karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-17 16:57:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 425 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 118 19 20 21 22 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tupakoinnista
ViestiLähetetty: 2011-02-06 22:27:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Että jokin tappaa taroittaa että se tappaa 100% varmuudella.jos oletamme tupakoijista 50% kuolevan johonkin muuhun,kuin tupakointiin liitettyihin sairauksiin,niin heitä ei (oletettu)riippuvuus tappanut.

Tuossa muuten Stanton Peele Addiction websiteltä juttu,jossa on jonkun sortin artikkeli Surgeon General's reportin suhtautumisesta addiktion määritelmään.Näyttäisi vuoden 88 paikkeilla tapahtuneen jotain jonka jälkeen tupakka määriteltiin riippuvuudeksi.

toni_pikkelsivaara kirjoitti:
KYLLÄ se tarkoittaa riippuvuutta. Loppuun voi lisätä vielä sanan: sen pariin haluaa palata pakonomaisesti.

-tuosta olen eri mieltä.Eihän halu jonkun tunteen (uudelleen)saavuttamiseksi vielä tee riippuvuutta(ellei sitä määritellä nimenomaan riippuvuudeksi).
Yksinkertaisestihan todellisuus esimerkiksi voi olla niin "kova paikka" että kemiallisesti saavutettu todellisuus on "parempi paikka" jo ihan mielenterveyden kannalta.
Näin esimerkiksi rankat sotaolosuhteet ja "terästetyt" sotilaat.
tällöinhän riippuvuus olisi tosiasiallisesti vasta olemassa sitten,kun todellisen elämän olosuhteet korjautuvat "keino todellisuutta" ylemmälle tasolle,mutta ihminen silti haluaisi "keino todellisisuuteen".

En täysin ymmärrä reseptoreihin vetoamista,kun se saavutettu "kokemus" kuitenkin koetaan kyseisen ihmisen oman persoonan kautta,kokemus peilautuu kaikkeen koettuun,omaan elämään ja elämän asenteeseen.
Aivan yhtä hyvin rakastumisen tunentta voisi väittää falskiksi,kun se vaikuttaa siihen ja siihen aivokemikaaliin.

jotenkin nään tässkin sitä sinun kavahtamaa "mekanistisuutta",minun mielestä kun ihmine on vaan eri tasapainoissa myllääviä kemikaaleja ja tunnetiloja.Niistä tunnetiloista joko tykätään tai ei.Jollekkin eri "sekoitussuhde" tuottaa sen ja sen tunteen,toiselle toisenlaisen.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2011-02-06 22:28:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

alyssa kirjoitti:
Toisen mielestä taas tupakka on kaiken pahan alku ja juuri ja tupakoitsijat itse paholaisia.

WTF?! :shock:

ViestiLähetetty: 2011-02-06 22:31:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

alyssa kirjoitti:
Mä en kyllä voi sanoa oikein tajuavani teidän kummankaan kantaa. Toisella on salaliittoteorioita tupakoitsijoiden vainoamisesta ja kieltää tupakkaan liittyvät terveyshaitat. Toisen mielestä taas tupakka on kaiken pahan alku ja juuri ja tupakoitsijat itse paholaisia.

-ei mulla ole mitään salaliittoteorioita.Tupakan vastainen henki on tosiasia.Siitä on tehty sosiaalisesti paheksuttavaa ja vaikkapa ravintoloiden savuttomuus juntattiin läpi ravintoloitsijoilta kysymättä.
Myös työpaikoilla tupakoitsijoiden tupakoitsemista hankaloitetaan tilanteissa,joissa tupakoinnista ei ole kys.prosessin kannalta mitään haittaa ym.
Enkä minä kiellä tupakoinnin terveyshaittoja.Tokihan sellaisia on.Mutta ne eivät vastaa sitä kuvaa,joka niistä annetaan.Tupakka ei ole suora kuoleman tuomio.
Pikkelssivaaraa täytyy puolustaa kyllä sen verran,että ei hän pidä tupakoitsijoita minään paholaisina.Hän on koko ajan ollut sitä mieltä,että ei tupakoivat ihmiset häntä haittaa.Kehoittipa minuakin äskön tupakalle.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

ViestiLähetetty: 2011-02-06 22:32:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

alyssa kirjoitti:
Faktojen valossa tupakka ei ole hyväksi kenellekään, päinvastoin. Kuitenkin mielestäni aikuisen ihmisen tulisi saada päättää mitä tekee itselleen ja näin ollen olen tupakan äärimmäistä rajoittamista vastaan.

