karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-24 23:56:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Eikö viina maistu?
ViestiLähetetty: 2010-10-22 09:04:26 
Onkos täällä muita, joille alkoholi ei maistu? En tarkoita pelkästään absolutismia vaan myös niukkaa käyttöä. Niukalla käytöllä tarkoitan alle 40 annosta vuodessa.

Väittävät, että Suomessa on kasvava joukko ihmisiä, jotka eivät käytä alkoholia lainkaan tai joiden käyttö on vähäistä. Onko heitä täällä?

Viestin otsikko: Re: Eikö viina maistu?
ViestiLähetetty: 2010-10-22 09:05:54 
Poissa
rentokarppi
rentokarppi

Täällä ollaan. viimeksi juonut 2009 joulukuussa. Ei vain maistu.

ViestiLähetetty: 2010-10-22 09:08:21 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mä käytän kans tosi vähän alkoholia. Näin ollut jo parikymmentä vuotta. Ei vaan tee mieli juoda usein eikä paljon kerralla.

ViestiLähetetty: 2010-10-22 09:08:38 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Ei maistu ei. Eikä humalatila houkuta.

ViestiLähetetty: 2010-10-22 10:32:25 
En osta koskaan itse alkoholia, joskus, jos jossain tilaisuudessa tarjotaan ruuan kanssa viiniä, voin ehkä ottaa lasillisen ja juhlissa kelpaa tervetulomalja. Viimeksi olen juonut lasin viiniä yli vuosi sitten. Sain viinipullon lahjaksi muutama vuosi sitten, enkä oikein tiedä mitä sille tekisin, ehkä käytän sen ruuan laittoon jonain vuonna.

ViestiLähetetty: 2010-10-22 10:56:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vieras kirjoitti:
Onkos täällä muita, joille alkoholi ei maistu? En tarkoita pelkästään absolutismia vaan myös niukkaa käyttöä. Niukalla käytöllä tarkoitan alle 40 annosta vuodessa.

Max. 40 annosta vuodessa on musta aika paljon, ollakseen niukkaa käyttöä...

Suomessa on 2004 alkanut THL:n alkoholiohjelma, joka jatkuu vuoteen 2011, sen esitteestä bongattua:

1 annos =
- 0.33 l pullo keskaria, siideriä tai lonkeroa (max 4.7%)
- lasillinen (12 cl) mietoa punkkua tai valkkaria
- ravintola-annos (4 cl) väkevää viinaa
- eli noin 15 ml/12 g sataprosenttista alkoholia

Itse tulee harvoin (noin kerran kuussa tai harvemmin) juotua ja silloin yleensä lasi-pari punaviinia.

Em. esitteen mukaan yhdessä 0,75 l punkkupullossa (mieto 12 %) on 6 annosta. Ketjun aloittaneen mukaan siis niukkaa käyttöä on jos vetää vuodessa vajaa 7 pulloa punkkua. :shock:

Esitteen mukaan huoleen on syytä, jos mies juo 24 annosta viikossa tai 7 annosta kerralla, naisella vastaavat luvut on 16 annosta viikossa tai 5 annosta kerralla.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että noi luvut on järkyttäviä. Mutta se onkin mun, vähän alkoholia käyttävän, mielipide....

ViestiLähetetty: 2010-10-22 11:37:15 
pipanen kirjoitti:
Em. esitteen mukaan yhdessä 0,75 l punkkupullossa (mieto 12 %) on 6 annosta. Ketjun aloittaneen mukaan siis niukkaa käyttöä on jos vetää vuodessa vajaa 7 pulloa punkkua.

Niukkaahan se on. Seitsemän pulloa vuodessa on noin 0,15 desilitraa viiniä päivässä. 0,15 desilitraa on ruokalusikallinen.

ViestiLähetetty: 2010-10-22 11:47:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kuulostaa pieneltä määrältä kun muotoilet sen noin.

Ongelmaksi muodostuu ainoastaan se, että useimmat ihmiset käyttää viinimittana lasia ei ruokalusikkaa. :lol:

ViestiLähetetty: 2010-10-22 12:52:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viimeksi juonut alkoholia 20v. sitten, mutta silloin entisaikaan sitä menikin aika reippahasti.

ViestiLähetetty: 2010-10-22 13:45:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei maistu ei.
Välillä tulee sellanen olo, että haluttaa vaikka lonkeroa, mutta pari hörppyä ja on saanut jo ihan tarpeeksi.
En muista, koska olen viimeksi ollut kännissä. Ja tämä muistikatkos ei liity mitenkään viinan.

