karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-26 11:12:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-07-24 01:17:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Helou. Aattelinpa laittaa tämän eilen saamani idean tänne kirjoihin ja kansiin ja dokumentoida edistymistäni niin eipä sitten tarvi taas kerran luistaa sanoistaan!

Niille jotka ovat onnistuneet multa välttymään, ensiksi onnittelut :D ja sitten esittely: ikää 28 vuotta, naishenkilö, ylipainoa vielä sellaiset 8 kg - tai miten sen ottaa, tämä on BMI 25:een. Laihdutus loppuu sitten kun tykkään peilikuvasta mutta ensisijainen tavoite on tuo 75 kg vielä ennen vuoden loppua jos olosuhteet sallii. Liikuntaa harrastan säännöllisesti eri muodoissa, suosikkeina sali, pyöräily ja jokin aika sitten uudelleen viritetty lenkkeily. Tästä sitten innostuin ja muistin vanhan ystävälleni antamani "lupauksen" joka meni jotenkin näin (6-7 vuotta sitten...): juoksen maratonin ennen kuin täytän 25 v. ja triathlon suoritetaan sitten ennen kolmeakymppiä. No näin ei koskaan tapahtunut mutta tajusin että mulla on vielä kätevät 2 vuotta tuohon 30 v. rajapyykkiin ja siitä sitten innostuin että treenaanpa itseni maratonkuntoon ennen toukokuun loppua 2012. Välietapiksi asetin puolimaratonin jossain kohtaa ensi vuotta, katotaan nyt ensin että miten tää reenaaminen lähtee käyntiin!

Tällä hetkellä juoksen lenkkiä joka kestää 35 minuuttia, matkasta ei ole tarkkaa tietoa mutta kunto on suht huono. Eilen meni koko matka yhtään kävelemättä, ei tehnyt mitenkään huonoa mutta tekemistä on vielä edes sellaiseen "perus"juoksukuntoon. Karkea Google Maps -matka-arvio on 3 mailia ja maasto on aivan tasaista. Eka tavoitteeni on nostaa lenkin pituutta about tuntiin ja kun se menee kivuttomasti, vaihtaa maastoa epätasaiseen. Jotain intervallitreenaustakin voisi ujuttaa tähän aikatauluun mutta en meinaa kuuseen kurkottaa sillä se on todistetusti ollut mulle se varmin keino saada innostus loppumaan seinään. Eli hitaasti ajattelin aloittaa, aina tänne raportoiden sillä kuten sanottu, sitten en kehtaa lopettaa projektia kesken :lol: Olen tuonne ruokapäikkyyni tähän asti kirjannut liikuntoja, joka päivä olen pyrkinyt tekemään jotain mutta yleensä kuitenkin viikossa ollut se 1-2 taukopäivää. Mukavaa on kuitenkin huomata kunnon "kohisevan" sillä ennen Suomesta muuttoani vajaa 2 vuotta sitten lenkkeily oli yksi harrastuksista ja kun sen pienen tauon jälkeen taas aloittaa, huomaa miten rapakunnossa ihminen voikaan olla. Nyt esim. eilen oli pieni riemuvoitto huomata että jaksaa juosta pysähtymättä, tästä se siis lähtee ;) Tsemppaukset on kivoja ja hyvin tervetulleita, etenkin sellaisilta joilla on jonkinlaista projektiluontoista tässä kehitteillä!

Tarttee myöntää että tää mun treenaus alkaa tosi alkeista sillä ekana pitää hankkia kunnon juoksukengät :oops: Tällä hetkellä käytössä sellaiset maastoreuhkat että oksat pois :lol:

Otsikkoon vielä kommentoin sen verran että tarkoitus olisi siis pyyhältää tuo matka (sitten joskus tulevaisuudessa :P ) karppieväin, siitä en sitten tiedä että kuinka mahdollista se on. Kesäkuun lopussa fillaroitiin duunin kanssa 80 mailia ja puoltatoista banaania lukuunottamatta ravitsin itseäni kyllä karppihengessä.

Tällaista tällä erää, takaisin Pasilaan.

Rakkaudella, nakkinne.