Mutta tupakka ja alkoholi on laillisia aineita, ja jokainen saa vetää niitä niin ollen ihan mielensä mukaan. Ei haittaa mua henk.koht. lainkaan, vaikka kansanterveyttä haittaakin.

alyssa kirjoitti:
Toisen mielestä taas tupakka on kaiken pahan alku ja juuri ja tupakoitsijat itse paholaisia.

Siiis oikeesti! Haloooooooo???

ViestiLähetetty: 2011-02-06 22:44:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
Että jokin tappaa taroittaa että se tappaa 100% varmuudella.jos oletamme tupakoijista 50% kuolevan johonkin muuhun,kuin tupakointiin liitettyihin sairauksiin,niin heitä ei (oletettu)riippuvuus tappanut.

No mitäs sitten se toinen 50 % joka kuoli tupakan aiheuttamiin sairauksiin? Eikö ne kuolleet ollenkaan oikeesti? :D

RaahenTiikeri kirjoitti:
Tuossa muuten Stanton Peele Addiction websiteltä juttu,jossa on jonkun sortin artikkeli Surgeon General's reportin suhtautumisesta addiktion määritelmään.Näyttäisi vuoden 88 paikkeilla tapahtuneen jotain jonka jälkeen tupakka määriteltiin riippuvuudeksi.

Kysyn kolmannen kerran: mikä oli riippuvuuden vanha määritelmä ja miten sitä muutettiin?

jotenkin nään tässkin sitä sinun kavahtamaa "mekanistisuutta",minun mielestä kun ihmine on vaan eri tasapainoissa myllääviä kemikaaleja ja tunnetiloja.Niistä tunnetiloista joko tykätään tai ei.Jollekkin eri "sekoitussuhde" tuottaa sen ja sen tunteen,toiselle toisenlaisen.

Tässä on sulle mekanistisuutta.
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_t ... iippuvuus/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Päihderiippuvuus
http://www.myllyhoito.fi/apuanyt/tietop ... s-ja-aivot

Se, että jokin oireyhtymä tai sairaus ylipäätään voidaan diagnosoida, vaatii tietynlaista "mekanistisuutta", eli diagnostisia kriteerejä.

Mikäli sun mielestä riippuvuuksia ei kuitenkaan ole lainkaan olemassa (vaikka samanaikaisesti myönnät että nikotiini vaikuttaa tupakoinnintarpeeseen), niiiin hei ihan sama! :)

Mä meen nukkumaan. Hyvää yötä. Kauniita unia, oman Camelin kuvia.

ViestiLähetetty: 2011-02-06 22:49:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"Kysyn kolmannen kerran: mikä oli riippuvuuden vanha määritelmä ja miten sitä muutettiin?"
-eiköhän tuolta jutusta vilahtanut,että päihdyttävyys poistettiin.Ja taisi olla jotain juttua siitäkin,että ollaanko valmiita tekemään rikoksia toiminnan jatkumiseksi.

ViestiLähetetty: 2011-02-06 22:50:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
-ei mulla ole mitään salaliittoteorioita.Tupakan vastainen henki on tosiasia.Siitä on tehty sosiaalisesti paheksuttavaa ja vaikkapa ravintoloiden savuttomuus juntattiin läpi ravintoloitsijoilta kysymättä..

Minun muistaakseni juurikin ravintoloiden työntekijät olivat innokkaasti tämän lain takana, ja toivottivat sen tervetulleeksi. Jopa tupakoivat ravintoloiden työntekijät.

Lähdettä en nyt kuitenkaan tänään jaksa etsiä mistään. Ehkä huomenna.

