Terve
Iyengar on joogaa, jossa kiinnitetään paljon huomiota esim. jalkaterien asentoon, selkärangan linjauksiin jne. jotta asanat olis nivelille mahdollisimman ystävällisiä eikä virheasentoja tulisi. Tän takia iyengarissa käytetään apuvälineitä (mm. palikat, vyö), koska ei haluta pakottaa kehoa yhtään sen pidemälle venytykseen mihin se ei kykene ja toisaalta halutaan olla tukevasti niissä asanoissa. Meillä on sama ohjelma, jota toistetaan lähes joka kerta - oma opettajamme on ottanut näin II-tasolla mukaan pari vaihtelevaa asanaa myös ja joka 4. kerta on restoratiivinen harjoitus (=rauhallista hathamaista joogaa, jossa on 3-5min venytyksiä). Näin tämmöselle kankeelle tuo apuvälineiden käyttö on ihan ykkösjuttu ja helpottaa kummasti. Oon saanu iyengarin kautta mm. nostettua lättäjalan holvikaarta ylemmäs, yliojentuvia polviani hieman "jäykemmiksi" ja alaselän kipuja vähennettyä. Rankkuudeltaan toi vastaa ehkä voimajoogaa.
Siinä "lyhyesti"
Ja kannattaa ehdottomasti mennä kokeilemaan kiipeilyä! Uskosin että sun kaupungissa pääsee kans ohjatuille vuoroille, missä on kiipeilijöitä avustamassa jos tarvii apua esim. välineiden ja varmistusten kanssa. Ainakin täällä noita on ja välineetkin löytyy niin ei tarvitse heti olla ostamassa jos ei nappaakaan. Tosin, tuohon harrastukseen jää koukkuun.
Tällä viikolla oon kuunnellut kroppaani, joka vaatii multa enemmän henkistä, kuin fyysistä panostamista. Vaikka mun kroppa olis kipee ja väsynyt, niin se ei tähän asti ole estänyt mua siltikään lähtemästä lenkille, salille tai muualle. Ja sitte ollaan ylirasitustilassa. Nyt yritän olla armollisempi, mikä on tarkottanut mm. viime viikolla sitä, etten mennyt joogaan (olin niin väsynyt että hyvä kun jaksoin sohvalla maata) ja tällä viikolla lepopäivää kiipeilyn sijaan.
Maanantain saleilun jäljiltä mun etureidet on yhä siinä kunnossa, että tarviin istuutuessa tukea (

), joten tiistain kiipeily jätettiin sen vuoksi välistä. Tosin söin kyllä liikaa ruokaa ni ei olisi pystynykkää. Eilen sit oli tarkoitus mennä boulderoimaan (=vapaakiipeily), mutta hallilla olikin alkeiskurssi. Menin sitte joogatunnille 2vk tauon jälkeen ja teki ihan hyvää. Sattu olemaan restoratiivinen kerta eli varsinaista kehonhuoltoa potenssiin kymmenen.
Huomenna sitte salille! Kattoo tässä pystyykö kyykkyjä tekemään vielä vai pitääkö tyytyä vaan prässäilyyn.