karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-30 19:42:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-06-04 08:17:17 
Poissa
paleokatti
paleokatti

http://www.kutri.net/lowcarb.html

Ihan asiallista tekstiä, tuosta ei tullut mitenkään sellainen olo, että pitäisi käydä ojentamassa. Hyvä Kutri!

Oikeastaan ainoa joka vähän kirskahti korvaan oli zonen tuomitseminen. Olisi oikein sanoa, että zonen yhdistelysäännöllä ei ole mitään tieteellistä pohjaa *laihdutuksen kannalta*. Käsittääkseni kun tuon yhdistelyn tarkoitus on vaikuttaa nimenomaan eikosanoideihin, ja ainakaan viimeksi kutrilla ei ollut esittää tutkimusta, jossa nimenomaan tätä puolta asiasta olisi tutkittu.

Toinen juttu, jota jäin miettimään oli tuo rasvapuoli. Olisi ollut hyvä saada muutama linkki niihin tutkimuksiin, joissa on todettu runsaan tyydyttyneen rasvan aiheuttaneen ongelmia. Niistä olisi voinut tsekata ainakin sen, onko tutkimuksen "tyydyttynyt" rasva ollut eläinrasvaa vai jotain kovetettua kasvisperäistä rasvaa. Toinen tsekattava juttu olisi kalorimäärä ja kolmas millaisilla ravintoainesuhteilla ruokavalio muuten on koottu. Itse olen ehkä vielä liian vähän tutustunut noihin "vastapuolen" tutkimuksiin, ehkä näissä uusimmissa ollaan jo vähän puolueettomampia...

Lisäksi tuosta rasvanpoltto-osiosta sai ehkä vähän väärän kuvan. Käsittääkseni (lylen mukaan) hiilarit ja rasva todella ovat "vaihtokelpoisia" laihdutustuloksen kannalta, mutta silloin hiilarien pitää olla todella hyvänlaatuisia, jotta rasvanpolton kannaltakin tilanne on sama. Eli hiilareiden laatu vaikuttaa todella paljon. Toisaalta kyllä rasvankin kanssa tilanne on sama, tyydyttymätön (varsinkin yksittäistyydyttymätön ja pitkäketjuiset) on rasvanpolton kannalta parempi. Mutta käsittääkseni hiilarien kanssa laatuasia on kriittisempi ja siitä olisi voinut mainita paremmin (ehkä sen nyt just ja just pystyi rivien välistä lukemaan).

Mutta yleisesti ottaen ihan hyvää tekstiä, josta ruuasta mitään ymmärtämätön keskivertokansalainen saa päänsä hienosti pyörälle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 09:03:35 
Kyllä tuo minusta oli sitä itteensä taas, pelotellaan mahdollisilla vaaroilla jne. Jopa luonnolliset tyydytetyt rasvat saattavat aiheuttaa ongelmia kolesteroleissa, mikäli sairastaa perinnöllistä sairautta, jossa kolesterolit ovat koholla. Tällaisia ihmisiä on Heikkilän arvion mukaan Suomessa noin 10 000. Muille dieetti sopii mainiosti...

Kutraamisen vaikeuksia ovat ensinnäkin erittäin hidas painonpudotusvauhti ja toiseksi syyllisen etsiminen omasta päästä.

Ja jotta päästään vääntämään listaa kutrin tapaan (sorry, en kertakaikkiaan kykene käyttämään huutomerkkejä, isoja kirjaimia enkä yhtään uskokaa tai älkää -huomautusta, mutta muutoin yritän päästä samalle tasolle kutrin kanssa), tässä syitä miksi vähähiilihydraattinen dieetti on parempi kuin kutrin dieetti:

1. Vähähiilihydraattinen antaa ihmiselle heti kättelyssä armahduksen: vika löytyy aineenvaihduntaongelmasta, eikä pään sisältä.
2. Todistettu on, paino putoaa vähähiilihydraattisella dieetillä nopeammin kuin kutraamalla.
3. Vähähiilihydraattiset dieettigurut ovat raflaavampia kirjoittajia kuin kutri ja perustelevat väitteensä paremmin ilman teksin seassa olevaa pseudotieteellistä jargonia.
4. Ruoka on parempaa.
5. Ei tarvitse laskea kaloreita.
6. Kenenkään ei tarvitse syödä aamulla puuroa, jonka voisi kuivattaa säänkestäväksi laiturielementiksi.

jne jne...

jatkakaa listaa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 09:32:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

vierastus kirjoitti:
6. Kenenkään ei tarvitse syödä aamulla puuroa, jonka voisi kuivattaa säänkestäväksi laiturielementiksi. jne jne...

