karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-17 05:11:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Sorayan painopäikky
ViestiLähetetty: 2009-09-24 06:59:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Viime maaliskuusta palailin hitaasti karppaamaan. En varsinaiseksi karppaajaksi voine itseäni kutsua, satunnaisten hiilaripäivien takia, tai en ainakaan niin aktiiviseksi. Ruoilta jätin yleensä hiilarilisät pois ja söin vain sen proteeiinipuolen, rasvaa en silloin juurikaan lisäillyt, vaan olin aika rasvakammoinen. Tuloksia on kuitenkin tullut, ja nyttemmin, viimeisten kolmen kuukauden aikana on rasvan käyttökin lisääntynyt reilusti. Viimeisen kahden kuukauden aikana liikuntapuolikin on lisääntynyt reippaasti ja ongelmana meinaakin olla, ettei varsinaista lepopäivää "ehdi" pitämään.

Olen kontrollifriikki, mitä kuvastaa punnitus päivittäin ja tulosten ylöskirjaaminen. Olen kuitenkin laskenut kk keskiarvon ja vertaillut sitä muihin kuukausiin, jolloin näin onko varsinaista pudotusta tapahtunut. Tavoite minulla on ollut tuo 55kg, joten aikalailla siinä aletaan olla. Sairasta on, että painonpudotus helposti jäisi päälle ja haluais jatkaa vaan. Mutta lähinnä kai nyt voisi jo ylläpidosta puhua.

Maaliskuu ka: 61.7
Huhtikuu ka: 60.9 (-0.8 lähtöpainosta)
Toukokuu ka: 59.9 (-1.8 lähtöpainosta)
Kesäkuu ka: 58.7 (-3 lähtöpainosta)
Heinäkuu ka: 57.4 (-4.3 lähtöpainosta)
Elokuu ka: 56.7 (-5 lähtöpainosta)

Tyytyväinen olen siihen, että painonpudotus on tapahtunut hitaalla aikavälillä, itse kun olen sellainen, että "kaikki tänne ja heti" -tyyppi, joten olen aikasemmin ollut valmis kituuttamaan hyvinkin pienillä sapuskoilla. Sitä tosin tein pudotuksen alkuvaiheessa nytkin n.1000-1200kcal päivässä, mutta nyt olen lisännyt syömisiä, ja mikäs siinä kun ei paino näytä nousulukemia.

Kohta saakin laskea syyskuun keskiarvon :)

Viestin otsikko: Re: Sorayan pudotus
ViestiLähetetty: 2009-09-26 11:26:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

26.syyskuuta 2009 ja tavoite 55kg saavutettu!!!

=D> =D> =D> =D>

Tämän verran olen painanut joskus 9vuotta sitten. Ymmärrän, ettei tarkoituskaan ole painaa samanverran kuin yläasteikäisenä, mutta olen silti vielä normipainossa! En olisi uskonut että syömällä NÄIN hyvin ja paljon pääsisin näihin lukemiin, koska aikaisemmin kituuttamalla painonvartijoiden pisteohjelmalla, ei laskenut kuin muutaman kilon. Painoni pääsi maksimissaan pitkällisen stressin yhteydessä lähelle 70kg ja silloin ei olo tuntunut ollenkaan hyvältä, tai omalta. Nousu tapahtui muutaman kuukauden korkeintaan puolen vuoden aikana, joten silloin oli hyvin turvonnut olo.

Ihana karppaus! :D

ViestiLähetetty: 2009-09-30 07:02:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Syyskuu ka: 55.8 (-5.9 lähtöpainosta)

Tasaisesti on paino tippunut =D>
Nyt olen niissä lukemissa, ettei enää tarvisi tippua, kunhan pysyy tässä. BMI:n mukaan olen jo alipainoinen, mutta en niihin lukuihin niin vahvasti usko, koska en koe todellakaan olevani alipainoinen. Kai se riippuu siitä kropasta, eikä tollaset yleispätevät arvot yksilön kohdalla välttämättä ole päteviä.

ViestiLähetetty: 2009-11-09 21:35:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Voisin tätäkin päivittää, tässä kun kuukausi vaihtui. Vaikka en varsinaisesti enää laihduta, niin painoa tulee seurattua (pakkomielle). Ainakaan ei mitään liian nopeeta pudotusta ole ollut.

