karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-02 06:30:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-27 12:55:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt alkaa ahistaa. Kolme viikkoa, pian 4 viikkoa(to) tulee alle 20hh päivittäisillä annoksilla, joskus hh on alle 10 joskus hiukan alle 30, mutta viikottaisen laskun mukaan pysyy keskiarvo alle 20.

Taustaa: Olen 5 vuotta ollut enempi vähempi karppaaja, pitänyt verensokerit kurissa ja lääkityksen poissa ns hyväkarpilla. Pääosin siis ollut ilman leipää, perunaa ja muita viljoja. Viikoittain on kuitenkin aina tullut maisteltua yksi leipä per päivä tai vaihtoehtoisesti syötyä keittoa jossa perunaa yms, aina olen kuitenkin katsonut ettei kauheesti samana päivänä repsuja tulisi ettei vs nousisi kauheesti. No, paino on pysynyt samana, ehkä hieman vielä noussut, n. kilon verran. Painoa on reippaasti yli 100 ja pituus 165.

Nyt sitten aloitin tiukistelun noin 4 viikkoa sitten ja alussa lähtikin paino hyvin laskemaan pari-kolme kiloa parin viikon aikana. Sitten totaalipysähdys ja painon nousu! Ja ruokamäärät pysyneet samana. Onko kroppa niin tottunut hyväkarppiin ja ajoittaisiin tiukisteluihin/repsuihin että jumittaa siksi?

Eilen sitten kävi niin että repsahdin ekaa kertaa 4 viikkoon oikein kunnolla ja söin pannukakkua ja kermavaahtoa ja jäätelöä. Nyt paino tänään puoli kiloa laskenut. Ja juu tiedän että paino voi heitellä päivän aikana suuntaan jos toiseen , mutta tän jumin aikana puntari ei ole näyttänyt kertaakaan näin pientä lukua vaan isompia ja vielä isompia.

Onko mitenkään mahdollista että ketokarppaus ei olisi nyt minun juttuni vai eikö kroppani ota minua enää tosissaan vai mikä on? :roll: Luin Kawa ohjeitakin jo ja mietin olisko se mulle parempi mut oon aika hukassa ajatuksineni nyt. Yksi ajatuksista on että vedän Annikan suositteleman rasvanpolton tyyliin kolme keitettyä munaa ja 90g voita per päivä ja muistutan kropalle mitä ollaan nyt tekemässä.

Tiedän että 4 viikkoa on lyhyt aika mutta jos jotain ei ala tapahtua niin en jaksa jatkaa tätä vaan siirryn takaisin hyväkarpille ja silloin ei paino minulla putoa.

Ruokapäiväkirjasta normipäiviä: (teen yötyötä joten älkää ihmetelkö yöksi suunniteltuja ruokia)

9.7 S:

Aamu-paketillinen nakkeja (ihan ohimennen raporttia kirjoittaessa...)

A-mukillinen kahvia 0,5 dl kevytkermaa

A-tuopillinen vettä

Päiv-noin korttipakan kokoinen pala lohta, rkl oivariinia ettei juutu mihinkään mutkaan.

P-kaksi mukillista kahvia, 1 dl kuohukermaa

P-vettä tuopillinen

Yö-yöksi vihersalaattia ja juustoja taas

Y- kivennäisvettä 1,5 l

14.7 S:

A-kahvi+kerma 0,5

A-nakkimunakas (muna+2 nakkia),voita rkl

A-tuopillinen vettä

P-hesen kebusalaatti, kaksi majoneesia

P-sokeriton sprite

Y-aura-pekonisieniä....menin laskuissa sekaisin, liikaa siis

Y-suolapähkinöitä kourallinen

Y-vettä

19.7 S:

A-2 paistettua munaa

A-kermakahvia x 2

P-nakkeja 5

P-lihapullia 6

Y-salaattia, juustoilla

Y-mansikoita n.10 kpl

Aamuyö-salaatti-kalkkunaleike-goudajuusto rullia 5

Muoks merkitty ruokakerrat n. 3 krt/päivä

ViestiLähetetty: 2011-07-27 13:03:27 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minun silmääni syöt aika paljon, rasvaa on runsaasti ja se kaikki käytännössä tyydyttynyttä. Kokeile jättää kermat pois, ja öljyä salaattiin. Pähkinöitä!