ViestiLähetetty: 2010-07-24 02:37:16 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Lykkyä tykö! =D>

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-07-27 00:25:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heips. Kiitos tsempityksestä! :D

Tänään pääsen ekaa kertaa päivittämään tätä sillä kävin 45 min lenkillä. Pidensin siis normaalireittiäni niin että Google Mapsin perusteella karkeasti arvioiden 4 mailia matka mutta selkä oli jostain syystä ihmeen kipeä joten mutupohjalta sanoisin että juoksuvauhti oli normaalia hitaampi. Tuntui kyllä että matkallisesti olisin pidentänyt enemmän tuota lenkkiä joten kotiin tultua kelasin että "ai vaan 45 min" :D Joku luokkaa 50 min mulla oli tavoitteena että sikäli ihan onnistunut. Tuossa oli vähän jo nousujakin (siis olemattomia 2-3 metrin korkeuseroja mutta huonokuntoisella nekin tuntuu :lol: ). Jos toi mun matka-arvio on edes sinne päin niin 8,5 km/h tuntivauhtia menisin. Tuntuu aika vauhdikkaalta meikäläisen kunnolla mutta kun tuo ei ole millään muotoa oikein mitattu ajallisesti eikä matkallisesti niin luotamme siihen =)

Nyt tarttis painua yöpuulle, huomisesta tulee kaiketi liikunnaton sillä edessä on shoppailureissu mutta ainakin saan uudet lenkkikengät ja -pökät jos mua kaupoilla lykästää!

ViestiLähetetty: 2010-07-28 23:35:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Iltoja. Tänään 1 h 10 min salia joka mulla menee yleensä seuraavasti: 10 min lämmittelyä crosstrainerilla, 15-30 min pyörällä (tänään 20), soutua tahi stepperiä (tänään stepperi 10 min) ja lopuksi lihastelua - jalkoja, vatsoja, käsiä. Kädet pienillä vastuksilla ja jalat vähän isommilla :D Jonain päivänä vielä hommaan itselleni ohjelman ja suunnittelin että menisin jollekin tunnille joku kerta myös sillä kaikki kuuluu jäsenyyden hintaan. Pieni uima-allaskin tuolla on. Tarttee vahvistaa selkää (ja vastaavasti luonnollisesti vatsalihaksiakin), jalat on ihan ok mutta niissä roikkuu sit ne sellut :roll:, kädet on tosi heikot.

Kaikki aerobinen liikunta menee mulla aina repimiseksi (soutu täysillä vastuksilla, fillarointi 15/25 ja min. 80 rpm, steppi 15/20 vastuksilla), mutta en olekaan koskaan tajunnut niitä pirkkoja jotka menee täysi meikki päällä salille kuntopyörän päälle istumaan ja lukemaan lehtiä? :shock: Meikä menee salille liikkumaan...

Huomenna sit lenkkipäivä. Eilinen shoppailu ei tuottanut tulosta lenkkareiden suhteen joten viikonloppuna uudestaan. Eilen kyllä päämissio olikin löytää häihin menevälle työkaverille mekon seuraksi kengät ja asusteita.

ViestiLähetetty: 2010-07-31 02:42:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moro. Tosiaan eilisen lenkit jäi vähän vähiin kun nukutti niin saamaristi. Tänään kävin juoksemassa tuon saman setin kuin yllä mainitsin, 45 minuuttia meni mutta olen ylpeähkö itsestäni sillä en kävellyt tänään ollenkaan ^_^

ViestiLähetetty: 2010-08-01 23:57:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heips. Tänään 1 h 25 min salia, pyöräily 20 min-soutu 10 min-steppi 10 min ja lihastelut. Tein tahtomattani intervalliharjoituksia sillä soutaessa ja stepatessa pariin otteeseen hyytyi tahti niin että meinasin ihan lopettaa kesken (mitä en siis koskaan tee enkä tehnyt tänäänkään 8) ) Jostain sitten löytyi lisäpuhtia ja jaksoin punnertaa noi. Outo juttu kun oon koko perhanan viikonlopun suunnilleen nukkunut :lol:

ViestiLähetetty: 2010-08-04 23:56:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heipsis. Maanantaina ostin vihdoin itelleni lenkkarit, jotkut perus Addut mutta kyllä voin sanoa että juoksu kulkee vähän eri tavalla!

Eilen kävin sitten noita testaamassa, päätin myös pidentää lenkkiä vähäsen eli yhteensä tuli huideltua 50 min mutta matka-arvio on aina vaan yhtä vaikea suorittaa kun vaan google maps käytössä. Melko tarkka laskelmani ( :D ) on 5 mailia ja se on aika liki. Tuon perusteella tuntivauhti olisi siis 6 mailia tunnissa eli 9,6 km/h? Kuulostaa aika paljolta mulle... Puolimaratoni kahdessa tunnissa? :D Okei! Lenkin jälkeen vähän lihastelin lattialla ja sitten piti mennäkin pubiin!