ViestiLähetetty: 2011-02-06 22:58:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
-ei mulla ole mitään salaliittoteorioita.Tupakan vastainen henki on tosiasia.Siitä on tehty sosiaalisesti paheksuttavaa ja vaikkapa ravintoloiden savuttomuus juntattiin läpi ravintoloitsijoilta kysymättä..

Minun muistaakseni juurikin ravintoloiden työntekijät olivat innokkaasti tämän lain takana, ja toivottivat sen tervetulleeksi. Jopa tupakoivat ravintoloiden työntekijät.

Lähdettä en nyt kuitenkaan tänään jaksa etsiä mistään. Ehkä huomenna.

-ravintoloitsija ja ravintolan työntekijä on eri asia.Mitenkään ottamatta tässä nyt kantaa sen enempää työnantaja/tekijä rooliin...
Mutta suhtautuminen oli muistaakseni aika kahtiajakoista.
on silti kummallista,että maassa ei sallita selkeää vapaata valintakulttuuria;maahan olisi mahtuneet niin savuttomatkin kuin savullisetkin ravintolat.Kuten ennenkin.Tosin savuttomat eivät menestyneet kovin hyvin.

ViestiLähetetty: 2011-02-06 23:00:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

edit: viesti poistettu vahingossa.

ViestiLähetetty: 2011-02-06 23:03:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
-ravintoloitsija ja ravintolan työntekijä on eri asia.Mitenkään ottamatta tässä nyt kantaa sen enempää työnantaja/tekijä rooliin...
Mutta suhtautuminen oli muistaakseni aika kahtiajakoista.
on silti kummallista,että maassa ei sallita selkeää vapaata valintakulttuuria;

Valintakulttuuria, jossa tupakoimattomat joutuvat hengittämään tupakoivien päästelemiä saasteita? :x

Ja vaikka ravintolan työntekijä polttaisi itsekin, hän joutuisi sen lisäksi oleskelemaan koko työpäivänsä tupakansavussa; myös muiden kuin omassaan.

Tupakoija elättelee salaliittoteorioita tupakoimattomien harjoittamista vainoista tupakoivia kohtaan, vaikka itse olisi valmis pakottamaan SIVULLISET hengittämään omia saastepäästöjään? :roll:

PS. Hei millos ne kapakat muuttuikaan savuttomiksi? 2007 alussa? Jos, niin mä poltin itsekin vielä sillon. Ei haitannut lainkaan. :)

ViestiLähetetty: 2011-02-06 23:25:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Valintakulttuuria, jossa tupakoimattomat joutuvat hengittämään tupakoivien päästelemiä saasteita?

-valintakullttuuri tarkoittaa ravintoloita joihin tupakoivat voivat mennä tupakoimaan ja ravintoloita joihin savuttomat voivat mennä viettämään aikaa savuttomassa ympäristössä.

hivenen ennen tätä juntta-päätöstä ravintoloissa oli tehty lain kirjaimet täyttävät ilmanvaihtojärejestelmien muutokset tiski alueella,sekä kielletty tupakointi tiskeillä.
Työntekijöiden altistukset oli muutettu jo ihan työturvallisuusmääräyksien mukaisiksi.

ViestiLähetetty: 2011-02-07 03:30:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
Valintakulttuuria, jossa tupakoimattomat joutuvat hengittämään tupakoivien päästelemiä saasteita?

-valintakullttuuri tarkoittaa ravintoloita joihin tupakoivat voivat mennä tupakoimaan ja ravintoloita joihin savuttomat voivat mennä viettämään aikaa savuttomassa ympäristössä.

Jaa että "hajaantukaa"! :lol: Perheen tupakoiva iskä toiseen ravintolaan perhelounaalle ja tupakoimattomat vaimo ja kersat toiseen ravintolaan. Tai kaveriporukasta osa polttaa ja osa ei. Ohje jälleen: hajaantukaa!
Ja sitten ne ravintoloiden työntekijät. Luulisimpa että moisen hajaantumis-mallin mukaan tupakoivien ravintoloihin ei edes riittäisi henkilökuntaa, koska aniharva haluaa oleskella koko työpäivänsä saastapilvessä.