Lokakuu ka: 55.5 (-6.2 lähtöpainosta)

ViestiLähetetty: 2009-12-17 17:53:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vuosi lopuillaan. Varsinainen painonpudotus alkoi alkukeväästä, jolloin tutustuin Mehiläinen dieettiohjeeseen (joo, joo, tiedetään, toivonsa menettäneen vaihtoehto). Kyseisellä dieetillä on ollut silti paljon positiivisia puolia, eikä vähiten luonnollinen ja lisäaineeton ruoka! Dieetti oli myös startti kohti karppausta ja olen edelleen sitä toisinaan mukaillut lisäten rasvaa.

Tänään:
- Välttelen lisäaineita enkä syö teollisesti valmistettuja ruokia (okei, muun muassa tummansuklaan soijalesitiiniä on vaikea välttää, mutta kiinnitän kuitenkin huomiotani paljon aikaista enemmän kaikenmaailman E-koodeihin).
- Proteiineja syön reilusti. Ja kroppa kiittää.
- Rasvaa syön, OIKEATA rasvaa ja pahin rasvakammo on kadonnut.
- Painoa on viime joulusta lähtenyt kymmenisen kiloa (paino tänään 53,5).
- Syön harvemmin, suht pieniä aterioita, mutta energiasisällöltään suurempia kuin aikaisemmin
- En ole kelpokarppi - pidän herkkupäivän lähes joka viikko. Karkkeja en ole syönyt pitkään aikaan, herkuttelen pähkinöillä ja suklaalla, sekä joguttipähkinöillä (joissa hiilaria on kyllä reilusti). Hassuinta on, että herkkupäivän jälkeen usein paino on ollut alhaisempi. Herkkupäiviäni kompensoi tosin muuten viikolla alhaisemmat kalorit.
- Välttelen viljoja, opiin, että niistä olen saanut kaikenlaisia ongelmia vatsan kanssa. Nyt olen tekemessä keliakiatestin. Ilman viljoja voin paremmin.
- Olen lukenut kirjoja luonnollisesta ruoasta ja oppinut paljon!
- Välttelen kaikenlaisia lääkkeitä (maitohappobakteereja, ja joitakin vitamiineja, erityisesti D, lukuunottamatta).

Miinuspuolena voisin sanoa, että oma hormonitoiminta on mennyt sekaisin, eikä kuukautisia ole ollut nyt puoleen vuoteen. Toinen asia on, että hiuksia on lähtenyt nyt tosi paljon. Lieneeköhän sulkasato-kausi.
Kaamosmasennus tulee jokatapauksessa joka talvi... Ja tuntuu, että jokakerta pahempana :( .

- Iho voi paremmin. Vertauksena viime vuosi, jolloin aloin saamaan kumman paljon näppyjä. Koskaan ei ole ollut aknea, ja murrosikäisenä iho oli todella hyvä. Silloinkaan näppyjä ei ollut mahdottomasti, mutta enemmän kuin koskaan.

Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen uudistuneeseen ruokavalioon. Muutokset ovat tapahtuneet pitkän ajan kuluessa ja niin hitaasti, että en edes enää pysty muistamaan, miten tarkalleen ottaen ennen söin.

ViestiLähetetty: 2010-03-24 17:07:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Paino syynissä edelleen. Ei osaa päästää irti. No helmikuu meni siten vähän rennommin, että ei oo kunnon arvoja antaa, tässä kuitenkin tammikuu ja pianpa saa lisätä maaliskuunkin.

2010
Tammikuu ka: 53.6 ( -8.1 lähtöpainosta)

53 kg:n näyttää paino pysähtyneen ja se tuntuu oikeen hyvältä luvulta. Vuosi sitten aloittaessa karppailua, ensimmäisenä tavoitteena oli paino alle 60 kg:n jonka kanssa takkusin aika kauan. Uutena tavoitteena oli 57 johon pääsin kesän aikana. Ja sitten 55 jonka ajattelin olevan pysyvä tavoite paino, mutta tämä 53kg tuntuu ihan hyvältä. Alle ei enää tarvi/saa mennä.

