karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-18 15:37:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 288 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 14 15 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Pakko liikkua
ViestiLähetetty: 2012-03-23 17:22:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^ Joo, tossa joutuis jo yhteisestä ajasta lapsen kanssa, töistä tai unesta joustamaan, mikä ei oo ollenkaan hyvä juttu. Toki oon sitä mieltä, et jostaki täytyy edes pari kertaa /viikko saada omaa aikaa. Ihan jo oman pään takia. Valitettavasti sekään ei kaikilla oo mahdollista.. :(

ViestiLähetetty: 2012-03-23 20:22:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^ mun kuntokeskuksessa on hyvä lapsiparkki, joten periaatteessa ja käytännössäkin yh vois siellä käydä - jos olis varaa. Mä olen vienyt lapsen sinne vain siinä tilanteessa, että olen arkipäivänä lomalla, jolloin pidän lapsen pois päiväkodista (ja mies on töissä). Kyllähän sitä tosiaan voi treenata vaikka mitä vaikka missä olosuhteissa, jos käyttää luovuutta ja priorisoi. EIkä mikään olosuhde automaattisesti "oikeuta" mässäilyä IMO. Mutta elämän kokonaisuuden mielekkyys onkin toinen juttu ja kyllä mulle treenaus ja joskus sen jälkeen infrapunasaunassa istuminen on äärimmäisen tärkeää omaa aikaa, jota ilman alkais kyllä pää hajoilla aika nopsaan. Etenkin nyt kun olen viikossa huomannut, että aika hemmetin graaville alalle olen päätynyt - nyt isommalla paikkakunnalla :shock: (mikä ei toki tullut yllätyksenä)

^mä oon sellaista epäuhrautuvaista sorttia, että vaadin omaa aikaa joka PÄIVÄ, muuten ei hyvä heilu. Uskonkin siten pystyväni minimoimaan uupumusriskin ja ylipäätään jaksamaan ja kokemaan asioita mielekkäänä. Riittävä oma aika on täysin mahdollista järjestää sekä äidille että isälle, kun on vain yksi lapsi ja kumpikin vanhemmista osallistuu tasapuolisesti kotiasioiden hoitoon.

Mua tympäsee nyt tosi tuhymä juttu. Nimittäin se, kun joka paikassa aina kehutaan ja hehkutetaan ihmisiä, jotka ovat onnistuneet laihtumaan. Tai vaikka lopettamaan tupakanpolton. Kuka hehkuttaa sellaista, joka ei ole ikinä ollut lihava, eikä edes tupakoinut :?: #-o

ViestiLähetetty: 2012-03-23 20:34:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kukkopilli kirjoitti:

Mua tympäsee nyt tosi tuhymä juttu. Nimittäin se, kun joka paikassa aina kehutaan ja hehkutetaan ihmisiä, jotka ovat onnistuneet laihtumaan. Tai vaikka lopettamaan tupakanpolton. Kuka hehkuttaa sellaista, joka ei ole ikinä ollut lihava, eikä edes tupakoinut :?: #-o

Niinpä. se se vasta tosielämän selviytymistä onkin. 8)
Mä oon ihmisenä ihan samanlainen. Jopa itsekäs sen suhteen, että saisin omaa aikaa. Ehkä just siksi mitkään lapset ei tällä hetkellä kuulu mun suunnitelmiin ihan hetkeen. Mut toisaalta, joskus en ollut itsekäs ton ajan suhteen, ja sieltähä se masennus lähes tulis..Että oma aika kyllä kunniaan! Siitä nautin täysin! :smt049

ViestiLähetetty: 2012-03-24 08:40:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^niinpä. Kyllä omat jaksamisen rajat on paras tuntea ja ennakoida, ettei sitten vallan uuvahda ja joudu todella "pysähtymään", mikä tarkoittaisi sitten lähipiirillekin hirvittävää stressitason nousua. Onko se sitten lopulta itsekästä pitää kiinni omasta ajasta, kun tajuaa, miten tärkeää se on :?: :-k

