karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-18 16:14:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mikä hyvä peruskirja?
ViestiLähetetty: 2007-08-15 20:18:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Harjus kirjoitti:
Mutta se alussa sanottu skeptisyys virallista terveysajattelua vastaan nousee niin voimakkaasti esiin, että mun lähipiirissä laskujen mukaan viime viikolla jo neljäs potentiaalinen karppi sanoi kirjan tökkivän ja sotivan itse hyvää ideaa vastaan. Hanke jäi siihen.

Täsmälleen samaa mieltä. Harmittaa, koska kirjat voisivat olla oikein hyviä, jos kustannustoimittaja olisi päässyt siivoamaan ne henkilökohtaiset avautumiset pois.

Valitettavasti koskee montaa muutakin karppikirjoittajaa. Esim. muuten oikein hyvästä Searsin Omega-Zonesta kääntäjän olisi pitänyt siivota tv-shop-amerikanismit pois. Tuntuvat tässä kulttuurissa melko tuskallisilta .

Harjus kirjoitti:
Mitä tehdä? Mikä olisi hyvä, asiallinen, perusfaktoihin pohjautuva peruskarppikirja, joka ei hypi silmille? :wink:

Melkein kivikautinen, ehdottomasti. Se on liki ainut, jolla voi helposti käännyttää akateemisen uteliaan, mutta näyttöä vaativan lukijan.

Searsin voi antaa myös, jos peittää ensin tussilla kaikki "vain MINUN diettini" -heitot ;-)

(Atkinss menee monelle ihan hyvin, mutta siitä pitää peittää nimi! ;-)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-17 17:18:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

eikös tämä Laihdu ilman nälkää sarja ole myös ihan luettava, en ainakaan minä hirveää sarkasmia tai skeptisyyttä löytänyt. En tosin ole lukenut kuin yhden niistä, ja niitä taitaa olla kolme kipaletta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-17 18:15:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuplamaha kirjoitti:
eikös tämä Laihdu ilman nälkää sarja ole myös ihan luettava, en ainakaan minä hirveää sarkasmia tai skeptisyyttä löytänyt. En tosin ole lukenut kuin yhden niistä, ja niitä taitaa olla kolme kipaletta.

Ehdottomasti. Hyviä kaikki kolme. Siinä juhlakirjassa (kolmannessa) on erityisesti hyviä kakkuohjeita. Sukujuhlissa ovat maistuneet myös ei- karpeille vieraille ja lahjomattomille lapsille.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-19 10:45:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kuplamaha kirjoitti:

On ehdottomasti! Niissä selitetään asiat hyvin ja rauhallisesti.

Tarkoitin, että Kivikautinen voittaa mennen tullen perusteellisuudessaan, jos käännytyksen kohteena on yliopistotaustaisia umpiepäilijöitä. Sellaisia, jotka tosiaankin kaivavat kaikki lähdeviitteiden artikkelit esiin.... Heikkilän tyyli valitettavasti iskee sellaisista ulos vain primitiivireaktiota.

Taubesin kirjan kanssa tulee myös mielenkiintoisia ihmiskokeita, käähää :smt047

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-19 11:42:51 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Yliopistotausta voi myös johtaa sarkasmiin ja skeptisyyteen, jota väistämättä valikoidut lähdeviitteet eivät vakuuta. Ja tämä ei ollut Melkein kivikautista vastaan (se on hyvä!), vaan Heikkilän puolesta. Jaan hänen skeptisyytensä, olen siihen joutunut jo paljon aiemmin muissa yhteyksissä. Kun niitä lähteitä pitää joka tapauksessa penkoa ihan itse. Lähteitä sopivasti valikoimalla kun voi osoittaa melkein mitä tahansa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-19 12:07:20 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Mun karppaus alkoi heikkilällä, ennen kuin tiesin koko aiheesta tai foorumeista tai atkinsseista yhtään mitään. Tärkein anti mulle oli herättää ajatuksia, tervettä epäluuloa jne. Koko kirjan tärkein sanoma tiivistyi ytimekkäästi ravinteikkaseen ruokaan. Jos halua syödä terveellisesti niin että saan tarpeelliset ravintoaineet, niin ei tarvitse olla nero tajutakseen, että makaronin vaihto rehuihin on viisasta.

Valitettavan moni karppikirja on pullollaan reseptejä, niitä en itse kaipaa. Monen kirjan kohdalla jätän ostamatta opuksen jos sen pääasiallinen anti on reseptejä.

Kieltämättä itsekin olen kuullut potentiaalisilta käännytettäviltä, että heikkilän kirjoitustyyli voi aiheuttaa vastustusreaktion, ilmeisesti se on kemiajuttu, kaikki ei ehkä ymmärrä sitä huumorilla ja kuka tietää, kuinka paljon kirjoittajalla on huumori ollutkaan mielessä.