Viestin otsikko: Re: Sorayan painopäikky
ViestiLähetetty: 2010-07-01 18:27:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kun elämä muuttuu ja ympäristö vaihtuu, tulee tällaisena hermoilijana helposti stressaantunut olo, siitä miten muutokset vaikuttaa painoon, miten koostaa ravinto jne. Muutoksia, kun tapahtuu yhtäkkiä niin monella sektorilla.

Niinpä taas aloin enemmän seuraamaan painoani, kunnes saan arkeni sujumaan ja tunnen oloni jälleen turvalliseksi.

Kesäkuun painon keskiarvo: 54.3 ... eli hieman on painoa tullut lisää, mikä ei nyt niin kauheaa ole. Mutta enempää ei kiitos. Seurantaa, ettei ote lipsu :wink:

ViestiLähetetty: 2011-06-19 18:46:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Aika menee nopeesti, eikä kauhean aktiivisena kirjoittajana ole jaksanut olla, nyt kun syömäpuoli alkaa olemaan kunnossa ka stressi syömisten ja painon suhteen aikalailla tasaantunut. Paino ei ole päässyt nousemaan, vaan päinvastoin se on jatkanut laskuaan ja on tällähetkellä 50-51kg. En mielestäni ole mitään radikaaleja muutoksia tehnyt, joten en ihan ymmärrä miksi paino putoaa...

Viimeaikaiset muutokset ovat:
-Olen lakannut oksentamasta! Tunnen tällähetkellä selättäneeni ne satunnaisen säännölliset oksennuskohtaukset.
-Olen lisännyt hiilihydraatteja reilu 50grammaan päivässä, alle 100g yleensä. Voin tällätavalla paljon paremmin, alhaiset hiilarit saa aikaan kauhean väsymyksen, lihassäryn, aiheuttaa "naksahteluja" päässä, apatiaa, puutumista käsissä ja jaloissa, enkä silloin kykene urheilemaan. Näin on paljon parempi ja mieli virkeämpi.
-Maitotuotteita olen jonkin verran vähentänyt, erityisesti juuston syöminen on nykyään harvinaisempaa herkkua, se kun on niin hyvää, että voisin syödä sitä vaikka miten paljon.
-Viljoja välttelen edelleen, satunnaisesti niitäkin nauttien pienissä määrin (lakritsi tms.).
-Ateriavälit ovat lyhentyneet jonkin verran, tai en ole sen suhteen niin tarkka. Ennen piti aina olla kulunut se 5-6tuntia edellisestä syömisestä, VAIKKA OLI NÄLKÄ... hullua. Ehkä ajatus ruoasta lihotti. Nyt syön, jos on nälkä. Niin monta ateriaa kuin tarvii. Pääsääntöisesti 4kertaa päivässä.
Mitä muuta? En keksi juuri nyt, energia määrät aikalailla samat kuin ennenkin, joten välillä jopa huolestuttaa miksi paino jatkaa putoamistaan. Säikähdin, kun se kerran meni alle 50. Olen kuitenkin 169cm pitkä, enkä muista koska olisin painanut niin vähän. Jatkan tilanteen seuraamista.

ViestiLähetetty: 2012-02-21 20:20:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Voisihan tännekin postata, vaikka painonpudotus ei ole enää lainkaan tavoite. Kiva kuitenkin huomata, että paino pysyy, olen löytänyt oman linjani, ainakin lähes, sillä pääsääntöisesti voin hyvin.

Tällä hetkellä paino vaihtelee noin 48-50kg, indeksin mukaan alipainoinen, mutta koska oma olo on suht hyvä, luotan enemmän siihen. On edelleen jaksoja, jolloin olen ihan loppu ja uupunut, varsinkin jos yhtään innostun urheilemaan liikaa. Palautuminen on heikkoa. Luulen, etten osaa koostaa aterioita vastaamaan tarpeita urheilullisimpina päivinä.

Stressi on hieman laantunut, mutta en ole päässyt siitä kokonaan eroon. En osaa lakata laskemasta makroja ja kaloreita normaali olosuhteissa. Lomilla sekin onnistuu paremmin.

Karppausta on takana enemmän tai vähemmän 4,5vuotta. Ihan alkujaan lähdin liikkeelle 64painokilosta, stressin ja repsahtelun ja alkuvaikeuksien aikana paino nousi pahimmillaan lähelle 70kg, mutta lähti siitä hitaaseen, mutta varmaan laskuun. Karppaus on ehdottomasti mun juttu.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00