Ei kuule, eiköhän ihan oikeeta valintakulttuuria ole se, että sisällä ei polteta ja te tupakoivat saatte sen verran nostaa pyllyä penkistä että kävelette ulos röökille. Tai sitten siihen tupakkakoppiin, millanen monissa ravintoloissa myös on.

Kuten olen jo ehtimiseen sanonut, omaa kehoaan saa saastuttaa ihan mielin määrin, kunhan ei pakottais viattomia SIVULLISIA (ja niiden .. haha, kyttäysverkostoa) hengittämään keuhkoihinsa samaa paskaa.

ViestiLähetetty: 2011-02-07 04:24:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
-eiköhän tuolta jutusta vilahtanut,että päihdyttävyys poistettiin.Ja taisi olla jotain juttua siitäkin,että ollaanko valmiita tekemään rikoksia toiminnan jatkumiseksi.

MISSÄ VILAHTI ja tarkalleen ottaen mitä, häh?

RaahenTiikeri kirjoitti:
En tiedä mitä sinun työpaikkasi liittyvät aasialaisten tupakka-askien väärennettyihin kuviin,mutta kai se sitten liittyy....

Lähde väärentämisestä? Äläkä hitto taas vaan sano että "ei oo." Sitäpaitsi mun liittämät kuvat oli Ranskasta eikä Aasiasta.

RaahenTiikeri kirjoitti:
Onneksi monissa muissa ammateissa,tai näin työttömänä,saa nähdä muitakin sävyjä mustavalkoisuuden sijaan.

No ilmankos sä rehvastelit ettet ole ollut minkään sairauksien takia pois töistä ikinä. :lol:

RaahenTiikeri kirjoitti:
hassua,että keuhkoahtaumataudin prosenttiarviot tupakoinnin aiheuttamista tapauksista senkun kasvaa vuosi vuodelta....

Ai kasvaako? Paljos ne oli vaikkapa vuonna 2009. Entä paljonko vuonna 2008? Onko vastauksesi: "en tiedä" ? :)

RaahenTiikeri kirjoitti:
-mää olin aktiivinen tupakkaverkossa varmaan nelisen vuotta.Niin kauan kuin se alkuperäinen pilottihanke loppui ja homma taisi siirtyä pelkäksi lopettajien foorumiksi (tietysti)lääkeyhtiörahoitteisella sivulla.

Mikä lääkeyhtiö rahoittaa Tupakkeverkkoa? Sivun taustahoiksi ilmottautuvat Terveyden edistämisen keskus ry, Elämäntapaliitto, Hengitysliitto Heli ry, Sosiaali- ja terveysministeriö, Suomen ASH ry, Suomen Syöpäyhdistys, Suomen sydänliitto, Terveyden edistämiskeskus ja Valvira.
Mikä noista mainituista on lääkeyhtiö? :o

Stumppi.fi sivustoa puolestaan rahoittavat Raha-automaattiyhdistys RAY ja Sosiaali- ja terveysministerlö. Onko jumpikumpi noista lääkeyhtiö?

RaahenTiikeri kirjoitti:
10 tupakkaa päivässä 4-5 vuoden ajan ei yskääsi ole aiheuttanut,ellei pohjalla ole jotain muuta. Tuolla pohjalla et pääsisi edes väestötutkimukseen,jossa tutkitaan "tupakoivia ihmisiä"

Täyttä potaskaa jälleen kerran. 10 savuketta päivässä tupakoivat lasketaan ihan taatusti vakituisesti tupakoiviin.
10 tupakkaa päivässä viiden vuoden ajan tekee melkein 18 000 savuketta, ja johan ois kumma ellei sekin jo voisi aiheuttaa ties mitä hengityselimissä.

RaahenTiikeri kirjoitti:
onko suomen päihdehoitajia haettaessa minkälaiset kriteerit?

