karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-10 11:32:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 128 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-06-18 18:41:29 
Moikka! oon 27-vee nainen ja lapsesta asti sairastanut CU:ta ja tällä hetkellä meen asacolilla, kortisonilla ja imurelila eteenpäin. Imurelin alotin vasta ja sivuoireet on ollu törkeen paha olo,väsymys jne. Siihen kun lisätään kortisonin pää sekasin-efekti ni on ollu mielenkiintonen kuukausi! :wink: Mutta mahaoireet kyllä hävis heti kun veidn kortidonin 20mg ja nyt on 15mg päiväannos, sitä tässä varovasti sit tiputtelen kunhan uskallan.

Alotin scd-ruokavalion muutamaa päivä sitten, ostin myös vahvaa d-vitamiinia ja foolihappoa jossa b-vitamiineja, kun luin niin hyviä tuloksia muilta cu-potilailta. Jännä juttu et lapsena mullekin tyrkytettiin vaan pullaa ja muuta sokerista rasvasta paskaa että paino nousi, eikä ruokavaioista puhuttu sanaakaan, ei tosin lääkäri vieläkään myönnä et se mitään vaikuttas. Mut saa nähdä, toivottavasti!
Tosi huono olo on ollut edelleen, mut mitäpä muuta sytostaattia vetäessä voi olettaakaan..Jos kiinnostaa voin laittaa tänne parin viikon tai kuukauden päästä tietoa että onko scd-vaikuttanut, vieläkin mietin että vedänkö sitä ihan 100% vai kokeilenko vaikka karppausta. Mutta yritän tänä kesänä päästä kortisonista eroon kun oon sitä pari vuotta lähes putkeen vetänyt. Ei kyllä kiinnostais vetää imureliakaan montaa vuotta joten jos tää ruokavalio vaan toimis niin se ois ihan taivaan lahja!

Toivon että kaikki sairastavat muistaa ja ymmärtää et tämä paskamainen sairaus ei kuitenkaan määrittele meitä, vaan iloitaan kaikesta hyvästä mitä elämässä on ja nauretaan akuuttivaiheiden vessariippuvuudelle päin naamaa! Itse oon oppinut tosiaan lapsesta asti pärjäämään jotenkin ja vaikka teini-ikä olikin kamalaa kun oli niin erilainen kuin muut "terveet ja normaalit" ihmiset niin onneksi tässä iässä on jo tajunnu sen et ei normaaleja ole olemassakaan, kenellä mitäkin ongelmia :)

ViestiLähetetty: 2010-06-22 10:08:09 
Vieras kirjoitti:
Alotin scd-ruokavalion muutamaa päivä sitten, ostin myös vahvaa d-vitamiinia ja foolihappoa jossa b-vitamiineja, kun luin niin hyviä tuloksia muilta cu-potilailta.

..., ei tosin lääkäri vieläkään myönnä et se mitään vaikuttas.

Jos kiinnostaa voin laittaa tänne parin viikon tai kuukauden päästä tietoa että onko scd-vaikuttanut, vieläkin mietin että vedänkö sitä ihan 100% vai kokeilenko vaikka karppausta. Mutta yritän tänä kesänä päästä kortisonista eroon kun oon sitä pari vuotta lähes putkeen vetänyt.

Ei kannata aloittaa minkään vitamiinivalmisteen käyttöä yhtaikaa scd-ruokavalion kanssa, sillä yleensä ne pillerit eivät sovi muutenkaan. Tavallista onkin, että ruokavalio ei auta, kun niitä väriaineita ym lisukkeita saa lääkkeissä liikaa muutenkin! Luitkos nuo edelliset viestit?

Kirjoita ihmeessä miten vaikuttaa, ainakin joka viikko, jos et päivittäin ehdi. Karppaus ja scd yhdistettynä saattaa hyvinkin auttaa, mutta vain, jos käyttää luonnollisia rasvoja ja lisää niitä reilusti! Hiilareilla vain pidetään yllä sienitauteja ja pöpöjä, rasvassa kummatkaan eivät kauaa elä. Hiilarit kannattaa tietysti laskea. Teetkö jogurtin itse? Jos teet, ehdottomasti luomumaitoon se ja siemeneksi ekoturkkilaista. Kananmunat täytyy olla ehdottomasti luomuja, kuten myös lihatuotteet. Ilman lihaa ei onnistu, sillä B12-vitamiinin puutos alkaa siitä - kenelle vaan terveellekin - helposti.