Minä ainakin syön edelleen (kuten jo laihdutusvaiheessakin 2001) hyviä
kokojyvähiutalepuuroja -myslien, -ruisleivän ja leseiden ohella aamiaisella ja vieläpä hyvällä omallatunnolla :wink:

Montignac'illa eli vähäsokerisella eli hyvähiilihydraattisella ruokavaliolla onnistunut

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 09:33:08 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Aihe "Kutri" on täällä vähän riskialtis, se tuntuu saavan aina hieman tunteet pintaan. Ehkä kyse on siitä että Kutri "ei ole alakarppaaja", keskustellaan siis tämäkin aihe mieluummin taistelutantereella, sikäli kun sisäiset sensorini antavat ymmärtää että aiheesta tulee jälleen muunkinlaisia vastauksia kuin myöntäviä hymistelyitä ja päännyökkäyksiä ;) 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 09:37:30 
Onnistunut, sä et kai kuitenkaan laita puunsuoja-ainetta sen puurosi sekaan?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 09:47:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

vierastus kirjoitti:

En toki. :D

Montignac'illa onnsitunut

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 09:49:50 
Poissa
sintti
sintti

vierastus kirjoitti:

Voi sitä oliiviöljyäkin käyttää puunsuoja-aineena (jos nyt tuolla kommentillasi viittasit pellavansiemenöljyyn)... :roll: Ja sianrasva on aivan loistavaa ruosteenestoainetta :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 09:49:58 
Kutrissa ei pyritäkään nopeaan painonpudotukseen vaan lähinnä elämäntaparemonttiin. Ihmiset ovat erilaisia ja niin myös laihdutustyylit. Toisille sopii hitaampi tyyli, toisille kova tahti jotta tsemppi pysyy päällä. Monet ovat huomattavan mieltyneitä Painonvartijoihin joissa vaikkapa pelkillä hiilareilla saa nopeasti kiloja pois jos vaan haluaa kituuttaa alle 1000kcal eikä välitä lihaksistaan!

eli kukin tyylillään ja mitäs siitä hermostumaan jos kutrissa mennään kohtuuhiilareilla hidasta tahtia.

Itsellä hommaa ei lainkaan estä pääkoppa mutta Kutrissa tosiaan löytyy paljon tällaisia ihmisiä. Mutta ihan hyvä oli tuo Vierastuksen pointti että vikaa etsitään omasta päästä. Toisaalta sieltähän se tahto kaiketi lähtee. Jos ei olla valmiita tsemppaamaan niin tuskin se onnistuu millään metodilla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 09:55:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

vierastus kirjoitti:
1. Vähähiilihydraattinen antaa ihmiselle heti kättelyssä armahduksen: vika löytyy aineenvaihduntaongelmasta, eikä pään sisältä.
2. Todistettu on, paino putoaa vähähiilihydraattisella dieetillä nopeammin kuin kutraamalla.
3. Vähähiilihydraattiset dieettigurut ovat raflaavampia kirjoittajia kuin kutri ja perustelevat väitteensä paremmin ilman teksin seassa olevaa pseudotieteellistä jargonia.
4. Ruoka on parempaa.
6. Kenenkään ei tarvitse syödä aamulla puuroa, jonka voisi kuivattaa säänkestäväksi laiturielementiksi.

