karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-17 15:04:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 121 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-11-13 20:49:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hei vain kaikki! :)

Tässä kirjoittelee yksi naisvonkale, jonka uusi elämä alkaa huomenaamulla =D> Olen 33 v naimisissa oleva puolivuotiaan lapsen äiti, ja nyt tuota junioria hoitaessa on todella huomannut kuinka p-ska kunto voi ihmisella ollakaan. Toinen on täynnä energiaa mutta äippä on ihan raato :x Joten, isona osasyynä tähän elämäntapamuutokseen on tuo pienokainen jonka elämässä haluan olla terveenä ja mahdollisimman pitkään.

Olen siis hevisti ylipainoinen. Kävin äsken vaa´alla, ja eipä se kyllä mieltä ylentänyt :( 109, 2 kg on aika paljon tämmöiselle 162 cm lyhyelle naisihmiselle :x Olen paljon inspiroivia tarinoita täältä lukenut ja ennen/jälkeen kuvia katsellut, ja uskon että samanlainen muutos on mahdollista myös minulle. Ainoa mikä jännittää on nuo sappivaivat, mihin ensimmäinen yritykseni karpata aikanaan kaatui :( Toivottavasti nyt onnistuisi paremmin.

Ajattelin ottaa huomenna itsestäni "ennen"-kuvan tänne, siinäpä sitä motivaatiota itselle on kun sen kuvan joka kerta tänne tullessa näkee. Mittanauha pitää aamulla kaivella esiin myös, niin pääsee seuraamaan vyötärönympärystä ja sen pienenemistä myös.

Tää foorumi on kyllä ihan loistava paikka! Eilen lueskelin useita topicceja ja sain paljon mietittävää. Tunnustaudun tunnesyöjäksi joten olen saanut tehdä jonkinverran ajatustyötä ja psyykkausta jotta saan pääkopan vakuutettua, että tää voi onnistua. Mutta, uskon että käännytystyö on tehty, joten tästä on hyvä jatkaa :) Ehkäpä olen vihdoin tarpeeksi kypsä ja valmis muuttumaan normaalipainoiseksi. Nämä läskit kun on kasattu haarniskaksi minun ja monesti huonosti kohtelevan ulkomaailman välille...

Kommentointi on tervetullutta ja pumerkkiä lukemisestaan saa jättää! :smt004

Muoks, tässä itselleni muistutus tästä alkutilanteesta mistä lähdin marraskuussa. Kuva on otettu syyskuussa, mutta en ollut olennaisesti laihempi sillon :D Kuvakulma ei nyt ole mikään edustavin, mutta epäilen kovasti että mut sekoitettaisiin Miss Suomeen, vaikka kuvakulma ja asento oliskin eri...

Eli saatesanoilla "Ei enää ikinä tätä" :

Ennen

ViestiLähetetty: 2011-11-13 21:04:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Koetan kovasti tässä kehittää ajatteluani positiivisemmaksi. Olen perusluonteeltani jonkinmoinen realistinen pessimisti :roll: , ja se ei ehkä ole ihan paras lähtökohta pitkäjänteiseen elämäntapamuutokseen... No, en lannistu!

Listataanpa tähän tämänhetkinen ilonaihe: vaikka painan paljon, niin olen silti toipunut raskaudesta aika hienosti: viime syksynä kun raskauduin, painoin 108 kg. Eli nyt painan alle 2 kg enemmän! =D> Raskauden loppuvaiheessa painoin 127 kg, tosin tuosta oli suuri osa nestettä... Nimittäin 2 viikkoa synnytyksen jälkeen paino oli tippunut 12 kiloon :D Imetyskin loppui jo syyskuussa, joten se ei ole enää vienyt kaloreita mennessään. Eli siis jotain kummaa positiivista on silti tapahtunut.
Olen päättänyt keksiä joka päivä edes yhden positiivisen asian mistä muistan itselleni mainita. Eikös tähän elämäntapamuutoksen kylkeen sovi hyvin myös sellainen "opettele rakastamaan itseäsi"- harjoitus?

