karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-01 05:55:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 104 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hyvän olon liikunnat
ViestiLähetetty: 2012-02-06 12:52:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Njoo, en mäkään varsinaisesti sitä lenkkeilyä treeniksi ajattele, mutta liikuntaa se kuitenkin on, ja mukavaa vastapainoa kaikelle muulle kun käy tuulettumassa säällä kuin säällä. :) Merkkaan noi lenkit vähän sinnepäin; vaikka mulla yleensä onkin pitemmillä lenkeillä askelmittari, niin pyöristän päivän lenkit joko jonkinlaiseksi kokonaisluvuksi tai ajankäytön mukaan. Lisäksi käytän tärkeitä määritelmiä kuten reipas tai rauhallinen, joista voi saada jonkinlaista käsitystä miten siellä pihalla on loikittu menemään. :lol:

Maanantai 6.2.
- vajaa tunnin reipas lenkki (enää -5°C, vähänkö oli lämmin!)
- alavartalopainotteinen treeni: jalkojen sätkyttelyä vähän joka suuntaan kepin kanssa ja ilman :mrgreen: , kyykkyjä, vähän vatsalihaksiakin, ja peruskoulun liikuntatunneilta tuttu klassikko "istu ilman tuolia": selkä seinää vasten, jalat 90 asteen kulmassa. Tein tuon treenin lopuksi ja kestin 30 sekuntia. #-o Taidan tehdä tuosta jonkun testin itselleni. Kokeilin muuten myös punnertaa, ja voi elämän kevät kun voi ihminen olla surkea!

ViestiLähetetty: 2012-02-06 13:32:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Riippunee koirasta ja omistajasta :lol:.
Onhan se juu, arki-/ hyötysellaista. Ei kyllä ilman koiraa tai no itseasiassa muutenkaan ja siis pikemmin ennen tullut lähettyä säällä ku säällä ulos, nykyään ei vaikuta esim treeneihin lähtöön mitenkään. Tai siis tietenkin siinä mielessä, että pukeutuu (matkalle) kelien mukaan 8).
Ja tokihan määritelmät on tärkeitä :mrgreen:.

Mulla on päivän treenit tiedossa vasta duunin jälkeen, ja katon sitte mitä ja paljon jaksan (zumbatunnin lisäksi), liian vähän parina yönä nukkunut :?. Onneks usein varsinaisen treenin aikana tulee se olo oikein, että tätä lisää :wink:.

Voiskin kokeilla tota istumisjuttua (jos vaan muistan tässä joku hetki), tiedän liikeen kyllä. No mutta, toihan on hyvä.. otat "testeiks" itelles vaikka tuon istumisen, punnertamisen ja lankku-/ hoover-liikkeen :P.

<3 tämä olo ;)
*
Ihmiset tarvitsevat eläessään kaksi sydäntä:
Pienen, joka on täynnä syvää hellyyttä,
ja toisen, joka on terästä.
- Kahlil Gibran -

ViestiLähetetty: 2012-02-06 16:52:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko ihan tosi, että mä en oo jättänyt takiaismerkkiäni tänne :shock:

Tilanne korjattu! Moi muru ja tsemppii :smt049

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."

ViestiLähetetty: 2012-02-07 19:10:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Eksyithän sinäkin tänne. 8) Teretulemast!

Tänään oli lepopäivä. Pari kilsaa tuli käveltyä kun kävin ennen enkun koetta kaupungilla, mutta muuten en oo evääni liikauttanu. :mrgreen: Illan mittaan täytyy kyllä vielä tehdä kunnon venyttely, koska kroppaa (ja mieltä) kolottaa ja väsyttää. Oon niin kypsyny tähän työ/opiskeluhommaan nyt, että oon koko ajan vähän allapäin, koska en keksi mitään fiksuja ratkaisuja.

ViestiLähetetty: 2012-02-07 19:31:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sama homma, lepopäivä :). Ja eilen jäi treenit "vaan" zumbaan ja kävelyyn, yhteensä 1,5h. Mutta koska homman idis ei tosiaan ole stressata vaan liikkua olon ja jaksamisen mukaan sekä tuntea hyvää oloa niin jos ei kulje treeni niin en treenaa :). Ois ollut tänään venyttelytuntikin, mutta oli vieraita tossa töitten jälkeen enkä jaksa lähtee ravaamaan enää kuin koiran iltalenkille viennin verran ulos :).

