karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-03 15:26:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-08 18:19:28 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Itse asiassa... Jos Pienetär syö noin (eikä minulla ole mitään syytä epäillä tätä) ja jos hänen kolesteroliarvonsa olivat kirjatun mukaisia (eikä minulla ole mitään syytä epäillä tätäkään), niin kyllä karpaasi on oikeassa: ei tämän parempaa mainosta löydy. :lol:

Se tarkoittaa kovin yksinkertaisesti, että varsin yksipuolisen näköiselläkin ruokavaliolla saa ihmeitä aikaan. Ja kun tuli mainittua tuo sana yksipuolinen, niin arvatkaa kumpi on yksipuolisempaa, muna vai ruisleipä?? Ennen muinoin oli kuulemma aikoja, jolloin kokonainen kylä eli vuosia pelkillä ravuilla...

Niiin että minun puolestani jatka vaan pienetär ja onnea matkaan. Kiva kuitenkin, että käyt myös tarkistamassa arvosi ja sitäpaitsi keräät tietoa asioista. Ei tuo varmaan kaikille sovi, muttei kyllä sovi nykysuosituksetkaan - sinun voi olla sittenkin turvallisempi vaihtoehto.

terv. els 8)

Viestin otsikko: Hyvä Morrigan
ViestiLähetetty: 2004-09-08 18:52:12 
Poissa
sintti
sintti

Morrigan kirjoitti:
Jospa minäkin oman lusikkani soppaan.... Olisi kovin mukavaa jos Siru joskus esittelisi asiantuntevuuttaan muutenkin, kuin ojentamalla toisia hyvin suorasanaisesti! 23 viestiä ja aivan varmasti suurin osa juuri tuon tyylisiä heittoja. En tiedä pystytkö laisinkaan näkemään omassa käyttäytymiskuviossasi mitään häikkää, mutta minä kyllä näen seurattuani sitä huvittuneena jo pitempään näin sivusta. Harva täällä on mikään jees jees ihminen, mutta vielä vähemmän on sinun kaltaisiasi vastarannankiiskejä jotka aiheuttavat jokaisella viestillään tällaisia soppia. Joten jospa tosiaan antaisit jatkossa oman panoksesi keskusteluissa niin voisit olla jotenkin hyödyksi tälle yhteisölle jne...

Samaa mieltä kanssasi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-08 20:10:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eipä tainnut inuiiteillakaan ruokavalion "vaihtelu" olla suurta. ;)

Stefanson foorumihakuun ja menoksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-09 06:37:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Diana* kirjoitti:
Hui, hui. Uskaltaako tänne enää omia syömisiään kirjoittaakaan jos niitten kerta pitää olla oikein malli esimerkkejä oikeaoppisesta vähähiilarisesta ruokavaliosta ihmisille jotka tänne sivuille eksyvät?! Jaa-a :-k

Tuon tieten kestikin vähän aikaa ennen kuin uskaltauduin kirjoittamaan tänne.

Illalla katosi suihin maksaa. On huomionarvoista että vaikka paistettu maksa on superherkku, se ei pidä nälkää kauan poissa ja siinä on hiilareita. Siinä on kuitenkin hurjasti kaikkea hyödyllistä ja etenkin kuparia.

Kävin munakyselyllä parissa kaupassa joista toinen oli Ruohonjuuri. Kuulemma kanat pitävät viemärisuolensa ummessa eikä munia tule pesään entiseen tahtiin, sisi niillä on tapana huilia munimisurakasta tähän aikaan vuodesta. Sama pula luomumunista oli toisessakin kaupassa, sen sijaan oli pakko ostaa lattiakanojen munia.

Aamu alkoikin munalla ja pekonilla ja lisäksi vetäisin kupillisen karhunvatukoita ja pannullisen teetä. Jahka kotiudun, niin pistän 800 grammaa vaaleanpunaista sian luomujauhelihaa astiaan kahde munan ja hyppysellisen tattarijauhoa kanssa ja lisään piri piriä, mustapippuria ja valkopippuria ja leivon niistä lihapullia. Sisään tulee sinihomejuustoa.

Ruohonjuuressa myytiin ruista missä tapauksessa tulin ulos kaapista, mutta en kertonut rukiissa olevista opiaateista mitään.