ViestiLähetetty: 2011-11-14 11:14:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Noniin. Aamupala koostui partajugurtista ja maitorahkasta, yhteensä ehkä noin 1,5 dl. Lisäksi vettä, omega 3,-monivitamiini- ja kalkkitabuista. Päätä särkee, mutta se johtunee varmaan tästä orastavasta flunssasta enemmänkin... Nälkäkin kolkuttelee ovella, mutta ei auta. Josko vettä juomalla selviäisi lounasaikaan asti...
Aamupunnitus ei ollut yhtään alhaisempi kuin eilisillan lukemat, vaikka niin toivoinkin. No, jospa se suunta lähtisi tästä alaspäin!

ViestiLähetetty: 2011-11-14 11:28:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos on nälkä, niin syö enemmän. Jugurtti ja rahka pelkästään ei ole kovin nälkää pitävä yhdistelmä. Melko vähärasvaistakin, kun rahkat yleensä melkein rasvattomia. Pääsääntönä kannattaa pitää, että ateriassa on eniten rasvaa (ei välttämättä näkyvää), sitten proteiineja ja viimeiseksi hiilareita. Tee vaikka munakas aamupalaksi ja kylkeen kasa rehuja. Tsemppiä koitokseesi :)

kaipaan valoon.
(Mariska)

ViestiLähetetty: 2011-11-14 12:16:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja päivän positiivinen kommentti? Tykkään tosta ittensärakastamisprojektista. Ja vielä ruokailuista: alkuun kun kroppa on vähän hämmentynyt, ei sun suotta kannata tuijotella määriä. Syö ittes kylläseks muutama kerta päivässä. Kyllä ne määrät pikkuhiljaa laskee kun kroppa oppii, mistä energiaa saa. Eli ehkä huomenna aamulla syöt vähän enemmän?

ViestiLähetetty: 2011-11-14 15:22:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lokinpoikanen: Kiitos kommentistasi! :D Huomenaamulla aion kyllä lisätä jotain lisää tuohon komboon.
Edustusvaimo: Kiitos myös sulle! Huomenna aion mättää sen verran kun mahaan mahtuupi, ja vähän tymäköittää aamiaista muutenkin. Voi olla, että alkuun syön myös pari välipalaa, ennenkuin siirryn sitten siihen 3 krt päivässä-rytmiin. Jospa se kroppa sitten uskoo, ettei ole jäämässä ilman ravintoa :D

Äsken nautittu lounas sisälsi 1/4 kesäkurpitsan (pienessä määrässä voissa paistettuna), ja samoin voissa paistetun 1,5 kananrintapalaa. Kastikkeen virkaa ajoin loraus kermaa terästettynä ehkä 1/3 teelusikallisella soijaa. Lisäksi vielä kaalia ja päälle oliiviöljyä. Kyytipoikana pari puolen litran tuopillista vettä :D
Olin ihan täynnä kun söin, mutta nyt jo kroppa on sitä mieltä, että jotain vois syödä :x Taitaa olla enemmänkin kyse naposteluntarpeesta kun oikeasta nälästä- jos juon vettäkin niin sitä ei jaksa maha vetää. Eli aivot on sitä mieltä, että mars jääkaapille mussuttamaan sen eilisen isänpäiväksi tehdyn suklaakakun jämät :roll: Se on miehelle, mutta joka kerta se kakku mua sieltä tuijottaa kun kaapin oven avaan. Enkä ees erityisemmin pidä kakuista. No, tahdonvoimaa onneksi löytyy...
Tää lienee vaan tätä alkuhämmästystä elimistössä.

Toivon tosiaan, ettei mulla nyt ala tulemaan mitään sappikohtauksia kun ruokavalioon tulee enemmän rasvaa. Lisäksi tänään todettiin jonkintyyppinen mahalaukun/ruokatorven ärtyminen. Joudun syömään mahahappoja hillitseväälääkettä 2 kuukautta :( Toivottavasti se ei sotke tätä ruokailutouhua...

Niin joo, ja se tämänpäiväinen ilonaihe: vaikka olin väsynyt, niin jaksoin silti tehdä hyvää ja ravitsevaa ruokaa, sekä nauttia sen rauhassa. Oon tullut nimittäin siihen tulokseen, että syön liian nopeasti. Ja jos hotkii, niin ruokaa ei ehdi maistella ja näin ollen sitä tulee syötyä liikaa sitten noin määrällisesti. Eli yksi uusi elämänohjeeni olkoon "slow down"!