Mä oon kai [u]vaan väsynyt[/u] kun on paljon töitä, oon tehnyt myös ylitöitä, treenannut runsaasti ja nukkunut kuitenkin liian vähän..höh :| . Se, josta jaksan tyyliin joka pv iloita on se, että syömiset on reilassa koko ajan, eikä vaadi mitään taistelua itsensä kanssa jne.

Tarjosinpa muuten vieraille itse extempore kehitettyä jäädykettä/ jädeä tai miksiköhän sitä nyt voiskaan sanoa; valmistusaineita kuohukermaa, tummaa suklaata, mansikoita + kuningatarmarjasekoitusta, pari keltuaista ja valkuais(vaahtoa) :mrgreen: . Niin joo, ja ite en ois kaivannu mitään makeutusta, mutta tuntien syöjät niin hippusen steviaa heitin joukkoon. Eilen tein ja oli yön pakkasessa; alunperin kelasin tehdä suklaamoussea, jollaista tein jouluksi mulle ja kuopukselle (karppikamaa), toi sitten vaan vähän kuin itsestään kehittyikin ideaksi. Ennen maistamista tuli kommenttia "Toi on jotain karppikamaa kuitenkin" , no kappas ihme 8). Tykkäsivät ja me itse myös, joten pitääpä tehdä toistekkin =D>. Tiedoksi/ vinkiksi, että jos sulatettua suklaata sekoittaa hyhmeiseen kerma-marjaseokseen niin se jähmettyy sillain vähän niinkuin suklaamuruiks sinne joukkoon (todella hienoksi muruksi, ei silleen kuin jos ois rouhittua suklaata vaan pienemmäksi). Mutta so what, se sopi siihen oikein hyvin ja koko hommeli oli vähän kuin marjaisaa suklajädeä, nam :lol:.

<3 tämä olo ;)
*
Ihmiset tarvitsevat eläessään kaksi sydäntä:
Pienen, joka on täynnä syvää hellyyttä,
ja toisen, joka on terästä.
- Kahlil Gibran -

ViestiLähetetty: 2012-02-08 19:24:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Keskiviikko 8.2.
- 1h 15min lenkki
- ylävartalotreeni
- venyttely

Laskinpa kuulkaas kalorioita ja makroja pitkästä aikaa, ja seuraavanlaisia lukuja sain:
- kaloreita n. 2000
- hiilaria n. 110g
- proteiinia n. 72g
- rasvaa n. 130g

Ihan jees. Aamupala oli melkoinen yllätys, kun siinä oli kaloreita liki 900, vaikka se ei määrällisesti mikään kovin iso edes ollut. Proteiinin kanssa mun täytyy olla skarppina, että sitä tulee riittävästi, mutta muuten noi hh- ja rasvamäärät on ihan ok, niissä on säätövaraa tarpeen vaatiessa. :) Mutta täytyy kyllä sanoa, että ei musta olis punnitsemaan ja laskemaan syömisiäni päivittäin, ihan hirveetä touhua. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2012-02-08 20:06:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En oo missään ennen tätä palstaa törmännyt ilmaisuun "kalorioita" :lol: - siis muuallakin kuin äsken sulla.

On se jännän yksilöllinen asia tuo punnitseminen ja laskeminen - siis sen merkitys ja vaikutus kunki systeemissä. Mä huomaan syöväni helpommin vähemmän. kun EN laske. Paitsi sitten illalla jälkeenpäin. Tai vasta seuraavana päivänä. Ihan summamutikassa parin sadan tarkkuudella. Siis kaloriot :mrgreen: Muilla luvuilla mitään väliä tunnu olevan, kun osaan muutenkin panna makrot kohilleen. Mutta tosiaan proden riittävää saantia tarkkailen erityishuolella.

