karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-01 22:02:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 54 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Brilla pienenee
ViestiLähetetty: 2011-05-15 19:24:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Juu, on mulla ketju täällä painonseurannassa otsikolla Tämä on "se" kolmas kerta :). Tervetuloa!

ViestiLähetetty: 2011-05-16 16:50:04 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Luin eilen illalla Atkinsin eka opuksesta mielenkiintoista juttua insuliinista ja insuliinin jatkuvasti korkealla olosta ja mitä se tekee kropalle. Ilmankos en ole onnistunut laihtumaan kunnolla, kun verikokeinkin on todettu korkeat insuliiniarvot. Jännää, miten foorumilla monesti lukee, ettei Atkins selitä mitä kropassa tapahtuu. Minusta tuossa kirjassa oli ainakin ihan jees teoriapuolen esitys. Vaikka asia sinällään tuttua olikin, niin silti hiffasin taas uutta. Onneksi on sentään karppaus ja sillä voi vähän jeesiä omaa kroppaa pelittämään kunnolla. Tuossa löytyy osin sekin selitys, miksi kaikki eivät laihdu kalorivajeilla, kuten yhdessä ketjussa viikonlopun aikana ahkerasti väännettiin monen toimesta puolesta ja vastaan. Mielelläni keskustelen aiheesta täällä omassa loosissani, mutta en noiden vänkääjien kanssa, jotka em. ketjussa sanoi sen mahdottomaksi.

Ekan kerran sain ketostixeillä mitattuna ketoosivärin kunnolla näkyviin. Haalein ketosiväri, mutta ennen ei ole ollut sitäkään vaan on jäänyt testivärin ja sen ekan värin väliin. Harvoin olen mitannutkaan, kun olen ollut sitä mieltä, ettei mun ketoosi näy noissa tikuissa.

ViestiLähetetty: 2011-05-16 17:18:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mä en ole lukenut Atkinsia vielä ollenkaan (vain Heikkilää ym.), mutta aikomus on. Mä luulen, että kirjoja uudestaan lukemalla voi oppia uutta, kun huomio kiinnittyy vähän eri juttuihin. Kun karppaa ja testailee ja kokee asioita itse ja kun sitten lukee kirjaa uudestaan, sieltä voi löytää paljon uutta. Täytyypä lukea tuo(kin) opus, muakin kiinnostaa kalorivajeen syvempi olemus. Mä en viitsi jatkaa juttua siellä tylsässä ketjussa, koska sanomani ymmärretään väärin ja se jopa halutaan ymmärtää väärin. Sitä jos lähtee korjaamaan, niin suohon uppoaa. :lol: Olkoon, mä puin asioita omassa mielessäni tai sellaisten kanssa, joilla ei ole tarve käydä kärppänä kimppuun. :D

ViestiLähetetty: 2011-05-16 17:46:29 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Heippa taas FunkeyKong :smt039 :smt039

Tulin siihen tulokseen, että sittenkin syömismallini taitaa olla aika lähellä Atkinsia, koska Atkins ei määritellyt syömiskertoja päivässä, vaan kehotti syömään aina kun on nälkä, etenkin aloitusvaiheessa. Kertoo, miten itsekin kävi töistä kotona syömässä välillä ja söi aina nälän tullen. Mulle ei oikein sovi 3x päivässä syöminen, ainakaan vielä. Kenties sitten, kun kroppa on päässyt johonkin balanssiin. Mutta enpä siis syyllisty siitä, jos syön useammin kuin yleisesti suositellut 3x päivässä. Heikkilähän suosittelee tuota kolmen kerran syömistä. Annika Dahlqvistin kirjoista en muista syömiskertojen ohjeistusta. On kuitenkin kiva lukea monien karppikirjailijoiden kirjoja ja ottaa niistä sopivat vinkit itselleen.