ViestiLähetetty: 2010-10-22 14:01:51 
No, oikeastaan kyllä joskus maistuisi, vaan ei uskalla oikein ottaa. Menee nimittäin nykyisin niin nuppiin, että seuraukset hirvittää...

ViestiLähetetty: 2010-10-22 17:25:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Alkoholi ei ole ollut ongelma, vaikka joskus mennyt reippaitakin annoksia... Nykyään ei oikein maistu. Punaviini jostakin syystä alkanut maistumaan paremmin kuin ennen. Sitäkin kohtuudella pullo kuussa.

Iherb:stä uusille tilaajille 5$ alennus koodilla SUT778

ViestiLähetetty: 2010-10-22 19:35:37 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Harvoin...

ViestiLähetetty: 2010-10-22 21:07:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mä oon viimeksi ottanut alkoholia noin vuosi sitten omissa häissäni. Silloin jopa humalaan asti.
Normaalisti jos on joku illanvietto tmv. niin tulee juotua max pari siideriä ja siihen tökkää. Humalan verran tulee juotua ehkä parin vuoden välein.

ViestiLähetetty: 2010-10-23 12:30:27 
pipanen kirjoitti:
Kuulostaa pieneltä määrältä kun muotoilet sen noin.

Ongelmaksi muodostuu ainoastaan se, että useimmat ihmiset käyttää viinimittana lasia ei ruokalusikkaa. :lol:

:D

Lasillinen viiniä (1,2 desilitraa) yhdeksän päivän välein ei kuulosta paljolta sekään.

ViestiLähetetty: 2010-10-23 14:23:51 
Ai. Minusta se kuulostaa aika epäilyttävältä, jos joku nappaa lusikallisen joka päivä, ja aika paljolta, jos menee lasillinen melkein joka viikko! 40 annosta vuodessa kuulostaa jo huolestuttavalta. Mun lähipiiristä ei taida löytyä kovin montaa sellaista, joka käyttäisi alkoholia yli kymmentä annosta vuodessa.

ViestiLähetetty: 2010-10-23 14:28:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Saponaria kirjoitti:
Ai. Minusta se kuulostaa aika epäilyttävältä, jos joku nappaa lusikallisen joka päivä, ja aika paljolta, jos menee lasillinen melkein joka viikko! 40 annosta vuodessa kuulostaa jo huolestuttavalta. Mun lähipiiristä ei taida löytyä kovin montaa sellaista, joka käyttäisi alkoholia yli kymmentä annosta vuodessa.

Voihan tietysti "kissa" kuulostaa jonkun korvaan samalle kuin "koira", mutta ei se silti kissasta koiraa tee... paitsi sen yhden ainoan ihmisen mielestä tietysti.

ViestiLähetetty: 2010-10-23 14:38:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

40 annosta vuodessa nauttiva on lähes absolutisti...

Iherb:stä uusille tilaajille 5$ alennus koodilla SUT778

ViestiLähetetty: 2010-10-24 08:47:59 
Niin, vuodessa on 52 viikkoa eli alle annos per viikko. Ei minunkaan mielestä suuri määrä vaikka juonkin -nykyään- vähemmän. Aiemmin join enemmän ja "hallitusti" #-o lähes päivittäin. Jälkeenpäin ajatellen tajusin, etten hallinnutkaan vaan alkoholi hallitsi. Yllättäen olen huomannut, että lasillinen tai kaksi voikin herättää hiukka holtittoman illan :? Enhän minä ollut alkoholisti edes. Alkoholistithan on tietyn näköisiä, vai onko? Sitäpaitsi kaikkihan juo. Rippijuhlissakin nykyään tarjotaan drinksuja eli siis lapsen juhlassa. Enkä puhu pelkästä tervetulojuomasta. En ole uskovainen.
Illassa saa juoda jopa neljä annosta ja viikonloppuna voi juoda viiniä, niinhän meitä opastetaan. Tai niin me luetaan, koska halutaan. Noikin annokset varmaan pienten ihmisten mukaan ja mä oon vähän isompi niin voin juodan enemmän. Ja vaikka menis enemmänkin niin...käynhän mä töissä ja silleen.

Koska sitä juomaa alkoi mennä, hmm? Nuorena join tosi vähän, sitten tuli lapsia, enkä juuri juonut...noin 35 v jälkeen juominen on jossain vaiheessa lipsahtanut. En olisi koskaan uskonut, että joudun juomista ihan miettimään, himoni hillitsemään. Puhumattakaan, että laiheliini alkoi myös lihota.