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-27 13:42:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itseasiassa tuo kerma oli yksi mihin itsekin kiinnitin huomiota, mutta kun kahvikerratkin on vähentyneet kolmesta-neljästä mukillisesta kahteen mukilliseen per päivä ja kahvia en osaa ilman valkoista juoda niin vaihdoin vain kuohukerman laktoosittomaan vispikermaan jossa on vähempi hiilareita. Juustoja syön salaateissa aika paljon, (raejuusto, feta,leipäjuusto) mutta nyt laitoin nekin jäähylle. Ja olen totuttelemassa taas teehen kookosöljylisällä. Onko mulla tuo rasva nyt ongelma?

ViestiLähetetty: 2011-07-27 13:48:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko Mirka tuo sun vastaus miten syödä terveellisemmin vai miten laihtua, vai kumpaakin? Onko rasvojen laadulla merkitystä laitumisessa? Noissa juustosalaateissa joita syön on aina sellainen fetasnack valkosipuli, jossa on joku öljy mukana, se on siellä salaatissa joukossa, ei kokonaan mutta noin puolet. Mutta tosiaan siksi jätin juustotkin vähemmälle kun käytän reippaasti kermaa ja olin muistavinani että runsas maitotuotteiden käyttö voi jumittaa.

ViestiLähetetty: 2011-07-27 13:57:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hmm.. paljon tuota rasvaa sitten päivittäin tulee? Ainakin näin mutulla, en jaksanu syöttää mihinkään, ei se nyt kovin hurjalta näyttänyt. Voi olla että en vaan osaa hahmottaa taas.
Paljon sinulla tulee kasviksia päivässä?
Syötkö kuinka monta kertaa päivässä?
Syötkö kuinka monta kertaa aterian päivässä, ei siis mitään nakkipakettien napostelua?

ViestiLähetetty: 2011-07-27 14:23:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Syön yleensä kaksi kunnollista suunniteltua ateriaa päivässä, toisen yöllä 12 maissa ja toisen joko aamulla kotona klo 8 tai sitten kun herään klo 17. Kolmas ateria on jotain mitä kaapista löytyy...

Vihannesten määrä vaihtelee päivittäin, nyt tiukistellessa olen jättänyt tomaatin ja paprikankin pois joten salaatti on periaatteessa jäänyt yhteen kertaan per päivä, jolloin lataan lautaselle kolmisen desiä vihersalaattia ja lisäksi kurkkua... Kukkaparsakaaligratiinia ja lassakaa tulee myös tehtyä mutta niistä ei kai esimerkkipäivää tullutkaan. Veikkaan että kasvikset jää tällähetkellä kolmeensataan grammaan, ehkä 400 grammaan per päivä. Pelkkinä salaattipäivinä ei varmaan noinkaan paljon.

Rasvan määrästä mulla on kolmen päivän kohdalta tietoa, kun syötin ruokakulmaan ja tulostin töissä ulos: Ne näyttää tältä:

E 1741kcal, hh 25, r 150, pr 71
E 1651 , hh 22, r 141, pr 72
E 1909 , hh 26, r 165, pr 78

Ja nämä päivät laitoin siksi kun söin enemmän kuin normaalisti ja halusin tarkistaa meneekö edes hiukan sinnepäin kun ajattelin... Jokaisena ylläolevana päivänä söin mm marjoja ja kermaa jälkkäriksi. JA silti onnistuin pysymään aikas hyvin hh puitteissa. Mutta joku silti mättää... :|

ViestiLähetetty: 2011-07-27 14:26:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja siis en jokapäivä syö marjoja ja yleensä hh on ollu alle 20hh.