Tänään vetäisin saman lenkin vaikka väsytti niin maan pirusti eikä meinannut millään päästä liikkeelle.

Molemmilla kerroilla koko matka juosten eli ei kävelyä väliin. Pari kertaa vielä juoksen tämän lenkin ja rupean sitten kokeilemaan intervalleja ja toki vielä pidentämään matkaa.

ViestiLähetetty: 2010-08-05 12:44:53 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

puolimaratoni kahdessa tunnissa ois ihan hyva aika. Sun pitaa huomioida etta jos sa juokset sen jossain tan maan tapahtumassa niin niissa on aina sellainen ryysis etta se ihmismaara hidastaa. Minne aiot? Brightoniin vai tama http://www.greatrun.org/?

niin ja mun niksi on tama nettisivut sulle niin naet tarkkaan minka matkan juokset jos haluat laittaa juoksupaivakirjaan, vaihda ylhaalta keskioikealta valikosta missa lukee Choose maaksi UK :D :D :D

http://www.gmap-pedometer.com/

ViestiLähetetty: 2010-08-05 22:42:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei, kiitos pedomittarista! :D Tuo kertois että 2,2 mailia olis suuntaansa toi mun reitti eli 5 mailia oli sittenkin vähän yläkanttiin =)

En ole vielä päättänyt tapahtumaa, aattelin tässä kattella eka et miten lähtee treenaaminen edistymään ja et missä kohtaa vuotta koen olevani sellaisessa kunnossa että kehtaan lähteä kisailemaan! Seuraava fillarikoettelemus on Walesissa 25.9. viikonloppuna ja siellä olis ollut mahdollista koittaa puolimaratonia mutta toi tulee vähän äkäseen :lol:

ViestiLähetetty: 2010-08-06 22:54:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänään kävin aamulenkillä kun en eilen saanut aikaiseksi hommata mitään ja kyllä taas väsytti niin maan pirusti mutta ei mahtanut mitään kun olin päättänyt mennä!

35 minuuttia kun ei ollut aikaa enempään.

ViestiLähetetty: 2010-08-08 23:41:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep, fillaroimaan piti mennä mut sit osui ns. shaiba tuulettimeen. Voi tuolta pännimysketjusta lukea jos kiinnostaa.

Menin salille, 1 h 10 min ja jostain syystä hikoilin aivan valtavasti! Lämmittely, 20 min fillarointi, 10 min soutu ja 5 min stepperi (sulkevat perhanat aikaisin) ja lihastelua. Huomenna yritän ehtiä lenkille vaikka on ihan kiitettävästi tota tekemistä - saapi lukea sieltä pännimysketjusta edelleen :roll:

ViestiLähetetty: 2010-08-11 21:24:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moikka!

Vaikka olen lomalla niin koitan päästä tänne päivittelemään. Tänään juosta kipaisin lenkin, eilinen päivä meni kokonaan matkustaessa ja silloin maanantaina ei ollut aikaa tehdä mitään liikunnallista valitettavasti. 40 minuuttia meni aikaa mutta sikäli hassu että kun täällä kaupungissa juoksee niin tuntuu että olis tehnyt pidemmänkin matkan kun maisemat vaihtuu alituiseen :D Kotilenkki menee pätkän maantietä ja sitten kanavan vartta niin siihen kerkeää 50 minsan aikana turtua :lol:

Lenkki oli mäkinen, kiipesin jopa Taivaskalliolle, tosin puolessa välissä ylämäkeä joutui vaihtamaan kävelyyn... Yllättävän hyvin silti kulki askel ottaen huomioon että mun normilenkki on täysin tasainen ja tässä suunnilleen puolet matkasta on nousuja =)

ViestiLähetetty: 2010-08-22 13:44:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hepsu, loma meni niin matalaliitäessä ettei joutanut tänne kytistelemään kun pikaisesti.

Kolme kertaa vielä tuon ylläolevan lisäksi kävin lenkillä, kaksi kertaa stadissa ja yhden landella. Hgissä meni aina toi sama lenkki mutta nyt molemmilla kerroilla pääsin ihan juoksemalla sinne Taivaskallion päällekin kun eka kerralla piti vaihtaa kävelyyn. Maaseudulla sitten oltiin aina kännissä / krapulassa / just syöneitä / liian väsyneitä / lisäätähänjokutekosyy niin en saanut kuin lähtöaamuna aikaiseksi käydä koiraa juoksettamassa. Aikaa meni 35 min mutta pysähdyksiä oli koko ajan, kiitos hauvelin!

