karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-06 09:39:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-09-04 18:21:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samaa tuotetta olen syönyt pitkän aikaa, mutta 10 000IU joka toinen päivä. Ei mitään haittavaikutuksia, vain positiivisia.

Iherb:stä uusille tilaajille 5$ alennus koodilla SUT778

ViestiLähetetty: 2011-09-04 19:53:04 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

ssydis kirjoitti:
Joulupukki kirjoitti:
ssydis kirjoitti:
Suomessahan nostettiin virallista päivittäistä D-vit. suositusta vuosi sitten 7,5 mikrogrammasta 10 joka käytännössä ei muuta hyttysenpaskan vertaa...(huom. oma mieleipide)

Hmm, ei mun mielestäni nostettu mitään suositusta mihinkään? Päinvastoin, 2–3-vuotiaiden suositusta ALENNETTIIN 10:stä 7,5 mikrogrammaan. Kaikkien muiden suositukset pysyivät samana, mutta uutena asiana suositeltiin että 2-18 vuotiaille d-vitamiinivalmistetta päivittäin ympäri vuoden. 2010 keväällä yli 60-vuotiaiden suositus nostettiin 20 µg/vrk.

Olin silloin apteekissa töissä ni olen aikalailla varma asiasta :P Muistaakseni suositus muuttui samaan aikaan kuin toi vanhuksille nosto.. Tästä ajankohdasta en ole ihan satavarma

Mun mielestä sitä kyllä nostettiin 10 mikrogrammaan.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-09-04 20:10:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tämän mukaan suositusta muutettiin pikkulapsille, 2-18 vuotiaille sekä raskaana oleville ja imettäville naisille.

ViestiLähetetty: 2011-09-04 20:14:31 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Aventurine kirjoitti:
Tämän mukaan suositusta muutettiin pikkulapsille, 2-18 vuotiaille sekä raskaana oleville ja imettäville naisille.

Niin? Tuolla sanotaan aika selvästi että 2-18 vuotiaiden saantisuositus on 7,5 µg/vrk. 18-60 vuotiaiden suositus pysyy ennallaan eli 7,5 µg/vrk. Alle 3 vuotiailla saantisuositus oli jo 10 µg/vrk. Eli, mikä muuttui? Se että nyt suositellaan d-vitamiinivalmisteita, mutta itse saantisuositukset pysyivät ennallaan ja 2-3 vuotiaiden kohdalla jopa tippui.

ViestiLähetetty: 2011-09-04 20:21:05 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

EvaH kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Ehkä olisi tosiaan parasta käydä ensin testaamassa arvot lääkärissä. Saakohan lähetteen helposti, jos haluaa testauttaa arvot vain ns. huvin vuoksi?

Mulla mitattiin viime syksynä ihan muiden kokeiden yhteydessä tk.ssa kun vaan pyysin.Siis lääkäriltä tietysti pyysin ja laittoi lähetteeseen.

ViestiLähetetty: 2011-09-04 20:37:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joulupukki kirjoitti:
Aventurine kirjoitti:

Niin? Tuolla sanotaan aika selvästi että 2-18 vuotiaiden saantisuositus on 7,5 µg/vrk. 18-60 vuotiaiden suositus pysyy ennallaan eli 7,5 µg/vrk. Alle 3 vuotiailla saantisuositus oli jo 10 µg/vrk. Eli, mikä muuttui? Se että nyt suositellaan d-vitamiinivalmisteita, mutta itse saantisuositukset pysyivät ennallaan ja 2-3 vuotiaiden kohdalla jopa tippui.

Totta, muutettiin sana oli hieman huono. Tolosen mukaan muutosta oli se, että 2-18 vuotiaille suositellaan nyt käyttöä ympäri vuoden.

ViestiLähetetty: 2011-09-04 21:54:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitäpä näistä suosituksista, ne on meillä niin pieniä, että ehkä just pystyy välttämään riisitaudin. Vielä jos syö rasvaista kalaa melkein päivittäin. Ite en syö paljonkaan kalaa (joskus kirjolohta) ja olen käyttänyt tuota samaa D-vitamiinia viime vuoden syksystä asti, kesällä en ottanut. Pimeimmän talven aikaan joka päivä, kun aurinko paistaa enemmän otan harvemmin. Esim nyt syyskuussa alan ottaa joka toinen päivä. Kun vaan muistais, pitää merkitä kalenteriin. Huomasin nytkin heti piristymisen kun aloin ottaa niitä. Ja viime talvena ei ollut mitään "kaamosmasennusta" tms.Meillä täällä periferiassa on turha kysellä TK-lääkäriltä lähetettä verikokeeseen, mittauttaisin kyllä jos sais suoraan ilman lääkärin lähetettä. Hakusanalla d-vitamiinin puutos (google)tuli monta mielenkiintoista artikkelia luettavaksi.

