karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-19 13:17:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Henkilövaa'an tarkkuus
ViestiLähetetty: 2012-01-17 08:40:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ostin vaa'an ja totesin lihonneeni roimasti. Yllätyin kovasti koska senttejä ei ole tullut oikein lisää.

Mikä olisi helppo keino kokeilla näyttääkö vaaka väärin? Mulla ei ole mitään puntteja täällä mutta eikö litra vettä paina kilon?

Viestin otsikko: Re: Henkilövaa'an tarkkuus
ViestiLähetetty: 2012-01-17 09:46:19 
Poissa
valkosipulikarppi
valkosipulikarppi

Sapfo kirjoitti:
Mulla ei ole mitään puntteja täällä mutta eikö litra vettä paina kilon?

Painaa :)

ViestiLähetetty: 2012-01-17 10:00:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sapfo kirjoitti:
Ostin vaa'an ja totesin lihonneeni roimasti. Yllätyin kovasti koska senttejä ei ole tullut oikein lisää.

Jos senttejä ei ole tullut lisää voiko puhua lihomisesta ollenkaan? Ehkä oletkin vaan kehittänyt lihasmassaa lisääntyneen painon verran. Lihas on tiiviimpää kuin läski, eli kilo läskiä vie enemmän tilaa kuin kilo lihasta, joten saattaa äkkiseltään olla niin ettet huomaa silmämääräistä eroa lihasmassan määrässä, mutta sitä on silti voinut tulla lisää.

Ja mitenkäs nesteen kertyminen, kyllä meikäläisellä ainakin heittää paino kuukautiskierron myötä 2-3 kilon verran.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-01-17 11:35:06 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Sagu kirjoitti:
Sapfo kirjoitti:
Mulla ei ole mitään puntteja täällä mutta eikö litra vettä paina kilon?

Painaa :)

:lol:

ViestiLähetetty: 2012-01-17 11:37:16 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Sapfo kirjoitti:

Mikä olisi helppo keino kokeilla näyttääkö vaaka väärin? Mulla ei ole mitään puntteja täällä mutta eikö litra vettä paina kilon?

Varmaan aika hankala testata. Pyri käymään jossain toisessa vaa'assa ja vertaamaan. Ja ei se väärinnäyttäminen niin vakavaa ole, ala nyt vain käyttämään tuon uuden vaa'an lukemaa, mihin painoasi vertaat.

ViestiLähetetty: 2012-01-17 12:34:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei kait tuossa muuta väliä ole kuin se, että käyttää aina samaa vaakaa ja punnitsee aina esim aamulla ennen aamupalaa. Näin saa vertailukelpoisen lukeman.

Iltapaino on helposti kilon - pari korkeampi kuin aamupaino.

ViestiLähetetty: 2012-01-17 12:35:38 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Vertaa terkkarin vakaan. Muuten kilo voitakin painaa kilon. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2012-01-17 13:29:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo siis meniin vaa'alle sitten syyskuun ja olin lihonut 10 kiloa! Siksi siis jäin ihmettelemään asiaa. Ja kyse ei todellakaan voi olla kiinteytymisestä sillä en ole tehnyt mitään sen eteen ja sentit on edelleen melko samat elleivät pari senttiä lissää.

Olin vähän että täh. Ja siksi siis mietin voiko vaaka näyttää väärin. Olen kyllä odottanut noin 5kg lisäystä mutta tää on jo naurettavaa.

Mutta syyllinen kantakoon läskinsä.

Punnitsin keittivaa'alla ja uudella vaa'alla asioita ja näyttävät saman verran eli kai tuo uusi on sitten ok. Hui mikä painonlisäys by the way :cry: Tästä saatiin taas tuta että vaa'an on pakko kulkea mukana mun joka viikkoisessa urakassani.

ViestiLähetetty: 2012-01-17 13:37:33 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Tässä on pientä pohdittavaa vaaka-asiasta.

Pappa kirjoitti:
Olisiko nyt ihan mahdoton ajatus joko ottaa vasara käteen ja auttaa sitä vaakaa muuttumaan kierrätysmateriaaliksi tai sitten piilottaa se vaikkapa joksikin aikaa, pariksi viikoksi, kuukaudeksi tms.

Tästä vaaka-asiasta on täällä puhuttu niin kauan kuin minä muistan ja siihen todellakin liittyy monta asiaa. Toki yhtenä myös psykologia. Jos ei ymmärrä tai halua ymmärtää vaakan epätarkkuuksiin liittyvien seikkojen sekä ihmisen normaalin painovaitelun yhdistelmää niin siitä todellakaan ei etupäässä seuraa muuta kuin harmia.