ViestiLähetetty: 2010-06-30 09:34:04 
Googlaa Biomedicum ja Klefström:
Solut saadaan rikki joko koepaloja napsimalla (keliakiatesti ja tähystykset voivat pahentaa vaivaa?) tai helpoiten natriumlauryylisulfaatilla, jota on monissa porevalmisteissa ja ainakin Somac- närästyslääkkeessä, mikä todellakin on syynä monen suolistotulehduksen kroonistumiseen. Liian karkea kuitu aftaiselle suolelle on tietysti suorastaan vaarallista! Erilaiset hapot voivat tietysti syövyttää suoliston limakalvoja, kuten glutamiinihappo, joka on närästyslääkkeiden vastavaikuttaja, jota on joissakin lääkkeissä, aromisuolassa ym - jopa infuusionesteissä!

Miksi ihmeessä kukaan ei selvitä syytä keliakiaan, vaan haluaa vain sen diagnoosin?

Moni on saanut suoliston tulehduksiin pelkästään rautatabletilla, jota tietysti anemiaan ensimmäisenä määrätään ja jos olisi ennen sitä tarkistanut, onko siiinä tuota natriumlauryylilsulfaatti = sodiumlaurylsulfat- ainetta, jolla laboratoriossakin rikotaan solut, olisi saattanut välttyä pahenemiselta... Mutta sillehän ei aina ole vaihtoehtoja pillereissä, mutta esim Floravital-rautavalmiste (vain se hiivaton) sopii hyvin myös herkemmille ja nostaa hempan kun sen annoksen ottaa 2 kertaa päivässä niin, että pariin tuntiiin ei syö mitään muuta.

Viljan fytaatit kun estävät raudan imeytymistä, joten tietysti karppaus on suuri apu anemiaan, mutta ilman rautatabletteja:-)

ViestiLähetetty: 2010-06-30 10:24:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olisko tuohon viimeisimpään (googlaa biomedicum ja klefström) varsinaista linkkiä, pelkästään noilla hakusanoilla en löytänyt mitään selvää...itselläni on sekä keliakia että CU, ja kun muistelen,niin Somaciakin on tullut joskus syötyä, samoin esim. natriumglutamaattia, nyttemmin sitä yritän vältellä. Tuo mahdollinen koepalojen otto ja sen tulehduttava vaikutus vähän kiinnostaisi...

ViestiLähetetty: 2010-06-30 11:09:26 
liljankukka kirjoitti:
Olisko tuohon viimeisimpään (googlaa biomedicum ja klefström) varsinaista linkkiä, pelkästään noilla hakusanoilla en löytänyt mitään selvää...itselläni on sekä keliakia että CU, ja kun muistelen,niin Somaciakin on tullut joskus syötyä, samoin esim. natriumglutamaattia, nyttemmin sitä yritän vältellä. Tuo mahdollinen koepalojen otto ja sen tulehduttava vaikutus vähän kiinnostaisi...

tässä Klefström - tulosta lääkärillesi :smt024

Keliaakikolle valmistetuissa tuotteissa on usein karrageenia, joka taas aiheuttaa tulehduksia. Googlaa "Silmälläpidettävä" tai "Tobacman carrageenan". Jäätelöissä ja suklaissa sitä on, jogurteissa ja gelatiinin korvikkeena kapseleissa. Oletkos käyttänyt jotain sellaista tuotetta? Tervekin ihminen voi sairastua pahasti niistä - kurkkukipu on ensimmäinen oire ja poskiontelotulehdus seuraava, jos samaa tuotetta ottaa uudelleen. Kipulääkkeet tuohon "flunssaan" estävät elimistöä itse parantamasta vaivaa. Maha turpoaa helposti ja ahtaumat tukkeentuu, jos sellaisa on. Mutta kilpailu tässä maailmassa on niin kovaa, että nekin ihmiset, jotka nämä asiat huomaa itsessään, ovat hiljaa, ettei vaan tarvitse enää ikinä tutkittavaksi mennä ja pysyttelee omassa turvallisessa ruokavaliossa - omatekoisessa ruoassa. Luomukerman karrageeni ja "luomusokeri" (onhan hirvittävän luonnotonta eristää kasvista jokin aines!) onkin sitten mysteeri, jota ei voi ymmärtää...