Mun perjantain nollaussetti oli sitten totaalinen virhearvio: vähintään puolet isosta karkkipussista ja iso kuiva karpalosiideri. Maha turvahti niin, että mainasi napa pullahtaa ulos kuten raskaana :shock:

Mulle on ihan ok syödä iltapalaks max 10 karkkia, sitä enemmän on jo liikaa. Ja siideri... ykskin on jo liikaa, kun tota ilman kertymistä ajattelee. Niin joo, alkottomuus kotona sis. 1 pieni perjantaipullo, jos siltä tuntuu 8) Mutta jatkossa se on lasi viiniä. Ja karkin sijaan Daim-kakkua :D Muina päivinä yritän nyt mäkin tiukistella, mutten missään nimessä ala taas laskea kaloreita, koska se päättyisi vain ahdistukseen ja se taas päättyisi vain mässäyspäivään -tai jopa päiviin, eli lihomiseen. Kun treenaan salilla ja haluan treenitehojen pysyvän optimaalisina, katson ettei mun auta tarkoituksella olla kalorivajeella.

Katkerin mielin taidan luopua joka-aamuisesta 15 min jumppatavoitteesta. Uni tuntuu sittenkin tärkeämmältä. Mutta 5-10 min pilatesta onnistuu kyllä joka aamu ja jo se vetreyttää oloa.
Missäköhän välissä mä sitä ostoskanavan vatsalihaslaitetta ehdin käyttää?

Se piti vielä sanomani, että juuri nyt mua ei tippaakaan huvita osallistua millekään ryhmäliikuntatunneille. Ne ovat niin täynnäkin, että paikan ja tilan löytämisestä ja pitämisestä salissa tulis inha stressi, kun juuri stressiä hoitamaan mä sinne salille menen!

ViestiLähetetty: 2012-03-24 08:48:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomenta! Mun kontribuutio on se, että mua jotenkin hellyttää ajatus muista karpeista lauantai aamuisin kahvikupin ja lehden ja läppärin kanssa, kirjottelemassa foorumille ja pohtimassa omaa elämäänsä ja hyvinvointiaan ja lauantaiaamun raukeutta kaikesta huolimatta.

Sit halusin kommentoida vielä tähän:
Kukkopilli kirjoitti:
Se piti vielä sanomani, että juuri nyt mua ei tippaakaan huvita osallistua millekään ryhmäliikuntatunneille. Ne ovat niin täynnäkin, että paikan ja tilan löytämisestä ja pitämisestä salissa tulis inha stressi, kun juuri stressiä hoitamaan mä sinne salille menen!

TOTTA! Mä _inhoon_ ryhmäliikuntatunteja. Paitsi jooga menee silloin tällöin. Mutta salillinen täynnä peilin edessä samaan tahtiin ähisevää trikoisiin sullottua lihaa tuo mieleen jotkut modernit karjamarkkinat... Ja alan nyt oikeasti uskoa kortisoliin sun muihin, eikä tunnin äheltäminen oman mukavuusalueen ulkopuolella todellakaan laske stressitasoja. Eritoten kun mukavankin tuntuisella treenillä saa tuloksia aikaiseksi.

Lauantain rauhaa, ja hyviä kahvihetkiä!

ViestiLähetetty: 2012-03-24 09:06:26 
Poissa
kilometrikarppi
kilometrikarppi

Muakin ahdistaa ne ryhmäliikunnat joissa edessä seisovan pylly on kyykyissä sun suussa... Mutta arkiaamujen jumpat on just parhaita, koska niissä on aina hyvin tilaa! Ennen myös la aamun 9.30 balancessa oli hyvin tilaa, mutta viimeviikolla siellä oltiin kun sillit purkissa ja tasapainoliikkeissä edellä seisseen jalka osu mua päähän. Mutta ehkä se johtu siitä, että ohjelma oli just vaihtunu ja kaikki halus tulla tsekkaan sen.

ps. sovinko EV sun ajatukseen, vaikkei ookaan kahvia eikä lehteä? :mrgreen: on vaan tää läppäri.