Mun mielestä mikään kirja ei voita henkilökohtaisia ihmiskokeita. Kun itse saa todeta terveytensä kohentuneen niin perusteellisesti ja monella tavalla jo parissa viikossa, muita vakuutteluja ei tarvita. Sitten on niitä ihmisiä, jotka eivät ole valmiita hyväksymään tietoa sen vertaa, että uskaltautuisivat edes kokeilemaan karppausta, osalla varmaan voi johtua siitäkin, että perustietous ravitsemuksesta keskittyy vain a ainoastaan mainonnan ja vanhojen matrojen varaan.

ViestiLähetetty: 2007-08-19 12:25:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hillapuuri kirjoitti:
Harjus kirjoitti:
Näillä sivuilla olevat ovat hyviä lähteitä, mutta jos vasta harkitsee aloittavansa karppauksen ei ehkä ihan ekax tule tällaisille foorumeille.

Se riippuu varmaan ihmisestä. Esim. minulle on erittäin luontaista etsiä tietoa netistä, kun joku asia kiinnostaa tai haluan ottaa siitä selvää. Tänne minäkin ensin tulin, ja sitten vasta luin kirjan. Mutta kirjan lukeminen ensin on tietysti sikäli hyvä, ettei foorumi täyty perusasioiden kyselyistä...

Joo, mutta tässäkin asiassa vaikuttaa paljonko käyttää tietokonetta muutoin esim. opiskelussa tai työssä. Musta kyse on lisäksi ikäpolvesta. Itse olen keski-ikäinen, jatkuvasti tietskaa käyttävä kaikessa mahdollisessa työstä vapaa-aikaan, lapsen harrastuksiin jne. Mun ikätoverit eivät kaikki sitä ole ollenkaan. Kun siitä keskustellaan, voi rivien välistä aistia piiloajatuksen, että eihän kukaan kunnollinen ihminen nyt vapaa-aikanaan voi keskutelufoorumeilla roikkua. Eikö kannattaisi hankkia oikea elämä. :)

"We don´t need dogs for feelings but for psychological growth."

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

ViestiLähetetty: 2007-08-22 07:56:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Harjus kirjoitti:
...kyse on lisäksi ikäpolvesta. Itse olen keski-ikäinen, jatkuvasti tietskaa käyttävä kaikessa mahdollisessa työstä vapaa-aikaan, lapsen harrastuksiin jne. Mun ikätoverit eivät kaikki sitä ole ollenkaan. Kun siitä keskustellaan, voi rivien välistä aistia piiloajatuksen, että eihän kukaan kunnollinen ihminen nyt vapaa-aikanaan voi keskutelufoorumeilla roikkua. Eikö kannattaisi hankkia oikea elämä. :)

Jaa, roikkuukos täällä joku? En minä ainakaan :wink:

Samaa olen minäkin aistinut, on se foorumi sitten minkä alan/aiheen tahansa. Tältä foorumilta saa hyvin tietoa ja vertaistukea, kun ei lähipiirissä ole karppaajia laisinkaan.

ViestiLähetetty: 2007-08-22 19:18:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuplamaha kirjoitti:
Harjus kirjoitti:
...kyse on lisäksi ikäpolvesta. Itse olen keski-ikäinen, jatkuvasti tietskaa käyttävä kaikessa mahdollisessa työstä vapaa-aikaan, lapsen harrastuksiin jne. Mun ikätoverit eivät kaikki sitä ole ollenkaan. Kun siitä keskustellaan, voi rivien välistä aistia piiloajatuksen, että eihän kukaan kunnollinen ihminen nyt vapaa-aikanaan voi keskutelufoorumeilla roikkua. Eikö kannattaisi hankkia oikea elämä. :)

Jaa, roikkuukos täällä joku? En minä ainakaan :wink:

Samaa olen minäkin aistinut, on se foorumi sitten minkä alan/aiheen tahansa. Tältä foorumilta saa hyvin tietoa ja vertaistukea, kun ei lähipiirissä ole karppaajia laisinkaan.

Olen justiinsa samaa mieltä sun kanssasi! :D

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

Viestin otsikko: Nyt on kirjat luettu
ViestiLähetetty: 2007-09-05 08:30:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen lukenut sekä Hausbrandt-Tavin Nainen parasta vuosikertaa että Salmenkaita-Tavin kirjasarjasta ekan, Laihdu ilman nälkää.
Jälkimmäinen on mielestäni ehdottomasti tähän asti lukemistani paras perusopus niille, joita karppaus kiinnostaa ja jotka haluavat perustietoja.
Ensimmäinen kirja taasen soveltuu meikäläisenikäisille naisille, jotka haluavat elää elämäänsä omin voimin.
Suosittelen molempia.:)

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 22:03:14 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

Lähinnä mua noissa Heikkilöissä ärsyttää se jatkuva toisto. Sama asia saatetaan sanoa todella monessa kohtaa kirjaa ja välillä tulee muutenkin olo, että "hei, luinko mä tästä nyt jo jostain.."