ViestiLähetetty: 2011-05-16 18:03:57 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Heippa hei Brilla :D
Mä singahdin saman tien vastavierailulle,oli kiva kun olit poikennut.
Mä olen nyt löytämässä kans oman rytmin ja tavan tähän hommaan.Se jatkuva ketoilu tekee mulle huonon olon tai siis alhaiset(20hh)hiilarit monena päivänä peräkkäin.En mää ole kyllä stixaillutkaan,ketoosissahan voi olla ylemmilläkin hiilillä.Jossain joku kirjoitti,että se stixin värin syvyys ei merkkaisi mitään,vaaleanpunainenkin kertoo jo ketoosista ja on ihan ok!
Mää olen nyt vähän alkanut kattomaan mihin mää kirjoitan ja mihin en :shock: Tuli vähän huonot fibat kans jostain ketjusta.Mulla on oma tieto itsestäni enkä ole koskaan "katsonut vaaleanpunaisten lasien läpi"omia syömisiäni ym.Mulle ei vaan sovi ilmeisesti liiat hiilarit.Hyvä kun nyt edes huomas ennenkuin ihan rapistuu ja sairastuu enempi :?
Kyllähän me vielä näytetään mistä kana pissii... :lol:
Mukavaa iltaa sulle ja tsemppiä karppailuun ja muutenkin.Pysytään kanavalla :wink:
Ps.Olis kiva kuulla siitä alikaloriateoriasta,mutta taitaa olla hankala täällä siitä puhua,menee pian sun päiväkirjas ihan piloille kun jotkut hyökkää tänne :roll: Yritänpä saada sen kirjan itselleni jostain :!:

ViestiLähetetty: 2011-05-16 18:23:58 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Kiva kun kävit, voivoi =D>

Enpä usko, että nuo kaikkitietävät tänne omien ketjujen puolelle hyökkää. Minusta voidaan keskustella vaikka täällä mun ketjussa tuosta, miten läski lihava voi lihoa, vaikka syö alle virallisen syömissuosituksen. Minulla on usean vuoden ajalta ruokapäiväkirjat, joten siksi mulla on oma vakaa näkemys siitä, miten elimistö voi seota monista laihdutuskuureista johtuen sen verran, ettei paljon puhutulla normaalilla kalorivajeella laihdu. Kerrankin otin aika lahjakkaasti yhteen erään lääkärin kanssa, joka väitti, että syön vähintäin 3000-4000 kcal, koska ylipainoa on niin paljon. Siksi tuo Atkins-kirjan insuliiniluku oli erittäin lohduttavaa, koska tiedän sata varmasti syöneeni aiemmin kolmasosan noista määristä painonvartija-aikoinani. Se aika sekoitti metaboliani, tuhosi kilpirauhaseni, nosti paastoinsuliinit korkeisiin lukemiin ja sitten elimistö ei enää toiminutkaan normaalisti. Minua siis suututtaa. Etenkin nuo normaalipainoiset, jotka tulevat besserwisseröimään asioista, joista puhuvat virallisten teorioiden mukaan, eikä ole asioista minkään valtakunnan omaa kokemusta. Tuolla aiemmin mainitussa ketjussakin suurimmat huutelijat olivat normaalipainoiset teoreetikot. Hyvää Päivää sentään, pisti melkein ärsytykseksi. Mutta onneks olen oppinut jo pikkuhiljaa pistämään tuollaiset huutelijat omaan arvoonsa, koska varjelen nykyisin tehokkaasti elimistöäni stressaantumasta esim. kortisolien vuoksi, jotka tehokkaasti sabotoivat painonpudotusta, mikäli on kovin stressaantunut.

Voivoi, laita tänne Painonseurantapuolelle oma ketju, niin pääsee sinne sitten kommentoimaan. Tai no, onhan sulla vonkaleissa jo tuo ketju. Merkkasin sen, joten ainakin minä sinne löydän.