Annan vielä lopuksi itselleni aplodit, että lähdin tähän elämäntapamuutokseen =D>

ViestiLähetetty: 2011-11-14 23:31:37 
Poissa
hyväfiiliskarppi
hyväfiiliskarppi

kevätkääryle kirjoitti:
Eikös tähän elämäntapamuutoksen kylkeen sovi hyvin myös sellainen "opettele rakastamaan itseäsi"- harjoitus?
[/color]

Ehdottomasti! Tämä oli aikanaan mullekin koko projektin onnistumisen elinehto. Toinen oli sit tuo allekirjoituksenkin ajatus, että elämä on tässä ja nyt ja siitä pitää nauttia - olisi aika kurjaa, jos elämä olisi vain laihdutuskuuri.

Mullekin myös nopeasti syöminen on aina ollut ongelma (paitsi viime vuonna, intissä siitä oli hyötyä :mrgreen: ), kannattaa rauhoittaa ruokahetket aina mahdollisuuksien mukaan. Että pysähtyy myös haistamaan ja nauttimaan ruoasta, eikä vain täyttämään fysiologista tarvetta. Nestettä kannattaa myös juoda, vettä ja vissyjä :)

Tsemppiä matkallesi :hug:

ViestiLähetetty: 2011-11-15 09:37:50 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Sulla on kyllä jotenkin hieno tapa lähestyä tätä koko touhua:)
Ja kyllä niinkin ihanaa ihmistä ku itseään on pakko rakastaa :)
Oikein kovasti tsemppiä sinulle :)

ViestiLähetetty: 2011-11-15 14:29:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos TeijaS ja Aura! :respect: Näin päljon kun tukea ja tsemppiä saa, niin ihme on jos ei ala tuloksia syntymään :D Aura, oot mun idoli! =D> :D

Eilen huomasin, että mun pitää varoa paitsi hiilareita, myös sitä etten syö liikaa karppiruoka-aineita. Eilen nimittäin meni purkillinen kermaa ja melkein koko paketi aurajuustoa :shock: Toki noista eväistä söi kaksi ihmistä, mutta kuitenkin... No, tämän tiedostan ja näin ollen osaan sudenkuoppia ehkä sit varoa paremmin. Niin ja siis söin eilen toki muutakin kuin juustoa ja kermaa :D
Tänään aamiainen venyi puoli kahteen, kun yö meni osaksi junoria viidyttäen, niin väsytti vähän... Otettiin sit piitkät päikkärit yhdessä. Aika hauska, näin unta että söin riisi-ja perunalisäkettä pihvin kans, kun en muistanut, että karppaan :D Oli ilo sit herätä ja todeta, että se olikin vain unta...
Aamiaiseksi vedin kolmen munan munakkaan (ts paistettuja munia), muutaman pikkutomaatin ja yhden rkl majoneesia. Ja nyt on niiin täysi olo...

Päivän positiivinen ajatus olkoon, että tuntemalla omat sudenkuopat ne voi paremmin välttää! Ja jos sinne kuoppaan tippuu, niin on syytä hypätä sieltä mahdollisimman pian pois.

Tälläistä tällä kertaa... Nyt viihdyttämään junioria...

ViestiLähetetty: 2011-11-16 10:50:53 
Poissa
hyväfiiliskarppi
hyväfiiliskarppi

Ei minusta purkki kermaa ja paketti auraa kahdelle hengelle ole mitenkään hirmuisesti, vaikka olisi syöty muutakin :)
Kunhan huolehdit vain siitä, että saat riittävästi kasviksia ja juot riittävästi vettä.

Tsemppiä :hug:

ViestiLähetetty: 2011-11-16 14:22:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitsa kommentista Aura! :smt006 Meillä ei varmaan ihan tasan kahtia ne kermat ja juustot menneet, saatoin vähän nauttia kumpaistakin pelkiltään siinä ruoantekovaiheessa :oops: Tää onkin yks mun ongelmista, ruoanlaiton aikana napostelu. Kaikki menee meinaan silloin- sulanut voi, kerma, aurajuusto, partis... :oops: :oops: Joo ei oo varmaan ihan tervettä. Toisaalta silloin menee myös kasviksetkin yhtä lailla... eikä tuossa nyt mistään älyttömistä määristä puhuta, mutta ottaa vaan päähän tuo tyhmä tapa.