ViestiLähetetty: 2008-08-03 20:20:37 
Poissa
sintti
sintti

Eikö ketään muuta häiritse pilkkujen puuttuminen? Ainakin Ravinto ja terveys -kirjassa pilkkuja ei ollut juuri missään. Se häiritsi minua suuresti. Jos Heikkilä ei itse osaa laittaa pilkkuja sinne, minne niitä kuuluisi laittaa, joku voisi edes oikolukea kirjan hänen puolestaan ja lisätä pilkut. Tuo vei vähän kirjan uskottavuutta.

ViestiLähetetty: 2008-08-03 20:53:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minä olen kyllä kiinnittänyt huomiota huonoon kielioppiin ja vähän sitä ihmetellytkin. :roll: *Anteeksi kaikki keitä tällainen nipotus ottaa päähän...*

ViestiLähetetty: 2008-08-06 01:22:58 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Nuo puutteet liittyy lähinnä vain ammattitaitoisen editorin puutteeseen. Mikä ei pitäisi olla iso ongelma jos on oma kustantamo ja kirjan hinta suoraankin (postikulut tosin sis.) ainakin se 30€.

Olisi mun mielestä paljon uskottavampaa, jos kieli olisi eksaktia, toistot olisi korjattu ja pilkkuvirheet parsittu. Ihan niinku niitä nyt ei itelläki ois, mut editorin tehtävä on ko. asiat korjata. Ei kirjailijan.

ViestiLähetetty: 2008-08-06 09:27:05 
Poissa
laihduttelijakarppi
laihduttelijakarppi

Antti Heikkilän kirjoilla sain ystävän käännytettyä karpiksi :wink:

Muutaman kirjan lukeneena mieleen jäi karppaamiseen liittyvän infon lisäksi mm.
Aurinkorasvojen ja ihosyövän mahdollinen yhteys ja mikron mahdolliset haitat.
Itse olen tuon lukemisen jälkeen vältellyt aurinkorasvoja ( korvannut kookosöljyllä) ja myös mahdollisuuksien mukaan mikroa...

Melko arvokkaita lisäravinteita muistaakseni suositteli myös jossain kirjassa, joka voi "karkoittaa" aloittelevan karppaajan.

Kirjojen pilkkujen puuttuminen ei ole häirinnyt, en tainnut kiinnittää edes huomiota asiaan.

ViestiLähetetty: 2008-08-12 10:31:35 
Poissa
vauhtikala
vauhtikala

Mä oon myös "nipo" näissä asioissa, ei voi mitään: asian kuin asian uskottavuus kärsii, jos kielioppi on hukassa, lauseet kömpelöitä ja välimerkit missä sattuu tai ei missään...! Vika siis ei oo kirjoittajan (esim. Heikkilän), koska kustannustoimittajan kuuluisi hoitaa nuo viimeistelyt kuntoon. Tai näin olen aina luullut!
Mutta suurin osa lukijoista ei varmastikaan kiinnitä näihin juttuihin kovin paljon huomiota, onneksi! Asiasisältö on se, joka ratkaisee.

ViestiLähetetty: 2008-08-12 11:17:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Juu, kyllä minullakin ehdottomasti sisältö tässä tapauksessa on ratkaissut, sen verran painavaa asiaa löytyy että minultakin kirjoitusvirheiden kyttääminen hetkittäin unohtuu. :wink: Ainakin omasta puolestani suosittelen Heikkilän lukemista kaikille karppikiinnostuneille ihan ensimmäisten opusten joukkoon. :smt045

ViestiLähetetty: 2009-01-19 22:27:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mie oon onneks ite niin äidinkielellinen katastrofi etten välttämättä edes osaa älytä noita virheitä. Luen nyt Heikkilän ravinto & terveys kirjaa ja on aika valaisevaa luettavaa.

ViestiLähetetty: 2009-01-20 11:48:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

seurausjasyy kirjoitti:
Mie oon onneks ite niin äidinkielellinen katastrofi etten välttämättä edes osaa älytä noita virheitä. Luen nyt Heikkilän ravinto & terveys kirjaa ja on aika valaisevaa luettavaa.

Joo, kunnon kauhujännäri-meinninkiä, ja pelottavinta on kun se ei ole fiktiota.

ViestiLähetetty: 2009-01-20 14:26:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep. Aika horroria. Vien kyllä äitillekki luettavaks va tuskinpa menee jakeluun ja jatkaa samaan malliin. Sisko on jo ainakin toistaseks onnistuneesti hapatettu. Toivoisim myös pystyväni auttamaan mummoa, mutta eiköhän joku (muu kuin mummo) yritä nostaa seinää pystyyn ettei mummon loppuelämästä vaan tulis mukavaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00