Päiväkirjan nimi voisi ehkä olla "Luolanainen ei liiku" - en ole vieläkään päässyt salille. Lieneekö joulunajan myöhäiset nukkumaanmenot sekoittaneet unirytmin vai mikä - joka tapauksessa etenkin alkuviikko oli unen kannalta aivan surkea, ihan turha kuvitelma että pääsisin aamulla ajoissa ylös salille. Ja muut ajankohdat... ...no, sanotaanko nyt vaikka niin, että töiden suhteen uusi vuosi lähti käyntiin liukkaasti. Jos kaipaat rentoa elämää, älä hemmetissä perusta omaa yritystä

.
Paleohomma sen sijaan toimii kuin se kuuluisa junan mukavuuslaitos. En tosiaan jaksa nyt niuhottaa jostain hedelmänpalasista, vaikka tosi tiukkaa alkua ajattelinkin ensiksi - tämä nimittäin
tuntuu vannoutuneesta rentokarppaajasta kuitenkin varsin rajoitetulta ruokavaliolta. Mutta kunnollisia marja / hedelmäannoksia otan mukaan vasta ensi viikon jälkeen.
No, mikä tässä sitten toimii... ...ensinnäkin ketoosiin tömähdin parissa päivässä, ja sainpa mukavat aloittelijan oireetkin päänsärkyineen, pari päivää meni muutenkin vähän sumuisissa tunnelmissa. Päätin tosiaan, että vaa'alla en hyppää, mutta jouluinen vatsan turvotus on hävinnyt jo nyt, aamulla ylä- ja alavatsassa näkyy mukavasti jotain muutakin kuin silavaa.
Mahtavin juttu on kuitenkin se, että tällä hetkellä reumakipuja ei ole
yhdessäkään nivelessä. En vielä pidättele hengitystä, mutta suoraan sanottuna en muista milloin viimeksi olisi ollut tällainen tilanne. Toki näin lyhyellä aikavälillä voi koko juttu olla pelkkää sattumaakin. Viljattomalla olen päässyt isosta osasta kipuja eroon - mutta kuitenkin tyypillisesti vähintään yksi nivel on ollut jatkuvasti tulehtuneena. Syksyllä vaivasivat erityisesti vasen lonkka ja polvi - saman jalan IT-kalvo-ongelmilla säestettynä.
Ruoka on itse asiassa ollut oikein hyvää. Lounaaksi syön jotain tosi yksinkertaista, kotona joku munakas tai jauhelihaa ja pakastepinaattia maustettuna reilulla määrällä currya - jos olen ulkoruokinnassa, valitsen jonkun yksinkertaisen salaatin. Iltasella panostetaan kokkailuun vähän enemmän, tosin esim. eilisillan paistetut tuoremakkarat (ei maitoa eikä jauhoja) paistetun hapankaalin kera eivät kyllä pitkää keittiösessiota vaatineet. Enemmän kuin maitotuotteita olen toistaiseksi kaivannut sitä viinilasillista illallisen kylkeen. No, se palaa ohjelmaan jo reilun viikon päästä - ja pieni tauko olikin ihan paikallaan joulunajan viininjuonnin jälkeen

.
Aika monessa omassa perusreseptissäni on ollut joko hapankermaa tai juustoa - tai jopa molempia. Paleokokeilua varten olen etsinytkin vähän uusia juttuja arkikokkailuun, jokunen vanha tuttu ruoka on listalla ilman maitolisiä. Voita olen käyttänyt edelleen - sen kai olisi hyvä olla kirkastettua jos haluaisi olla kosher, mutta enpä ole sitä vaivautunut tekemään, enkä ostelemaan gheetä Vii Voanista. Mutta en sano, ettei näin kävisi tulevaisuudessa... Makeannälkään ostin purkin mantelivoita, siinä on uskomattoman paljon makeutta siihen nähden, että lisättyä sokeria ei ole, ja suutuntuma muistuttaa sulaa suklaata. Muutamana ensimmäisenä päivänä oikeasti tarvitsinkin sitä (ensimmäisenä olisin tarvinnut eniten mutta silloin sitä ei vielä ollut), eilen tajusin, ettei enää oikeastaan tee mieli.
Energiaa tulee paleolla helposti liian vähän. Ensimmäisen päivän jälkeen kärvistelin nälässä. Kookosmaito ja voi ovat minulla kärkisijalla lisäenergiana (lihasta tosiaan kannattaa valita muuta kuin rasvatonta paistia ja filettä), jossain määrin myös oliiviöljy. Muita kasvirasvoja en halua mielin määrin syödä - ja etusijalla niissä kokonaiset rasvaiset kasvinosat (pähkinät, avokado, oliivit) - mutta majoneesissa on kyllä rypsiöljyä silloin kun en sitä itse jaksa tehdä, enkä ulkona syödyn salaatin öljykoostumuksesta jaksa ryhtyä niuhottamaan (pyrin kyllä valitsemaan oliiviöljypohjaista).