Minusta Painonseurantaan kuuluu myös paljon muita asioita, kuin pelkästään mittojen ilmoittaminen. Siksi minäkin lätisen täällä, mitä mieleen sattuu. Olen myös palliksissa, mutta jotenkin koen nyt tässä vaiheessa kivalta kirjoitella ihan täällä kaikille näkyvällä puolellakin, koska siitä joku toinenkin vastaavissa kilosfääreissä liikkuva untuvikkokarppi voi löytää itselleen tukea. Ja etenkin, jos joku isoista kiloklukemista on päässyt normaalipainoon, voi myös antaa omia vinkkejään minulle, tukea nykyiselle sairaalloisen ylipainoiselle, tulevalle normaalipainoiselle. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-05-16 18:38:47 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Päädyin vähän muuttamaan ketjuni nimeä. Minusta savottani sairaalloisen ylipainoisesta pitkäaikaissairaasta, terveeksi normaalipainoiseksi on mahdollinen, joten ketjunimen lisäys: Mission Possible aiemman ketjunimen alkuun. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-05-16 19:58:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Antti Heikkilällä on muistaakseni aika paljon juttua tuosta ihmiskehon toiminnasta. Ainakin Diabeteksen hoito ruokavaliolla -kirja teki muhun vaikutuksen, vaikka en diabetikko (vielä ja toivottavasti ei koskaan) ookkaan.. Mut pitääpä perehtyä vähän muihinkin kuin Heikkilään, vaikka tuohon Atkinssiin ja Dahlqvistiin :)

ViestiLähetetty: 2011-05-16 20:17:44 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Heikkilän Diabeteksen hoito ruokavaliolla-kirja oli mullekin se käänteentekevä kirja. Sen luettuani monta asiaa sai nimen. Sen jälkeen olen lukenut paljon muutakin karppikirjallisuutta ja saanut lisää ymmärrystä.

Voi jee, miten ihania karppi-ihmisiä ketjuuni onkaan tullut. Kiitos teille kaikille kaikista tsempeistä. Hei, me voitetaan tää läskisota, eikös vaan. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-05-16 20:54:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen lähes puolet elämästäni kartuttanut Painonvartijoiden kassaa :? Tulihan siellä jotain tuloksiakin aikanaan, mutta missähän ne nyt on :lol:

ViestiLähetetty: 2011-05-16 21:51:23 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Minäkin kartutin varmaan lähes 10 vuoden ajan Painonvartijoiden kassaa säännöllisen epäsäännöllisesti. Melkein vuosittain uusi aloitus ja aina entistä suuremmista lukemista, vaikka intohimoisesti noudatin tuota 900-1200 kcal dieettiä ja laskin pisteitä ja välttelin rasvaa ja ja ja ja.... Ja millä tuloksin. Kilppari sekosi liian vähäisellä ja liian rasvattomalla syömisellä, metabolia, aineenvaihdunta sekosi totaalisesti. Tulos: 60kg ylipainoa entisen 5 kg:n sijaan. Ja sillä mukamas alle kulutuksen kaloreilla, josta aiemmin huoli-ketjussa väiteltiin. Näitä Painonvartijat sai aikaan, enkä usko olevani ainoa. Onneksi se puulaaki hävisi Suomesta, mutta uusia vastaavia on noussut pussikuurien muodossa. Voi suru niitä, jotka sille tielle lähtevät. :cry: Voin kuvitella, että samat tulokset tulee niilläkin keinoin. :roll:

ViestiLähetetty: 2011-05-16 22:01:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei voi ymmärtää miten ihmiset kykenee niitä pussikuureja vetelemään... Ja eikö ne ymmärrä, että jos tollanen litku ois ihmisen polttoaineeks tarkoitettu niin eikai täällä muuta "syötäiskään" enää :evil: Nythän on jo juttuja tullut esille, munuaisvaurioista ym. :smt011

ViestiLähetetty: 2011-05-16 22:17:05 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

