Tyyli-Lyyli kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Ja vielä viimenen tiputus, kun musta vaan tuntuu et tää asia on harvinaisen epäselvä.
Insulliniresistenssiin, eli tietynlaiseen solujen toimintahäiriöön vaikuttavat lihavuuden lisäksi useita riskitekijöitä, jotka lisäävät TULEHDUSVASTETTA elimistössä:
-tupakointi,
-liikkumattomattomuus,
-vähäinen suojaravintoaineiden määrä ruokavaliossa (kasvikset, hedelmät, täysjyvävilja jne), vähäinen omega3,
-runsaasti sokeria sisältävät ateriat
- runsaasti rasvaa sisältävät ateriat, etenkin tyydyttynyt ja trans
-ilmansaasteet
Lisäksi harvoilla ihmisillä on geneettinen taipumus, ja tietyt sairaudet (esim elinsiirto, syöpä, lääkitys) voivat aiheuttaa insuliiniresistenssiä. Ja raskaus.
Tähän pakko kommentoida, että tästä huomaa selkeästi miten pihalla tämä vieras on. Tuohon ei jää enää syötäväksi kuin proteiini ja sitäkään ei vt:ssä suositella hirmu määriä.
Juurikin jos ihminen tietäisi miten eri ruoka-aineet siihen verensokeriin vaikuttaa, niin ei tulisi tämän kaltaisia postauksia. Ja kyllä, ne vaikuttaa kaikilla samalla lailla oli sitten terve tai ei.
Ja pohdipas mikä sitä tulehdusta aiheuttaa ja millä sitä vähennetään.
Kyllä on surullista lukea näitä, miten ihmiset ei oikeasti tiedä - eikä halua edes ottaa selvää

. Sääliksi ihan käy

.
Ja tosiaankin arvasin että vieras ei ymmärrä lukemaansa, viitaten tuohon edelliseen vastaukseen. Lisään vielä pohdinnan, että pohdipa miksi ihminen sitten syö liikaa? Tai kuten tuossa kaverini tapauksessa, miksei hän laihdu vaikka kulutus todellakin on paljon suurempaa kuin energian saanti. Et voi siis hänen kohdaltaan syyttää, että syö liikaa koska syö selkeästi vähemmän mitä kulutus on. Mutta tosiaan, tämä on jo sitä aluetta mitä et ymmärrä - etkä edes halua ymmärtää.
Viittaan tutkimukseen, siis review-artikkeliin, johon on viittaus aiemmin tässä ketjussa. En minä ole sitä katsausta ollut tekemässä enkä sen ilmeisen masentaville tuloksille mitään voi. Sinä väität, että hiilihydraatti aiheuttaa insuliiniresistenssin, minä yritin etsiä siihen kirjallisuusviitettä, ymmärsinkö oikein, että sinä et. Minä myös selvitin, mistä insuliiniresistenssi näyttää johtuvan. Minä perustan väitteeni tieteelliseen tutkimusyhteenvetoon (siis useampaan tutkimukseen + useampaan sellaiseen tutkimukseen, jota en tähän linkittänyt), ja kuitenkin sinä väität, että minä olen tässä se, joka on uskovainen. Olisi kiva nähdä sultakin joku muu kuin uskomukseen perustuva näkemys insuliiniresistenssin ja lihavuuden synnystä. Mutta olen armollinen, enkä sitä vaadi, koska sun teoriaasi tukevia tutkimuksia ei tällä hetkellä ole.
Tuosta katsauksesta päätellen suositeltavaa on siis pysyä normaalipainoisena ja syödä runsaasti (kulutuksen mukaan.....) kalaa, kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljaa, sekä vältellä runsaasti rasvaa ja sokeria. Kaikkea muuta kohtuudella. Ja varmaan rasvaa ja sokeriakin kohtuudella. Mutta suhde niin päin, että runsaasti suojaravintoaineita ja vähän tunkkaisia ruokia.