Olen lisännyt C-vitamiinin syöntiä kahdesta grammasta neljään grammaan. Se on hurja luku, Heikkiläkin on muistaakseni yhden gramman miehiä. C-vitamiini tekee olon niin hyväksi että tarvitaan varmaan plastiikkakirurgia poistamaan tämä hymy naamaltani! 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-09 06:47:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nallukka kirjoitti:
Uudessa Kauneus&Terveys-lehdessä oli artikkeli jossa mainittiin mm. että masennuslääkkeet hidastavat aineenvaihduntaa.

Kauheus ja Tervaus on oikeassa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-09 06:59:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

pätkätöppönen kirjoitti:
Mutta toisaalta, kun tietää Pienettären taustan (paljon pudotettavaa ja perehtynyt siihen mitä tekee ynnä syö lisävitamiineja ja ei aina ja kaiken aikaa syö noin), niin no, enpä tiedä onko aihetta enempään.

Toinen "ongelman" nimi on tällainen:

Grammarajoitus hiilareilla, kuitenkin paljon kaloreita = suhteessa suuri osa ruoasta on prodea ja rasvaa.

Tämä on nyt sellainen kokeilu koska paino on jumittanut pahasti ja pitkään. Vedän hiilarit alas, mutta joskus, tarkoittaen ehkä kerran vielä tällä viikolla vedän sitten ihan kunnollisen hiilarimässyn (tunnin kestävä minisyöpöttely, leipää) niin ettei elimistö saa sitä kuvaa että hiilareita pitäisi varastoida entistä ahkerammin.

Koksa hiilarit ovat vähissä, ne valitaan laadun mukaan. Niillä kriteereillä marjat ovat korkeassa kurssissa, tankoparsan olen havainnut terveelliseksi ja sitten tietysti maksan. Töänään syön tattaria.

Ehkä kuvittelen, mutta vaakalukemat hivuttautuvat vaivalloisesti alaspäin. Nyt on kysymys sadasta grammasta tai sellaisesta ja lasken sen depislääkkeen lopettamisen piikkiin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-09 08:03:34 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

els kirjoitti:
Ja kun tuli mainittua tuo sana yksipuolinen, niin arvatkaa kumpi on yksipuolisempaa, muna vai ruisleipä??

Ei se mitään arvailua tarvitse, kummatkin ovat täsmälleen yhtä yksipuolisia, jos niitä syö yksipuolisesti. Ja vaikka söisi munaa ja ruisleipää yhdessä, voi niitäkin syödä yksipuolisesti.

els kirjoitti:
Ennen muinoin oli kuulemma aikoja, jolloin kokonainen kylä eli vuosia pelkillä ravuilla...

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Melko turha alkaa noita entisaikain juttuja vetämään mukaan nykyisiin ruokakeskusteluihin, koska ennen on varmasti ollut tilanteita, jolloin on jouduttu syömään täsmälleen (ja varmaan yksipuolisestikin) sitä mitä on saatu. Tuskin kukaan on omavalintaisesti syönyt vuosia pelkkiä rapuja, arvelisin. Vaikka toki hyviä ovatkin. :D

Tai mistä sitä tietää, oli mullakin luokkakavereita joskus 80-luvun puolivälissä, jotka söivät pari kuukautta putkeen pelkästään makaroonia+ketsuppia, kun se oli halpaa. Jäi nähkääs enemmän rahaa dokaamiseen. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-09 16:56:53 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kuten "erikoistutkija" sanoi, laihtua voi vaikka vaan vedellä. Munat eivät edellenkään ole mielestäni ravitsemuksellisesti yksipuolisia - sekä pelkästään niillä tai pelkästään kokomaidolla ainakin kana/vasikka tulevat toimeen pitkiä aikoja. Oletko varma, että itse syöt ravinto-opillisesti monipuolisemmin? ja jos, niin millä tämän perustelet?

Mikä muuten mahtaa olla tuon pasta-ketsuppi-yhdistelmän ravinto-opillinen arvo?? Vaikka silläkin voi varmasta laihtua. Ainakin jos sitä on saatavissa riittävän vähän.

terv els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-09 17:28:55 
Pienetär kirjoitti:

Olen lisännyt C-vitamiinin syöntiä kahdesta grammasta neljään grammaan. Se on hurja luku, Heikkiläkin on muistaakseni yhden gramman miehiä. C-vitamiini tekee olon niin hyväksi että tarvitaan varmaan plastiikkakirurgia poistamaan tämä hymy naamaltani! 8)

Ihan vain ammattini puolesta oli pakko sanoa varoituksen sananen tuohon c-vitamiinin käyttöön: Suuret (yli 1000 mg/vrk) askorbiinihappoannokset voivat pitkään käytettynä aiheuttaa ripulia, pahoinvointia ja kasvojen punoitusta sekä munuaiskivien riskiä.