DE, älä muuta virka. =D> Mä selvisin kohtuullisen pienin vaurioin, vain kilppari meni sököksi. Tai no pienin ja pienin, miten tuonkin ottaa. Hiilaripitoisella vähärasvaisella ruokavaliolla hommasin myös diabeteksen. Jotkut oikeassaolevat sanovat, että oma vika, pieni sika, mitäs söit ja sairastuit. Okei, myönnetään, mutta söin hyvässä uskossa ns. virallisten suositusten mukaan vakavin seurauksin. Nyt sairastan kahta endokrinologista sairautta, ihan omasta syystä. Siitäs saitte, moralisoijat. Joo, oma vika, mutta hyvässä uskossa sen tein. Onneksi hyvä uskoni on hiipunut ja otin elämäni omiin pieniin kätösiini - omalla vastuullani. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-05-16 22:26:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tiedämpä yhden joka on niin kauan kun mä oon sen tienny (10-20 vuotta) syöny vuoroin nutrilettejä ja vuoroin jotai muuta ja välillä ollu painonvartioissa... Saanu siitä alkupainosta jonkin verran pois ja pitäny ne pois, mutta on edelleen ylipainoinen. Samassa rytäkässä kadottanu kaikki lihaksensa, saanu diabeteksen ja rytmihäiriöt. Edelleen uskoo ruokavalioonsa ja saarnaa kaikille rasvojen vaaroista yms. #-o. Itekkin oon ollu painonvartioissa joskus, mutta silloin olin lähellä normaalipainoa jo valmiiks ja sain kyllä jonkin verran tippumaan niitten kuurilla, mutta en vaan jaksanu sitä pistelaskua -enkä toisaalta sitä, että illalla ihmettelen, että mitäs tässä söisinkään, että saisin päivän pisteet täyteen -menempä hakemaan lähisiwasta suklaapatukan, sellasen jossa on 6 pistettä kun sen verran uupuu! Juu-u, laihdutusta Mars-patukoilla, tosi terveellistä :lol:. Pussikuuri mulla loppui kolmanteen päivään kun sitte en enää saanu menemää niitä litkuja alas parhaallakaan tahdolla, yäk! Tämä on hyvä :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-05-17 07:38:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jos ihminen toteuttaa virallisterveellisiä suosituksia, koska uskoo ne oikeaksi ja lopputuloksena on lihominen, niin kyllä minusta ihminen on aika syyntakeeton lihomiseensa. Jos vt-usko on kova (ja miksei monella olisi, kyllä se niin vahva "totuus" on), niin ei sitä hevillä kyseenalaista dieettiä, vaan syyttelee itseään ja miettii mitä tekee väärin. Kyllähän sen sitten yrityksen ja erehdyksen kautta vähitellen tajuaa, että nyt tää homma ei toimi. Musta on aika kummallista syyttää sellaista ihmistä läskeistään, joka on lihonut luultuaan tehneensä kaiken oikein. #-o

Kaloriteoria voi toimia - teoriassa. Ja toki joillain ihmisillä se toimiikin, olemmehan erilaisia. Mutta mun kokemus on se, että mitä useampia dieettejä ja mitä enemmän jojoilua on taustalla, sitä vaikempi on kalorivajeen avulla laihtua. Tai se voi olla jopa mahdotonta. Mm. Patrik Borg (josta tykkään vaikka se ei karppi olekaan) kertoi järkeenkäyvän syyn siihen, miksi ihminen lihoo takaisin enemmän kuin mitä se on laihduttanut. Kun vt-kitudieeteillä laihduttaa, aineenvaihdunta hidastuu vääjäämättä ja se vähentää koomakulutusta. Samoin lihasmassa vähenee aina jonkin verran ja taas koomakulutus pienenee. Kun dieetti on onnistuneesti takana ja aletaan syödä taas enemmän, niin koska aineenvaihdunta on hitaampaa kuin ennen ja koomakulutus pienempää, ihminen lihoo väistämättä. Ja jos ruokavaliossa palataan niihin entisiin tapoihin, joilla ihminen päätyi tietyn kokoiseksi, se lihoo lopulta isommaksi kuin ennen. Sit kun taas aloitetaan dieetti, lopputuloksena on taas entistä lihavampi ihminen. Koko ajan perusaineenvaihdunta pienenee ja lopulta syömiset saa olla aika vähissä, jotta painon pystyy pitämään edes samassa. Säästöliekki-ilmiö on ainakin minun kohdallani täyttä totta, vaikka jotkut senkin kiistää.

