Ketjun siirto oikeaan paikkaan o.k, kiitos.
Tällä foorumilla harmittaa säännöllisesti se, että usein kun itselle tai aloittelevalle karpille joku juuri sillä hetkellä ajankohtainen asia on tärkeä, saa pitkään foorumilla kirjoitelleilta aika nopeasti kipakoita vastauksia siitä, että aiheesta on jo muualla keskusteltu, ehkäpä vuonna 2004... Pyytele siinä sitten nolona anteeksi kun on ollut niin typerä, ettei sitä ole tajunnut.
Mua ei pääsääntöisesti kiinnosta jossakin loputtoman pitkässä vanhassa ketjussa olevien rönsyilevien mielipiteiden lukeminen. Yleensä. Ei kaikista, mutta monesta asiasta voi olla omakin mielipide tai kysymys, jonka kuvittelee saavansa tänne kirjoittaa. Hyvä on, että opastetaan johonkin just menossa olevaan ketjuun, jos sitä ei itse ole löytänyt.
Musta karppaaminen on oppimisprosessi oman ravitsemuksen ja hyvinvoinnin hallintaan. Prosessi näyttää etenevän monilla samanlaisten vaiheiden kautta vaikkain eri järjestyksessä. Mulla niitä ovat olleet päätöksenteko, uuden tiedon hankkiminen, taisteleminen virallisterveellistä yhteiskuntaa vastaan, ihmiskokeilut, epäily, karppiknoppologiasarkasmin hämmentävä kohtaaminen, taas epäily, tiedon syventäminen ja mahdollisesti ymmärryksen lisääntyminen, halu osallistua keskusteluun jne. jne.
Viimeksi mainittu kuuluu mun mielestä prosessiin eikä sitä korvaa toisten kirjoittamien mielipiteiden passiivinen lukeminen.
Wiki on tosi hyvä tietolähde, samoin moni pysyvä taikka muu haulla löytyvä ketju, jos keskustelu on ollut edes jotenkin järkeenkäypää.
Foorumille tulee tasaisesti uusia rekisteröityneitä käyttäjiä. Toivon, että meille kaikille omien mielipiteiden ilmaisu ja itselle tärkeistä asioista keskusteleminen olisi sallittua siitäkin huolimatta, että joku muu on käsitellyt (melkein) samaa aihetta aikaisemmin. Ihmiset ovat yksilöitä ja näkökulmat erilaisia.