Pohdintoja,
Onko ylipaino vaarallisempaa kuin sen kyttäys? Miten purkaa asennevamma, joka syntyy kymmenistä petetyistä lupauksista ja epäonnistumisista?
On. Ylipaino aiheuttaa ainakin mun tapauksessa liikuntakyvyn heikkenemisen ja samalla työkyvyn heikkenemisen. Terveysriskejä mm. verenpaine, diabetes. Entä sitten sen kyttäys. Masennusta, päihteitä, saamattomuutta. Ehkä alemmuudentunnetta, luovuttamista. Extrahypersuper kuntoutusjaksoja. Itsensä kiusaamista kymmenillä kielloilla ja säännöillä.
Miten purkaa. Harvalla riittää omat voimat. On vaan paloiteltava asia kokonaisuuksiin, jotka ovat omalle ymmärrykselle sopivia ja pyytää asiantuntijoilta apua. Kaikki itseään asiantuntijaksi kutsuvat eivät ole sitä. Suurin osa ei ole. Siksi yhdeltä ihmiseltä voit saada avun vain johonkin asiaan ja jos hän ei ymmärrä niitä muita, niin ohje on helposti väärä. Mitä tehdä. Ulkoista ne asiat, jotka ovat ulkoistettavissa. Jos se maksaa, niin sit se maksaa. Se on talletus omaan itseesi. Ota selvää niistä muista ja etsi sopiva menetelmä, joko itse tai mieluummin sopivan henkilön ollessa tukena ja apuna.
Entä jos homma ei toimikaan. Ei huolta. Aurinko nousee huomennakin. Tai oikeastaan maapallo, joka on oikeastaan geoidi, pyörii akselinsa ympäri myös itsesi kohdalta aurinkoa kohti. Tai jos asut 66° pohjoisen leveyspiirin yläpuolella, niin sit kannattaa hankkia hyvä pimennysverho ja kirkasvalolamppu. Kaikkea yritystä ei pidä, eikä saa heittää romukoppaan yhden onnettoman hetken takia. Yksi pieleen mennyt ilta tai väärin syöty ateria on ihmiselossa noin 1/100000 osa.
Miksi pohtia tälläisiä tänä yönä. Otin liian pitkä tirsat. Asia on pitänyt purkaa kirjoitettuun muotoon jo pitkään, eikä uni tule. Luulin, että karppaus on vastaus ongelmiini. No ei se ole. Väärin karpattu. Ei ole kyse siitäkään. En vaan ollut käsitellyt asiaa päässäni tai kropassani, vaan lähdin suin päin sotaan ilman selkeää suunnitelmaa. Näin käy monelle.. valitettavasti. Sitten tullaan takaisin vuoden päästä pyydellen anteeksi tms. Ei toimi. Se joko toimii ja on sun juttu tai sitten ei ole. Siinäkin on vielä variantteja niin paljon, että noinkaan ei oikeastaan voi sanoa, mutta sanon silti. Osa kymmenen vuotta forumilla viihtyneistä ei ole muuttanut juuri mitään koko aikana tai sitten ovat kääntäneet kelkkansa lähes toiseen äärilaitaan kuitenkin karpaten koko ajan. Variantteja on ihan yhtä monta kuin on forumilla jäseniä.
Mä olin vuosikaudet urheilija. Myös painoluokkaurheilussa. Opin kymmeniä niksejä, miten heivata 6 kiloo kahessa päivässä tai miten pumpata lihas täyteen vettä. Ihan ok kikkoja, mutta ajan myötä kroppa tottuu niihin, eikä enää vastaa. Ja nyt se kroppa ei todellakaan vastaa. Niinkuin aina uutta aloittaessa, niin nämä dukanin herkut toimi noin 10pv, jonka jälkeen pieni takapakki. Ei siinä mitään. Totesin kaksi merkittävää asiaa. Liikunta lisääntyi ja join liikaa kahvia ja liian vähän vettä.