Tää alkaa puolestaan haiskahtaa jo sen tyylin perseilyltä, että aikomuksesi on trollata keskustelua henkilökohtasuuksiin jopa vetämällä peliin vastakeskustelijan ammatin. Siinä aletaan kohta jo rikkoa netiketin sääntöjä sen verran, ettei sen pitäisi olla sallittua edes Taistelutantereella.
Päihdehoidon asiakkaat sentään myöntävät ongelmansa ja haluavat apua siihen. Mä rakastan työtäni, koen sen mielekkääksi ja tarpeelliseksi, ja teen parhaani kaiken ammattitaitoni mukaan asiakkaitteni hyväksi.
Siinä sulle kriteerejä alkuun. Ja jos henkilökohtasuuksiin aletaan menemään, niin mä kysynkin sulta ihan yhden kysymyksen vaan että mitäs sä sitten aattelit tehdä isona? Siis muuta kuin lussuttaa röökiä? :)
Ei tartte vastata, koska kysymys on niin off topic ja muutenkin epäolennainen. :)

RaahenTiikeri kirjoitti:
-otan huomioon..otan otan...se on vaan se,että tuolla uskomattomuudella tupakoijia on mestaroitu ja ahistettu nurkkaan nyt 20 vuotta.tupakoijilta kysymättä.

Kuva
"Sivullisten kyttäysverkosto" ahistaa nurkkaan ja mestaroi.. Hei, mä oon itsekin tupakoinut viimesen 20 vuoden sisällä. Tupakoin vielä noin neljä vuotta sitten. Ei mua kyllä missään "mestaroitu", eikä "nurkkaan ahistettu".

Mutta jos sä oot nyt ahistettuna jossain nurkassa, niin mä suosittelisin menemään sieltä tupakalle ihan reipaasti johonkin avoimelle paikalle ulkosalle. Siellä saa tupakoida, kunhan ei roskaa ympäristöä niillä vtun natsoilla.

Sä oot tässä keskustelussa huiskinut minua sellasilla olkinukeilla kuin "agenda" ja "pyhä viha päihteitä kohtaan", ja viimesimpänä se "mekanistinen (sic) suhtautuminen päihteisiin". Paskaa.

Mä en ole mikään raittiuskiihkoilija tai moralisti, ja mielestäni satunnainen alkoholinkäyttö on ihan jeees ja vieläpä aika hauskaa, ellei se aiheuta ongelmia. Tupakointikin on jollain tavalla ihan jees, kunhan mun itseni ei tartte tupakoida eikä kenenkään muidenkaan savuttomien sivullisten hengitysilmaa myrkytetä tupakan saastalla.
Minulla on tupakoivia ystäviä, eikä minua häiritse heidän tupakointinsa tippaakaan. Saatan kyllä joskus sopivassa tilanteessa vinoilla siitä hieman, mutta ihan ystävällisessä mielessä, sellasena veljellisenä pikkuvittuiluna joka oikeessa elämässä tuskin edes ärsyttää paljon.
Mutta pikemminkin tuntuu, että tupakoimattomat häiritsevät tupakoivia ihan huomaattamaan. Vaikkapa jollain kuvitteellisella "kyttäysverkostolla". :)

Onko tää se päihderiippuvuuksiin perehtyneille tuttu ilmiö, että addiktion aiheuttama alitajuinen syyllisyydentunne lievenee jos mahdollisimman paljon ihmisiä on samassa veneessä.

Uppoavasta veneestä pois päässeet "ovat olevinaan vähän parempia ihmisiä", niillä on "kyttäysverkosto" tai "agenda" ?

ViestiLähetetty: 2011-02-07 06:01:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lisättäköön vielä, että jos mun kanssa haluaa keskustella näistä jutuista ihan face to face IRL, niin tervetuloa Bar Lepakkomieheen Helsingin Kallioon ensi perjantai-iltana. :)

Halpaa kaljaa. Siellä tosin muistaakseni saa tupakoida vain ulkona.

ViestiLähetetty: 2011-02-07 10:39:50 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Tupakoija elättelee salaliittoteorioita tupakoimattomien harjoittamista vainoista tupakoivia kohtaan, vaikka itse olisi valmis pakottamaan SIVULLISET hengittämään omia saastepäästöjään? :roll:

=D> Hyvä Pikkelsivaara!