ViestiLähetetty: 2011-09-05 05:53:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^ Totta, mitä sitä näistä suosituksista väittelemään kun noin pienissä luvuissa liikutaan :P Infoni tuli siis proviisoreilta/farmaseuteilta jotka toivottavasti ovat asiasta enemmän perillä kuin minä :lol: En halua levittää "väärää" faktaa joten vedän sanani takaisin ja pahoittelen jos sekoitin jonkun pasmat. Tarkoitus oli auttaa, ei viisastella. Ja itse perheeni kanssa tulemme suurentamaan annoksiamme vielä tästä 50 mikrogrammastakin, mutta me olemme vain me :P

ViestiLähetetty: 2011-09-06 09:09:23 
Omakohtaista kokemusta:olen n.2v.ajan syönyt D-vitamiinia pillereinä 50mg/vrk ympäri vuoden. Testosteroniarvoni nousivat n.17-18 yksikön verran verrattuna siihen,mitä ne olivat ennen sitä (sain silloin D:tä vain ravinnosta ja satunnaisesti Möller kapseleista),koska liikuntatottumukseni ym.ovat pysyneet entisellään aiempaan verrattuna,niin sen täytyy johtua nimenomaan tuosta D-lisästä,sinänsä en muuten ole kokenut mitään ns.pirteämpää oloa aiempaan verrattuna tai muuta vastaavaa...vai pitäsköhän taas lopettaa D:n syönti ja sit vertailla oloa.

ViestiLähetetty: 2011-09-06 10:14:55 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Emilie kirjoitti:
Meillä täällä periferiassa on turha kysellä TK-lääkäriltä lähetettä verikokeeseen

No tuppukylässä tässä itsekin asun ja ei se kysyminen mitään maksa.Perustellakin voi miksi haluaa tietää.Esim.Osteoporoosia ajatellen on hyvä tietää arvonsa ja näin osaa sitten ottaa pillereinä jos kovin huonolta näyttää.Itselläni oli kesän jälkeen ja d-vitamiinia koko ajan nauttineena 68 eli kun osteoporoosia ajatellen rajana on 80 niin tietohan oli merkittävä enneltaehkäisevänä.Otan tällä hetkellä 100mikrog kerran päivässä.

ViestiLähetetty: 2011-09-06 22:46:55 
^ mä kysyin täällä pohjoisessa viimeksi lääkärillä käydessäni ja vastaus oli että jos epäilen D:n puutosta, täytyy syödä sitten d-lisää. Verikoetta ei saa ihan vaan huvin tai mielenkiinnon vuoksi. Vain riskipotilaat testataan.

Liekö sattumaa että meidän esikoinen sai pienempänä d:tä virallisen suosituksen mukaan enkä ollut edes kovin tarkka että se tuli annettua :oops: No hän oli korvakierteessä ja sairasteli tosi paljon. Nyt pikkuveli 10kk on saanut suuremmalla annoksella ja lähes joka päivä. Hän on ollut sairaana ihan muutaman kerran. Saa nähdä miten sitten kun hoito alkaa...

On näillä lapsilla ruokavaliossakin eroa. Tyttö söi bataattia, perunaa, viljoja. Poika ei ole saanut vielä mitään viljaa (ellei ole pöydän alta löytänyt) eikä myöskään perunaa. Bataattia parina päivänä.

ViestiLähetetty: 2011-10-30 09:36:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Juuri tuli tilattua Iherbistä NowFoodsin 5 000IU vahvuset D-3:set.. Voipi olla että otan joka toinen päivä kapselin ja joka toinen teelusikallisen Möllerin kalaöljyä (jossa D-3, EPA, DHA A Ja E-vitamiinit). Otin kyllä muistaakseni toissatalvena päivittäin 5 000IU, viime talven taisin mennä "vaan" 2 000IU:lla, mutta enpä ole ollut kipeä puoleentoista vuoteen. Huvittaisi kysyä YTHS:ltä mittaako ne D-vitamiinitasoja "muuten vaan", vai pitääkö tosiaan olla joku riskipotilas..

Onko muuten mitään merkitystä sillä ottaako D:n aamulla vai ennen nukkumaan menoa, tyhjään mahaan vai ruoan kanssa..?

Ruoka-anarkiaa jo vuodesta 2008.

ViestiLähetetty: 2012-01-04 17:09:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Riikkis79 kirjoitti:
Onko muuten mitään merkitystä sillä ottaako D:n aamulla vai ennen nukkumaan menoa, tyhjään mahaan vai ruoan kanssa..?