ViestiLähetetty: 2010-06-30 11:40:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eihän tuossa kyllä mun suomen kielellä luettuna puhuttu mitään keliakiasta / CU.sta tai lisäaineistakaan...rintasyövästä kyllä mutta en osaa yhdistää näitä kaikkia keskenään. Toki lääkäri saattaa tästä jotain osata yhdistellä...kiitti linkistä kuitenkin.

ViestiLähetetty: 2010-06-30 22:50:14 
liljankukka kirjoitti:
Eihän tuossa kyllä mun suomen kielellä luettuna puhuttu mitään keliakiasta / CU.sta tai lisäaineistakaan...rintasyövästä kyllä mutta en osaa yhdistää näitä kaikkia keskenään. Toki lääkäri saattaa tästä jotain osata yhdistellä...kiitti linkistä kuitenkin.

Ai? Mun mielestä suoliston epiteelikudos (onhan sitä elimistössä muuallakin kuin rintakudoksessa!) tosiaan rikotaan ensin, eikä silloin ihmisellä ole vielä mitään oiteita - kiireessä ainakaan ei kukaan huomaa, jos suolisto turpoaa, tukkeentuu pariksi päiväksi aftoista, mitä tuli jonkin valmisteen (en tiedä, onko vaahtokarkeissakin käytetty vaahdotusaineena natriumlauryylisulfaattia tai vaikkapa karrageenia sidosaineena... jos joku tietää, voisi kertoa. Itse en niitä koskaan syö, mutta ketjussa aiemmin Anna-Liisa, se cu:sta parantunut, sai suolistonsa pilalle vaahtokarkeilla, joita alkoi syömään tupakan tilalla odotusaikana...). MUTTA kun keliakiadiagnoosiin tarvitaan koepala, jäähän siitäkin rikottu arpikudos suoliston epiteeliin!

Rintasyöpää lisää paljon e-pillerit ja nehän tunnetusti turvottavat rintoja. Onko siinä samalla joku kudos revennyt, solukko rikkoontunut? Crohnin tauti mainitaan muuten sivuvaikutuksena hyvin monessa e-pillerissä. Crohnikon elimistö ei siedä vieraita aineita ollenkaan, joten ei se ainakaan parane, jos jatkaa jotain pilleriä, joka ärsyttää. Voi olla niinkin, että solusalpaajan teho menee jo pelkän e-pillerin hylkimisreaktion vaimentamiseen, kuten käy tupakansavun kohdalla. Nämä on kyllä ihan loogisia juttuja, eikä siinä tosiaan lääkäri aina auta selventämään asiaa... Vehnähän on jo kauan ollut muuntogeenistä, eikä sitä sellaiseksi lueta, koska silloin ei mitään määräyksiä ole ollut olemassa. Tupakkakin on ollut muuntogeenistä... Mut sehän ei ole ollut koskaan syötävää, eikä sen vuoksi minkään valvonnan piirissä.

Karrageeni AIHEUTTAA koe-eläimille tulehdusta, joten ei suolitulehdusta potevan pidä käyttää mitään sellaista, missä sitä on yhtään. No, kipulääkkeet jo itsessään aihettavat ruoansulatuskanavaan haavaumia ja estävät paranemista, kun ne estävät prostaglandiinien muodostumista, mitä taas tarvitaan paranemisessa... Kyllä nuo kaikki asiat liittyvät saumattomasti yhteen. Se, ettei tulehdus parane, johtuu liian monesta seikasta ja niistä liian moni on sellaisia, mille ei enää mitään mahda - luomulihaa muuten ostin itse tänään 12 pakettia 30% alennuksella (pakkaseen tietysti), joten ei se aina ole edes kustannuskysymys! Lisäaineetonta ruokaa kannattaa tietysti tehdä itse, kirjoittaa ruokapäiväkirjaa ja vieläpä nukkua niin paljon, ettei enempää pysty.

Mikä muuten - sun mielestä - pilasi sinun suolinukan ennen keliakiadiagnoosia, Liljankukka? Kiitos kommentistasi!