Kun otin yläasteen vanhempain illassa puheeksi, että jospa katsoisimme nuorison juomisen perään hiukan hanakammin niin minut naurettiin käytännössä pihalle. "Ei ne nuoret juo kuin siiderin pari ja sitten kikattaa". Äidit oli niin nuorison puolella. Pyysin "erehdystäni" anteeksi ja päätin tarkemmin pohtia nuorison juomista. Nyt kun olin itse vähentänyt juomista niin pystyin paremmin tarkkailemaan :wink: . Menin porukoiden sekaan ja juteltiin niitä näitä, meilläkin kävi jengiä. Nuoret itse sanoi, että liikaa tulee juotua. Pari siideriä, kiss my ass. Toisekseen joidenkin vanhemmat lähtee aina kaksin mökille tai raflaan eli talo jää tyhjäksi niin on paikka jossa ryypätä poissa silmistä. Nähnyt itsekin kun nuoriso silmät pyöreenä selittää, " äiti mä en juonu mut kaverit joi". Mulla oli hiukan eri näkemys mutta pidin mölyt mahassani. Ihan sama mulle, kantapään kauttahan näitä asioita itse kukin oppii.

Harva aikuisistakaan vain oikeasti juo vähän ja vielä harvempi tänä päivänä pystyy juomaan hallitusti. Pari tuttua pystyy enää pitämään edes sen surullisen kuuluisan tipattoman tammikuun, lopuilla repsahtaa viikon tai kahden tauon jälkeen. Yhden käden sormilla on laskettavissa ne, jotka ei juuri juo, koska ei vaan kiinnosta. Mukavia ihmisiä, ihan oikeesti.
Kesän grilliherkut ei mua ainakaan lihota niinkuin vuosia luulin. Syy olikin alkoholissa ja sen lieveilmiöissä. Lomatkin meni tissutellessa.

Nyt kun on paasattu sokereista ja hiilareista niin voitais alkaa miettiä alkoholin käyttöä. Laittakaas ylös jokapäivä juomanne drinksut ja oluet. Jos ei muuten onnistu niin seuraavana päivänä laskette pullot. Sitten vaan laskemaan montako euroa niihin litkuihin menee päivässä, viikossa, kuukaudessa ja vuodessa. Lomilla voi mennä enemmän eli sekin kannattaa huomioida.
Mulle ei tarvitse selittää mutta selitäpä itsellesi. Jos et pysy laskuissa tai aamuisin on niin väsynyt, ettei innosta niin, herätys pahvi!

Juujuu, lasi punkkua päivässä vhai olishkse viislonkeroo eiku siis ootash...mut siish she on kauheeta kun sitä sokeria siis shyödään niin hirveeshti hik. :mrgreen: Onneksh on näitä vähäkalorisia alkoholijuomia, hik.

Provosoinko, ehkä joidenkin mielestä? Kyllä mä tiedän, että on ihmisiä, jotka voi olla tuosta vaan pitkäänkin juomatta ja juomista miettimättä. Luulin pitkään olevani tuollainen ihminen. Käytäntö olikin sitten vaikeampi toteuttaa.

ViestiLähetetty: 2010-10-24 09:38:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Lainaa:
Provosoinko, ehkä joidenkin mielestä? Kyllä mä tiedän, että on ihmisiä, jotka voi olla tuosta vaan pitkäänkin juomatta ja juomista miettimättä. Luulin pitkään olevani tuollainen ihminen. Käytäntö olikin sitten vaikeampi toteuttaa.

Eli suomeksi sanoet tunnustat, että olet edelleen koukussa viinaan ja että hallitset koukkuasi pysymällä erossa viinasta.
Samalla tavalla täällä karpeissa moni joutuu pysymään erossa sokerista tai leivästä, joista niistäkin voi parista annoksesta jäädä putki päälle.
Pidättäytyminen koukuttavista aineista on asiallinen varokeino, muttei vielä tarkoita sitä, että "viina ei maistu".

Koukusta on tervehtynyt vasta sitten kun parista annoksesta ei jää putkea päälle, vaikka ottaisikin. Silloin vapaus ottaa tai olla ottamatta on jotain ihan muuta kuin laskeminen. Toki vapautuminenkin tapaa laskea vuosittaisen alkoholimäärän/leivän/sokerin/rääkkitreenin nautintaa johonkin kohtuuteen - mutta se on kovin eri asia ja paljon helpompaa, jos tai kun homma toimii ilman jatkuvaa itsekuria.

Niin että eiköhän vasta tervehtymisen jälkeen voi kunniallisesti että "viina ei maistu"?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00