Niin, vuodessa on 52 viikkoa eli alle annos per viikko. Ei minunkaan mielestä suuri määrä vaikka juonkin -nykyään- vähemmän. Aiemmin join enemmän ja "hallitusti"

lähes päivittäin. Jälkeenpäin ajatellen tajusin, etten hallinnutkaan vaan alkoholi hallitsi. Yllättäen olen huomannut, että lasillinen tai kaksi voikin herättää hiukka holtittoman illan

Enhän minä ollut alkoholisti edes. Alkoholistithan on tietyn näköisiä, vai onko? Sitäpaitsi kaikkihan juo. Rippijuhlissakin nykyään tarjotaan drinksuja eli siis lapsen juhlassa. Enkä puhu pelkästä tervetulojuomasta. En ole uskovainen.
Illassa saa juoda jopa neljä annosta ja viikonloppuna voi juoda viiniä, niinhän meitä opastetaan. Tai niin me luetaan, koska halutaan. Noikin annokset varmaan pienten ihmisten mukaan ja mä oon vähän isompi niin voin juodan enemmän. Ja vaikka menis enemmänkin niin...käynhän mä töissä ja silleen.
Koska sitä juomaa alkoi mennä, hmm? Nuorena join tosi vähän, sitten tuli lapsia, enkä juuri juonut...noin 35 v jälkeen juominen on jossain vaiheessa lipsahtanut. En olisi koskaan uskonut, että joudun juomista ihan miettimään, himoni hillitsemään. Puhumattakaan, että laiheliini alkoi myös lihota.
Kun otin yläasteen vanhempain illassa puheeksi, että jospa katsoisimme nuorison juomisen perään hiukan hanakammin niin minut naurettiin käytännössä pihalle. "Ei ne nuoret juo kuin siiderin pari ja sitten kikattaa". Äidit oli niin nuorison puolella. Pyysin "erehdystäni" anteeksi ja päätin tarkemmin pohtia nuorison juomista. Nyt kun olin itse vähentänyt juomista niin pystyin paremmin tarkkailemaan

. Menin porukoiden sekaan ja juteltiin niitä näitä, meilläkin kävi jengiä. Nuoret itse sanoi, että liikaa tulee juotua. Pari siideriä, kiss my ass. Toisekseen joidenkin vanhemmat lähtee aina kaksin mökille tai raflaan eli talo jää tyhjäksi niin on paikka jossa ryypätä poissa silmistä. Nähnyt itsekin kun nuoriso silmät pyöreenä selittää, " äiti mä en juonu mut kaverit joi". Mulla oli hiukan eri näkemys mutta pidin mölyt mahassani. Ihan sama mulle, kantapään kauttahan näitä asioita itse kukin oppii.
Harva aikuisistakaan vain oikeasti juo vähän ja vielä harvempi tänä päivänä pystyy juomaan hallitusti. Pari tuttua pystyy enää pitämään edes sen surullisen kuuluisan tipattoman tammikuun, lopuilla repsahtaa viikon tai kahden tauon jälkeen. Yhden käden sormilla on laskettavissa ne, jotka ei juuri juo, koska ei vaan kiinnosta. Mukavia ihmisiä, ihan oikeesti.
Kesän grilliherkut ei mua ainakaan lihota niinkuin vuosia luulin. Syy olikin alkoholissa ja sen lieveilmiöissä. Lomatkin meni tissutellessa.
Nyt kun on paasattu sokereista ja hiilareista niin voitais alkaa miettiä alkoholin käyttöä. Laittakaas ylös jokapäivä juomanne drinksut ja oluet. Jos ei muuten onnistu niin seuraavana päivänä laskette pullot. Sitten vaan laskemaan montako euroa niihin litkuihin menee päivässä, viikossa, kuukaudessa ja vuodessa. Lomilla voi mennä enemmän eli sekin kannattaa huomioida.
Mulle ei tarvitse selittää mutta selitäpä itsellesi. Jos et pysy laskuissa tai aamuisin on niin väsynyt, ettei innosta niin, herätys pahvi!
Juujuu, lasi punkkua päivässä vhai olishkse viislonkeroo eiku siis ootash...mut siish she on kauheeta kun sitä sokeria siis shyödään niin hirveeshti hik.

Onneksh on näitä vähäkalorisia alkoholijuomia, hik.
Provosoinko, ehkä joidenkin mielestä? Kyllä mä tiedän, että on ihmisiä, jotka voi olla tuosta vaan pitkäänkin juomatta ja juomista miettimättä. Luulin pitkään olevani tuollainen ihminen. Käytäntö olikin sitten vaikeampi toteuttaa.