Vaikka kaloriteoria toimisi teoriassa, niin yksittäiseen ihmiseen sitä ei voi soveltaa. Tutkimukset eivät koskaan kerro sataprosenttista totuutta, vaan kyse on aina todennäköisyyksistä. Jos minä puhun omista kokemuksistani, niin on aika tylyä väittää, että olen nyt käsittänyt jotain väärin, koska teoria ei tue kokemuksiani. :shock:

Mä soitin aikoinaan Painonvartijoihin (joka oli mulla silloin auktoriteetti laihdutusasioissa :mrgreen: ), koska en laihdunut vaikka vähensin ja vähensin kaloreita. Sieltä ne kehotti mua syömään enemmän (!) ja sai houkuteltua mut kirjekurssille. Sitten niitä palluroita värittelin ja aluksi paino taas laski, mutta sitten kävi kuten monelle muullekin.

Jos onkin totta, että kaloreita vähentämällä teoriassa laihtuisikin, niin käytännössä se ei vaan mene niin. Teoria on kylmä ja tunteeton, eikä ota huomioon aineenvaihduntaa, hormoneita eikä myöskään psyykettä. Lisäksi pelkkä laihtuminen ei ole pääasia, vaan myös painon pitäminen alhaalla. On todettu, että vain 5 % laihduttaneista pystyy pitämään saavuttamansa painon ja loput lihoaa enemmän tai vähemmän, kun dieetti loppuu. Onhan se selvä, että jos palaa aiempiin tapoihin, niin painoa kertyy ja jos on saanut aineenvaihdunnan sekaisin, painoa tulee jopa entistä enemmän. Kaloriteoria on yksi teoria juu, mutta se tuijottaa vain kylmästi lukuja ja numeroita, eikä ota huomioon ihmisen ja elämän monia ulottuvuuksia. Kaikkia mahdollisia muuttujia ja ulottuvuuksia on tieteellisin keinoin aika hankalakin ottaa huomioon. Jos minä lihon pilattuani elimistöni ikuisilla kaloreihin tuijottavilla kitudieeteillä ja laihdun vhh:lla vaikka syön paljon kaloripitoista rasvaa, niin kuka kaloriteoreetikko voi tulla sanomaan että kokemukseni ovat vääriä. Kalori ei ole kalori, sen tajusin jo ennen kuin keksin karppaamisen. Sen vain tuntee ja näkee, että nyt ei kaikki toimi kuten pitäisi. Kuten teoriassa pitäisi.

Oh, tulipas pitkä sepustus. Suo anteeksi Brilla että näin paljon höpisin sun päiväkirjassasi. :oops:

ViestiLähetetty: 2011-05-17 16:06:37 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Saa täällä pitkästikin turista. Noita pidempiäkin pohdintoja on kiva lukea. :smt023

Samankaltaisia kokemuksia siis meillä monella. Löytyy ainakin yhteistä kokemuspohjaa.

ViestiLähetetty: 2011-05-17 16:25:17 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Insuliiniresistenssi, leptiiniresistenssi.... Diabetes. Silmiin osui vanha Antti Heikkilän blogikirjoitus aiheesta.

ViestiLähetetty: 2011-05-17 17:02:41 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

FunkeyKong puhuu ihan täyttä asiaa. Kaikenlainen laihduttaminen, karppaamallakin, hidastaa sitä aineenvaihduntaa ja tekee lihomisen entistä helpommaksi ja laihtumisen vaikeammaksi.

