karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-24 12:23:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 86 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-03-03 13:45:15 
Poissa
korpa
korpa

Lainaa:
Lihasryhmäjaoilla ei aloittelija saa minkäänlaista kehitystä yleensä

Olisko asiasta tarkempaa perustelua?

ViestiLähetetty: 2011-03-03 13:53:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Numi76 kirjoitti:
Huomenta päivää, iltapäivää vai mitä tässä jo eletään...

Tosiaan puntilla käyty tyhjin vatsoin ja nyt sain sen tilaamani voimapyörän, jihuu! Pakkohan sitä oli testata heti kotiin päästyä ja Tolloakin yllyttää sen kimppuun, ha haa nappas syötin.. :mrgreen:
Ja nou worries, edelleen pysyi selkä pyöreenä enkä "verisuoni poksahtaa päässä" asenteella tehny, vaan ihan tunnustelemalla.

Sen verran käytin peileillä kaakeloitua salia hyväkseni että koitin uudelleen kyykkäys tekniikkaa, ilman mitään painoja. Pakko sanoa kiitos, sille kuka laittoi sen täsmällisen ohjeistuksen kyykkäämiseen.
Kuten arvata nyt saattaa, hellurei ja hellät tunteet polvi ei ritissy yhtään! =D> Joten nyt aattelin sitten ruinailla henkilökunnalta jeesiä, saavat opstaa tekniikan vielä ihan kädestä pitäen, ettei saletisti polvelle tapahdu mitään jänniä juttuja.
Mutta askelkyykyssä rutisee kyllä :roll: Mutta voineeko tässä kohtaa sitten sanoa, että kyykky ku kyykky, pääasia että on kyykky?

Mutta ennenku alatte taputella karvaisia käsiänne, Mavee en viel lähe venkoileen, yks kerrallaan juu nou?

Plussa mallisille mittaustuloksille tulee ratkaisu ens tiistaina--> kehonkoostumus mittaus. Kaad dämit loppuu se ressi siitä.
(Edellisen kerran mitattu ennen joulua.)

Kakuikkanen: Käy mulle, otetaan tulosta alussa nopeesti! Lukasitko tuon listaamani ohjelman, eikös se ole aikalailla malliin lihasryhmät kerrallaan? Ja tosiaan punttia veivaan kohderyhmästä riippuen 30-40minsaa, alkulämmittelyn alkulämmittelyyn 5min , juoksu n.7minsaa,pikkasen venyttelyä, sitten raudan kimppuun, sen jälkeen vielä venyttelyä, jos aikataulu antaa myöden. Aika jämpti tunti siinä kaikkinensa menee.

Ja nyt mä lähden ettiin kirjanpitoo senteistäni ja käyn naputtamassa ne tuonne senttipäikkyyn.

Kakuikkanen: Käy mulle, otetaan tulosta alussa nopeesti! Lukasitko tuon listaamani ohjelman, eikös se ole aikalailla malliin lihasryhmät kerrallaan? Ja tosiaan punttia veivaan kohderyhmästä riippuen 30-40minsaa, alkulämmittelyn alkulämmittelyyn 5min , juoksu n.7minsaa,pikkasen venyttelyä, sitten raudan kimppuun, sen jälkeen vielä venyttelyä, jos aikataulu antaa myöden. Aika jämpti tunti siinä kaikkinensa menee.

-- eli luin joo , lues tää
http://www.th-valmennus.com/index.php?o ... id=2&id=24

toi pelittää kummasti , vaik tehään kevyillä kiloilla :wink:

ViestiLähetetty: 2011-03-03 14:09:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:

Jako on senkaltainen, että salilla tylee käytyä aloittelijalle yleensä liian usein ja näin väsytetään kehoa ehdoin tahdoin. Jos on esim. tämä usein kuultu rinta/haba, Selkä/jalat ja ojentajat/vatsat/olkapäät, niin joko yhtä lihasta käytetään liian harvoin (jos ohjelma on kolmasti viikossa) tai sitten sitä käytetään kuitenkin suhteellisen vähän, mutta salilla tuhlataan törkeästi ja liikaa aikaa (kuudesti viikossa). Lisäksi usein täysin randomilla tehty jako on täysin luonnoton eikä toimi, ja sitä varten joutuu tekemään eristäviä liikkeitä, jotka taas ovat huonompia kuin perusliikkeet kaikilla tavoin - kuten olen jos usein maininnut. Kolme kertaa viikossa tehty yksijakoinen, kuten SS, luo aloittelijalle todella hyvän pohjan voimallisesti, ottaa hyvin käyttöön aloittelijan noobgains-voimat eli nopean kehityksen mahdollisuuden alussa, ja lisäksi on helppo noudattaa. En näe mitään tarvetta millekään itsetehdylle ohjelmalle, jolla ei ole kenenkään asiantuntijan tukea. Sitten myöhemmin voi hyvin ottaa käyttöön esim. Push-pull splitin tai muun vastaavan keskitason ohjelman.