02/2012 päättynyt painonseurantapäiväkirja: Kesäkilojen karkotus
02/2012 aloitettu liikuntapäiväkirja: Sentit jäävät salille

ViestiLähetetty: 2012-03-24 09:13:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mistä ev tiesi, että mulla on kahvi, lehti (Elle ja MeNaiset) ja läppäri? :shock: Oraakkeli - EV :lol:

On tosin myös telkkari ja lapsi, joka näköjään meni etsimään jotakin lego-ukkoa huoneestaan...

ViestiLähetetty: 2012-03-24 09:17:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, kyllä mä Marika suakin aattelin :mrgreen: Mulla on tässä Hesari levällään, ja Suomen Kuvalehti. Kohta lenkille. Onkohan toi räntää? Oraakkelina mun pitäi varmaan tietää...

ViestiLähetetty: 2012-03-24 10:12:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kukkopilli kirjoitti:

Itse en tykkää mistää ryhmäliikunnoista. Pilateksen, joogan ja jonku rauhallisen kestän ihan vaan sen takia, koska yksin en osais rauhottua. Seurassa sen tekee helpommin. Mut kaikki mutt tommoset.,.. Ei oo mun juttu. tai mistäs mä tiiän, en oo juurikaan käyny muuta ku noilla rauhallisemmilla. :lol:

ViestiLähetetty: 2012-03-24 12:01:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä oon vissiin ainut, joka on hurahtanut ihan täysin ryhmäliikuntaan. :lol: Saan niiiiiin paljon tsemppiä muiden energiasta kans! Tosin mä käyn aina sellaisiin aikoihin, että tunnit ei oo täyteen tungettu. Mikään ei oo ärsyttävämpää kuin liian täydet tunnit. :evil: Mutta oon kyllä henk.koht. sitä mieltä, että se on niiden kuntokeskusten vastuulla pitää jotain rotia ryhmäkoissa (taipuuko se noin? :lol: ), vaikka maksavia asiakkaita haluavatkin lisää, niin liika on liikaa.

Ruokapäikky: munkkis jahtaa ihannetta
Minimainos: iHerb-koodi -5$: ZAS599

ViestiLähetetty: 2012-03-24 15:43:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^totta munkkis. Ja kun mä en 8-16 virkanaisena pääse ikinä (paitsi satunnaisina vapaapäivinä) tunnille kuin ruuhka-aikoina, niin pitäkööt tuntinsa. Mutta ei ruuhka ole ainoa syy, vaan myös se, että halutessani ikään kuin täsmätreenata juuri niitä lihaksia, joita mun eniten tarttee kehittää, ei mun kannata käyttää aikaa muuhun. Kun sitä aikaa ei ole muille jakaa. PT on varmasti mielissään, kun voin maanantaina ilmoittaa, että toistaiseksi kuntokeskuskeikkani ovat vain ja ainoastaan hänen (ja mun yhdessä!) laatiman ohjelman toistoa :wink: Tänään kävin treenin jälkeen infrapunassa ja söin salaatin kera KAKSI isoa mureaa possunpihviä :mrgreen:

Nyt olo on semmonen, että tarttisin taas jonkun selkeämmän systeemin syömisiin jne. Katsotaan, mitä kekkasen päivän kuluessa...