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-02-07 14:51:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mikä lääkeyhtiö rahoittaa Tupakkeverkkoa? Sivun taustahoiksi ilmottautuvat Terveyden edistämisen keskus ry, Elämäntapaliitto, Hengitysliitto Heli ry, Sosiaali- ja terveysministeriö, Suomen ASH ry, Suomen Syöpäyhdistys, Suomen sydänliitto, Terveyden edistämiskeskus ja Valvira.
Mikä noista mainituista on lääkeyhtiö? :o

-mikään mainituista ei ole lääkeyhtiö.Mutta kun katsotaan järjestöjen yhteistyö ja rahoituskumppaneita niin suomen sydänliitto on ainut,kuka julkaisee suoraan yhteistyökumppaninsa.
Suomen sydänliiton yhteistyökumppanit:

näistä kaksi varmuudella nikotiinikorvikkeita valmistavia.
Aktia Invest/Aktia Institutional Investment Services
AstraZeneca Oy
Axellus Oy/MöllerCollett Oy/Omega 3
Beltton Oy
Boehringer Ingelheim Finland ky
Danske Capital, Sampo Pankki Oyj
Dermoshop Oy
Extra Viihde Oy
Fazer Amica Oy
Forssan kirjapaino Oy
Helsingin Op-pankki
HK Ruokatalo Oy
Ilmarinen
Itella Oyj
Keskinäinen vakuutusyhtiö Eläke-Fennia
Kustannus Oy Duodecim
Käpylä Print Oy
Lomaliitto ry
MSD Finland Oy
Nanso Group Oy
Newtop Oy
Normomedical Oy/Omron Healthcare
o2 Media Oy
Orion Corporation Orion Pharma
Paletti Oy
Pfizer Oy
Polar Electro Oy
Saarioinen Oy
Samsung matkapuhelimet
Sanofi-aventis Oy
Suomen Apteekkariliitto
Suomen Messut Osuuskunta
Suomen Osuuskauppojen keskuskunta SOK
SW Television Oy Nelonen Media/Radio Aalto
Tavara-arpa ry
Tradeka Oy
Unilever Finland Oy
Vaasan Oy
Valio Oy
Viking Line
Yhtyneet Kuvalehdet Oy

Tämän lisäksi kansainvälinen ASH tekee yhteistyötä GalxoSmithKlinen kanssa.Suomen ASH ei tuosta mainitse mitään.

Mutta en minä kyllä tämänhetkisestä tupakkaverkosta mitään tiedäkään.
aikanaan tupakkaverkko sivut pyörivät mainoksista päätellen nicotinellin rahoilla.

Täyttä potaskaa jälleen kerran. 10 savuketta päivässä tupakoivat lasketaan ihan taatusti vakituisesti tupakoiviin.

-eipä yleensä näytä laskettaman.

Tää alkaa puolestaan haiskahtaa jo sen tyylin perseilyltä, että aikomuksesi on trollata keskustelua henkilökohtasuuksiin jopa vetämällä peliin vastakeskustelijan ammatin

-sinä ehdit ensin,kas tässä.
No ilmankos sä rehvastelit ettet ole ollut minkään sairauksien takia pois töistä ikinä. :lol:

Tosin sillä lisäyksellä,että laitoit minun suuhuni jälleen sanoja.Sanoin,että en ole ollut ikinä töistä pois minkään tupakkaan liitettävän sairauden takia.Töistä olen toki joskus ollut pois.
lähinnä ihan rakenteellisen toisinaan kiusaavan niskavaivan takia.

ViestiLähetetty: 2011-02-07 15:14:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
-mikään mainituista ei ole lääkeyhtiö.Mutta kun katsotaan järjestöjen yhteistyö ja rahoituskumppaneita niin suomen sydänliitto on ainut,kuka julkaisee suoraan yhteistyökumppaninsa.

So fucking what? Ensin puhuit Tupakkaverkosta, ja nyt vaihdoitkin sen lennossa Sydänliitoksi. Vai onko tässä nyt kyseessä SE usein vihjattu salaliitto joka on ahdistellut ja ajanut sinut nurkkaan tai peräti nurkan taakse tupakoimaan?

RaahenTiikeri kirjoitti:

-eipä yleensä näytä laskettaman.

