karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-21 19:57:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-01-03 13:08:48 
Poissa
sintti
sintti

Onkos kellään kokemuksia pitkille vaelluksille valmistautumisesta? Oon lähössä huhtikuussa kävelemään Espanjaan, matkaa on vajaa 800 km ja aikaa ruhtinaalliset 6 viikkoa. 15-20 km on tarkoitus talsia päivässä, mutta mitään muuta ei tartte päivään mahtuakaan. Olen taapertanut jo useampia parin päivän vaelluksia, mutta pitemmästä ei oo kokemuksia. Ja ne parin päivän vaelluksetkin on olleet kohtuu rankkoja mun kuntoiselle&painoiselle ihmiselle. 10 km jälkeen ollut meno jo laahustamista, ja kintut kipeinä. 15 km pitempiä päivämatkoja en oo tehnytkään, ja pian ois tarkoitus jaksaa niitä joka päivä viikosta toiseen... Kääks. Mutta pitäähän sitä elämässä olla haasteita ja aina se työnteon voittanee :P

Tällä hetkellä kävelen arkipäivisin noin tunnin (työmatkat) ja käyn punttisalilla mututuntumalla ilman mitään ohjelmaa tai kertojen laskua tms. matemaattista vaivannäköä 1-3 krt viikossa. Lisäksi poljen joskus kotona kuntopyörää, tanssin tai käyn uimassa tai hiihtämässä, mutta noin parin viikon sisällä kutakin lajia kerran, vajaasta tunnista puoleentoista kerrallaan. Selvää on, että kävelyn määrää pitää alkaa lisäämään, ja muutenkin ympätä viikkoon pitempikestoisia liikuntasuorituksia. Mutta onko ehdotuksia aikataulusta ja määristä? Huhtikuussa on lähtö.

Painoa on aivan törkeesti liikaa, painoindeksi huitelee yli 40 lukemissa, joten aloittelen nyt VHH eloa, jotta saisin osan taakasta pois ennen kuin laitan lisäpainoa rinkan muodossa selkään ja lähden taapertamaan. Mutta onneksi oon ollut aina enemmän tai vähemmän paksu, joten kroppani on kyllä tottunut kantamaan näitä ylimääräisiä kiloja. Nivelet tosin näin 37-vuotiaana naukuu selvästi enemmän kuin aikoinaan alle kolme kymppisenä.

ViestiLähetetty: 2011-01-03 14:01:57 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Anteeksi jos loukkaan, mutta kuulostaa siltä että aiot rikkoa polvesi ellet muutakin. Rankempaa liikuntaa ei saa harrastaa ilman välipäiviä. Jos siis kävelet yhtenä päivänä 15 km, niin seuraavana kävele ehkä viisi? Ylipainoisen kannattaa myös harkita fillaria.

Etsi muiden pyhiinvaeltajien kokemuksia ja lue niitä etukäteen, niin saat kuvaa mikä tavoiteohjelma kenties olisi realistinen. Tuolla jotakin: http://keskustelu.suomi24.fi/node/4295768

Ja itse matkahan on tärkein, ei päämäärä, joten aivan fiilispohjaltakin voisi edetä. Kroppaansa kuunnellen. Ja välillä voi hypätä bussiin.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-01-03 19:38:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ole koskaan vaeltanut enkä tajua edes noin yleisesti ottaen liikunnasta niin paljon, että osaisin sanoa onko 15-20 kilometrin talsiminen per päivä järkevää ylipainoiselle henkilölle, mutta oli vaan pakko kommentoida, että olen kateudesta vihreä :P Kuulostaa nimittäin aivan mahtavalta reissulta :)

ViestiLähetetty: 2011-01-04 14:16:36 
Poissa
sintti
sintti

saa nähdä kuinka käy ja kuinka pitkälle pääsen. Tarkoitus on lähteä joka tapauksessa huhtikuussa reissuun, on nimittäin tiedossa jo matkaseuraa, ja työnantajankin kanssa asia on alustavasti sovittu. Mutta lähen kokeilemaan, jokainen talsittu viikko on monta kokemusta lisää mittariin, ja jos kintut kestää kävellä perille saakka niin vielä parempi. Pyörän meinaankin hankkia alle, jos kintut kieltäytyy kantamasta määränpäähän saakka.