ViestiLähetetty: 2011-07-27 15:28:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Entä onko sinulla koskaan todettu mitään sairautta, vaikka kilpirauhasjuttuja? tai onko niitä arvoja koskaan mitattu?
Entäs millanen olo sinulla on, tuntuuko että jaksat hyvin ja ruokaa on riittävästi? Onko sinulla nälkä, joudutko kärvistelemään aterioiden välissä? Naposteletko?
Entäs liikunta?
Stressatko?

ViestiLähetetty: 2011-07-27 16:39:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kilpirauhasarvot on mitattu parikin kertaa mutta aina ovat rajoissa. Muistaakseni sanoivat viimeksi että juuri ja juuri rajojen sisäpuolella.

Jaksan ihan perusenergialla, nälkä ja napostelu on ongelma töissä, mutta silloinkin kun napostelen kolmen aterian välissä, kyseessä on karppinappailuja. leikkelerullaa, nakkia... Energistä, ketoosifiilistä ei ole tullut kuin alussa pään särkyä ja janoa.

Liikunta on nollassa. Kävellä en jaksa kun jalat väsyy ja särkee, uimaan en mene näine ihroineni...en kehtaa siis. Mulla on kahvakuula mutten ole aloittanut vieläkään sen käyttöä, vaikka on ollut nurkassa jo vaikka kuinka kauan, kunnolliset ohjeet uupuu. Ihan kyykkyä ja vatsarutistuksia ajattelin ottaa jossain vaiheessa kun vähän painoa on pois.

Stressiä on ollut äitienpäivästä asti kun isä sai aivohalvauksen ja joutui sairaalaan jossa on vieläkin. Päivittäin käydään siellä ja perhe ja minä stressaan tilanteesta. Varsinkin sitten kun ei jostain syystä jaksa sinne lähteä.

ViestiLähetetty: 2011-07-27 16:56:08 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Leonidas kirjoitti:
Kilpirauhasarvot on mitattu parikin kertaa mutta aina ovat rajoissa. Muistaakseni sanoivat viimeksi että juuri ja juuri rajojen sisäpuolella.

Noi rajat on Suomessa liian korkeat eli oikeesti voi olla häikkää kilpparissa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-07-27 17:26:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Leonidas,
minun on ihan pakko myöntää, että en osaa auttaa sinua juurikaan. Minusta syömisesi on suht kohdillaan, ainoa silmääpistävä asia on tuo napostelu. Kun jokainen kerta, jolloin tulee laitettua ruokaa tai juomaa (paitsi vesi) laskettaisiin syömiseksi, tulee syömiskertoja aika paljon napostelun kanssa. Moni karppi kuitenkin pyrkii syömään päivässä vain sen 1-3(/4) kertaa päivässä. Napostelun estäminen on kunnon ruoan syöminen ja varsinkin nälkääpitävän ruoan syöminen. Minulla nälkää pitää rasva, toisilla nälkää pitää proteiini. Yötyö tuo tähän sen oman jännitysmomenttinsa. Sinuna yrittäisin etsiä säännöllistä ruokailurytmiä ja vähentää napostelun minimiin.

Olen sitä mieltä, että liikunta ei auta laihtumaan, vaan tukee elämäntapamuutosta. Liikunnan anti ei ole ainoastaan se, että tulee poltettua energiaa, vaan se tuo hyvänolontunteen. Liikunan pitäisi olla sellainen asia, jossa irroutuu kaikesta muusta ja antaa sen hetken itselleen ja mieleiselle asialle. Tämä toimisi siis yhtenä stressin poistajana myös. Suosittelen siis liikuntaharrastuksen aloittamista. Aloita sillä asenteella, että tämän hetken annan vain itselleni enkä mieti töitä tai muita huolia. Itsellä asiat pyörii tosi paljon päässä jos käyn yksin vesijuoksemassa tai muuten lenkillä. Ainoa liikuntamuoto, jossa olen kokonaan pystynyt nollaamaan itseni tunneksi ja saamaan raukean olon on jooga. Toisaalta kuntonyrkkeilyssä tuli asioita vatvottua oikein kunnolla purettua se säkkiin ;) Yritä siis kaikessa rauhassa, ei missää nimessä pakottamalla, etsiä joku sopiva liikunnallinen harrastus.