Ja just tänään taas jouduin noiden halvatun EasyDiettien ohi kävelemään kaupassa ja kestämään niitä vippaskonstipussien ja -pillereitten mainoksia apteekissa. Mulla on uskontotiedettä ja antropologiaa lukeneena sellainen käsitys että ihmiset hurahtavat noihin koska ihminen on todella maaginen eläin. Niissä pusseissa on tietty fetissinkaltainen voima ja koska ne tulevat joltain mukamas tieteelliseltä taholta niin se lisää ihmisten uskoa niihin koska auktoriteettia omaavan "asiantuntijan" tekemä sekoitus erikoisista aineista joka nautitaan normaalista ruoasta poikkeavalla tavalla kolahtaa aika helvetin lujaa ihmisen alitajuntaan. Ihminen kokee tekevänsä jotain erilaista, tavallisesta poikkeavaa, ja se tuntuu siksi "voimakkaammalta" noitakonstilta jolla huijataan luontoa/kohtaloa/geenejä tai mitä ihminen nyt siitä lihomisestaan syyttääkään. Samoin itsensä ruoskimisella, paastoamisella ja uhrauksia tekemällä ihminen uskoo tekevänsä vaihtokaupat: "kun osoitan olevani nöyrä ja luovun tästä ja tästä niin ansaitsen silloin palkkion, enkö ansaitsekin?" Tuo assosiaatio kehittyi alitajuisesti jo ihmiskunnan varhaisvaiheessa kun ihminen oppi havainnoimaan luonnon syy-ja seuraussuhteita ja alkoi kehittää konsteja vaikuttaakseen niihin: uhrataan jumalille osa saaliista kiitokseksi että he antavat saalista vastaisuudessakin. Ja pussikuurilainen uhraa normaalit ruoat ja kiduttaa itseään pitkillä lenkeillä jotta hoikkuuden jumalat katsoisivat häneen suopeasti.

En nyt siis sano että ihmiset tekevät tuota tietoisesti, mutta ne ovat aika alitajuisia mekanismeja joita tulee helposti tehtyä huomaamattaan vaikka olisi kuinka rationaalinen ihminen. Joten ei ihme että ne loitsupussit menevät kaupaksi :roll:

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-05-17 17:26:38 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Tää Brillan boksi on kiva paikka :D
Tänään juuri asioin VapaaValinnassa ja sen ulkoseinässä oli valtava mainos Nutrilett-pussikuuri on tarjouksessa.Tuli niin mieleeni kun muutin viimeksi ja tyhjensin keittiön kaappeja ja sieltä tuli vastaan iso röykkiö noita pusseja.Muistan kuin jokunen vuosi sitten ostin monta eri makua ja kuvittelin sitten taas kerran niillä saavani painoa pois,huoh! Uskollisesti yritin niitä juoda/syödä.Huomasin 2 viikon kuluttua,että jätin niitäkin välistä kun ne oli niin pahoja ja join vaan vettä(esim.töissä)Heitinkin ne pussit roskiin muuton yhteydessä ja ajattelin silloin,että minut on tuomittu olemaan ylipainoinen lopun elämääni ja piste.Kaikkea olen kokeillut ihan pusseista virallisterveelliseen kalorivajeella.Toivottavasti nyt" olen tullut kotiin" vihdoinkin :wink:
Aion kertoa lääkärille kuun lopussa karppaamisestani,että saa kirjattua sen sitten sinne koneelle.Näkee seuraavakin lääkäri kun nehän vaihtuu jatkuvasti :mrgreen: Mielenkiintoista seurataanko labroja tarkemmin tai tuleeko huutia muuten vaan :lol:
Tämmösiä kävin täällä meuhkaamassa tällä kertaa :D
Oikein hyvää karppi-iltaa Brillalle ja kumppaneille :smt039

ViestiLähetetty: 2011-05-18 07:12:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minustakin tämä keskustelu on mitä kiinnostavin. :)

snowgrouse kirjoitti:
Mulla on uskontotiedettä ja antropologiaa lukeneena sellainen käsitys että ihmiset hurahtavat noihin koska ihminen on todella maaginen eläin.