Täällä siis hommelit jatkuu, pissalla saa juosta usein ja sellain outo tunne on mahassa koko ajan :smt105: Vähän sama tunne kun ois kiljuva nälkä, mutta ei mulla ei ole nälkä. Eli tuo tunne tulee vaikka ois täysikin. En osaa sanoa, johtuuko tää siitä että aivot ei tunnista kylläisyyden tunnetta pitkän aikaa, vai siitä että mahalaukku lienee ärtynyt. Siihen joudun syömään sitä NExiumia joka aamu, seuraavat pari kuukautta. Toivottavasti ei ärsyynny lisää rasvasta.
Lisäksi mulla on paha maku suussa koko ajan :| Tekee mieli pestä hampaita koko ajan. Tiedä sitten mistä johtuupi.

Mutta, en silti valita :D Vaikka lupasin itselleni, etten vaa´alla koko ajan hyppisi niin pakkohan siellä oli tänä aamuna käydä. Ja lukemat olivat 108 kg tasan! =D> Nesteitä toki lähinnä lienee, tuntuu meinaan että maha on vähemmän pömpällään kun mitä vielä toissapäivänä. Se on kyllä jännä tunne, kun ei turvota. Ja myös nämä erittäin naiselliset ( :roll: ) ilmavaivat on kadonneet tyystin :smt023 Siitä tiedosta tykkää koko perhe :D

Päivän positiivinen asia voisi olla vaikka tukijoukot ja kannustus. Niitä onneksi löytyy.
Meillä mies kannustaa täysillä (taitaa olla oma lehmä ojassa, kun kehuu että meillä on ollut kaikista parhainta ja maukkainta ruokaa vain silloin kun olen karpannut). Ja täällä saadut positiiviset kommentit auttavat tosi paljon tsemppaamaan. Ja kyllä tuo ennen-jälkeen -galleria on myös sellainen motivaattori, että huhhuh :D

ViestiLähetetty: 2011-11-16 17:34:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Eikö olekin ihanaa, kun turvotus alkaa laskea? Tuntuu, että on notkeampi heti, kun ei ole litratolkulla vettä jaloissa (ja muuallakin). Ja todellakin, ilmavaivat ovat laantuneet, hyvä huomio, en tajunnutkaan tuota! Se on varmasti kanssaeläjistä ihan positiivista :lol:

Tsemppiä!!

ViestiLähetetty: 2011-11-17 09:44:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos tsempeistä Susanna! :smt006

Täällä ollaan nyt sitten kipeitä. Eilen illalla tuli huono olo, sitten tuli illallinen ulos (tonnikalasalaatti) ja siitä asti olo on ollut kurja. Mahalaukku huutaa hoosiannaa, jopa veden juominen sattuu :roll: Ainoa hyvä asento on kippurassa.
En tiedä teinkö virheen kun aloitin karppaamisen nyt kun maha on ruvella- lääkäri kyllä sanoi että ruoan pitäis olla vähärasvaista :oops: Ja hienosti oon sitä totellut- not :roll: No ehkä soitan sairaanhoitajalle ja kysyn miten vois oloa helpottaa. Partis ei onneksi kauheen isoja oireita tehnyt, sitä meni eilen iltapalaksi jonkun verran :oops: Mutta ehkä se sallitaan, täytyyhän jonkun ruoan sisälläkin pysyä....

ViestiLähetetty: 2011-11-18 16:07:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Plaah. Maha on ihan ruvella, kaikki syöminen ja juominen sattuu. Menen nyt sit sellaisella mutulla, mitä tekee mieli ja mitä ei. Jostain syystä pelkkä rasvan ajattelukin tuo huonon olon, joten voi olla että sekin ärsyttää vatsaa. Ongelma on nyt vain se, että en oikein uskalla syödä mitään kun kaikki sattuu :( Partista ja piimää oon lähinnä vetänyt. Onneks pääsen tiistaina jatkotutkimuksiin.

Lisäks verikokeet näyttäis siltä, että mulla on kilpirauhasen ylitoimintaa. Onko kellään tietoa, miten karppausruokavalio mahdollisesti vaikuttaa tuohon ylitoimintaan?