ViestiLähetetty: 2010-07-05 13:11:41 
Tänä kesänä on esimerkiksi mansikkasato hyvin aikainen. Tavallisia mansikoita en söisi missään tapauksessa, vaan odottaisin, että löytyy luomumansikoita. Mansikkahan on juuri se kukan turvonnut keskusta. Jos siihen jotain myrkkyä on laitettu (tavallisiin yleensä on, montakin, luomuihin ei), miten se muka lähte pois? Puoliintumisaika pitenee aina kun kartalla liikutaan pohjoiseen päin, joten ei ne torjunta-aineiden varoajat voi olla samat pohjoisessa, kuin etelässä? Pakastemansikoissa taas on sellainen vika, et moniin luomuihin on lisätty luomusokeria, jossa taas on glysiiniä ja glutamiinihappoa - mut sokerittomana ne lienee parhaita? Myrkky on myrkky, eikä niitä tarvitse kenenkään sietää - crohnikot eivät siedä ollenkaan. Haastatelkaa viljelijää. Luomumansikanpoimintaan onkin jo kiire, jos haluaa itse poimia.

ViestiLähetetty: 2010-07-06 15:35:45 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

Mulle ei äärimmäisen vittumaisesta Crohnista huolimatta ole tullut myrkkymansikoista koskaan oireita.

Tästäkin ketjusta voisi siivota Paulatädille ihan oman ketjunsa, pysyisi edes vähän otsikon mukaisessa asiassa..

ViestiLähetetty: 2010-07-11 13:58:11 
Oletko Kiti käyttänyt JOSKUS rautatabletteja? Ne pillerimuotoiset eivät yksinkertaisesti sovi crohnikoille ja anemiaan voi silloin kuollakin - esim Obsidanista on alkanut AKUUTTI niillekin, joilla ei oireita ole ollut pitkiin aikoihin.

ViestiLähetetty: 2010-07-13 16:51:57 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

Enpä ole.

ViestiLähetetty: 2010-07-26 00:12:23 
Mustikat kannattaa kiehauttaa mehuksi ja siivilöidä siemenet pois. Kaikki karkea rikkoo herkän suoliston helposti. Joku kerran sanoi hyvän ohjeen: vertaa sitä palovammaan, jos olisi iholla, mitä siihen kestäisi laittaa... No mitä?

Sokeria mustikkamehu ei kaipaakaan yhtään mutta sen sekaan on hyvä laittaa pakasteesta muita marjoja - jos ovat ilman sokeria. Kaupan mehukeitot eivät sovi monesta muusta syystä, mitähän niissä mahtaa ollakaan? Mustikatkin usein ulkomailta eikä mitkään marjat parane reissussa.

ViestiLähetetty: 2011-01-28 17:27:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täällä on aika vähän parantumistarinoita, kysyisinkin nyt uudelleen: oletteko suolistovammaiset kokeneet karppauksen oikeasti auttavan? En kaipaa salaliittoteorioita ja linkkejä sinne sun tänne, vaan oikeiden ihmisten kokemuksia, oli ne sitten serkun vaimon sukulaiselta tai omasta itsestä.

Mulla oli 3kk akuutti syys-talven, jonka kortisonilääkitys loppuu huomenna ja olo on ollut hyvä heti ekasta kortisoniviikosta (eli tämän kuun). Tänään oli verikokeidentulosten aika ja lääkäri totesi että suolessani on sittenkin vielä tulehdus päällä! :( Mikä romahdus... luulin olevani jo terve ja että ei ilman oireita voi olla sairas. :( Nyt vaan odottelemaan koska oireet palaavat, kun kortisonikuuri loppuu... Kaipaisin tsemppausta, tarinoita paremmasta vatsasta, mitä vaan... Voinko mä syömällä oikein parantaa itseni tästä?

ViestiLähetetty: 2011-01-29 00:52:33 
Jospa kuitenkin ensin lukisit ainakin yhden linkkijutun täältä, tervehtymisketju ja sit GMO-ketju täällä vierailijoissa.

On nykyään niin paljon asioita, jotka vaikuttaa, siis estävät paranemista :?