Muuten olen surullisena seurannut tätä keskusteluketjua.. :cry: Ei ole reilua, että kimppuusi on tuolla lailla hyökätty. Minun puolestani saat syödä vaikka pieni kiviä ja nauloja - mutta ole varovainen sen c-vitamiinin käytössä :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-09 23:25:14 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

els kirjoitti:
Kuten "erikoistutkija" sanoi, laihtua voi vaikka vaan vedellä. Munat eivät edellenkään ole mielestäni ravitsemuksellisesti yksipuolisia - sekä pelkästään niillä tai pelkästään kokomaidolla ainakin kana/vasikka tulevat toimeen pitkiä aikoja. Oletko varma, että itse syöt ravinto-opillisesti monipuolisemmin? ja jos, niin millä tämän perustelet?

Sikäli, kun ymmärsin, kysymyksessä ei ollut ravinto-opillinen yksipuolisuus vaan ruokalajien yksipuolisuus ja siinä mielessä ruisleipä tai kanamuna on ihan yhtä yksipuolisia. Tuskinpa kukaan tykkää syödä pelkästään kananmunia vaikka ne olisivat ravinto-opillisesti maailman täydellisintä ruokaa. Tai siinä tapauksessa varmaan hyvin helposti tulee niitä erilaisia repsahduksia, kun joku tietty ruoka-aine alkaa tökkimään vaikka se sitten olisi kuinka terveellistä ja ravinto-opillisesti hyvää. Tajuatko pointtini?

els kirjoitti:
Mikä muuten mahtaa olla tuon pasta-ketsuppi-yhdistelmän ravinto-opillinen arvo?? Vaikka silläkin voi varmasta laihtua. Ainakin jos sitä on saatavissa riittävän vähän.

Ei mitään tarkkaa havaintoa tuon ravinto-opillisista arvoista, mutta tuskinpa kovin häävit ravintoaineet ovat. Toisaalta eipä se minua kiinnostakaan, kun en itse moista yhdistelmää saa syödyksi.

Ja totta kai ihan mitä tahansa syömällä voi laihtua, kunhan vaan kuluttaa enemmän kuin syö. Mutta luokkakaverini eivät syöneet tuota yhdistelmää laihtuakseen tai lihoakseen vaan pelkästään säästääkseen rahaa viinaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 08:37:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Eikähön sitten lopetasta tämä väittely tähän. Siru ja minä puhuimme ravinto-opillisesta yksipuolisuudesta (josta sirulla oli selvä, ja ehdottomasta pienettären systeemiä vastustava kanta) ja kumpikin mainitsi sen. Sinä puhuit ilmeisesti muusta kuin ravinto-opillisesta yksipuolisuudesta, mutta käytit sitä meidän väitteisiimme.

Väitteesi "Ei se mitään arvailua tarvitse, kummatkin ovat täsmälleen yhtä yksipuolisia, jos niitä syö yksipuolisesti. Ja vaikka söisi munaa ja ruisleipää yhdessä, voi niitäkin syödä yksipuolisesti" kuullostaa siltä kuin tahtoisit tahallaan sokea nämä kaksi käsitettä, aivan kuten Hakala teki Turun Sanomien kirjoituksessaan läskille. Ja kumpikin teistä tässä tapauksessa sanoo asian aivan kuin monipuolisuus tarkoittaisi automaattisesti myös ravintsemuksellista monipuolisuutta. Siis Hakalan ajatusta vapaasti lainate mm ruisleipä + pulla + peruna + riisi + pasta + ketsuppi on jo monipuolisempaa kuin muna. Joo on ...