ViestiLähetetty: 2012-03-24 19:11:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:batman: KEVÄÄN SYÖMISSYSTEEMI

Perusperiaate: Syön aina niin harkitusti, ettei syömisiä (tai juomisia!) tartte koskaan katua. Runkona seuraavat vakiot:
- Työaamuina kiireessä ja aikaisin nestemäinen aamupala, vapaapäivinä pieni, yleensä rasva- ja proteiinipainotteinen (ketokarppi siis). Ja ilman kahvia ei ole elämää :lol:
- Lounas voi olla reiluhko ja alakarppi lounas toimii aina, kasvikset must ja tartteeko edes mainita, että lihaa/kalaa/munaa.
- Pieni välipala, jos vähänkin siltä tuntuu, ainakin treenipäivinä (ma ja ke) töissä n. klo 15-16, kourallinen manteleita/pähkinöitä + kuivattuja hedelmiä/prossasuklaata. Kahvia. Female Recovery -palautusjuoma treenin jälkeen. Treenaan yleensä myös lauantaisin aamupäivällä
- Iltaruoka YLEENSÄ kuten lounas TAI sitten jotakin ikään kuin kevyempää, kuten rahkaa marjoilla, jos sellaista tekee enemmän mieli. Tai sekä että. Ja jos todella tekee mieli, VÄHÄN tai kohtuullisesti karkkia, jäätelöä tai muuta viljatonta makeaa on sallittu päivän päätteeksi vaikka joka päivä. Koska muuten menee turhankin alakarppina, mikä ei ole tavoitteeni treenien kulkemisen kannalta.
- Alkoa noin näin: max kolmena päivänä viikossa max 1-2 annosta kerralla. Ei kaljaa/siideriä - ellen joskus huvikseni halua paisua ja röyhtäillä :shock:

:batman: KEVÄÄN TREENIVAKIOT

- kolme kertaa viikossa n. tunnin salitreeni sis. 10 min lämmittely. Yleensä ma, ke ja la.
- sunnuntaisin yleensä 2 h sauvakävely aamulla
- venyttelyä joka päivä sen verran kuin akuutti tarve vaatii, ei mitään aikataulua siihen, yleensä illalla
- hyötyliikunta (lähinnä kauppareissut jalan/pyörällä)
- vatsalihasvempeleellä suunnittelen lisäksi jonkun lyhyen treenin 3Xvk, kunhan saan sen haettua postista...
- kun kaikki lumet ja etenkin jäät hetikohta lähtee ja poika pääsee pyöräilemään, intervallityypistä juoksua/hölkkää/kävelyä siinä vieressä ja perässä :D ainakin pari-kolme kertaa viikossa.
- aamuvoimistelua (lähes) joka aamu 5-15 min, pilatespainotteisesti

ViestiLähetetty: 2012-03-24 19:57:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tsemppii kevään syömis- ja treenisysteemeille :smt023 Kyllä sä onnistut, jos vain tahdot niin!

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."

ViestiLähetetty: 2012-03-25 08:36:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tsempit systeemin toteutukseen! :smt023 Vois varmaan itsekin ottaa lusikan kauniiseen käteen ja systemoida omat tekemiset, kun ei muuten tunnu mitään tapahtuvan. :twisted:

Ruokapäikky: munkkis jahtaa ihannetta
Minimainos: iHerb-koodi -5$: ZAS599

ViestiLähetetty: 2012-03-25 17:56:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänkjuuverimeni :D Modasin vähän tota systeemiä, olin unohtanut siitä mm. aamuvoimistelun :mrgreen:

Täällä kun yks sun toinen noita kaloreita kyttää, niin tulee väkisinkin vertailtua omia saanteja (mittoihin). Puolivilli arvaukseni on, että olen jo pitkään pitkään syönyt keskimäärin 2000 ja ennemmin yli kuin ali, paino on kuitenkin alle 55 edelleen, kuten toki saa ollakin. Onko mulla nyt sitten hyvä tai ainakin normaali aineenvaihdunta? Auttaako runsas kahvin ja veden juominen? Jos koittaisin syödä yhtään vähemmän, alkaisin heräillä yöllä nälkään, enkä saisi nukuttua. No en valita ja ruoka maittaa :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2012-03-25 20:03:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sehän vähän riippuu asioista. Mä meen miinuksilla, jotka tasottuu tankkausviikonloppuisin aina. Eli varmaan aika +/- 0 veikkaisin. :)