Kyllähän sitä ainakin kohtuullisella ylipainolla pystyy hyvin liikkumaan, etenkin jos on siihen tottunut. Aikoinaan reilusti yli 30 painoindeksillä kummasti heiluin niin kamppailulajien parissa, kävin punttisalilla ja kävelinkin viikossa 50-70 km kun ei silloinkaan ollut autoa. Pystyin tekeen mm. kärrynpyöriä ja kuperkeikkoja vauhdista (ukemeiksi sanottiin) ja juoksin joku pikkukirppu reppuselässä yms. Silloin kävelyssä harmitti lähinnä siihen kuluva aika, ei se nimittäin väsyttänyt ollenkaan. Mutta mutta, jos syö ihan liikaa, niin ei liikkuminen estä ylimääräisen energian muuttumista vararavintokerroksiksi ja nykyään muistelen kaiholla niitä aikoja kun painoin vain 70 ja jotain.

Nykyään kävely on pyöräilyä tai uimista selvästi rankempi laji. Punttisalilla käyminenkin on kevyttä puuhaa ripeään kävelyyn verrattuna. Mikä kieltämättä paljastaa aika lailla salikäyntien tehottomuuden, mutta pysyypä selkä kivuttomana kun käy siellä.

Eilen kävelin puoli tuntia, ja sitten kotimatkalla sorruin pakkasen takia tarjottuun kyytiin. Mutta hyvitin illalla kuntopyörän selässä, 55 min sinkuttamista niin että hiki virtasi. Tänä aamuna uimahallilla vesijumppaa&juoksua&uintia yhteensä 50 minuuttia, ja illalla vielä puoli tuntia kävelyä. Huomenna työmatkakävelyä puoli tuntia, ja sitten punttisalille tunniksi tai puoleksitoista työkamun kyydillä. Pahuksen pakkasukko kun ei voi pitempiä lenkkejä ees ajatella vielä, melkein -30. :evil:

ViestiLähetetty: 2011-01-04 14:39:36 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Lähteminen on varmasti hyvä ajatus ja antoisa juttu. Pidä kuitenkin tolkku mukana, ettet joudu katumaan.

Toistan: Ei liikuntaa peräkkäisinä päivinä ainakaan jatkuvasti! Jo armeijassa siitä nykyään varoitetaan. Myös lihaskunnon kehittyminen tapahtuu pitkälti juuri levossa.

Kokeneet varoittavatmyös, että pitää pitää lepopäivä ihan heti kun ensimmäiset merkit ylirasituksesta tulee. Silloin selviää lyhyemmällä tauolla. Rasitusvammoja tuntuvat saavan nimittäin jokseenkin kaikki, mm. tutun tuttu normaalipainoinen vuorikiipeilijä!

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-01-04 16:17:18 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Tama pyhiinvaellusreitti on niin ihmisten ilmoilla ja silleen turistimainen etta on helppo menna valilla bussilla jos silta tuntuu. Minun pitkien matkojen kokemuksella sanoisin etta harkitse tarkkaan mita otat rinkkaan. Mina tiedan etten itse pysty pitka-aikaisesti kantamaan enempaa kuin 8-9kg. Jos aiot karppailla niin mieti etukateen mita semmosita karppia otat mukaan esim biltong tai beef jerky mita ei valttamatta saa sielta.