Esimerkiksi fertiili-ikäisen naisen "tyypillinen" painovaihtelu silloin kun ei lihota eikä laihduta on luokkaa jopa 4kg. (miehillä tuo fysiologinen "normaali" on noin 2kg)

Tämä ilmenee siten että jos luotettavalla (kotivaaka ei sitä ole) tavalla ihminen punnitaan joka päivä vakio-olosuhteissa pidemmän aikaa, kulkee se yleensä tuon vaihteluvälin sisällä. Yksilöllisesti tietenkin vaihteluväli voi olla pienenmpikin. Jos tuota ei ukso niin sen tietenkin voi kokeilla. Joka ikinen aamu herättyä aamuvessatoimien jälkeen punnitus ennen kuin on juotu edes vesiryyppyä tms. Paino tunnollisesti ylös. Tätä jatketaan kuukauden pari. Tulos voi hämmästyttää. Mutta edelleenkään tuo ei ole muuta kuin vaakan näyttämä. Kotuvaakojen tarkkuus ei todellakaan ole kummoinen. Joskus postasin tänne muistaakseni jonkun vaakan ohkekirjasta pätkän jossa oli kerrottu vaakan tarkkudesta jonka valmistaja "lupaa". Se on todella kaukana siitä mikä on näytön resoluutio.
Kohtalaisen tuloksen voisi saada kun samalla tavalla astuu vaakalle muutaman, esim 5 kertaa. Jättää ylimmän ja alimman pois ja otta muista keskiarvon.

(no joka tapauksessa se tarkkuudesta kertova lauseke vaakan tiedoista kannattaa lukea suurennuslasin kanssa. Hauska koe on punnita, ottaa käteen puoli litraa tai litra vettä ja punnita uudelleen. Mitäs mieltä sen jälkeen tarkkuudesta. Nousiko painosi täsmällisesti lisäpainon verran. Entä jos teet kokeen, ensin punnitus. Sitten puoli kiloa kyytiin ja punnistus. Sitten kilo. Punnitus. Sitten 1,5 jne... siitä lukemat ylös. vaikka 5 kilon lisäpainoon saakka ja sitten perään sama laskevaan suuntaan. Vieläkö luotat vaakaasi ja säädät ruokavaliota kun on johonkin suuntaan heilahtanut 300g tai kilon. ;) )

Jos kaikesta huolimatta haluat punnita, tee se edes kohtalaisen oikein. Melko hyvä punnistusajankohta on aamulla herättyä ilman vaatetusta aamuvirtsan ym jälkeen ennenkuin on mitään painoa nostavaa laitettu suuhun. Esim kolme kertaa punnitus ja niistä keskimmäinen luku ja se paperille täsmälleen. Ottaa sitten viikon keskiarvo noista luvuista. Seuraavalla viikolla sama juttu.

Tai tarkastelemalla vaikka kuukauden tai parin ajalta ylös kirattuja päivälukemia. Niitä sitten kuukauden kerättyä tunnollisesti pistejonona millimetripaprille havaitsee selkeästi sen painovaihtelun ja myös sitten sen pidempiaikaisen trendin ja jostain kuukauden parin trendistä voi jo jotain arvella kun siitä hiukan suodattaa. Siitä jää myös dokumentti vaikka kiintolevy sanoisi poks. Siihen myös menee aikaa noin sadas osa siitä mikä samaan hommaan tietsikalla. (teenks mä sen heti vai haluuksä sen tietsikalla)

Muutaman päivän sisällä tehtyjen punnitusten tulkitseminen sen suhteen onko laihduttu vai ei johtaa pelkkään sekoiluun jos sen ottaa tosissaan.

Lyhytajan painovaihtelu johtuu monesta tekijästä (jos ajatellaan että vaaka ihan aidosti olisi tarkka) ja pääasiassa se johtuu nestetaseen vaihtelusta jota elimistö koko ajan säätelee monen muuttujan vaikuttaessa sekä ruuansulatuskanavan sisällön painosta (johan se suoliston mikrobistokin on helposti kilon yms. (suoliston sisäpinnalla muuten 0,01millimetrin nestekerros olisi noin kilon... jos nyt siis ajattelisi sen noin 100m2 pinnaksi.)