Liikunnasta päästääkin stressiin. Stressi on ainakin minusta yksi sellainen asia, joka voi vaikuttaa painon putoamiseen. Stressi läheisistä tai stressi siitä, miksei paino putoa. Isäsi yllättävä sairaus on sen verran iso stressi ja varsinkin kun tapasi siihen on stressi, niin en yhtään ihmettele, että painon kanssa voi olla vaikeuksia. Voin sanoa, että lopeta stressaus mutta se taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty. Kun elämä on hektistä ja pitäisi jaksaa, on hyvä antaa itselle aikaa. Näin jaksaa eteenpäin ja auttaa muita. Itselleen ajan antaminen onnistuu vaikka jonkun harrastuksen kautta.

Sitten vielä kilpirauhasarvoista. Kuten Kirrimirri sanoikin, Suomen viiterajat ovat erilaiset kuin toisaalla käytetyt. Varsinkin jos sinulla on ollut Suomen rajoihin nähden korkeat, mutta rajojen sisäpuolella, suosittelisin hoitamaan asian. Onko sinulla muita vaivoja, jotka voisivat viitata kilpirauhasvaivoihin? Suosittelisin ehdottomasti noiden uusinta mittausta ja jos ne ovat edelleen korkea, mutta rajoissa, vertaisin sinulla omia vaivoja noihin mitä yleensä on kilpparipotilailla. Mikäli sieltä löytyy vastaavuuksia, niin suosittelisin lääkärin kanssa keskustelua ja jossei muuten onnistu, niin sitten yksityiselle.

Tällasia ajatuksia minulla. En tiedä oliko näistä yhtään apua, mutta toivon oikein paljon tsemppiä jatkoon!

ViestiLähetetty: 2011-07-27 17:46:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos mietteistä, antoivat itsellekin ajateltavaa. Tuo kilpirauhasjuttu...onko yksityisen lääkärin kautta jotain tehtävissä? Siis suostuvatko he herkemmin rajatapauksissa aloittamaan lääkityksen esim? Voiko laiskaan kilppariin vaikuttaa itse? Aloitin nyt kookosöljyn käytön, eikös se jotenkin boostannut?

ViestiLähetetty: 2011-07-27 18:35:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toiset yksityislääkärit hoitavat enemmän oireita, kuin tuijottaat arvoja että milloin menee jonkun viitearvon yli. Toki ei saa yleistää, myös ihan terveyskeskuksista löytyy viksuja lääkäreitä. Lähinnä vinkkasin yksityisenpuolelle siksi, että jos julkisella puolella ei asia ota hoituakseen, kannattaa se kuitenkin hoidatuttaa vaikka sitten yksityisesti.

Mutta tosiaan, kannattas käydä mittauttamassa ne arvot :)

ViestiLähetetty: 2011-07-27 20:21:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Napostelu kokonaan pois, juo vettä tai jotakin muuta energiatonta (miel. ei aspartaamilitkuja), kun tekee mieli napostella! Rasvanpoltto on käynnissä, kun on pitkiä aikoja syömättä MITÄÄN.

ViestiLähetetty: 2011-07-28 10:08:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tosiaan, unohdin kokonaan mainita vielä nuo juomisetkin. Itse lopettaisin niidenkin käytön, mutta kukin tavallaan.