ViestiLähetetty: 2011-03-03 14:13:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Korpatsovin kanssa samalla linjalla, että hääääääh, kuinka niin ei aloittelijalle toimi?? Taikka, sitte toi mömmöpuoli, aikamoisen yleistyksen rätkäsit kehiin. [-X

Uzeeh. Ite ohjelmasta, sun mielestä se on varmaan simppeli, helppo toteuttaa jne. Mutta kun tuota mulla ei sitä motivaation puutettakaan ole, vieläkään. :lol: En kerenny tähän hätään googlaileen, mutta eikös toi L-standi oo = Istu lattialla jalat suorina, laske kädet lantion viereen ja nosta ittes ylös kropan pysyessä L-asennossa? Tuli vaan mieleen joogasta yks vastaava liike. :wink:

Sentit kirjattu ja tämä ilta tarvinnee venytellä ahkerasti... keleen olkapää... Sen siitä saa kun lapio lunta 2h.

*Vieläkö se perse eellä yrittää katajaan? No tottahan toki!*

ViestiLähetetty: 2011-03-03 14:15:52 
Poissa
korpa
korpa

Uzeeh kirjoitti:
Lainaa:

Jako on senkaltainen, että salilla tylee käytyä aloittelijalle yleensä liian usein ja näin väsytetään kehoa ehdoin tahdoin. Jos on esim. tämä usein kuultu rinta/haba, Selkä/jalat ja ojentajat/vatsat/olkapäät, niin joko yhtä lihasta käytetään liian harvoin (jos ohjelma on kolmasti viikossa) tai sitten sitä käytetään kuitenkin suhteellisen vähän, mutta salilla tuhlataan törkeästi ja liikaa aikaa (kuudesti viikossa). Lisäksi usein täysin randomilla tehty jako on täysin luonnoton eikä toimi, ja sitä varten joutuu tekemään eristäviä liikkeitä, jotka taas ovat huonompia kuin perusliikkeet kaikilla tavoin - kuten olen jos usein maininnut. Kolme kertaa viikossa tehty yksijakoinen, kuten SS, luo aloittelijalle todella hyvän pohjan voimallisesti, ottaa hyvin käyttöön aloittelijan noobgains-voimat eli nopean kehityksen mahdollisuuden alussa, ja lisäksi on helppo noudattaa. En näe mitään tarvetta millekään itsetehdylle ohjelmalle, jolla ei ole kenenkään asiantuntijan tukea. Sitten myöhemmin voi hyvin ottaa käyttöön esim. Push-pull splitin tai muun vastaavan keskitason ohjelman.

Oletko siis aivan tosissasi?

ViestiLähetetty: 2011-03-03 14:24:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:

Olen. Mikä tuossa nyt mättäsi? Samaa infoa löytyy esim. T-nationin, /fit/in sun muiden sivuilta.

Lainaa:
Uzeeh. Ite ohjelmasta, sun mielestä se on varmaan simppeli, helppo toteuttaa jne. Mutta kun tuota mulla ei sitä motivaation puutettakaan ole, vieläkään. En kerenny tähän hätään googlaileen, mutta eikös toi L-standi oo = Istu lattialla jalat suorina, laske kädet lantion viereen ja nosta ittes ylös kropan pysyessä L-asennossa? Tuli vaan mieleen joogasta yks vastaava liike.

L-istunto on juurikin tuo. Aloittelijalle parempi on aluksi harjoitella polvet koukussa.

Lainaa:
Korpatsovin kanssa samalla linjalla, että hääääääh, kuinka niin ei aloittelijalle toimi?? Taikka, sitte toi mömmöpuoli, aikamoisen yleistyksen rätkäsit kehiin.

Kansainvälisissä kehonrakennuskilpailuissa ei naturaaleja oikein löydy. Nykyään esim. Mr Olympia-kisoissa lihasten suuruutta pidetään tärkeämpänä kuin esteetikkaa, jolloin halutaan mahdollisimman isot lihakset, ja niitä Cutlerin tai Colemanin kaltaisia lihaksia ei ilman mömmöjä tule.