No, jos ny jotain positiivista koetetaan keksiä, niin päätin ettei nämä mun terveysongelmat oikeuta palaamaan takaisin vanhaan ja epäterveelliseen ruokavalioon. Eli koetan niitä huonoja hiilareita edelleen välttää...

ViestiLähetetty: 2011-11-18 16:38:40 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Jotenkin en jaksa uskoa että se rasva tekis tuon...hmm...vaikka jos lääkärissä sanot lisänneesi rasvaa, se on tutkimattakin varmasti kipujen syy.
Mutta pianhan se selvinnee..

ViestiLähetetty: 2011-11-18 19:43:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kevätkääryle kirjoitti:
Lisäks verikokeet näyttäis siltä, että mulla on kilpirauhasen ylitoimintaa. Onko kellään tietoa, miten karppausruokavalio mahdollisesti vaikuttaa tuohon ylitoimintaan?
No minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys. Kun aloitin karppauksen, niin menin hetkellisesti liikatoiminnan puolelle, mutta tilanne tasaantui pian. Onko sulla niitä arvoja paperilla? Jos on, niin voit halutessasi laittaa ne tänne, niin me kilpparipotilaat voimme tulkita arvoja... Ihan kaikkia lääkäreitä ei minun kokemukseni mukaan kannata uskoa, mitä kilpirauhasasioihin tulee... :wink: Niin, ja goitrogeenisillä ruoka-aineilla (esim. kaalit ja maapähkinä) on kilpirauhaseen hidastava vaikutus

ViestiLähetetty: 2011-11-18 21:29:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Orkidea, en saanut arvoja paperilla vaan lääkäri soitti ne. En nyt tietenkään muista mitä arvoja ne olivat nimeltään, mutta joku jonka maksimiarvo pitäisi olla 22 oli mulla 40. Ja sitten vastaavasti joku toinen arvo oli liian pieni :? Kaippa saan ne tarkat arvot itselleni sitten, kun joulukuun alussa (vasta) pääsen lisätutkimuksiin. Voin sitten laittaa tarkat arvot tännekin.

Mukavaa kuulla, että kilppari-ihmisetkin pärjää hyvin karppauksella :D Antaa toivoa kyllä. Kaalia on syönyt kyllä kuin peikko ikään, mutta se on nyt jo aivan liian voimakasta mahalle :(

ViestiLähetetty: 2011-11-18 22:41:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ok, toi mainitsemasi arvo taitaa olla T4-V ja se liian matala on ilmeisesti TSH. Jos näin on, niin arvosi näyttävät huomattavaa liikatoimintaa, joka varmasti aiheuttaa kaikenlaista oiretta. Minulla on tosiaan vajis, joten en liikatoiminnasta hirveästi tiedä.

Sinun kannattaisi rekisterityä kilpirauhasfoorumille www.kilpirauhas.info/foorumi, sieltä saat paljon hyvää tietoa ja vinkkejä :)

ViestiLähetetty: 2011-11-21 10:00:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos Orkidea vinkistä, kirjauduin tuonne kilpparifoorumille :)

Jaahas, aamupunnitus näytti -1,8 kg, mutta en oikein osaa iloita siitä. Ehkäpä sen takia, että tuo 2 kg on nestettä (en oo pystynyt juomaan tarpeeksi päivässä kun vesi sattuu mahaan...). Joten taitaa todelliset lukemat olla tasan + - 0. No, eteenpäin sanoi mummo lumessa. Jahka tuo mahan tilanne selviää ja siihen jotain troppia saan, niin joskos sitä sitten kykenis taas syömään jotain järkevääkin (eikä vaan jugurttia ja piimää :? ).
Eli raportoin tänne taas kun oon paremmassa kondiksessa.
Taidan vielä tuon tickerin päivittää kuitenkin, sillä onhan se kivempaa, että pudotettava urakka alkaa nelosella eikä vitosella :D

ViestiLähetetty: 2011-11-23 11:00:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

-1,8 kg on -1,8 kg, vaikka voissa paistaisi. Vähemmän kuormaa mukana, vaikka sitten nestettä. Mä kyllä uskoisin, että läskiäkin on lähtenyt. nestehän lähtee nimenomaan huonosti, ellei sitä nauti tarpeeksi.

Vertaile kuukauden tai kahden kuluttua, niin saat selvemmän kuvan :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 121 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00