Kortisonia ei pidä lopettaa koskaan yhtäkkiä eikä silloin, kun tulehdusta on jäljellä. Mutta kortisonikuurin aikana voi opetella uudet tavat ja sopivat sapuskat. Jos on verenvuotoa, jätä lisäaineet pois, myös askorbiinihappo,joka lisää mun mielestä verenvuotoa. Kokeilemalla näkee parhaiten, sehän lukee tuoteselosteessa ja on helppo karttaa. Kaikki liiat hapot ja karkea kuitu pois ainakin.

ViestiLähetetty: 2011-02-01 11:15:56 
Mytty83 kirjoitti:
Täällä on aika vähän parantumistarinoita, kysyisinkin nyt uudelleen: oletteko suolistovammaiset kokeneet karppauksen oikeasti auttavan?
... Voinko mä syömällä oikein parantaa itseni tästä?

Löysin toisenkin kokemuksen lue ihmeessä, karppaussivulta :smt060

ViestiLähetetty: 2011-02-03 23:33:02 
Tuolla lisää, jos et ole itse vielä noita löytänyt:

viewtopic.php?p=785623&sid=ea9b7c5dc48bf88bcc89d75e68003afa#p785623

ViestiLähetetty: 2011-02-28 18:16:44 
Onhan noita - taas tuli vastaan iloisia, parantuneita:
viewtopic.php?f=1&t=33355&start=60

ViestiLähetetty: 2011-03-26 07:56:12 
Kerron pikaisesti oman kokemukseni. Sairastuin CU:an n. 5 vuotta sitten, lääkkeeksi asacol ja colifoam. Tulehdus helpotti kortisonilla ja elämä jatkui, mutta ruokavalioni ei muuttunut, kun ei kukaan asiasta minulle sanonut! Niinpä n. kaksi vuotta sitten oireet alkoivat lyödä läpi, ensin alkoi pieni verenvuoto, joka aikaa myöten paheni. Jossain vaiheessa suoleni alkoi myös möyrytä todella kovaa, etten voinut enää selältään nukkuakaan. Sitten löysin SCD-ruokavalion, joka auttoi jonkin verran: vatsa rauhoittui, mutta veren tulo ei kuitenkaan loppunut. Yllättäen käteeni sattui Pekka Lahtisen kirja "Luojan lääkkeet", jossa kirjoittaja kertoo Taivaan Isän suomista miltei ilmaisista lääkkeistä, joita lääketeollisuus ei ahneudessaan välitä meille kaupata. Sieltä löysin idean ostaa juomaveden otsonigeneraattorin (netistä saa useammastakin paikasta, itse tilasin http://www.otsoniterapia.net, ja sieltä nettikaupasta). Aloitettuani otsonoidun veden juomisen huomasin vaikutuksen jo muutamassa päivässä. Kolmessa viikossa veren vuotaminen oli loppu (tosin pyyhkiessä paperiin tuli edelleen pienet veritahrat) ja kahdessa kuukaudessa olin täysin oireeton. Muutos oli valtava, kun verta oli tullut miltei kaksi vuotta jokaisella vessareissulla, ja vessakäyntejäkin päivässä helposti 4-5, kyky pidättää täysin olematon. Suosittelen lämpimästi, otsonigeneraattorin hankinta oli elämäni parhaiten käytetty 230€. Tuo veden juonti on kaiketi se otsoniterapian heikoiten vaikuttava muoto, tarvittaessa löytyy suolihuuhtelua yms. joilla saadaan tuloksia varmaankin vielä tehokkaammin. Suosittelen lämpimästi!

ViestiLähetetty: 2011-03-28 13:34:59 
Rauli Badding kirjoitti:
...

Tämä kiinnostaisi kovasti, onko vain markkinoijan mainos, vai nimenomaan tosi kertomus. Lähinnä suolihuuhtelu kiinnostaa ja siinä kaikki alusta alkaen.

ViestiLähetetty: 2011-03-28 14:33:15 
Kyse on nimenomaan omasta kokemuksestani. Jos edustaisin otsonihoitolaa, kauppaisin sinulle varmaan mieluummin noita suolihuuhteluita. Niistä en kuitenkaan osaa sanoa juurikaan mitään, mutta tautien hoidossa sitä pidetään tehokkaampana kuin juomavettä, joka on siis itsehoitokeino. Minulle tämä itsehoito toimi oikein hyvin, ja uskallan suositella sitä kaikille, jotka paksusuolta potevat.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 128 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00