Mä oon miettinyt ihan samaa. Oishan se kätevää jos läskeistä pääsisi helposti ja vaivattomasti. Pussikuureihin uskotaan, koska niihin halutaan uskoa. Oikeesti se homma ei ole lainkaan helppoa, kuten tiedämme. Noi on muuten mustakin tosi kiinnostavia aloja! Harkitsin uskontotiedettä sivuaineeksi ja antropologiaa olen lukenut yhden kurssin. Ihminen ei mun mielestä ole välttämättä niin oman tahdon alainen tyyppi kuin mitä se luulee, vaikka toki sitä omaa tahtoa paljon onkin. Kaikenlaiset asiat vaikuttaa, mm. geenit ja hormonit ja tiedostamaton ym.

Ihmiset on lähtökodiltaankin erilaisia. Esimerkiksi ihmisen kohdunsisäinen ravitsemus voi vaikuttaa siihen, minkälaiseksi sen aineenvaihdunta kehittyy. On tutkimuksia, joissa todetaan pienen syntymäpainon ennakoivan sydän- ja verisuonitauteja. Suoraa yhteyttä ei ole, vaan yhteys tulee mm. ylipainon kautta. Alhainen syntymäpaino lisää ylipainon riskiä, koska aliravittu sikiö/vauva oppii aineenvaihdunnaltaan hitaaksi. Elimistö pitää kynsin ja hampain kiinni vähäisistä ravintoaineista ja pitää kulutuksen mahdollisimman pienenä. Esimerkiksi minä painoin syntyessäni vain 2900 g, vaikka synnyin hieman yliaikaisena. Äitini tupakoi kuin korsteeni, myös raskaana ollessaan ja tupakka tunnetusti hidastaa ravintoaineiden pääsyä sikiöön. 60-luvulla tupakoinnin vaaroista ei tiedetty ja vaikka ois tiedetty, se tuskin oisi vaikuttanut äitiini, vaan takuulla ois rösseli huulessa heilunut kuitenkin. Mulla on "aina" ollut hidas aineenvaihdunta, tosin lapsena ja nuorena olin hoikka. En hikoile helposti ja vessassakin käyn harvakseltaan. Tai siis näin oli ennen, karppaamalla olen saanut aineenvaihduntaa vilkkaammaksi.

En tiedä menikö tuo nyt vähän aiheen sivuun. Pointtini oli se, että joittenkin aineenvaihdunta on normaali tai vilkas ja heille ei tule niin helposti liikakiloja (toki muitakin syitä on) ja toiset on taas aineenvaihdunnaltaan hitaita ja lihovat helpommin. On sit tosi kiva kuulla kun läpipasko hyväaineenvaihduntainen ihminen haukkuu lihavia laiskoiksi itsekurittomiksi luusereiksi. :smt092 Mutta jostain syystä monet ei ymmärrä ihmisten erilaisuutta, vaan kuvittelee toisten olevan samanlaisia kuin itse on ja toimivan samalla tavalla (tämä pätee moneen muuhunkin). Ja onhan se kiva syytellä toisia luusereiksi, siitä saa huono itsetunto taas hieman tarvitsemaansa nostetta. :roll: Jos elimistö on oppinut hitaaksi saatuaan kohdussa liian vähän ruokaa, niin eiköhän se voi oppia vilkkaammaksikin. Oma kokemus ainakin osoittaa, että karppaaminen vilkastuttaa hidasta perusaineenvaihtuntaa, en siis ehkä olekaan tuomittu hitaaksi kuin manaatti. :mrgreen:

Tuo leptiiniresistenssi, jota fruktoosi siis kai aiheuttaa, on myös mielenkiintoinen ilmiö. Siihenkin voisi tutustua lähemmin. Mitä enemmän näihin aiheisiin tutustuu, sitä enemmän ne alkaa viedä mukanaan. Tää kaikki on vaan niin kiinnostavaa. :P

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 54 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00