ViestiLähetetty: 2011-01-05 12:53:39 
Poissa
sintti
sintti

Tarkoitus ois kartella turhia hiilareita ennen reissuun lähtöä, mutta siellä syödä mitä nyt kalakasvissyöjänä vastaan tulee kaupoista ja kahviloista yms. Eiköhän siellä ollessa riitä energiankulutus takaamaan sen, että ei ainakaan paino nouse, ja tärkeintä siellä onkin jaksaa mahdollisimman pitkälle. Ruokaa en aio kantaa jotain pähkinöitä, suklaata ja juotavaa enempää mukana. Pienehkö aamupala, päivä napostellen ja vettä juoden, ja illalla ravintolaan syömään. Parit punaviinit kipulääkkeeksi 8)

Juu, kevyt rinkka on, samoin kohtuulliset lenkkarit ja vaellussandaalit mutta kevyet vaatteet on vasta hankintalistalla. Pahus kun on hankala löytää noita teknisiä kamppeita, kun pituutta on alle 160, ja ympärysmittaa reilusti yli metri :| vaatteita pitää pyykätä tiheään, kun selvää on, että selässä ei pysty kantamaan juuri mitään pitemmän päälle. Mitään puuvillaista ei siis kannattane mukaan ottaa. Onneksi on vaan 50 l rinkka, niin eipä sinne mitään valtavaa tavaralastia saakaan.

Oon ajatellut, että pidän vaan yhden lepopäivän viikossa, ja silloinkin saatan kevyesti kävellä tai venytellä. No, jos kipeeksi tuun, niin sitten toki lepopäiviä. Mutta vaihdan lajista toiseen, jotta kroppa rasittuis monipuolisesti. (eikä pääkään kestä tahkota aina yhtä ja samaa... ) Nimittäin pitää yrittää pikkuhiljaa totuttautua siihen, että sitä pitkäkestoista liikuntaa on reissussa ohjelmassa joka päivä. Toisaalta kunto vissiin nousis paremmin tehokkaammalla ja lyhytkestoisemmalla treenillä? Kävelyvauhtia pitäs saada lisää ennen reissua, ja sen suhteen ylikilot on isoin rajoite. Tässä kun oon jojonnut muutamaa kiloa viime kesästä lähtien eestakas, oon huomannut, että kävely on kummasti vikkelämpää heti jos muutaman kilon paino laskee. Matkakaveri on tuplasti vanhempi, mutta lähes normaalipainoisena kävelee kuitenkin nopeammin. Haastetta tässä on aika lailla, mutta onneksi on vielä yli 3 kk aikaa lähtöön.

ViestiLähetetty: 2011-01-06 13:38:36 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

kuulostaa hyvalta, silta etta suunnittelet tarkkaan.

Saisko mistaan netista sopivia vaatteita?

Se on kylla totta etta monet ulkoiluvaatteet on vain hoikille esim tykkaan yhdesta juoksubrandista mutta heidan isoin kokonsa on minulle liian pieni (itse olen kokoa 40-42 ja 165cm). Menen outdoors show'hun parin viikon paasta ja siella on kai ainakin Black's ja Rohan esilla. Minusta Rohanin vaatteet ois just sellaisia nopeasti kuivuvia jne. Katsopa oisko niissa isompaa kokoa mita itse tuunata? Monissa housuissa on vetoketjut polvissa etta laittaa shortseiksi.

(Dr Vince Quas)

ViestiLähetetty: 2011-01-06 21:36:58 
Poissa
sintti
sintti

Reissuun lähtö idea tuli jo viime keväänä. Oonkin pikkuhiljaa lisännyt liikuntaa, kesällä oli kaks 2-3 pv vaellusta ihan maastossa, yli 10 kg rinkan kanssa. Selvishän sitä hengissä, mutta oli kieltämättä liian rasittavaa ollakseen mukavaa. Mutta jotenkin painon suhteen mennyt ikään kuin ootellessa, että laihtuminen tapahtuisi ikään kuin itsekseen... Jos oonkin välillä terästäytynyt muutamaksi viikoksi, niin oon mussuttanut karistetut kilot takas muutamassa päivässä kun holtti karannut muille maille vierahille. Nyt testaan tätä VHH ekaa kertaa, josko auttais. Vaikka väliin tuntuukin, että ainoo tapa keventyä kunnolla ois amputaatio :lol:

Tänään soudin punttisalilla puoli tuntia liiankin kevyesti, ei meinannut kunnolla ees hengästyä, mutta eipä sitä joka kerta tartte läkähtyäkään. Päälle vajaa tunti eri laitteita. Huomenna ois tarkoitus työmatka taapertamisen lisäksi uida tunteroinen. Ja onneks luvataan alkuviikolle leutoa, jos pääsis suksillekin pitkästä aikaa. Ja käveleen vähän pitempää lenkkiä, ees tuntia puoltatoista, kun työmatkaan menee noin puoli. Lueskelin camino palstalta, että jotkut keväällä vaeltajat kävelee jo nyt 15 km harjoituslenkkejä painorinkan kanssa. Paahtavat sitten musta ja matkakamusta ohi, niin että suhahdus vaan kuuluu vierestä. Mutta ei huolta tällä massalla, että paineaalto heilauttais polulta!

Enpä ookaan kummastakaan mainitsemastasi merkistä kuullutkaan, pitääpä katella. Ostin vastikään talveksi kunnon lämpimät ulkoiluhousut, ja iski sellainen pukukoppiangstia, että otin sitten sellaiset, jotka ei ees mahdu kiinni vielä. Kun olivat liikkeen isoin miesten malli (siis puol metriä liikaa lahjetta...) ja ajatuskin siitä, että pitäs lähteä vielä johonkin toiseen liikkeeseen sovittelemaan oli liian musertava. No, kaipa niihin jossain välissä mahtuu. Ja onpa henkselit, niin on tullut pidettyäkin niitä jo. En mielelläni tilaa mitään sovittamatta, kun on mittasuhteet niin "vääränlaiset", lyhyet tanakat raajat, suhteessa kapeahko lantio, ja tosi vaikuttavan kokoinen maha. Mallia ruumiinosa, ei sisäelin. :oops:

ViestiLähetetty: 2011-01-07 14:31:09 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

jos tama on pyhiinvaellusmatka niin eiko se pidakin tehda hitaasti meditoiden? eika suhahtaen ohi :shock: ajattele tiibetilaisia jotka konttii jonkun Kailashin ympari, ei mitaan kiirusta :P

(Dr Vince Quas)

ViestiLähetetty: 2011-01-07 23:22:11 
Poissa
sintti
sintti

Enemmänkin kieli/kulttuuri/elämysmatka kuin pyhiinvaellus. Ei sinällään hengellistä motiivia. Mitä nyt oon aika lailla kyllästynyt viime vuosien elämäntyyliini, ja toivon että reissun valmistautuminen ja reissu ite auttaisi muuttamaan linjaa. Oon kuin kaksi muulia selät vastakkain, jotka yrittää vetää toinen toistaan eri suuntiin. Väliin toinen voitolla, sitten toinen, mutta kumpikaan ei varsinaisesti pääse minnekään, vaan jumivat risteyksessä.

Toisaalta liikkuva elämäntapa on minulle oikea, sopii niin mielialaan, esteettiseen tajuun kuin kropallekin. Sinkulle urheilu on varmaan ainoo terveellinen tapa endorfiinitokkuraan :roll:
Mutta toisaalta taas oon laiduntanut kuin lammas laitumella, ja oon mussuttanut itselleni lisää kiloja vähitellen. Toimintakyvyn rajat alkaa kuitenkin lähestyä nykyisessa 42 painoindeksillä. Vaikka liikun kohtuullisen paljon, niin päällepäin näytän siltä kun en tekis muuta kuin makaisin sohvalla käsi sipsipussin ja suun väliä suhaten, ja sidukkapullo vieressä janoa sammuttamassa. Tää ruumis tekee mahdottomaksi elää sellaista elämää kuin haluaisin, eli esim. vaeltaa tunturissa ilman että jalat tärisee alla alamäessä. On kuin vasen ja oikea käsi ois lukittuneet johonkin ihme jumiin kamppailuun, eikä kumpikaan pysty tekeen mitään muuta. Pitäs jotenkin ylipuhua ne yhteistyöhön kohti sellaista tavoitetta, mitä haluan pitkällä tähtäimellä.