Sama kiinnostaisi muakin. Tähän asti olen ottanut d-vitskut aamulla yhdessä muiden vitamiinien ja lääkkeiden kanssa, mutta noinkohan tuo on paras tapa..?

www.iHerb.com alekoodilla IHA397 jopa 10$ alennus ensimmäisestä tilauksesta

ViestiLähetetty: 2012-01-04 17:50:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Imeytymisen kannalta tärkeintä lienee se että mukana tulee rasvaa. Paras siis syödä ruokailun aikana.

Seth Roberts on blogissaan arvellut että D-vitamiini kannattaisi ottaa heti aamulla, koska se voi vaikuttaa vuorokausirytmiin. Periaatteessa jos asuisimme jossain trooppisella saarella niin siellähän saisi jo heti aamusta ne D-vitamiinit kun ne muodostuu auringon vaikutuksesta iholla. Ja sitten myöhemmin päivällä Deetä ei enää tulekaan.

ViestiLähetetty: 2012-01-04 17:50:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hups... viesti tuli tuplana.

ViestiLähetetty: 2012-01-04 18:21:54 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen

Mä otan aamuisin 4000IU ja ottanut jo pari vuotta, en muistais ottaa niitä muulloin, magnesium, kromi ja C-vitamiini samassa latingissa, aamiainen on mulla yleensä päivän rasvaisin ruoka,
kananmunaa, voita ja mantelileipää yms. Hyvin olen voinut, ei nuhia tai flunssia, tai jos jotain on ollutkin, niin nopeasti mennyt ohi.
Mutta kyllä haluaisin mittauttaa arvot että tietäisin missä mennään :-k
Otan myös kesäisin puoli annosta, auringossa en viihdy ja sitä paitsi, milloin tuo niin paljon paistaa että sais luonnollisen hyödyn?

ViestiLähetetty: 2012-01-06 18:19:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^^ Okei, kiitos Valtz0r. :)

Mun aamiainen koostuu mustasta suodatinkahvista ja satunnaisesti teelusikallisesta kookosöljyä. Ei taida ihan tuon "aterian" rasva riittää... :-k Täytyy varmaan tästedes yrittää ottaa nuo d-vitskut päivällisen yhteydessä, jos vain muistaisi. Pääsyy tuohon kaikkien nappien kerralla kiskaisuun kun on minenomaan se, etten muuten muista ottaa niitä ollenkaan. Esim. magnesium jää mulla ihan liian usein väliin, koska yritän ottaa sen vasta iltasella. :-|

ViestiLähetetty: 2012-01-06 18:30:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jenje kirjoitti:
^^ Okei, kiitos Valtz0r. :)

Mun aamiainen koostuu mustasta suodatinkahvista ja satunnaisesti teelusikallisesta kookosöljyä. Ei taida ihan tuon "aterian" rasva riittää... :-k Täytyy varmaan tästedes yrittää ottaa nuo d-vitskut päivällisen yhteydessä, jos vain muistaisi. Pääsyy tuohon kaikkien nappien kerralla kiskaisuun kun on minenomaan se, etten muuten muista ottaa niitä ollenkaan. Esim. magnesium jää mulla ihan liian usein väliin, koska yritän ottaa sen vasta iltasella. :-|

Kyllä lusikallinen kookosöljyä riittää hyvin sen d-vitskun imeytymiseen. Mä nappaan sen kans aamulla ja samaan syssyyn kookosöljyn ja omegojen kanssa. Toki samlla kaikkea muutakin terveysystävällistä.

Niin ja sitä deetä menee 5000IU päivittäin.

ViestiLähetetty: 2012-01-07 08:09:39 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar

http://www.iltalehti.fi/terveys/2012010 ... 6_tr.shtml

Kaleva: Koululaiset kärsivät D-vitamiinivajeesta.

Ei yllätä, mutta kiva että on huomattu. Ehkä asialle nyt voitaisiin jotain tehdä "virallisestikin". Nooh, annostusta tuskin silti muuttavat ehkä vaan yrittävät saada ihmiset osteleen lisää pillereitä :roll:

91kg --> 74kg

ViestiLähetetty: 2012-01-07 09:56:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Fish kirjoitti:
Kyllä lusikallinen kookosöljyä riittää hyvin sen d-vitskun imeytymiseen. Mä nappaan sen kans aamulla ja samaan syssyyn kookosöljyn ja omegojen kanssa.

Mitenkäs kahvin kofeiini? Tietäisikö joku, onko sillä jotain negatiivisia vaikutuksia? Kun joidenkin hivenaineiden imeytymistä se kuulemma ainakin haittaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00