Mulla on siis jo kehittynyt silmää sille, mikä saattoi olla se kropan prosessi, joka meni pieleen silmällä pitäen jatkuvaa painonpudotusta, joka sinänsä on käsitteenä absurdi. En mä siitä varma voi olla, mutta on mulla huomiselle selkeä suunnitelma. Liiat diureetit saavat kropan varastoimaan ne viimeisetkin vesigrammat ja pitää niistä kiinni. Seuraus näkyy vaa'assa. Itse asiassa luulen, että kehon kuivuus vaikuttaa myös suolen toimintaan, koska nesteen poisto ulostemassasta ja palauttaminen kehon käyttöön on entistä tärkeämpää. Kuiva kakki ei tuu ulos. Suoli täynnä, eikä virtsakaan kulje. Kaikki sisään laitettu näkyy vaa'alla.
Mä luulen, että puhun aika monen suulla, jos sanon, että karppaus on menny pilalle. Ei tämä ollu forumin alkuaikoina, eikä silloinkaan, kun mä tänne eksyin 2007 alkuvuodesta kaloreiden kyttäämistä tai makrogrammojen laskemista. Täällä oli iloinen meininki ja todettiin, että hyvin menee. Els ja pappa väitteli ja mirka heitti kommentin sivusta vain yhtenä hauskana muistona mainitakseni. Oli hauskaa ja vt kommenteille naurettiin. Nyt meitä on jo niin monta, että on otettava huomioon ihmisten erilaisuus, eikä voi kommentoida enää niinkuin kaveriporukassa.
Se on mahtavaa, että ruokavalion merkityksen tiedostaminen omaan vointiin alkaa vaikuttaa useampiin, mutta tälläiselle tuuliviirille tilanne muodostuu ja muodostui mahdottomaksi. On hyvin vaikea antaa enää kenellekään ohjetta juuri edellä mainitsemistani syistä. Kun en tunne henkilöä, niin en voi tietää hänen historiaa, allergioita, fiiliksiä, inhokkeja, suosikkeja, harrastuksia. On siis helpompi keskittyä omaan itseensä, joku voisi sanoa lopultakin, ja antaa muiden tehdä mitä haluavat. Joskus vaan tuntuu, että on pakko sanoa, jotta edes joku saisi päähänsä tarkastaa lukemansa toisestakin lähteestä.
Onko mulla jotain forumia tai karppausta vastaan. Ei ole, eikä tule. Tämä on paikka, josta löysin tiedonhaun merkityksen. Siis kirjat, forumit, blogit. Löysin urheilukipinän uudelleen. Keksin seurata painoa, syömisiä, liikuntoja ja montaa muuta mittaria/muuttujaa, osin niistä kyllä myös stressaten. Yleensäkin internetissä julkaistua tietoa kohtaan käsitykseni muuttui täysin. Olen löytänyt monta kaveria ja vähemmän kaveria, joiden kanssa väittelystä olen nauttinut ja nautin edelleen. Se mitä kritisoin ja mille en voi mitään, eikä kukaan muukaan, eikä pidäkään voida, on se, että täällä oleva tieto ei ole jäsennelty, eikä sille voi antaa esim. arvosanoja totuudenmukaisuudesta vaikka äänestämällä. Se on taas phpBB softan tekijöiden puute, eikä ylläpitäjien.
Tämä posti taitaa olla kohta päätöksessään ja pahimmat tuli puretuksi. Mika kuoli. Jätti jälkeensä testamentin suomen kansalle. Melko pontevaa. Mä jätän jälkeeni muutaman kirjoituksen netissä, joista tunnen, että tämä on yksi niistä, joilla on jotain merkitystä. Ainakin mulle puhdistautumis- ja purkumielessä. Tämä on vaan purettava, jotta uusille ja toivottavasti paremmille ajatuksille syntyy tilaa. Uudelleen syntymisestä tässä on osittain kyse. Jätän paskan taakse ja keskityn tulevaan. Otan vain hyvät asiat mukaani aiemmasta. Eiköhän se siitä.
Jos luit loppuun niin