ViestiLähetetty: 2011-03-03 15:33:11 
Poissa
korpa
korpa

Lainaa:
Lainaa:

Olen. Mikä tuossa nyt mättäsi? Samaa infoa löytyy esim. T-nationin, /fit/in sun muiden sivuilta.

:

Siis onko sulla kuinka paljon voimailusta yleensäkin kokemusta?
Vai toisteletko vain sitä mitä netistä löydät.

ViestiLähetetty: 2011-03-03 15:50:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Siis onko sulla kuinka paljon voimailusta yleensäkin kokemusta?
Vai toisteletko vain sitä mitä netistä löydät.

Telinevoimistelun voimaharjoittelusta on paljon kokemusta. Painoilla tehtyyn ei omakohtaista kokemusta ole, mutta voimaharjoitteluperiaatteet ovat aivan täysin samat. Enkä "toistele kaikkea mitä löydän", en todellakaan, vaan olen oman mielipiteeni tehnyt lukemalla paljon asioista monista eri lähteistä. Jos et minua usko sen takia, ettei esim. raskaista takakyykyistä vielä ole kokemusta, niin suosittelen 4chanin /fit/istä sellaisten tyyppien juttuja kuin Tldr Tuna, CAMB, Quad sekä Harsh. Vuosien kokemus voimailusta ja samaa rataa ovat minun mielipiteiden kanssa. Ylipäätään mistään netin voimailufoorumeilta on vaikeaa löytää tyyppejä, jotka ovat tosissaan sitä mieltä että kehonrakentajasplitti sopisi aloittelijalle. SS:ää suositellaan lähes aina, kuten myös SL:ää.

ViestiLähetetty: 2011-03-03 15:54:32 
Poissa
korpa
korpa

:D

ViestiLähetetty: 2011-03-03 16:19:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kyllä omalla kohdalla parhaat tulokset on juuri saatu lihasryhmä kerrallaan reenaamalla. Toki lihasryhmä-käsite on aika häilyvä. Se on täysin yksilökohtaista, mikä treeni toimii kenelläkin. Enkä pitäisi tuota 3krt viikko minään erityisenä kriteerinä, kuuntelee kroppaa, ja käy siellä puntilla sen mukaan. Jos energiaa piisaa, niin prkl, eikun puntille vaan!

Ja uskaltaisin väittää, että polvikivut kyllä lähtevät, kun otat kyykyt ohjelmaan (ei saa lyödä, jos olen väärässä). Muista vaan lämmitellä kunnolla, erityisesti polven seutu. Ja aina voi ottaa polvituen kyykyssä käyttöön, jos tarve vaatii.

Tsemppiä reeneihin Numi! :)

ViestiLähetetty: 2011-03-03 17:21:55 
Poissa
voipallo
voipallo

:D ehdotan että treenaat niin kuin hyvältä tuntuu, jos joku paikka kipeytyy tai uuvut ihan kaikista lihasryhmistä kamalasti, voit pohtia, mikä on pielessä ja yrittää korjata sen.

Vapaat painot, varsinkin kahvakuulat ovat mieleeni ja kovin fiilispohjaiset treenit niillä. Tekee hyvää keholle ja sielulle :D

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2011-03-03 21:15:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oho, täälläpäs on kuhina käynynnä :D

Uzeeh: Pysyhän pelipöksyissäs, eihän tässä mitään jumalatonta muskeli mimmi lookkia tavoitella, johon taitaa kröhöm...Jotain jelppiä tarvitakkin. :wink: Mutta mistä sitä ikinä tietää, miten tässä lopulta käy, nälkä tuppaa kasvamaan syödessä ja ahneella on yleensä shaisse endi.

AimoOnSankari & Jussi: :smt039 Kiitti, hyvillä fiiliksillä edetään ja voimien mukaan, ja jos alkaa hyytymään ni sitten vaan tilanne tsekkausta ja rauhallisempi tatsi/syöminkiin fiilausta/yms.

