KarppiTaina kirjoitti:
Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, hidas laihtuminen saattaa johtua siitäkin. Olen aika tiukka hiilareiden kanssa ja sitten lasken vielä kaloritkin, niitä menee noin 1000 kcal/päivä.
Tuu tuonne kilpirauhasketjuihin porisemaan lisää. Mutta joo, kilpparin hoidon pitää olla hyvässä tasapainossa, jotta laihtuminen on helpompaa. Jos olet kovin kauan kitukuurilla, kuten minä noin alhaisia kaloreita nimitän, oli karpit eväät tai ei, niin oikeastaan leivot itsesi hyvin hyvin tiukkaan suohon.

Eli saat helposti aikaan, siis tervettä helpommin, nk. Wilsonin syndrooman, siinä elimistö muuntaakin T4-hormonin aktiivisen T3-hormonin sijaan reverse T3:ksi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että T3-hormoni, joka on aktiivinen kilpirauhashormoni soluissa ei toimi, koska tuo reverse-muoto menee sinne sen aktiivisen muodon paikalle solussa. Koskaan ei pidä kovin kauaa, tai mielellään ollenkaan ikinä olla alle peruskulutuskaloreiden, sillä se tekee tuon nk. säästöliekki-ilmiön. Jos haluat nopeuttaa laihtumistasi, niin ehkä kannattaa kuitenkin vielä tarkistaa se hyvä ruuan määrä, tuossa sivun ylälaidassa on laskutikkuja, niistä voi laskea peruskulutuksen, BMI:n jne.
muuanmies kirjoitti:
Mitä punkkuun tulee niin mikäli olen oikein ymmärtänyt niin rasvanpoltto pysähtyy ketoillessa kutakuinkin alkolholin polton ajaksi, joten jos tarkoitus on ennenkaikkea pudottaa painoa niin joka päivä ei kannattane punkkua lipittää. Joku viisaampi voi korjata jos olen väärässä.
Olet täysin oikeassa. Toisaalta yhden lasillisen alkoholimäärä on niin pieni, että ei kaikilla vaikuta. Mut voi vaikuttaa. Ja ketoilu ei ole välttämättä viisain ratkaisu kilpirauhasen vajaatoimintaiselle.