Vuosi lopuillaan. Varsinainen painonpudotus alkoi alkukeväästä, jolloin tutustuin Mehiläinen dieettiohjeeseen (joo, joo, tiedetään, toivonsa menettäneen vaihtoehto). Kyseisellä dieetillä on ollut silti paljon positiivisia puolia, eikä vähiten luonnollinen ja lisäaineeton ruoka! Dieetti oli myös startti kohti karppausta ja olen edelleen sitä toisinaan mukaillut lisäten rasvaa.
Tänään:
- Välttelen lisäaineita enkä syö teollisesti valmistettuja ruokia (okei, muun muassa tummansuklaan soijalesitiiniä on vaikea välttää, mutta kiinnitän kuitenkin huomiotani paljon aikaista enemmän kaikenmaailman E-koodeihin).
- Proteiineja syön reilusti. Ja kroppa kiittää.
- Rasvaa syön, OIKEATA rasvaa ja pahin rasvakammo on kadonnut.
- Painoa on viime joulusta lähtenyt kymmenisen kiloa (paino tänään 53,5).
- Syön harvemmin, suht pieniä aterioita, mutta energiasisällöltään suurempia kuin aikaisemmin
- En ole kelpokarppi - pidän herkkupäivän lähes joka viikko. Karkkeja en ole syönyt pitkään aikaan, herkuttelen pähkinöillä ja suklaalla, sekä joguttipähkinöillä (joissa hiilaria on kyllä reilusti). Hassuinta on, että herkkupäivän jälkeen usein paino on ollut alhaisempi. Herkkupäiviäni kompensoi tosin muuten viikolla alhaisemmat kalorit.
- Välttelen viljoja, opiin, että niistä olen saanut kaikenlaisia ongelmia vatsan kanssa. Nyt olen tekemessä keliakiatestin. Ilman viljoja voin paremmin.
- Olen lukenut kirjoja luonnollisesta ruoasta ja oppinut paljon!
- Välttelen kaikenlaisia lääkkeitä (maitohappobakteereja, ja joitakin vitamiineja, erityisesti D, lukuunottamatta).
Miinuspuolena voisin sanoa, että oma hormonitoiminta on mennyt sekaisin, eikä kuukautisia ole ollut nyt puoleen vuoteen. Toinen asia on, että hiuksia on lähtenyt nyt tosi paljon. Lieneeköhän sulkasato-kausi.
Kaamosmasennus tulee jokatapauksessa joka talvi... Ja tuntuu, että jokakerta pahempana

.
- Iho voi paremmin. Vertauksena viime vuosi, jolloin aloin saamaan kumman paljon näppyjä. Koskaan ei ole ollut aknea, ja murrosikäisenä iho oli todella hyvä. Silloinkaan näppyjä ei ollut mahdottomasti, mutta enemmän kuin koskaan.
Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen uudistuneeseen ruokavalioon. Muutokset ovat tapahtuneet pitkän ajan kuluessa ja niin hitaasti, että en edes enää pysty muistamaan, miten tarkalleen ottaen ennen söin.