Miten polvee lämmitellään? :-k *Ei mitään käryy, tällä hetkellä vaan venyttelen koipee ja kallistelen, ja se on riittäny*

By the way, alkaa orastavaa fiilistä alavattalla tuntua.... Että ehkäpä sitä on voimapyörää testattu juu... :lol:

ViestiLähetetty: 2011-03-03 21:26:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Numi76 kirjoitti:
Oho, täälläpäs on kuhina käynynnä :D

Uzeeh: Pysyhän pelipöksyissäs, eihän tässä mitään jumalatonta muskeli mimmi lookkia tavoitella, johon taitaa kröhöm...Jotain jelppiä tarvitakkin. :wink: Mutta mistä sitä ikinä tietää, miten tässä lopulta käy, nälkä tuppaa kasvamaan syödessä ja ahneella on yleensä shaisse endi.

AimoOnSankari & Jussi: :smt039 Kiitti, hyvillä fiiliksillä edetään ja voimien mukaan, ja jos alkaa hyytymään ni sitten vaan tilanne tsekkausta ja rauhallisempi tatsi/syöminkiin fiilausta/yms.

Miten polvee lämmitellään? :-k *Ei mitään käryy, tällä hetkellä vaan venyttelen koipee ja kallistelen, ja se on riittäny*

By the way, alkaa orastavaa fiilistä alavattalla tuntua.... Että ehkäpä sitä on voimapyörää testattu juu... :lol:

:?: Miten polvee lämmitellään? *Ei mitään käryy, tällä hetkellä vaan venyttelen koipee ja kallistelen, ja se on riittäny*

--- tietty putiikista vois ostaa tiikerisalvaa tai tallinnanmaasta Capsicomia , ja sit levitetään vain sopivasti ei liikaa ja vain polveen .
ja sit pestään käet . Lämmittää kivasti ja ehkäisee :?: kenties kipuja . Muita kohteita voi itse keksiä tarvittaessa kokeill

ViestiLähetetty: 2011-03-03 21:37:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

http://www.youtube.com/watch?v=1ptbP5xTIdw

Vaikka nuin :) Tai vaikka kuntopyörällä. Molempi parempi.

ViestiLähetetty: 2011-03-03 22:25:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

AOS: :shock: Kerranki mä oon hokannu tehä jotain oikein ihan ite, mun kallistelu on just tota. :D

ViestiLähetetty: 2011-03-03 22:31:06 
Poissa
Leijona
Leijona

Tulin vastavierailulle :D

Mä kans ihmettelen melko paljon tuota ajatusta, etteikö vois splitata monelle päivälle. Mä oon omalta kohdaltani ja ajankäytön kannalta kokenut tehokkaimmaksi antagonist periaatteella tehtävän treenin. Siinä tehdään esim. pystypunnerrus ja leuanveto peräkkäin. Tai penkkipunnerrus ja kulmasoutu. Tai mikä tahansa liikepari, jossa toinen vetää ja toinen punnertaa. Näin olen treenannut jo monta vuotta, sen vähän minkä treenaan ja nykyään selviän salilta pois noin puolessa tunnissa. Mä en vaan tykkää oottaa seuraavaa sarjaa. Sen vähän aikaa kun siellä olen niin teen jotain käytännössä koko ajan. Meistä on moneksi.

ViestiLähetetty: 2011-03-04 10:45:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Welcommen vaan Haili :D Kiva, että tulit, raotahan sinäki vähä omaa kokemustas tuohon vääntämääni puntti ohjelmaan?
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kyselen, että mitä mieltä siitä ollaan. Jos on tylsää nii voihan sitä antaa vastinetta mun ehdotukseenki, Numille uus reeni ohjelma :mrgreen:

Ai joo, siis se ei ole oma tekeleeni! Vaan sen teki tuttu mies, joka on nostellu ihan omasta ilostaan rautaa pitkään, siis vuosia ja tehny ohjelman tynkää parille muulle naiselle, ihan hyvällä menestyksellä.
By the way, silloin kun aloitin punttaamisen, sain salilta ohjelman joka oli suoraan sanonko mistä... Vaikka kuinka sanoin, että on sitä joskus ennenki punttia nostettu ni käteen tuli "perus ohjelma" jolla väännettiin kaikki lihasryhmät yhdellä kertaa,helvetillisen pitkillä toistoilla, puntilla meni ainakin tunti, painoja ei saanu lisättyä oikein koskaan, eikä mihinkään. Sain siis sellasen ohjelman joka annetaan sellasille, jotka ei oo ennen salilla käyny, jolla tulee laitteet tutuiksi. :roll:
Aikani sitä sitkeesti veivasin,joulukuuhun asti, kunnes tuttu sai suunsa auki, et tuolla sä et pääse mihinkään etenemään.. Ja siitä se kaikki sitten lähti. :) ja jos en ois saanu mielekkäämpää ohjelmaa tilalle ois mun puntti innostus kuulkaa tippunu ku lehmän häntä.