Karppaamisen eka seuraus: meinas pohkeet krampata uidessa. Tais olla liikaa ensin kävellä kotiin rivakasti, ja lähteä melkein saman tien hallille. Niin ei käy normaalisti ikinä, en meinannut ees tajuta mistä on kyse, että mikä on tää omituinen kiristävä kipu jaloissa. Onneksi lähti venyttelyllä ja sillä, että keskittyi potkussa reisiin, ja antoi säärien vaan "roikkua" mukana. Yläkropankin lihakset poltteli, piti uida tosi rauhallisesti, että jaksoi pulikoida ees 45 minsaa. Hmm. Pitänee katsoa seuraako tästä myös toivottuja seurauksia. Ja viikonloppuna tyytyä vain kävelemään...

ViestiLähetetty: 2011-01-07 23:24:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen yksinkertaisesti kateellinen. Olen ajatellut tekeväni tuon vaelluksen joskus, mutten ole saanut aikaiseksi, nössö mikä nössö.
Nauti ja raportoi tänne matkan jälkeen. Olisi hauska lukea ja saada kenties inspistä toteuttaa itsekin, eikä vain haaveilla.

ViestiLähetetty: 2011-01-08 14:51:22 
Poissa
sintti
sintti

Voihan sen pätkiä vaikka viikon parin pätkiksi, ja tehdä eri vuosina. Tai kävellä vaan viimeisen osuuden.

Kiitos vaan kannustuksesta. En kyllä ite oo vielä 100 % varma, että selviänkö reissusta. Aika haaste se on tällä painolla, ja sen alla naukuvilla koivilla. Mutta ainakin meen kokeileen, ja toivottavasti kintut kestää kävellä useamman viikon. Onpahan iso tavoite mielessä nyt lähikuukausina, saa liikkuminen uudenlaista mielekkyyttä. Kun kuitenkin osa siitä, miten reissu onnistuu, on kiinni siitä, että miten hyvin harjoittelen nyt seuraavat kolme kuukautta. Tosin vielä isompi vaikutus on silllä, että miten syön. Tai siis mitä syön ja kuinka paljon.

Turhauttaa kun matkakaveri on sinnitellyt kitukuurilla itsestään pois kohta 4 kiloa syksyn aikana. Ylipainoa hällä vain joku 10-20 kiloa, eli ikäisekseen (kohta 60) tosi sutjakan näköinen jo nyt. Vielä kesällä ajattelin optimistisesti, että ehtisin itse karistaa parikytä kiloo ennen reissua, mutta ei se niin helpolla tapahdukaan. Oon kyllä laihduttanut sen noin 20, mutta kun se on ollut tahkoamalla samoja 3-5 kg eestakaisin :cry:

Tänään kävin tunnin ja vartin kävelyllä. Enemmänkin ois mennyt. Kuulostaa vaatimattomalta, kun tarkoitus ois kävellä se 15+ päivässä. Mutta kun yleensä kävelen arkisin kaks puolen tunnin pätkää, niin oli tää nyt yli tuplat normaalilenkkiin verrattuna. Tarkoitus ois tehä 1-2 krt viikossa työmatkakävelyiden lisäksi vähän pitempi lenkki. Tammikuussa 1-2 h, helmikuussa 1,5-n 2 h maaliskuussa 2-4 h. Muut liikunnat päälle, ja kunhan sää lauhtuu ja kevätaurinko paistaa niin sitten muita lajeja vähiin ja lähinnä kävelyä tai hiihtoa viikko-ohjelmaan. Punttisalin varmaan jätän loppuvaiheessa kokonaan pois, ei haittaa vaikka toivottavasti tapahtuva painonlasku söis osin lihasmassaakin. Toki keskivartaloa pakkokin liikuttaa jonkun verran, ristiselkä oikuttelee joskus, ja yks isoimmista jutuista mitä pelkään on reissun aikana oireileva iskias. Mutta hyvällä tuurilla ja venyttelyillä sun muilla se pysyy poissa.

Mutta ois edelleen kiva kuulla muiden vaellusta harrastavien kokemuksista... Kuinka kannattais valmistautua pitemppään vaellukseen?