Itse ainakin allekirjoitan nuo kaikki. Kutrin kirjan takakannen lukeminen loppui siihen, kun alettiin syyttää mun pääkoppaa siitä, että olen lihonnut (tai en onnistu laihtumaan), siinä vaiheessa kirja tipahti kädestäni. Toki mun pääkopassa on vaikka mitä kummituksia, mutta tuo ei ole oikea tapa päästä mun pääkopan kummituksiin kiinni (ne hyökkää vastaan ;) )
Niin ja puurosta en ole koskaan pitänyt, enkä leivästäkään kauheasti perusta. Niin ja kaloreiden laskemisesta tulin eilen todella vihaseks, eli sellanen syömisen kyttääminen ei tosiaankaan sovi mulle (mutta mulla on ilmeisesti enemmän onkelmana se, että kalorit tuppaa jäämään 1300-1900 päivässä).

Niin ja mitä itse kyseessä olleeseen sivustoon tulee, niin enpä jaksanut lukea sitä... Alko väsy tuleen jossain kohdassa, miksi on erittäin hyvä, että sivun alussa on tuo tiivistelmä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 10:13:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

vierastus kirjoitti:

Ai pahus. Unohtui. Käytän toki (mikäli tarkoitit puunsuoja-aineilla) silloin tällöin pellavansiemeniä kokojyvämyslin ja jopa kaurapuuron seassa yhdessä kauralesiden kanssa.

Varsinaisia puunsuoja-aineita en käytä , enkä aiokaan käyttää hyvien hiilihydraattieni kanssa. :wink:

Montignac'illa onnistunut

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 11:34:29 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Vierastus, mielestäni Kutrin kirjoitukset aiheesta ovat erittäin mielenkiintoisia nimenomaan siitä syystä, että Kutri yrittää perustaa kaiken sanomansa tutkimuksiin. Ja jos on tarvetta, Kutri myöskin muuttaa mieltään asioista.

Itse kun en ole enää siinä vaiheessa että laihtuminen olisi kiinnostuksen syy niin tieteellinen jargoni ei pelota minua, päin vastoin.

En ole Kutrin kanssa samaa mieltä, mutta siksi keskustelut Kutrin kanssa ovat niitä hedelmällisimpiä selvittäessäni kuinka asiat oikeasti ovat. Myös pelkkä näkökulma voi muuttaa tulkintaa, kuten esim. tässä zone-asiassa. Mielestäni on tyhmää lonkalta sanoa jonkun olevan väärässä pelkästään sen perusteella että itse on eri mieltä. Jos Kutrilla on esittää rasva-asiassa lähteitään, tutustun niihin mielelläni.

vierastus kirjoitti:

Sä olet ilmeisesti vielä alle yksivuotias karppi? Asia ei ole aina noin yksiselitteinen. Onko aineenvaihduntaongelma syy vai seuraus? Mutta joo, "aineenvaihduntaongelmaiselle" vähähiilarinen on helpompi kuin kutrin dieetti.

vierastus kirjoitti:

Mistä saakka painonpudotus on ollut se tärkein juttu? Ja jos taas vertaat vähähiilarista ja vähärasvaista niin kannattaa käydä lyle mcdonaldin kotisivuilla. Itse olen vähähiilarisella terveyssyistä.

vierastus kirjoitti:

Minäkin syön puuroa. ½ dl ryyniä, saman verran lesettä. Ja ilman kasviperäisiä öljyjä.

Pointtini oli siis, löysätkää pipoa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 11:48:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Samaa mieltä sekä Vierastuksen listan että Misukisun kanssa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 12:00:25 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Minä en kyllä ole Vierastuksen kanssa samaa mieltä kolmoskohdan kanssa.

Mun mielestä heikkilän uusin kirja oli paljon parempi kuin edelliset nimenomaan sen vuoksi että siinä oli viitteet mukana. Muuten heikkilän tyyli on mielestäni vähän liian jenkkiläinen. Hirveää hehkutusta...

Kutrin tyyli on mun mielestä ihan kiva, mutta joskus paistaa läpi että siellä kirjoittaa tytöntyllerö omasta näkökulmastaan. Se on oikeastaan aika kiva, sillä joskus tunnistan siitä itseni :wink:

Zoneja lukiessa pääsee välillä ärräpäitä, mies on todella ärsyttävä. Onneksi mulla ei ole enää kai kuin yksi zone-kirja lukematta.