ViestiLähetetty: 2012-02-08 21:05:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Se on yhtä typerän sananmuokkauksen tulos kuin Sami Garamin käyttämä japanialainen. :mrgreen: Mulla kans asettuu makrot ainakin hiilarien ja rasvojen osalta ihan hyvälle mallille ihan itsestään - satunnaisten laskujen perusteella sanoisin, että syön kumpaakin keskimäärin 80-120g päivässä. Vaihtelua tietty suuntaan jos toiseenkin, mutta noin yleensä. En kyllä tiiä miten tota prodea ei ton enempää tuu, vaikka mulla ei oo mitään ongelmia syödä hyvää protskuruokaa. Tai on mulla itse asiassa ajatus; oiskohan siitä kiinni, kun oon toteuttanu tämän palstan kehotusta syödä niitä rasvaisempia proderuokia -> proteiinia on vähemmän kuin vähärasvaisissa vastaavissa? Siis jos vertaa kanankoipea ja fileetä, niin onhan niissä ihan eri määrät. Periaatteessa jos alkaisin syömään naudanjauhelihaa sikanaudan sijaan jne. niin proden määrä nousis itsestään, ja vastaavasti rasvan määrä tippuis. Rasvaa on kuitenkin tarvittaessa helpompi lisätä ilman, että syötävän ruuan määrä juuri lisääntyy, joten tossa vois olla ideaa. :-k

Edit. Vertailin vähän Finelissä noita makroravinteita, eikä niissä niin suuria eroja ollutkaan kuin ajattelin. Noh, kai mun täytyy keksiä jokin muu keino turvata prodet jos meinaa jäädä vajaaksi.

ViestiLähetetty: 2012-02-09 16:10:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Töttöröö! Suunnittelin tuossa vähän ruokavalion tarkennusta, joka starttaa toden teolla kunhan sämpylät loppuu pakastimesta. :mrgreen: Edelleenkään en laske, tiukistele tai varsinaisesti rajoitakaan, kunhan piirtelen itselleni ylös niitä ääriviivoja minkä sisällä koitan pysyä. Näin:
- monipuolisesti kasviksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja
- runsaasti proderuokaa: lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia
- kohtuudella maitotuotteita
- arkiruokailusta viljat kauraa lukuunottamatta kokonaan pois, riisiäkin harvoin
- sokeria vain perjantaisin jos silloinkaan
- juomina vesi ja tee

Tää lähti oikeastaan siitä havainnosta, että mun paino on "jumittanut" koko sen ajan kun oon syöny niitä hiton sämpylöitä, ja eilen illalla nukkumaan mennessä mulle tuli elävä muistikuva syksystä 2007, ajalta ennen karppausta: liityin keventäjiin kun olin taas kerran päättänyt laihduttaa, ja muistan syöneeni päivittäin mm. itseleivottuja sämpylöitä ja muuta kevyttä normiruokaa ehkä 1300 kalorin edestä, ja itkeneeni kun paino vaan nousee. No joo, tuolloin syyt oli kyllä huomattavasti laajemmat, enkä mä nytkään voi sanoa mistä tuo "jumi" tarkalleen johtuu, mutta eihän mun oikeasti tarvitse syödä viljaa. :) Sinänsä kyllä jännä, että syksyllä syömäni ruisleivät ei vaikuttaneet, mutta mistäs näistä koskaan tietää. Ihmiskokeita luvassa siis.

Puhun "jumista" siksi, että paino on pyöriny muutaman viikon samoissa lukemissa, käyden välillä ylempänä ja sitten taas palaa samaan. Eihän se mikään oikea jumi ole, johan tuo nyt olis ihme jos ei missään välissä vähän kroppa pitäis taukoa (+stressin vaikutus on mulla ainakin ihan selkeä), mutta mitäs sitä suotta antamaan kropalle mitään erityistä aihetta pitää kiloistaan kiinni. :)

Jaaa koska tämä on liikuntapäiväkirja:
Torstai 9.2.
- tunnin lenkki, leppoisasti lönköteltiin ihastellen aurinkoista pakkaspäivää tähän tyyliin ("minähän en poseeraa, pyh"):
Kuva

ViestiLähetetty: 2012-02-09 18:39:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Oi, kuinka komea hän on!