Jankuti jankuti, mutta kyllä ihan varmasti lasketaan. Kaikki päivittäin tupakoijat lasketaan. Teitkö sä sen Fagerströmin testin vai et?
Sähän kerroit saaneesi siitä niin alhaiset pisteet, että luulisi sinunkin rastittaneen siinä polttavasi vain 1 - 10 savuketta päivässä? Vai kuis se nyt on niiQ on? :)

Raahen_Tiikeri kirjoitti:
Tosin sillä lisäyksellä,että laitoit minun suuhuni jälleen sanoja.Sanoin,että en ole ollut ikinä töistä pois minkään tupakkaan liitettävän sairauden takia.

Sepä reipasta.

Mutta koska sivuutat suurimman osan täsmennys- ja lähdepyynnöistäni ihan kuin niitä ei olisikaan, minä nyt möksähdän enkä jaksa jutella kanssasi tästä asiasta enää tänään.

Jatkamme huomenissa. Kuulemiin! 8)

ViestiLähetetty: 2011-02-07 15:35:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

fagerströmin testi ei ole tupakkatutkimus.
sydänliitto on tupakkaverkon yhteistyökumppani.

niin,kyllä rastititn 1-10 savuketta tuossa fagerströmin testissä.Mutta suuret väestötutkimukset joita netti on tupakan tiimoilta pullollaan,on useiommiten rajattu askin tai yli päivässä polttaville,ellei tutkita nimenomaan eri tupakointimäärien eroja.
Joku tutkimustietokantoja tunteva voinee tämän todentaa helposti.

ViestiLähetetty: 2011-02-08 06:26:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
sydänliitto on tupakkaverkon yhteistyökumppani.

Ja sä väitit Tupakkaverkon olevan "lääkeyhtiön rahoittama! Onko tästä saivartelustasi siis tehtävä päätelmä, että mielestäsi sydänliitto on lääkefirma?
Sorry pal, en pysy kärryillä nyt polveilevissa jutuissasi, vaikka viestisi lyhenevätkin päivä päivältä. Ja ei, en laita sanoja suuhusi. Esitin kysymyksen.

Ai niin, muistelet nähneesi Nicoretten vaimikäsenytoli mainoksia Tupakkaverkon sivuilla. No minä en muista, enkä huomannut niitä siellä nyt. En myöskään Stumppi.fi sivustolla. En tosin katsonut kovin tarkkaan.

Sä väität kuitenkin edellämainittua lääkeyhtiörahoitteiseksi? Niin no, väitäthän sä kaikenlaista muutakin. :) Äläkä nyt jumakauta sano että laitan sanoja suuhusi. Kirjoitit ihan itse näin:
RaahenTiikeri kirjoitti:
Niin kauan kuin se alkuperäinen pilottihanke loppui ja homma taisi siirtyä pelkäksi lopettajien foorumiksi (tietysti)lääkeyhtiörahoitteisella sivulla.

RaahenTiikeri kirjoitti:
niin,kyllä rastititn 1-10 savuketta tuossa fagerströmin testissä.

Sä siis poltat niinkin vähän, ja tuotakin määrää kyttäysverkosto vainoaa. Voi parka. Hyvä kuitenkin sekä terveyden että rahan kannalta ettet polta enempää. Katsos kun nikotiiniriippuvuus tuppaa olemaan sen verran kokonaisvaltainen addiktio, että se vaatii monilla tupakoijilla tyydyttämistä jopa tunneittain. Hyvin monet tupakoijat polttavat keskimäärin 1 savukkeen tunnin välein valveilla ollessaan, jotkut tietysti paljon enemmänkin.
Olin itsekin sellainen tupakoija aikoinaan. Suurin osa tupakoivista kavereistanikin on näitä n. askin päivässä polttavia.

By the way, tutkimisesta puheen ollen: Duodecimin Päihdelääketiede (2003) kertoo tupakka-luvussaan ja tilastoissaan päivittäin tupakoivista. Yhden savukkeenkin päivässä polttava on päivittäin tupakoiva, ja tätä on turhva yrittää muuksi vängeltää.
Tuo "Päihdelääketiede"-tiiliskivi sisältää muuten muutenkin monia siteeraamisen arvoisia kohtia, mutta en nyt jaksa naputella enempää. Kirja, ainakin jokin painos, löytyy hyvinvarustetuista kirjastoista. Uusin laitos vuodelta 2009.