Sitte asiaan: Vattalihas oli eilen illalla, arka. Tänä aamuna tuntuu ihan normaalilta olotila. Tollo reppanakin valittelee, et ylävatta on hellänä. Joten vaikka on puntista vp-ni illalla siltikin vähä staattista pitoo...

ViestiLähetetty: 2011-03-04 13:20:57 
Poissa
Leijona
Leijona

Eikös keke sen ohjelman jo korjannut ihan siistiksi?

Mä en treenaa jalkoja lisäpainoilla ollenkaan juuri polvisyistä. Toisaalta mulla on kohtuullisesti vastusta yhden jalan kyykyssä (130kg - se työtä tekevä jalka). Ylämäkivedot pehmeässä maastossa tai maksimivedot kuntopyörällä riittää mulle reisien poltteluun. Mut en mä oo kisoihin menossakaan. Mavesta valitsen romanialaisen variaation, silloin jos mavea teen. Se ei ota polviin, jos ei päästä liian alas, mutta on alaselälle, takareisille, perseeseen varsin sopiva liike. Sitten tulee tietysti mieleen, että mitä mahdollisuuksia salilla on. Sitä en tiedä.

ViestiLähetetty: 2011-03-04 16:18:55 
Poissa
korpa
korpa

Uzeeh kirjoitti:
Lainaa:

Se että ottaa asioista selvää ja perehtyy aiheeseen opiskelee jne. on hyvä.Mutta jos opittua/kuultua asiaa rupeaa pitämään ainoana totuutena ja sulkee toiset teoriat toimimattomiksi ilman omakohtaista kokemusta on mielestäni kapeakatseista.
Tätä kuitenkin esiintyy paljon kun on kyse voimaharjoittelusta....siitä on aina väännetty kättä.Kun on kysymys voimaa vaativista harjoitteista, nousee usein esiin harjoitus ohjelmat...tai mikä on se AINOA oikea tie..mikä on se toimiva totuus/ohjelma/harjoitusliike/kone/laite/vitamiini/treeniaika/lepomäärä/tekniikka/ruoka/juoma/hiustenväri/ikä/lääkkeet jnejnejne..
Maailman huipulle on noustu tuntemattomuudesta, on treenattu autotallissa ilman hajuakaan mikä on treeniohjelma...tai että joku vielä neuvoisi??
Olen kuluneen 26 vuoden aikana oppinut nöyränä toteamaan että, sitä yhtä ainoa toimintatapaa ei ole.
Kaikki toimii aikansa..joillakin ei koskaan. Keinovalikoima on onneksi erittäin laaja ei siis ole syytä lytätä mitään treenimetodia vaikka ne omassa autuudessaan tuntuisivat järjettömiltä.
Teoriat on teorioita.

ViestiLähetetty: 2011-03-04 16:55:00 
Poissa
korpa
korpa

Tämännäköisellä ohjelmalla olen itse aloittanut.....ohjelman teki minulle kädestäpitäen neuvojen kera Jorma Räty.Se oli 1985 toukokuu ja ohjelma toi minulle rutkasti voimia.
Esim. hackkyykky oli tod.haaste koska en saanut edes tyhjää kelkkaa ylös lainkaan mutta 2kk jälkeen se onnistui jo ..kelkka+20kg limput päissä.

Maanantai ja Torstai

Perinteinen sit-up vinolaudalla
Penkkipunnerus
Vinopenkkipunnerrus käsipainoilla
Peck-Deck
Ylätaljaveto eteen
Ylätaljaveto kapea
Selänojennus
Pystypunnerus käsipainoilla
Vipunostot sivulle käsipainoilla
Vipunostot eteen käsipainoilla

Tiistai ja Perjantai

Jalannostot vinolaudalla
Jalkakyykky
Hack-kyykky
Reisiojennuskone
Reisikoukistuskone
Pohjeliike seisten
Hauiskääntö käsipainoilla
Hauiskääntö tangolla
Ranskalainen punnerrus maaten
Ojentajaliike taljassa

Ja tuolloin palautusjuomani koostui soijaproteiinijauheesta,hunajasta,banaanista,maidosta sekä 4 raa asta munasta......haju oli sen mukainen :mrgreen:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 86 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00