Lyhytaikaisten painovaihteluiden vahtimisesta ei ole mitään hyötyä ja niiden perusteella ei missään nimessä pidä säätää ruokavaliota ja pohtia olenko minä nyt laihtunut tai lihonnnut.
Mikäli pää ei varmuudella pysy kylmänä tässä suhteessa on vaaka parasta unohtaa tai tuhota.

Se vaakan käytöstä poisto voi olla ruokavaliomuutoksen ohella paras tekosi homman onnistumisen kannalta elei pää kestä niitä lyhytaikavaihteluja ja punnistusepätarkkudesta johtuvia virheitä.

Lyhytaikaisten painovaihteluiden ja asian ymmärtämättömyyden lankaan on liian moni mennyt. Ja ennustan että menee jatkosaakin.

Itse tein aikanaan pitkäaikaista painotaulukkoa tunnollisesti punniten ja vielä tuolla hiukan mutkikkaammalla meneteömällä ja lisäksi vielä vertasin vaakaa varmuudella kalibraatiossa olevaan tarkkuusvaakaan. Tuosta datajoukosta näkyi selkeästi trendi ja siitä näkyi tietenkin lyhtaikavaitelut joissa oli lisäksi tuntematon satunnainen vaakavirhe mukana.

Kysyn, miksi sitä pitää punnita jos ei ymmärrä mitä ne luvut merkitsevät - mikä niiden olemus on (siis punnituksen virheiden summa + normaali painovaihtelu)?

Kuka teistä kulkee painotarra otsassa? Minua vastaan ei ole vielä sellaista tullut.

Parin viiikon - kuukauden sisällä tapahtuvien painovaihteluiden perusteella ei voi sanoa juuta eikä jaata ja jos niiden perusteella arvioi ruokavalion toimivuutta ja niiden seurauksena koko ajan säätää syömisiään niin voisin melkein ennustaa että se on ehkä suurin syy ongelmiin.
Miehillä paino käyttäytyy hiukan toisin kuin naisilla. Naisilla lisääntymispuolen hormonien ym syklit nimittäin vaikuttavat siinä seassa.

ViestiLähetetty: 2012-01-17 13:58:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuonkin asian voi nähdä monella eri tavalla. Totuus ainakin itselläni (ja varmaan monella muullakin) on se että ilman vähintään viikottaista puntarointia paino lähtee ryömimään yllättävän reilua vauhtia ylöspäin.

ViestiLähetetty: 2012-01-17 14:29:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Komppi Kettu-Pekalle.

Sapfon temppu olisi voinut käydä täälläkin, jos en silloin tällöin seuraisi "kehitystä". Mulla ei näköjään paino karppaamalla laske, mutta nousta se osaa, ellei ole tarkkana.

Tsempit muuten Sapfolle, voin kuvitella, kuinka ottaa päästä.

Ainakin minä olen mestari selittelemään itselleni, että eihän tässä paino nouse, vaikka tuota Erkkiä kilon päivässä vetäisinkin, minähän liikun paljon! Enkä tajua kehoni kokoa, luulen aina olevani paljon pienempi, mitä olen. Käytän sentyylisiä vaatteita, mekkoja ym., että vaatteistakaan ei huomaisi, vaikka lihoisi 5 kg.

Siksi pitää välillä puntaroida. Kotivaakaa en enää viitsi vaivata, mutta käyn puntarissa uimahallissa. Enkä joka kerta sielläkään käydessäni. Jonkinlainen likiarvo pitää olla tiedossa. :D

ViestiLähetetty: 2012-01-17 14:31:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meidän vaaka on ainakin tosi epätarkka. Jo ihan siitä riippuen missä kohdassa lattialla se seisoo (liittyy ehkä epätasaisuuskiin) se saattaa näyttää melkein 2kg heittoja aivan peräkkäisiin punnituksiin.
Vaaka on pari vuotta vanha digitaalinäyttöinen.

ViestiLähetetty: 2012-01-17 15:33:29 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kiitos tuijakoo Papan lainauksesta, mielenkiintoista ja olen samoilla linjoilla! Ja kuten ElinaR:n myös mun vaaka heittää helposti sen kilon riippuen olenko matolla vai parketilla sen kanssa. On muutaman vuoden vanha digivaaka, joka näyttää (mukamas ainakin) myös neste- ja rasvaprosentit. Eihän se nyt loogisesti paljaasta jalkapohjasta kovin tarkkaan voi näkyä :mrgreen:
Mutta ihmiset ehkä tietävät itse mitä tarvitsevat. Toisaalta jos ei vaatteet ala 10 kilon jälkeen huomattavasti puristamaan tai sentit muutu, niin en oikein usko tuollaiseen "lihomiseen". Ehkä Sapfon vanha vaaka on ollut rikki, ei tämä uusi?