Viestin otsikko: Pakko liikkua
ViestiLähetetty: 2012-03-26 07:24:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo. Itse asiassa en taida sittenkään joka pv syödä kahta tonttua. Koska nyt kun ei ole enää opiskelu- ja viransaantistressiä + niistä johtuvaa sitku-elämää, on aikaa ahdistella asioita, jotka vähentävät ruokahalua. Painoinkin aamulla taas "vain" 53 kg. Tässä painossa pysyminen ja 18 rasvarossa olis varmaan optimaalinen tavoite. Tänään koko päivän koulutus ja pt-treeni!

ViestiLähetetty: 2012-03-26 10:32:41 
Poissa
kilometrikarppi
kilometrikarppi

Niin no onhan aineevaihdunnoissa hurjat erot. Omani esimerkiks ei taida olla sieltä parhaasta päästä, muttei nyt onneks ihan sieltä huonoimmastakaan kai.
Lisäks koska sun rasvaprosentti on pienempi kun nyt vaikka mulla, niin vaikka meillä esim. painoeroa on se n. 10kg, niin lihasmassan kilomäärässä ei oo kun varmaan pieni ero, minkä takia voit ihan hyvinkin kuluttaa saman verran kun vaikka minä vaik isompi oonkin :P

02/2012 päättynyt painonseurantapäiväkirja: Kesäkilojen karkotus
02/2012 aloitettu liikuntapäiväkirja: Sentit jäävät salille

ViestiLähetetty: 2012-03-27 06:46:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niinpä. Olis kiva tietää, kuinka paljon kehonkoostumus johtuu geeneistä. hormoneista ym. itsestä enimmäkseen riippumattomista syistä ja kuinka paljon elintavoista, laihdutushistoriasta jne.

Hermot paukkuu. Lapsella alkoi yöllä mahatauti, taas. Edellisestä ruhtinalliset 3 viikkoa. Univaje painaa, enkä tietenkään voi välttyä ajatukselta, että kohta tässä alkaa itsekin taas oksentaa.

Söin aamupalaks vähän kauramuroja (siis viljaa!) (ja manteleita) maidolla ja jäisillä punaherukoilla. Tästä ei todellakaan tule hyvä päivä.

mutta jumalauta en sorru mihinkään mässäilyyn tän paskan takia - enkä sen jälkeenkään, jos tässä taas oon kohta pää vessanpöntössä.

muok..

..ja sitten AHMIN eineslohipulla- + juustolounaan (joka oli vielä liian aikainen!) 1/2 levyä 70% suklaata. Pääsis nyt jo päiväunille, niin ehkä tulis joku tolkku päälle..ennen kuin oksennus/ripulointi alkaa kummiskin...

Sain nukuttua ehkä 45 min, en enempää, varmaan runsaan kahvinjuonnin takia. Toinen satsi kauramuroja. En enää osta niitä :evil: Ja saletisti syön tänään karkkia. Enemmän kuin vähän. Nyt on kaikki kontrolli pois tän väsymyksen ja v*tutuksen takia - juuri kun pääsin uhoomasta, ettei olis. Hitto että muistui vauva-ajan yövalvomiset mieleen :shock: Silloinkin söin ihan mitä sattuu. mutta thank goodness en lihonut, vaan laihduin alle lähtöpainon imetyksen ansiosta. Ja sain sydämentykytyksiä ja harmaita hiuksia. Mutta se ei nyt edes kuulu tähän. Kestän univajettä äärimmäisen huonosti, tahtoo sanoa.

ViestiLähetetty: 2012-03-31 07:40:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huhuu! Miten teidän mahataudit, joko ne on tältä erää voitettu?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 288 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 14 15 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00