Nyt tekis mieli ottaa vaikka 2 viikon induktiosessio sillä 3 kg on per-c levinnyt tuolla reissussa :roll: Aika hyvin mä arvioin nimittäin veikkasin tänä aamuna painoksi 84,3 ja se oli sit 84,5 kg - voitanksmä nyt jonku palkinnon? #-o Vähän kyllä harmittaa oma laiskuus ja liikkumattomuus mutta no, loma on lomaa eikä mulla kyllä ihan pian tuu minnekään reissuun tässä lähdettyäkään. Nyt sit hirvee treenaus tuota meidän pyöräilykoitosta varten ja sit tietty maraton mielessä :D Törmäsin myös äitini naapuriin joka on muinoin juossut maratoneja paljonkin ja nyt viimeisen vuoden aikana taas aloittanut kuntoilun ja laihtunutkin kovasti. Hänelle sit kerroin tästä projektista ja oli ihan höpötellä jonkun kanssa joka tietää asioista jotain. Meinasinkin sitä pyytää lenkkikaveriksi mutta kun hällä on tapana juosta esim. Töölönlahti viidesti ympäri kun lähtee lenkille niin aattelin et jospa mä nyt vaan omaan tahtiini tässä hölköttelen :lol:

ViestiLähetetty: 2010-08-23 23:42:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moi. Tänään sitten vihdoin piiiitkästä aikaa salille ja ah, miten autuas olo olikin sen jälkeen! Voi olla että jos olisin eilen saanut kerättyäni luuni ja harrastettua edes jotain urheilua, ei olis tullut mussutettua tänään kaikkea makeaa mitä eteen ilmestyi...

1,5 h vietin siellä (pyöräily 20 min, soutu 10 min ja stepperi 10 min vaikka meinasin delata tätä vikaa polkiessani :lol: ). Päälle lihasteluja ja tavoista poiketen vielä crosstraineria random -ohjelmalla 10 min jotta lähtis liha liikkeelle :D

Nauratti taas niin kovasti näin sivuhuomautuksena eräskin nuori, hyväkuntoinen (ja ihan asiallisen näköinen ;) ) kundi joka oli soutamassa samaan aikaan mun kanssa. Sekin souti 10 minsaa suurimmalla vastuksella mutta kas, sai kasaan vain 2000 m siinä missä minä 2200 kun sen tekniikka oli aivan hanurista. Lopetin suunnilleen minuuttia aikaisemmin ja teki mieli kysäistä että et kai aio tukevan mimmin pestä sua soudussa :lol: Ukko repi ja riuhtoi minkä jaksoi ja minä kun olen niin kilpailuhenkinen niin toivoin että se kattoi mun näyttöäni lopettaessaan. Ilkeää, hui :o

ViestiLähetetty: 2010-08-24 06:44:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^ Hyvin soudettu, ei ihan jokaisella onnistu 2200m 10 minuutissa.
Tsemppiä jatkoon :smt023

ViestiLähetetty: 2010-08-24 23:39:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Fish kirjoitti:
^^ Hyvin soudettu, ei ihan jokaisella onnistu 2200m 10 minuutissa.
Tsemppiä jatkoon :smt023

Moi Fish, kiitos kommenteista, lämmitti vanhan mieltä! ;)

Tänään kipaisin tuon perus lenkkini ja kyllä oli alkuun sellaista tervanjuontia että! Sit kun pääsin vauhtiin niin se menikin ihan nopsakasti. 48 min meni ja siihen päälle vähän jumppaa lattialla. Mun pitäis kyllä opetella venyttelemäänkin, kaikki aina siitä niin muistuttaa mutta mä oon vähän huono :oops:

Huomenna voi jäädä liikunta väliin kun pitäis mennä vaatekaupoille (palkkapäivä, miten niin rahat loppu :D ) ja torstaina tulen vasta 8 maissa kotiin... Tarttee nyt yrittää puristaa vähän lisää jumppaa tähän viikkoon sillä perjantaina on yhdet kekkerit joten silloin ei ehdi ja sitten lauantai mennee rapuloidessa! Voihan video. Hyvin alkoi tää mun kuntokuuri :lol:

ViestiLähetetty: 2010-08-26 23:54:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moi, eilen ei siis kerennyt urheilemaan mukamas kun piti vaateostoksille keritä. Tänään juoksin (taas!) tuon saman lenkin, tosin muutaman sata metriä pidemmäksi menin tällä kertaa mutta ilmeisesti tahti on nopeutunut sen verran että tuossa silti meni vain se sama vanha 50 min.