ViestiLähetetty: 2012-01-17 16:16:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kyllä se vaan on hyvä välillä käydä vaa'assa. Ei kai nyt joka päivä, mutta esim. kerran viikossa. AInakin itselläni paino lähtee nousuun, jos en seuraa. Kun vaan löytäis sellaisen vaa'an, jonka lukemat ei heittele kiloa punnituskertojen välillä. Vinkkejä hyvästä ja luotettavasta vaa'asta siis otetaan kiitollisuudella vastaan.

ViestiLähetetty: 2012-01-17 17:07:49 
Poissa
himokarppi
himokarppi

HuimaHeimo kirjoitti:
Kyllä se vaan on hyvä välillä käydä vaa'assa. Ei kai nyt joka päivä, mutta esim. kerran viikossa. AInakin itselläni paino lähtee nousuun, jos en seuraa. Kun vaan löytäis sellaisen vaa'an, jonka lukemat ei heittele kiloa punnituskertojen välillä. Vinkkejä hyvästä ja luotettavasta vaa'asta siis otetaan kiitollisuudella vastaan.

Lidlistä ostin noin kympillä. Hyvin toimii.

ViestiLähetetty: 2012-01-17 17:19:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No kuten nyt mun tapauksesta huomaa niin ainakin mulle on hyvä käydä viikottain vaa'alla. Muut voi tehdä mitä lystää :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2012-01-17 17:44:30 
Poissa
kilometrikarppi
kilometrikarppi

Meikäläisen Salterin lasinen digitaalivaaka (cittarista 19,90€ muistaakseni) ei oo koskaan heitelly mitenkään käsittämättömästi ja oon kuitenkin aika paljon testauspunnituksia tehny (just tollasia "juon 0,5kg ja katson paljonko paino nousee" jne.). Ei sisällä mitään muita hienouksia, mikä on musta vaan hyvä, tuntuu että useimmin epätarkkuuksia on just niissä miljoonan ominaisuuden vaaka-ihmeissä.

02/2012 päättynyt painonseurantapäiväkirja: Kesäkilojen karkotus
02/2012 aloitettu liikuntapäiväkirja: Sentit jäävät salille

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2012-01-17 18:35:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on Stockalta n. 8 v sitten ostettu mekaaninen sininen Soehnle, joka ei ainakaan liikaa näytä :mrgreen: Meiltä löytyy myös digitaalinen kehoanalyysivaaka, mutta se jotenkin sekoili ja joutui telakalle vaatehuoneen perälle.

ViestiLähetetty: 2012-01-17 20:23:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Saako tässä kysyä vähän off topic, että lähteekö se painonne nousuun vaikka söisitte hiilareita alle 100g vuorokaudessa, jos ette tarkkaile sitä?

ViestiLähetetty: 2012-01-17 22:16:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pää_kainalossa kirjoitti:
Saako tässä kysyä vähän off topic, että lähteekö se painonne nousuun vaikka söisitte hiilareita alle 100g vuorokaudessa, jos ette tarkkaile sitä?

Minun ainakin täytyy tarkkailla, vaikka hiilarit olisi selvästikin alempana. Jos en syö tarpeeksi rasvaa, minulle tulee nälkä ja pahoja mielitekoja. Rasva on mulla ainoa, joka pitää nälkää. Se sitten tarttuu reisiin ja vatsaan. Olen saanut selluliittiä vasta alettuani karppaamaan. :o

Liika proteiini herättää makeanhimot. Kaikki mahdolliset makrovariaatiot on kokeiltu pätkäpaastoineen. Minä en kahden vuoden kokemuksella karppauksella laihdu. Toki paino heittelee pari kiloa sinne tänne.

Itse asiassa lihoin heti karppauksen alussa pari kiloa, ja ne ovat pysyneet matkassa. Suurin syy oli luullakseni kookosöljy, jonka terveellisyydestä puhuttiin ja pitihän sitä sitten kahviin laittaa, vaikka en edes mausta tykkää. Toivoin sen saavan laihtumisen käyntiin, mutta ei. :)

Virallisterveellisellä aikoinaan pystyin painoa säätelemään helpostikin. En vaan halua palata siihen, koska voin sata kertaa paremmin karpatessani. :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00