Ja Montignac... huoh. Siitä miehestä olen kutrin kanssa samaa mieltä.

Jos pitäisi nimetä mielestäni paras "laihdutuskirjailija" niin titteli menisi Lyle McDonaldille. Tyyli on ihanan ironinen mutta silti pysytään pelkissa faktoissa. Valitettavasti vaan hän ei kuulu kummallekaan "puolelle".

Borgin juttuja lukiessa taas meinaa välillä nukahtamus yllättää. Mannisen tyylissä taas on jotain samaa kuin lylellä, tykkään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 12:01:34 
Hyvin sanottu, Misukisu, tuo pipon löysäys... Alakarppipiireissä kun tahdotaan useinkin kärsiä väärinymmärretyn asemasta, siis siitä, että viralliset tahot esittävät ainoana totuutenaan teesejään kuin jumalansanaa. Näin ollen luulisi että vähemmistönä alakarpit olisivat jotenkin suvaitsevaisempia muille näkökannoille, eivätkä sortuisi samaan ansaan... Noh, näinhän asia ei suinkaan ole, tuntuu useinkin vaan siltä, että yhtä yksisilmäisiä näkemyksiä levittävät alakarpitkin, jotka kritisoivat vaikka nyt Kutria juuri -niin- yksisilmäisyydestä. Itsekin muuten olen alakarppi, joten kohdistan kritiikkini yhtä lailla myös itseeni.

Ylipainon hoitaminen on muuten aina asia erikseen, ja pitäisi erottaa ruokavaliokeskusteluista kun puhutaan ylläpitoruokavalioista. Ylipaino on häiriötila, mutta kyllä se todellakin on vaikea sanoa, mikä on syy- ja seuraussuhteen suunta, useimmat sotkevat ITSE aineenvaihduntansa jojoilulla ja kitudieeteillä tai vaikkapa hiilarinpuputuksella, harvoinpa se ennestään sekaisin on. Nopea laihtuminen ei muuten myöskään ole mikään itseisarvo, päinvastoin. Nopea laihtuminen alkuviikojen jälkeen ei yleensä kerrokaan "laihtumisesta" vaan lihasten ja muun rasvattoman kehonmassan katoamisesta. Rasvaa kun on äärettömän vaikea polttaa juurikaan puolta kiloa enempää viikossa, jos ette usko, tarkkailkaa kehonkoostumusta suhteessa laihtumiseen kuukausitasolla...

Ja vielä, mitä ihmeen pahaa on siinä, että ihminen alkaa itse ottaa vastuuta olemuksestaan ja terveydestään, ja myöntää olevansa ainakin osasyyllinen siihen, millaiseksi on tullut. Mikä ihme on tämä vallallaoleva hyysäyskulttuuri, ettei kenenkään OMAA vastuuta saisi peräänkuuluttaa, ettei kenellekään tulisi, HUI, syyllinen olo tai ettei kukaan erehtyisi luulemaan että viime kädessä terveys on pitkälti omista valinnoista riippuvainen... Onhan se huojentavaa, jos syyllinen löytyy muualta kuin itsestä, mutta miksi? Ei vian löytyminen itsestä ole häpeä, jos sen voittamiseksi on valmis tekemään työtä. Päinvastoin, tämä prosessi on usein huomattavasti arvokkaampi uuden, terveemmän minän kehittämisessä kuin syyllisten etsintä muualta, ja on surullista jos joku pitää sitä ei-toivottuna, ja epiksenä. Aikuisen ihmisen ON pystyttävä ottamaan vastuu itsestään, enkä itse näe mitenkään positiivisena sitä, että jollakin dieetillä lihomisen "syyllinen" löydetään muualta kuin itsestä. En sano että se itsestä aina löytyisikään, mutta tosiasiat mutun edelle tässä kohtaa, eikä ainakaan suljeta mahdollisuutta pois ensimmäisen tilaisuuden tullen...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 12:01:49 
Poissa
sintti
sintti

vierastus kirjoitti:

