Jaa-a, Vaikka palstalla olenkin pitkään pyörinyt, en mitään konkari ole

. Ja lasten kasvisten syömiseen en osaa mitään kikkakakkosta antaa, meillä meni näin...
Alkuun tein kasviksia minulle ja miehelleni, lapsille lisäkkeeksi tuttua ja turvallista pastaa/perunaa. Hyvin pian he ilmoittivat, että haluavat myös kasviksia lisukkeeksi näiden muiden rinnalle. Lopulta he jättivät syömättä pastan/perunan ja kasvikset hävisivät. Minä en siis pakottanut heitä muuttamaan tottumuksia. Heille olisin samalla vaivalla höyryttänyt potut tai keittänyt pastan.
Kaksi meidän lapsille tärkeää juttua: kasvikset eivät koskaan saa olla ylikypsiä lötköjä. Tähän on sähköinen höyrystin vaikuttanut huomattavasti. Kasvikset on aina ihanan al dente, vaikken olisi vieressä kyttäämässä kestoa. Kun höyrystysaika on täynnä, laite pitää vain lämpimänä; ei enää kypsennä.
Toinen taika on se, että jos on esim. jauhelihakastiketta, niin kasvikset ja kastike erikseen. He itse dippaavat kastiketta kasvisten päälle. Kiusauksissa ja laatikoissa ei tämä taika onneksi päde, vaan niissä taika on maku. Meidän 6- ja 9 -vuotiaat rakastavat makuja ja varsinkin laatikoiden teossa on tärkeää saada makua. En minäkään tykkään mauttomasta kolmen kaalin laatikosta vaan se onkin kolmen kaalin ja kolmen juuston gratiini kera jauhelihan. Siis esimerkkinä vaikka tuo yksi laatikko. Makaroonilaatikkoa en ole tehnyt yli vuoteen, kun sitä ei kukaan söisi.
Mut nyt tuli nälkä, joten ryhdympä ruuan laittoon. Tänään meillä on tätä:
http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=849***muoks. Otsikkokaan ei ihan vastaa nykytilaa. Kai tässä jonkunlaisessa karppi moodissa on oltu tovi tai toinenkin. Milloin enemmän, milloin vähemmän tiukalla. Mutta pastaa/perunaa/leipää (paitsi siis itsetehtyä ) en ole syönyt yli kahteen vuoteen.