Sanoilla voi ja saa leikkiä, mutta käsitteiden tahallinen sotkemien ei auta ketään. Tarkoitushakuinen käsitteiden sotkemiinen kuului ennen kreikan sofisteille ha juudean fariseuksille, nykyisin näemmä Hakalalle ja muutamalle muulle. Sitä on aika turhaa tuoda karppeihin. terv els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-26 14:37:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ajattelin jatkaa tähän samaan ketjuun uudesta aiheesta:

Lueskelin tuolta päiväkirjasytasi Pienetär viimeisimmät syömisesi ja ihmetyksen nälästä. Elikäs mulla on ihan sama homma, jos syön esim pelkkää naudanpaisti jauhelihaa (lihapaastolla tai eväänä) tai jotain paistia niin ei siitä nälkä lähde kunnolla. Mulla tulee siinä 400g paikkeilla stoppi, ettei pysty syömään enempää ja vatsakin tuntuu täydeltä, mutta lautanen kun on altaassa niin vatsa tuntuu oudon kumisevalta :roll: ei ihan nälkä, mutta jotain sinnepäin.

Itselläni tähän auttaa ihan vaan esim. majoneesin lisääminen lihan kastikkeeksi, eli rasvaa enempi ja mielellään kasvisten kyytipoikana. Siten tulee ihan oikeesti kylläinen olo eikä sitä lihaa mene edes niin paljoa kerralla. Toinen haivantoni on juuri mustapekan ja muidenkin juustojen käyttäminen ruuanvalmistuksessa, ne nostavat huikeesti ruuan kaloreita ilman, että vaikuttavat mitenkään kylläisyyden tunteeseen, ainakaan minulla. Elikä tässä on se outo juttu, että juuston ruokaan tuoma rasva nostaa vaan kaloreita, ei kylläisyyden tunnetta, mutta majoneesi tai ihan voi tai rasvaisempi liha tai kala pitää nälkää pienemmissäkin määrin ja taas kalorit jää pienemmälle.

Sitten mieleeni tuli vielä sinun pekoni-muna intohimo ja se, että ainakin minulla (poiketen edellisestä) pekoni on ihan turha energia pommi, koska vähärasvaisemmat kinkku suikaleet ja kunnon voissa paistetut munat pitävät nälkää ihan yhtä lailla ja koko satsin kalori määrät laskee huimasti ilman, että jää nälkä.

Tsemppiä jumitukseen! Minä se täällä huopaan ja soudan yrittäen ettei läski ainakaan lisääntyisi!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-26 17:46:32 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Yhdyn Morriganin näkemykseen. Minä puolittaisin liha-annoksen ja lisäisin rasvaa. Itseasiassa tuosta fileestä saisin kolmen päivän liha-ateriat. Vähäraasvainen tavara ei pidä minullakaan nälkää, joten syönkin paljon paahtokylkeä, siinähän on kiva läski päällä. 300g sitä on jo mulle ylensyöntiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-27 07:05:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Morrigan kirjoitti:
lautanen kun on altaassa niin vatsa tuntuu oudon kumisevalta :roll: ei ihan nälkä, mutta jotain sinnepäin.

Aivan sama juttu!

Morrigan kirjoitti:
Elikä tässä on se outo juttu, että juuston ruokaan tuoma rasva nostaa vaan kaloreita, ei kylläisyyden tunnetta, mutta majoneesi tai ihan voi tai rasvaisempi liha tai kala pitää nälkää pienemmissäkin määrin ja taas kalorit jää pienemmälle.

Pidän mielessä.

Morrigan kirjoitti:
Sitten mieleeni tuli vielä sinun pekoni-muna intohimo ja se, että ainakin minulla (poiketen edellisestä) pekoni on ihan turha energia pommi, koska vähärasvaisemmat kinkku suikaleet ja kunnon voissa paistetut munat pitävät nälkää ihan yhtä lailla ja koko satsin kalori määrät laskee huimasti ilman, että jää nälkä.

Lopetin munien syömisen kuin seinään kun tutustuin uuden karppikirjan jumilistaan ja siellä mainittiin yhtenä kananmuna. Kananmuna on minulla näytellyt pääroolia eväissä heti syömisten alusta asti. Siis ainakin toistaiseksi ilman kananmunaa.

Tämä 12-3, 12-0 systeemi on rasittava sillä 12 tunnissa nälkä kerkiää kehittyä todella ilkeäksi niin että mielummin söisi sitten ne kolme ateriaansa sillä tavalla ettei nälkä tulisi mutta ettei myöskään söisi itseään ähkyksi (senhän kieltävät kaikki karppikirjailijat).

Morrigan kirjoitti:
Tsemppiä jumitukseen!

Kiitos! Senttimitta näyttää ainakin taipumisen merkkejä, vaikka vaaka näyttääkin samoja lukemia päivästä toiseen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00