Mutta eikö ole parempi, että ongelma on korvien välissä, kuin että syynä on jokin geneettinen ominaisuus? Ja kuinka monella oikeasti on jokin aineenvaihdunnan häiriö ja kuinka monella tämä on vain tekosyy? Hiukan provosoivasti sanottu, I agree, mutta mielestäni hyvä pointti, vaikka itse sanonkin. Ja minähän sanon ;-)

vierastus kirjoitti:

Miksi painon pitäisi pudota nopeasti? Nopea painonpudotus on yleensä huono asia, koska kilot tulevat silloin helpommin takaisin. Hitaampi painonpudotus on yleensä pysyvämpää.

vierastus kirjoitti:

Raflaavampia kirjoittajia :lol:, eli siis viihdekirjallisuutta...Paremmin rahansa käyttää, kun ostaa kunnon ravintotiedekirjan. Näiden raflaavien kirjoittajien tuotoksia voi sitten käydä lueskelemassa heidän nettisivuillaan - ilmaiseksi.

vierastus kirjoitti:
4. Ruoka on parempaa.

Ruoan paremmuus on aina makuasia. Siitä ei siis voi kiistellä. Mitä tulee kalorien laskemiseen, niin jos lähdetään siitä olettamuksesta, että kulutuksen ollessa suurempi kuin nautittujen kalorien määrä, laihtuu, on varmastikin ainoastaan positiivinen asia, jos tietää, kuinka paljon syö. Samalla tulee havainnoiduksi myös oman kulutuksen määrää ja sitä on taas viisaampi ihminen. Minä ainakin haluan tietää kehostani niin paljon kuin mahdollista, että voin kehittää kehoani niin hyväksi kehoksi, kuin sen on mahdollista kehittyä. Ja tässä puhuu nyt liikuntatieteilijäminä, eli kaiken taustalla on kehon suorituskyky, ei painonpudotus, joten eriäviä mielipiteitä saa ja pitääkin tulla. :-)

vierastus kirjoitti:

:lol: Tämä oli hauska.... :lol: Omalla kohdallani täytyy sanoa, että syön päivittäin ilmeisesti kokonaisen rottinkikaluston ja voitelen sen alas puuöljyllä... :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 12:04:17 
Poissa
sintti
sintti

"Mikä ihme on tämä vallallaoleva hyysäyskulttuuri, ettei kenenkään OMAA vastuuta saisi peräänkuuluttaa, ettei kenellekään tulisi, HUI, syyllinen olo tai ettei kukaan erehtyisi luulemaan että viime kädessä terveys on pitkälti omista valinnoista riippuvainen... Onhan se huojentavaa, jos syyllinen löytyy muualta kuin itsestä, mutta miksi?"

*kumartaa* Tuossapa sanoit juuri sen, mitä omalla vajavaisella tyylilläni tuossa viestissäni koitin tavoittaa. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 12:32:56 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Jos olisin lähtenyt etsimään syitä laihtumattomuudelle pääni sisältä, olisin BMI 27 vielä tänä päivänä. Väsymisiini olin aina etsinyt syytä nimen omaan pääni sisästä. Kummasti vain ruokavaliota vaihtamalla pääni sisus "vaihtui" parissa päivässä, ja ylipaino ropisi alas leikiten.

Eli ruokavalio kuntoon ensin, sitten on edellytyksiä miettiä päänsisusjuttuja. Jos on enää tarpeen. Olen iän myötä hyvin pitkälle menettänyt uskoni psykologisointiin. Mutta tämä nyt on näitä henkilökohtaisia valintoja/kokemuksia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 12:34:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

TRNR kirjoitti:
Raflaavampia kirjoittajia :lol:, eli siis viihdekirjallisuutta...Paremmin rahansa käyttää, kun ostaa kunnon ravintotiedekirjan. Näiden raflaavien kirjoittajien tuotoksia voi sitten käydä lueskelemassa heidän nettisivuillaan - ilmaiseksi.

