi mukaan. Sekoita ainekset kattilassa ja anna valmistua miedolla lämmöllä. Nauti suosikkisämpylöiden kanssa.
Ens kerralla teen ehkä oikeista tomaateista, mut nyt ei ollut moiseen aikaa, koska oli nälkä

Jee! Punkussa ei näyttäis olevan hiilareita, joten meijän herkkuhetket on pelastettu.. Viiniä ja juustoa