Vieras kirjoitti:
BECHA kirjoitti:
Itse olen lainannut karppaukseen liittyvät kirjat kirjastosta, pari englanninkielistä olen ostanut Kindleeni. Lehteä selailin kaupassa, päätin olla ostamatta, koska en nähnyt sitä rahan arvoiseksi. Ohut läpyskähän se oli, liikaa reseptejä, liian vähän asiaa. Pohdiskelin, että lehdessä tuskin on mitään olennaista, mikä puuttuisi esim. Atkinsin tai Taubesin kirjallisuudesta, johon olen itse enemmän perehtynyt.
Karppaajille tarkoitetun lehden tai klubin kehittämistä en kuitenkaan pidä minkäänlaisena ahneutena, elämmehän kuitenkin jonkinlaisessa markkinataloudessa, jossa ihmisten tarpeiden ja kiinnostuksen mukaan tarjotaan maksullisia tuotteita ja palveluita. Niinhän sen kai kuuluisikin olla? Mitä kirjoihin tulee - sillä "bisneksellä" Suomessa harva rikastuu. Ja vaikka rikastuisikin, olisiko se väärin? Tulisiko sinulle siitä paha mieli?
Elämme markkinataloudessa, jossa pyritään myös luomaan ihmisille tarpeita. Juttu menee joskus niinkin päin, että luodaan ensin tuote ja aletaan sitten mainonnan avulla luomaan ihmisille tarpeita saada tuo tuote. Oliko sinulla esim. tuolle Kindlelle sellainen tarve, ettet olisi tullut toimeen ilman sitä? Vai ostitko Kindlen sen takia, että pystyt nuo englanninkieliset karppauskirjat lukemaan?
Minulle ei tule paha mieli, jos joku rikastuu karppaustuotteilla tai Kindleillä. Sinun eurojasi hän taskuunsa kerää...
Naulan kantaan. Lihotetaan ihmiset hiilarimössöllä, sitten myydään salijäsenyydet, insuliinit, laihdutuspillerit jne. Ihmisten lihominenhan on aivan järjetön bisnes. Tottakai karppauksellakin pystyy bisnestä tekemään, mutta minua se ei haittaa, sillä karppaus tosiaan toimii. Enemmän minua harmittaa se, että olen aiemmin elämässäni tuhlannut rahaa "terveelliseen" ruokaan, josta on ollut minulle vain ja ainoastaan haittaa.
Jos joku on vaivautunut kirjoittamaan tieteellisen teoksen karppauksesta, arvostan hänen työtään sen verran, että mielelläni maksan muutaman euron siitä hänelle, jos itselläni on kiinnostusta lukea kirja! Samoin toimin myös monessa muussa tilanteessa.
Kindlen ostin kauan ennen karppausta. Miksi? Luen paljon kirjallisuutta, myös sellaista, jota suomeksi tuskin koskaan käännetään. Kindleen voi ladata myös netistä ilmaiseksi löytyvää kirjallisuutta (tähän ryhmään kuuluvat esim. sadat venäjänkieliset venäläiset klassikot, joita luen, ja jotka löytyvät ihan laillisesti netistä.) Lisäksi kaltaiselleni kirjallisuusharrastajalle on kätevää pitää sadat kirjat mukana minne ikinä menenkin. Eipä ole miinus sekään, että ei ole muutamaa sataa kirjaa kotona viemässä tilaa. Niin, ja Kindle on myös ekologisesti oikea ratkaisu: paperiakaan ei tuhlaannu, kun kirjat saa elektronisesti! Elektroniset versiot ovat myös huomattavasti halvempia, Amazonissa on myös satoja ilmaisia kirjoja. Suosittelen! Tulisinko toimeen ilman Kindleä? Varmasti. Ihminen elää ja pärjää loppujen lopuksi varsin vähällä - se on eri asia, onko elämä silloin mukavaa.