Kun en itse tuota viihdekirjallisuutta kuluta, niin ehkäpä sana "raflaava" ei ole kovin hyvä. Kyse on enemmänkin tekstin luettavuudesta ja siitä, että se "ei maistu puulta". Sanottakoon nyt samaan syssyyn, että ei Heikkilän kirjatkaan mitään kovin hyviä ole lukunautinnon kannalta ;) Mutta ne joita asia kiinnostaa "todella sairaan paljon" ei välitä kirjoitustyylistä niinkään (kuten itselläni esim. ammatikirjallisuuden kanssa). Ravintoasiat ei nyt kuitenkaan niin kauheesti jaksa vieläkään kiinnostaa, jotta sellasta tasapaksua "pullamössöä" viitsisi alkaa lukemaan...

Ja mitä taas tulee siihen ihmisten syyllistämiseen läskien takia - no sillä keinolla lihavat ei todellakaan ala kiinnostumaan laihduttamisesta. Niin me ihmiset vaan toimitaan valitettavan usein. Syyllistäminen kun saa aikaan (täysin luonnollisen) vastareaktion (eli vihan) ja ihmisille tulee tuolloin sangen helposti "kilpi suojaamaan" pahemmilta kolhuilta... Tai sitten ihminen ottaa syytteet tosissaan ja vaipuu itsesääliin - todella harvassa ovat ne, jotka vain hyväksyvät asiat ja ovat valmiita muuttamaan itseään noin vaan... Eli mielestäni on parempi olla sanomatta, että vika on sun päässä vaikka asia todellisuudessa näin onkin. Ja tämäkin on vain mielipide ja sekä itseni että muiden ihmisten käyttäytymisen seuraamisen tulos.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 12:39:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
Mikä ihme on tämä vallallaoleva hyysäyskulttuuri, ettei kenenkään OMAA vastuuta saisi peräänkuuluttaa, ettei kenellekään tulisi, HUI, syyllinen olo tai ettei kukaan erehtyisi luulemaan että viime kädessä terveys on pitkälti omista valinnoista riippuvainen... Onhan se huojentavaa, jos syyllinen löytyy muualta kuin itsestä, mutta miksi? ainakaan suljeta mahdollisuutta pois ensimmäisen tilaisuuden tullen...

Kyllä ja ei

Ihmisten pitäisi ja pitää ottaa vastuuta omista tekemisistä, mutta valitettavasti tämä hyvinvointisossutätihyysäysyhteiskunta on sitä mieltä että valtio pitää huolta kaikista eikä kenenkään pidä, eikä saa, ottaa vastuuta mistään. Eikä tässä ole kyseessä mikään viimeaikojen trendi vaan homma on jatkunut, ja jatkuu edelleen, vuosikymmeniä. :evil:
Ja sitten ihmetellään mistähän tälläinen asenne on suomalaisiin tullut. :x Ja eikun homma jatkuu vuodesta toiseen ja kansa äänestää aina samaa syyllistä, mitään ei olla opittu vaikka neuvostoliiton hajoamisestakin on jo yli vuosikymmen. Suomi makaa henkisesti lähes yhtä syvällä kuin pohjois-korea :cry:

Tuon alustuksen pohjalta voikin sitten sanoa että ei voida syyttää aivopestyä ihmistä, jolle on lapsesta asti opetettu auktoriteettien kaikkivoipaisuutta ja kaikkitietäväisyyttää, siitä että hän sokeasti on uskonut valtion totuutta terveellisestä ruokavaliosta jonka takia on sitten lihonut.

Kenellä on OMA vastuu suurempi sillä joka valheellista propagandaa levittää vai sillä joka sen ottaa todesta kun on auktoriteettipelkoon kasvatettu koko ikänsä. :twisted: :twisted:

<Hieman laajempi perspektiivi ei ole koskaan pahasta>

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 12:41:21 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Vähän harmittaa kun en ole vielä saanut tuota kutrin kirjaa. Ehkä sitten ymmärtäisin tuon syyllistämisjutun. Tähän mennessä lukemani kutrin kirjoitukset eivät ole olleet mielestäni syyllistäviä, ehkäkin joskus hiukan naiiveja sen suhteen kuinka paljon voi olla kiinni päästä ja kuinka paljon jostain muualta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00