ViestiLähetetty: 2011-01-08 15:01:20 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mä näin joskus dokumentin suomalaisryhmästä, joka taittoi matkaa kävellen sinne. Eräs vähän tuhdimpi 50 mieshenkilö valitteli, että oisko sittenkin kannattanut käydä jutustelemassa lääkärin kanssa, että onko tämä hänelle liian rankkaa...

ViestiLähetetty: 2011-01-08 15:03:00 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Tuota vois helpottaa siten, että pitää lepoa joka toisen päivän. Anyways, mulla huusi polvet viime kesänä Berliinissä hoosiannaa, kun kävelin niin valtavasti ja halusin niin paljon nähdä.

ViestiLähetetty: 2011-01-09 13:04:18 
Poissa
sintti
sintti

Voi olla että mullakin ehtii olla erinäisiä katumuksen hetkiä keväällä. Joka toista päivää ei voi levätäkään, kun aikaa menis sitten 12 viikkoa suunnitellun kuuden sijasta. Mutta tarkoitus on pitää noin 1 lyhyempi päivä viikossa, ja 2-3 kertaa koko aikana ihan välipäivä ilman kävelyä. Tarvittaessa päivä tai kaks enemmänkin. Mutta tänään tulee tän viikon välipäivä liikunnasta, ens viikolla sitten taas jatkuu. Kunpa lauhtuis, niin vois enempi ulkoilla, ja vähä karsia sisälajeja.

ViestiLähetetty: 2011-01-09 13:14:10 
Poissa
carb au lait
carb au lait

yksi omis haaveistani on tuo vaellus..
laitathan tännekin sitten kertomusta reissusta.
varmasti matkan voi mennä,ja on mentäväkin, tilanteen mukaan.ja se selviää sitten kävellessä mitä vastaan tulee.voihan niitä ongelmia tulla painosta/kunnosta riippumattakin(ja onnistumisia)

ViestiLähetetty: 2011-01-10 17:27:17 
Poissa
sintti
sintti

Eilenen oli välipäivä liikunnasta. Tosin myös välipäivä karppauksesta, tai jo toinen, kun lipesin jo lauantaina iltana :oops: Just kun alkoi tuntua siltä, että massu litistyy vähän, niin piti mussuttaa se takaisin entiseen komeuteensa. Höh. Tuli mitätöityä ekan viikon vaivannäkö.
Tänään kävelyä normitunti. Huomenna uintia&vesijumppaa aamunalkajaisiksi ja tod näk tuplamäärä kävelyä.
Mukavasti lauhtui, pysyispä tällaisissa alle 10 asteen lukemissa jonkun aikaa!

ViestiLähetetty: 2011-01-11 19:40:43 
Poissa
sintti
sintti

Huh helpotus, onnistuin palaamaan ruotuun. Mutta edelleen oli painoa aamulla kilo enemmän kuin perjantaina, tais kroppa imaista kaikki pudotetut nesteet takaisin viikonlopun aikana... Mutta enpäs jäänyt mässyvaihteeseen tällä kertaa, enää ei oo aikaa haaskata viikkotolkulla! Reilu 3 kk lähtöpäivään, ja lennotkin on jo maksettu. Taidan olla optimisti :?

Tänään puol h vesijuoksua/vesijumppaa, ja reilu tunti kävelyä. Huomenna ois tarkoitus hiihtää tunti-puoltoista, to punttisalille n. tunti-puolitoista, ja pe suksille jos vielä tarkenee. La lorvipäivä, su salille ja kävelylle molemmat noin puoltoista hoo jos sää sallii...

ViestiLähetetty: 2011-01-12 22:49:50 
Poissa
sintti
sintti

Tänään sujui töihin kävely ripeämmin kuin yleensä. Ehdinkin käydä aamupäivällä hiihtämässä, tosin vaan 40 minsaa mutta kuitenkin. Kilo oli lähtenyt painostakin viikonlopun mussutus&tissutusjuhlista huolimatta :o
Huomenna kävelyt eli 2Xpuol hoo, ja punttisalia tunteroinen. Pe hiihtoa/kävelyä, la lepoa ja su punttisalille ja pitempi kävelylenkki.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00