RaahenTiikeri kirjoitti:
Mutta suuret väestötutkimukset joita netti on tupakan tiimoilta pullollaan,on useiommiten rajattu askin tai yli päivässä polttaville,ellei tutkita nimenomaan eri tupakointimäärien eroja.
Joku tutkimustietokantoja tunteva voinee tämän todentaa helposti.

No todennapas, kuule. Jos netti on kerran ihan pullollaan niitä, niin pistäpäs tässä linkki yhteen, jossa rajataan tutkimus vain YLI 20 röökiä/pvä polttaviin.

ViestiLähetetty: 2011-02-08 09:31:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No todennapas, kuule. Jos netti on kerran ihan pullollaan niitä, niin pistäpäs tässä linkki yhteen, jossa rajataan tutkimus vain YLI 20 röökiä/pvä polttaviin.

tuossa masennustutkimusta jenkkiläläisistä naisista. yli askin tupakoineet painii eri sarjassa.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20604991
(joskaan ei rajattu pelkästään >20päivässä)

MS-taudista
http://aje.oxfordjournals.org/content/154/1/69.full
tuostakin käy ilmi,että yleisesti käytetään käsitettä pack year.

CT-skannauksen riskeistä tupakoiville.Jälleen mukana pack yearit.Tosin myös nykyisin poliittisesti korrektimpi heavy smoker.Jutusta linkki eteen päin....
http://well.blogs.nytimes.com/2010/11/1 ... -ct-scans/
tästä oli rajattu alle askin päivässä polttavat pois.

pack year on hyvin yleisesti käytetty määre tutkimuksissa,se on vaan sikäli ongelmallinen,että joskus sitä näkee käytettävän myös esimerkiksi muodossa 0,5 askia *vuodet.
suomalaisten tietolähteiden mukaan suomessa askivuosi tarkoittaa aina vuosia joina poltettu aski/päivä,tai vastaavasti 2 askia/päivä tekee vuodessa 2 askivuotta jne jne...

Ja sä väitit Tupakkaverkon olevan "lääkeyhtiön rahoittama! Onko tästä saivartelustasi siis tehtävä päätelmä, että mielestäsi sydänliitto on lääkefirma?
Sorry pal, en pysy kärryillä nyt polveilevissa jutuissasi, vaikka viestisi lyhenevätkin päivä päivältä. Ja ei, en laita sanoja suuhusi. Esitin kysymyksen.

-mainitsin jo aiemmin,että alkuperäisen tupakkaverkon jälkeen aloitettu "uusitupakkaverkko" oli katettu nikotinelmainoksilla.Sitä en tietenkään voi taata,että he saivat mainosrahaa.Saattoivathan pitää huvikseen tuotteen mainoksia sivuillaan.Nyt en olekäynyt tupakkaverkossa vuosiin(ehkä 2005?).Stumpissa olen käynyt "vanhoja tuttuja" moikkaamassa.

Hyvä kuitenkin sekä terveyden että rahan kannalta ettet polta enempää. Katsos kun nikotiiniriippuvuus tuppaa olemaan sen verran kokonaisvaltainen addiktio, että se vaatii monilla tupakoijilla tyydyttämistä jopa tunneittain. Hyvin monet tupakoijat polttavat keskimäärin 1 savukkeen tunnin välein valveilla ollessaan, jotkut tietysti paljon enemmänkin.

-niin minäkin poltin ennen enmmän.Ihan aski per päivä polttaja.Mutta kas kun tupakoinnissa ei ole kyse pelkästä nikotiinista.Tupakointini väheni huomattavasti viimeistään "itsestään sammuvien" markkinoille tulon myötä.Toki väheni jonkin verran jo vuosia sitä ennen kun klubi-77 hävisi markkinoilta.
Kaikilta tuntemiltani (tehdassavukkeiden)polttajilta on tupakointi vähentynyt "itsestään sammuvien"tulon myötä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 425 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 118 19 20 21 22 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00