Ruokapäikky: munkkis jahtaa ihannetta
Minimainos: iHerb-koodi -5$: ZAS599

ViestiLähetetty: 2012-02-09 20:57:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Uljaan näköinen KOIRA :smt007

ViestiLähetetty: 2012-02-11 09:40:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ja^^Nemi kiittää ja kuittaa. Mä tykkään, että koira näyttää, noh, koiralta -> on keskikokoinen, pystykorvainen, sopusuhtainen - näkee siis, että se periytyy sudesta. :mrgreen:

Humpuukilla hotiksi -seuranta:

Viikko 2: Aloituspaino x
Viikko 3: - 1,1kg
Viikko 4: -400g
Viikko 5: +400g
Viikko 6: -200g

Kampanjapudotus: -1,3kg / Kokonaispudotus (alk. 31.7.2011): -12,1kg / Tavoitteeseen 1,7kg

Perjantai 10.2.
- kävelyä tais tulla 5-6km
- karkkipäivä, mikä näkyi kyllä tänä aamuna puntarilla :P

ViestiLähetetty: 2012-02-11 09:56:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^mitä karkkeja napostelit? 8) (mä en ikinä mene vaa'alle, jos ed. päivänä on tullut mässyteltyä...)

ViestiLähetetty: 2012-02-11 15:39:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Öm, se oli Fazerin Ässä choko tai joku vastaava, ja lisäksi keksisuklaata ja yksi Somersby. :mrgreen: En mäkään yleensä käy vaa'alla karkkipäivän jälkeen, mutta nyt kun mulla on menossa se koko kuukauden painonseuranta eli joka päivä merkkaan painon ylös, niin kävin. Helmikuun jälkeen, tai viimeistään sitten kun tavoitekymmenluku on saavutettu (niin lähellä mutta silti ärsyttävän kaukana!), pidän pitemmän vaakatauon.

Saa nähdä jaksanko tänään tehdä mitään liikunnallista, on niin väsynyt ja tukkoinen olo. Aamulla herätessä oli kurkku kipeä ja nenä tukossa, joten voi tietty olla ihan hyvä pitää lepopäivä, ja huomenna taas vähän tsemppais. :)

ViestiLähetetty: 2012-02-11 16:55:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^hahaa, samantyyppisiä repsuja on mullakin tässä tullut elettyä läpi 8) Ei paha, kun ei jää putki päälle. Karkki ja siideri ovat suunnilleen vähiten haitallisia, jos ja kun tulee sokeria syötyä. Leivonnaisissa se vilja jumittelee ja pierettää parikin kolmekin päivää :shock:

Toivottavasti ei tauti iske. Ota lasi punkkua illalla, jos mahd.! En tiedä johtuuko se siitä, mutta olen toistaiseksi välttänyt kaikki taudit tänä talvena.

ViestiLähetetty: 2012-02-11 19:21:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Joo, ollaan nyt pikkuhiljaa siirrytty avon kanssa tuohon malliin, että syödään perjantai-iltaisin yhdessä herkkumätöt, niin ei sitten muuten tee edes mieli. On kiva nollata työ&kouluviikkoa sohvan nurkassa karkkikipon kanssa. :mrgreen: Ja mä kuitenkin haluan syödä suklaata ja karkkia silloin tällöin, mä en ole niin truuuukarppi että nyrpistelisin nenääni. Päinvastoin, nykyään kun osaan ns. käyttää sokeria oikein, eli pystyn jättämään väliin ne turhat lohtusyömiset jne. niin se viikottainen herkkuhetki on aika kiva. :)

Mä en itse asiassa juo punkkua ollenkaan, se on musta ällöttävää. :-$ Mä olen tosi nirso alkoholijuomien suhteen, tota Somersbytä (omena ja päärynä) juon ja sitten baarissa (silloin kerran vuosisadassa kun käyn) saatan juoda lonkeroa kun Somersbytä ei joka paikasta saa, ja jos saa niin maksaa ihan liikaa. Juonkin kyllä niin vähän, että viimeks kun ostin kaks pulloa siideriä kerralla, naurettiin että ostin sitten juhannusjuomankin samalla.. :mrgreen:

Tästä lauantaista tuli lepopäivä; kohta sohvalle katsomaan Putousta. 8) Mäkään en muuten ole ollut sitä tammikuun mahatautia lukuunottamatta kipeenä tosi pitkään aikaan - täytyisköhän peräti mennä niin pitkälle kuin edellisen työpaikan aikaan viime kevääseen.. Silloin olinkin vähän väliä kipeänä, kun stressi, ahdistus ja huono ruokavalio teki tehtäviään.