ViestiLähetetty: 2011-07-28 11:01:19 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Leonidas kirjoitti:
Mulla on kahvakuula mutten ole aloittanut vieläkään sen käyttöä, vaikka on ollut nurkassa jo vaikka kuinka kauan, kunnolliset ohjeet uupuu.

Niinan oppiin mars mars:
http://www.kahvajakuula.com/

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2011-07-28 17:28:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos vastauksista.

Limppareista ei voi olla kyse koska juon makeutettuja tai makeuttamattomia limppareita ehkä kerran kuussa pikkupullon. Eli silloin kun olen esim Hesellä paikan päällä syömässä niin myös juon jotain muuta kuin normaalisti. Normaalisti juon vissyä, viimeaikoina Soda streamilla tehnyt itselleni kivennäisvettä johon lisännyt hippusen mineraalisuolaa.

Katsotaan miten homma lähtee etenemään kun olen lomalla nyt 5 viikkoa ja mikään yörytmi tms ei pääse ainakaan sekoittamaan.

Aloitin nyt joka-aamuiset lisäravinteet: Kalaöljyt 4 kaps/päivä, inkiväärikapselit 2/päivä, D-vitamiini 38mikrog/päivä, Berocca (käytetään loput kaapista pois) ja kookosöljy 2 tl-> 3 rkl/päivä.

Joku nyt on saanut virtsanerityksen lisääntymään, tänään olen juossut vessassa niin että esikoinen jo valitti et äiti sä tuut tänne tahallas aina ku mulla on pissahätä!! :lol:

Kiitos treenilinkistä, menen heti katsomaan mitä sieltä löytyy...

ViestiLähetetty: 2011-07-31 17:50:49 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Leonidas kirjoitti:
Rasvan määrästä mulla on kolmen päivän kohdalta tietoa, kun syötin ruokakulmaan ja tulostin töissä ulos: Ne näyttää tältä:

E 1741kcal, hh 25, r 150, pr 71
E 1651 , hh 22, r 141, pr 72
E 1909 , hh 26, r 165, pr 78

Ja nämä päivät laitoin siksi kun söin enemmän kuin normaalisti ja halusin tarkistaa meneekö edes hiukan sinnepäin kun ajattelin... Jokaisena ylläolevana päivänä söin mm marjoja ja kermaa jälkkäriksi. JA silti onnistuin pysymään aikas hyvin hh puitteissa. Mutta joku silti mättää... :|

Niin siis, söit näinä päivinä enemmän ku normaalisti? Mikä sun koomakulutus on? Sen alle ei kannattais mennä.
Oiskohan mahdollista, että sä syöt liian vähän? Proteiinia mä ainaki kokeilisin nostaa, n. 1g/painokilo, jos ei vaikka vähän enemmänki.

ViestiLähetetty: 2011-08-01 02:47:29 
Poissa
Leijona
Leijona

Täällä tarvitaan nyt selkeästi miehinen lähestyminen aiheeseen ;) Sä syöt liikaa rasvaa. Liikut vähän. Muistakaamme semmonen asia teillä naisimmeisillä myös, että on kaksi asiaa jotka nostavat ainoita laihduttavia anabolisia hormoneja. Jotka ovat testosteroni ja kasvuhormoni. Raskaana olevan naisen kasvurrhormoni tasoja kadehtii jokainen kehonrakentaja. Testosteroni nousee rakastumalla...naisilla.

Vaikka heitin pari hieman kyseenalaista faktaa tuohon, niin niissä on huikea määrä sisältöä. Jos et hallitse hormoneita, niin et hallitse juuri mitään kropassasi. Syö siis sopivasti prodea ja rasvaa. Liiku. Tarkkaile sukupuoliviettiaäsi. Jos ei viettiä ole, niin syöt väärin tai liian vähän.

ViestiLähetetty: 2011-08-01 05:46:56 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

haili kirjoitti:
. Testosteroni nousee rakastumalla...naisilla.

Tästäks se johtuu että rakastuneena aina laihtuu? :D

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00