karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-27 19:00:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: nurun liikuntapäiväkirja
ViestiLähetetty: 2010-05-19 12:19:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mäkin laitan nyt pystyyn liikuntapäiväkirjan, kun on tätä liikuntaa taas tullut näin ihanan kevään innoittamana aloitettua.

Liikuntahistoria on viimeiseltä vuodelta melkein pyöreä nolla, varsinkaan jos ei lasketa hyötyliikuntaa jota tietenkin näin autottomana on tullut harrastettua. Lähtötilanne on siis sen verran alhainen, että voin enää mennä vain parempaan päin!

Oon aikaisemminkin ollut vähän samassa tilanteessa ja vetänyt sitten itseni nopeasti ylikuntoon kovasti urheillessani. Nyt ajattelinkin aloitella rennosti, hitaasti ja rauhalliseti kerätä lihaksiin sitä voimaa ja kestävyyttä. Mitään treeniohjelmaa ei mulla tällä kertaa edes ole, katselen mitä tässä nyt tapahtuu ja mitä jaksaa tehdä.

Esimerkkinä kunnostani on ehkä se, että saan suorilla vatsalihaksilla vain 12 liikettä tehtyä. Syvistä vatsalihaksista ei kannata vielä puhuakaan, vaikka onhan niitäkin jo rutisteltu ja herätelty taas liikkumiseen ;)

Mä pistän tänne aina päivittelyjä siitä, miten edistyy. Kommentoida saa :)

ViestiLähetetty: 2010-05-21 12:48:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kävikin sitten niin, että vetäisin oikein kunnon jumppaa tuohon viime viestini päätteeksi. Aivan, aivan, juuri kun pääsin sanomasta miten rauhallisesti aion aloittaa ja blah blah blah. Nyt on tilanne se, että lihakset ei ole pelkästään kipeät vaan puhti tuntuu olevan ihan poissa. Hyötyliikuntana tuli eilenkin pyöräiltyä 10 km ja kyllä sen siinä huomasi, ettei kropalla tahtonut energia riittää.

Nyt aionkin vielä tämän päivän pitää lepoa; syön ja venyttelen ja katson sitten huomenna tilannetta. Tuolla ulkona on kuitenkin niin mahtava ilma, että voisin yhdistää kauppareissun pieneen pyörälenkkiin :D Taidan sitten samalla ostaa sitä vadelma-carambola siideriä, jota yksi jos toinenkin tuntuu täällä hehkuttavan ;)

ViestiLähetetty: 2010-05-23 12:26:14 
Poissa
sintti
sintti

Muista että tärkeintä liikunnassa ei ole se määrä vaan se että se on kivaa! Kuuntele kroppaasi mitä tekee milloinkin mieli tehdä ja jos alkaa tehdä jotain vastoin tahtomattaan koska pyrkii johonkin tuloksiin "kaikki tänne ja nyt" -asenteella niin se ylikunto on aika todennäköinen tai sit erilaiset vaivat. Itsehän en kuunnellut tarpeeksi itseäni vaan luulin taas itseäni supermieheksi ja selkähän tässä meni vuorostaan.

Tsemppiä jatkoon ja muista sääntö "hitaasti ja varmasti" :lol:

ViestiLähetetty: 2010-05-23 17:38:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Donkameni, juurikin näin. Täytyy pitää mielessä, ettei ne lihakset ole nythetijust valmiina ties mihin koitoksiin, jos on ensin vuoden verran lepäillyt ;) Saat suuret sympatiani selkäsi vuoksi! Mulla on todettu skolioosi eli selkärangan kiertymä ja voin sanoa, että sen kyllä tuntee kun ei lihakset ole kunnolla tukemassa. Olen nyt lueskellut netistä aika paljon juttuja, ja yks olennainen asia näyttäis olevan se, että sen selän pitää suorassa eikä päästä notkahtamaan tai kuperaksi. Helpommin sanottu kuin tehty, tietenkin..

Eilen otin lihaskuntoa ja vatsoja sain jopa 27! Pistää miettimään, mistä tuo huono aiempi tulokseni sitten tuli. Ehkä en keskittynyt kunnolla tai tein jo aiemmin jotain vatsalihaksia rasittavaa. No, pääasia että olen jo noinkin lähellä kolmeakymppiä!
Muuten tuli vedeltyä käsiliikkeitä vanhoilla punteilla, jotka löysin kaapin pohjalta. Höyhenpuntit on painoltaan 3 kg, joten uusien osto on ehdottomasti edessä. Ojentajalihaksille on tosin noillakin vielä haastetta :oops:
Ai niin, ja leukoja saan kädet tutisten ja täristen yhden tehtyä :D

Seuraavaksi yritän koota tavoitteista jonkin selkeän kokonaisuuden.

ViestiLähetetty: 2010-05-28 13:24:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kävin tänään vaa'alla pitkästä aikaa ja mittani ovat nyt 63/167. Hyväkarppina olen nyt parisen vuotta ollut ja sillä jatketaan.

Mulla on ollut tapana seurailla myös vyötärön ja lantion ympärystä kerran tai kaksi vuodessa ja viimeinen mittaus viikon takaa oli vyötärö 78 cm ja lantio 89 cm. Muutaman viikon liikuntojen jälkeen mittaan uudestaan.

Monet sanoo olleensa jojolaihduttajia, mutta mä voin sanoa olleeni jojoliikkuja. Innostun liikunnasta aina jaksottain kovasti, ja unohdan sen sitten tarkemmin määrittelemättömäksi ajanjaksoksi. Ei tällä kertaa! Nyt olis tavoite saada jonkinlainen perusliikunta osaksi elämää ihan ympäri vuoden ;) Tän lisäksi kesällä tavoittelen voimaa ja kestävyyttä. Lopulta olisi myös tarkoitus parantaa kehon syviä lihaksia, saada selälle tukea sekä hakea hyvä ryhti.

Eilen ihmetytti keskustelu erään läheisen kanssa. Tulin kesän ensimmäiseltä lenkiltäni hyväntuulisena ja vedin vielä vähän lihaskuntoa, kun oli niin energinen fiilis. Sitten päädyin samantien tiskaamaan, koska ne astiathan nyt latoo siitä nopeasti koneeseen (asenne oli hieman muuttunut lenkin jäljiltä). Tähän sitten tämä läheiseni sanoi, että "minkälaisen lenkin sä oikein teit? Mä en ainakaan jaksais tehdä yhtään mitään kun maata sohvalla sen jälkeen." Mitä ihmettä? Ei kai se tarkoitus ole ajaa itseään niin piippuun, ettei loppupäivänä kykene kättään nostamaan? Jäin miettimään, kuinka yleinen tällainen käsitys ihmisillä oikein on. Ei jotenkin voi olla vertaamatta siihen vt:läisten "no mutta ruoan jälkeen kuuluukin väsyttää".

No, minä ainakin aion urheilla juuri siihen tahtiin ja tyyliin, kuin mistä itse tykkään ja mikä tuntuu hyvältä :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00