Todella kepoisasti nousikin jalka ja oli ihan mukava juosta! Ei oikeastaan missään kohtaa iskenyt uupumus tai mikään tervanjuontifiilis et kai mä kohta koen sen runner's high'n :D Noissa tunnelmissa melkein jo kehtaisinkin koettaa puolimaratonia sillä oli just sellainen olo et vielä jaksais painaa vaan. Pedomittarilla laskin että vauhti olis 5,64 mailia tunnissa mikä tarkottaisi että 2,5 tuntia kai siihen menisi jos tällä tahdilla lähtis yrittelemään et jos ei ehkä ihan vielä :lol: Mikään ei tosiaan takaa että jaksaisin noin pitkään tuota vauhtia edes ylläpitää.

Huomenna siis keitolle joten liikuntapäikky palannee asiaan vasta sunnuntaina jos ihan kauheasti tulee dokattua :D

ViestiLähetetty: 2010-08-30 23:35:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No, johan on taas aikaa viime liikunnoista. Tänään kävin salilla, himppasta päälle tunnin siellä vietin ja näkyi kyllä tekemisen tahdissa että viikonloppu meni vähän niin ja näin nukkuen. 20 min fillarointia, 10 min soutua ja loput lämmittelyä ja lihastelua. Huomenna taitaa olla lenkkipäivä =)

ViestiLähetetty: 2010-09-01 23:54:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heips! Tänään kävin taas tuon saman lenkin ja sama 50 min (se pidennetty versio jonka viimeksikin juoksin). Nyt olin niin naatti ja kellokin niin paljon etten lihastellut lainkaan.

Huomenna koitan mennä salille enkä jäädä suusta kiinni ystävän kanssa työpaikan ulkopuolelle kuten tänään kävi ja siinä sit seistiin melkein 3 tuntia hyvin tyhmän näköisinä :D

ViestiLähetetty: 2010-09-02 23:13:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heips. Mä en ehkä oo aikuisten oikeesti tajunnut että se Walesin pyöräretki on tosiaan kolmen viikon päästä. Fillari on seissyt tossa pölyttymässä vaikka kuinka ja kauan :shock: Taitaa olla heinäkuun alkupuolta että täällä on viimeksi fillaroitu ja kohta pitäis vetäistä 120 mailia :lol: No joo, vaihtoehtona on siis jättää leikki kesken 80 mailin jälkeen (3 x 40 lenkkejä) et katotaan miten menee mutta nyt alkaa ankara fillaritreenaus =) Tarttis varmaan huoltaakin toi ritsa, ja säätää kaikki ruoka- ja juomajärjestelyt. Ei mitään hajua että mitä itse järjestäjän puolesta on tarjolla.

Tänään kävin siis vaan tunnin fillarilenkillä, 13 mailia kai se on pituudeltaan ja huomasin että olen rapakunnossa tuota koitosta varten. Jännä että vaikka treenaa muita lajeja niin sitten niiden vaille huomiota jääneiden lajien näkökulmasta kunto onkin ihan shaiba :D

Huomenna vapaapäivä ja menen kavereita tapaamaan Cambridgeen joten en tiedä jaksanko nousta aamuaikaiseen lenkille tai että miten myöhään tulen takaisin mutta olishan se kiva jotain urheilua taasen harrastaa. Lauantaina sit ainakin salille, melkein jo peruin jäsenyyteni sillä käyn tuolla salilla nykyisin max. 2 kertaa viikossa ja se ei kyllä ole ihan 49 punnan väärtiä toimintaa! :| Lähellä on toinenkin sali jonka voisin käydä katsastamassa, se olis luokkaa £30 / kk. En tiedä miksi en ole ennen tajunnut sitä kokeilla, sillä ennenkuin tuonne nykyiselle salille kirjauduttiin niin käytiin kyllä eksän kanssa kaikki muut salit pyörimässä. Kokonaan en välttämättä haluaisi salijäsenyyttä perua, vaikka aina olis se vaihtoehto että ostais jonkun 10 kerran kortin tms. riippuen siitä mikä on halvempaa. Tällä hetkellä vaan tuo tulee kyllä yksineläjälle aivan liian kalliiksi näillä palkoilla... Salilla sit kuitenkin saa treenattua monipuolisemmin kuin pelkkien juoksun ja pyöräilyn avulla. Tosin tuolla kk-maksulla sais jo muutamat käsipainot ja kotisoutulaitteetkin varmaan hommattua, eiks je? :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00