ViestiLähetetty: 2012-02-12 11:30:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Flunssahan se sieltä tulla tupsahti. Kaupassa kyllä käydään kävellen, ja koirankin kanssa täytyy vähän ulkoilla, mutta lupaan ottaa rauhallisesti ja levätä muuten. :) Täytyy ostaa jotain superhyvää ruokaa, kun ollaan pari päivää kaiveltu kaappien ja pakastimen pohjalta vaan "jotain", niin tulee edes vähän parempi mieli vaikkei olo paranisikaan. :lol:

ViestiLähetetty: 2012-02-13 09:57:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Koska liikunta on nyt hetken aikaa melko vähäistä, lätisen sitten ruuasta; ihmiskokeita ala noway, osa x. Nyt käynnistyi aamiaistesti sekä maitotuoterajoitus. Ostin kauraleseitä, ja keittelin niistä aamupalaksi puuron, täysmaitoon tietty ja isolla voisilmällä. Katsotaan, kauanko pysyy nälkä poissa, miten vatsa reagoi jne. Jos vaikutukset on positiiviset, voin jättää kauralesepuuron ainakin satunnaiseksi aamiaiseksi, koska vaihtelu virkistää. :) Maitotuoterajoitus koskee lähinnä jugurttia, kermaa ja muita vastaavia tuotteita - maitoa menee teehen ja puuroon, voita käytän normisti, ja juustoa kohtuudella. Mulle on tullut otsaan pari pientä finniä (mikä on lähes katastrofi koska mulla on näppylöiden osalta melkolailla virheetön iho), ja koska avo on yhdistänyt omassa ihossaan tapahtuvat muutokset jugurttiin ja kermaan, ajattelin kokeilla miten mun naamalle käy kun en niitä syö - viime viikolla niitä meni aika reilusti nimittäin.

Näillä mennään nyt. Viljat jätin tuota kauralesettä lukuunottamatta nyt ainakin joksikin aikaa pois, katsotaan huomaanko mitään muutoksia missään. Paino on taas alenemaan päin kun koeviikko on ohi ja stressi pieneni ainakin puoleen. :smt045

P.S. Pakko muuten mainita, kun tehtiin eilen ihan sikahyvää ruokaa - voissa paistettuja silakkafileitä ja perunamuusia. =P~ Ollaan harmiteltu kalan hintaa, kun sitä olis kiva syödä enemmän mutta meidän budjettiin se ei vaan mahdu. Eilen käytiin eri kaupassa ku yleensä, ja siellä kalahylly oli ensinnäkin huomattavasti houkuttelevampi kuin vakiokaupassa, ja noi silakat oli tosi edullisia.

Nyt taidan liikkua sen verran, että hinaan tukkoisen ja räkäisen ruumiini peiton alle. Kultainen avo on koiran kanssa pitkällä lenkillä, joten mun ei tarvi siitäkään potea huonoa omatuntoa etten jaksa lenkkeillä. :)

ViestiLähetetty: 2012-02-15 13:30:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suloinen koira sulla :smt049

ViestiLähetetty: 2012-02-15 13:49:36 
Poissa
rysäkeppi
rysäkeppi

Tuo sun nätti koiras on lapinporokoira ?
noway kirjoitti:
....silakat oli tosi edullisia....

Takerrun epäoleellisiin pikkuseikkoihin, mutta paljonko teilläpäin maksaa tosiedulliset silakat per kilo ?
Täällä rannikolla valmiita silakkafileitä saa luokkaa 6€/kg marketista kuin marketista. Toisinaan halvemmallakin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 104 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00