liljankukka kirjoitti:
Eihän tuossa kyllä mun suomen kielellä luettuna puhuttu mitään keliakiasta / CU.sta tai lisäaineistakaan...rintasyövästä kyllä mutta en osaa yhdistää näitä kaikkia keskenään. Toki lääkäri saattaa tästä jotain osata yhdistellä...kiitti linkistä kuitenkin.
Ai? Mun mielestä suoliston epiteelikudos (onhan sitä elimistössä muuallakin kuin rintakudoksessa!) tosiaan rikotaan ensin, eikä silloin ihmisellä ole vielä mitään oiteita - kiireessä ainakaan ei kukaan huomaa, jos suolisto turpoaa, tukkeentuu pariksi päiväksi aftoista, mitä tuli jonkin valmisteen (en tiedä, onko vaahtokarkeissakin käytetty vaahdotusaineena natriumlauryylisulfaattia tai vaikkapa karrageenia sidosaineena... jos joku tietää, voisi kertoa. Itse en niitä koskaan syö, mutta ketjussa aiemmin Anna-Liisa, se cu:sta parantunut, sai suolistonsa pilalle vaahtokarkeilla, joita alkoi syömään tupakan tilalla odotusaikana...). MUTTA kun keliakiadiagnoosiin tarvitaan koepala, jäähän siitäkin rikottu arpikudos suoliston epiteeliin!
Rintasyöpää lisää paljon e-pillerit ja nehän tunnetusti turvottavat rintoja. Onko siinä samalla joku kudos revennyt, solukko rikkoontunut? Crohnin tauti mainitaan muuten sivuvaikutuksena hyvin monessa e-pillerissä. Crohnikon elimistö ei siedä vieraita aineita ollenkaan, joten ei se ainakaan parane, jos jatkaa jotain pilleriä, joka ärsyttää. Voi olla niinkin, että solusalpaajan teho menee jo pelkän e-pillerin hylkimisreaktion vaimentamiseen, kuten käy tupakansavun kohdalla. Nämä on kyllä ihan loogisia juttuja, eikä siinä tosiaan lääkäri aina auta selventämään asiaa... Vehnähän on jo kauan ollut muuntogeenistä, eikä sitä sellaiseksi lueta, koska silloin ei mitään määräyksiä ole ollut olemassa. Tupakkakin on ollut muuntogeenistä... Mut sehän ei ole ollut koskaan syötävää, eikä sen vuoksi minkään valvonnan piirissä.
Karrageeni AIHEUTTAA koe-eläimille tulehdusta, joten ei suolitulehdusta potevan pidä käyttää mitään sellaista, missä sitä on yhtään. No, kipulääkkeet jo itsessään aihettavat ruoansulatuskanavaan haavaumia ja estävät paranemista, kun ne estävät prostaglandiinien muodostumista, mitä taas tarvitaan paranemisessa... Kyllä nuo kaikki asiat liittyvät saumattomasti yhteen. Se, ettei tulehdus parane, johtuu liian monesta seikasta ja niistä liian moni on sellaisia, mille ei enää mitään mahda - luomulihaa muuten ostin itse tänään 12 pakettia 30% alennuksella (pakkaseen tietysti), joten ei se aina ole edes kustannuskysymys! Lisäaineetonta ruokaa kannattaa tietysti tehdä itse, kirjoittaa ruokapäiväkirjaa ja vieläpä nukkua niin paljon, ettei enempää pysty.
Mikä muuten - sun mielestä - pilasi sinun suolinukan ennen keliakiadiagnoosia, Liljankukka? Kiitos kommentistasi!