karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-19 12:45:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 118 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Voima on iloinen asia!
ViestiLähetetty: 2012-04-12 10:28:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anppa kirjoitti:
Taas kerran mulla on noussut pintaan haave alanvaihdosta... :roll: Mies kannustaa tavoittelemaan haavetta, ja olisihan se kamalaa joskus 50-vuotiaana jossitella sitä, ettei koskaan kääntänyt sitä lehteä tai katsonut korttia loppuun asti. Toisaalta huolettaa raha-asiat, mutta mun haavealalla on ihan hyvä työtilanne ja töitä tarjolla muuallakin kuin PK-seudulla. Että olisiko muutaman vuoden tiukempi talous hinta, jonka voisin tuosta haaveesta maksaa - siinäpä kysymys :-k Miksi tää päätöksenteko on niin hankalaa?

Täällä on kans jo pidempään ollu tämmösiä haaveita. Taloudellinen tilanne ei vaan anna periksi et vois jäädä opiskelemaan. Mut toisaalta, tässä vaiheessa menot on vielä niin pienet, et nyt ols paras hetki. En kuitenkaan aio koko ikääni näitä hommia thdä. Nyt 5vuotta takana jo näitä hommia. Ennen lapsia on kuitenkin kouluttauduttava. Puuduttavaa. Ehkä tää on vaan joku viidennen vuoden kriisi taijotain.
Noi EV: n kertomat avpsykologit kuulostais kyllä hyvältä... :-k

ViestiLähetetty: 2012-04-12 10:31:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No nyt tää alkaa kuulostaa ihan multa :mrgreen: Tai siis että samojen juttujen kanssa painitaan... mä nimittäin sain tuossa keväämmällä taas päähäni, että haluisin sittenkin lääkäriksi. Ja kävin myös iltalukiossa istumassa, tosin tullen siihen tulokseen, että samat jutut saisin luettua kotonakin. Mutta jo se, että pääsykokeisiin pitäis prepata vuoden ajan ja sitten olisin sen jälkeen 6-7 vuotta nalkissa opinnoissa tuntuu aika isolta turn offilta. Tulin sit siihen tulokseen, että se mikä mua noissa hommissa kiehtoo on 1) ihmiskontakti 2) vaihtuvat tilanteet, mitkä pitää osata ottaa haltuun ja 3) mahdollisuus tehdä töitä missä vaan. Toki myös yleinen arvostus ja se, etten koe tyypillistä kauppatieteilijän arvomaailmaa ihan omakseni, vaikuttaa näihin urapohdintoihin... Itseasiassa, en taida tuntea yhtäkään kansantaloustieteilijää, joka olisi mielenkiintoisissa töissä :twisted: Jotenkin musta kuulostaa, että suakin vetää joku hoiva-alan homma puoleensa? Mitäs jos rupeisinkin kätilöks?

Tulin nyt taas sun päikkyyn puhumaan itsestäni, mutta kun mä niiiiiiiiiiiiin tiedän noi fiilikset, ja niin tietää muuten aika moni muukin meidän alan mimmi. Jotenkin kauppis oli helppo vaihtoehto siinä vaiheessa, kun oli aina ollut hyvä koulussa ja halus tehdä jotain yleisluontoista ja arvostettua ja fiksua, miettimättä sen kummemmin syvällisempiä motiiveja. Noh, sitä on nyttemin huomannut, että ihmisen käytöstä on aika vaikea mallintaa matemaattisesti, ja että pankkihommat tai tiliöinnit ei juurikaan vastaa omaa käsitystä merkityksellisestä elämästä.

Pääasia on että näitä pohtii :hug: Mäkään en halua viiskymmpisenä mätkiä itteäni turpaan, kun en aikoinaan tullut ottaneeni itteäni niskasta kiinni ja miettineeksi haluunko oikeesti viettää loppuikäni toimistossa. Tsemppiä!

ViestiLähetetty: 2012-04-12 11:20:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voi teitä ihania :hug: Luin teidän postauksia jostain syystä melkein kyynel silmässä - näköjään tämä asia liikauttaa mussa suuria tunteita.

pähkinä^^, tuo raha-asia on kyllä viheliäinen. Toisaalta, olisiko kenties 35 vuoden mielekäs työura muutaman vuoden uhrauksen arvoinen? Mulla alkaa valinta kallistua siihen, että on se, hitto vie. Omalla kohdallani olen myös miettinyt, että onko tämä jokin ennenaikainen 30 kriisi. Toisin kuin kriisi, tämä ei vaan tunnu menevän ohi, vaikka mitä tekisi. Joten ehkä se hyppy tuntemattomaan olisi juuri se, mitä mun pitääkin tehdä :smt115 Raapimallahan se kutinakin loppuu.

Edustusvaimo kirjoitti:
...kävin myös iltalukiossa istumassa...

Oh dear! Noinkohan me on istuttu vierekkäin jossain luokassa :shock:

Edustusvaimo kirjoitti:
se mikä mua noissa hommissa kiehtoo on 1) ihmiskontakti 2) vaihtuvat tilanteet, mitkä pitää osata ottaa haltuun ja 3) mahdollisuus tehdä töitä missä vaan.

Touché no. 1! :D

Edustusvaimo kirjoitti:
se, etten koe tyypillistä kauppatieteilijän arvomaailmaa ihan omakseni

Touché no. 2! :D

Edustusvaimo kirjoitti:
Jotenkin kauppis oli helppo vaihtoehto siinä vaiheessa, kun oli aina ollut hyvä koulussa ja halus tehdä jotain yleisluontoista ja arvostettua ja fiksua, miettimättä sen kummemmin syvällisempiä motiiveja. Noh, sitä on nyttemin huomannut, että ihmisen käytöstä on aika vaikea mallintaa matemaattisesti, ja että pankkihommat tai tiliöinnit ei juurikaan vastaa omaa käsitystä merkityksellisestä elämästä.

Touché no. 3! :D

Muutenkin sun teksti, EV, oli kuin mun kynästä. Ei kansiksessa sinänsä vikaa ole, ja paljon se on toki mun ymmärrystä yhteiskunnan ja talouden toiminnasta ja lainalaisuuksista lisännyt. Silti jokin hankaa vaan vastaan, enkä näe meillä oikein yhteistä tulevaisuutta. Terveydenhuoltoon liittyvä ala mulla tosiaan on mielessä. Alalla on myös sellaisia työmahdollisuuksia, että kaupallisesta tutkinnosta voi olla niissä jopa paljon hyötyä.

Mun päiväkirja

ViestiLähetetty: 2012-04-16 08:53:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Uusi viikko ja uudet kujeet, vai miten se nyt oli :D Viime viikko meni vähän miten kuten taas arkeen totutellessa. Ruokailut pysyivät siisteinä, tosin mun pitäisi varmaan syödä enemmän. Taas vaan on menossa syömisten suhteen se kausi, ettei ruoka oikeastaan kiinnosta, vaikka nälkä olisikin. Liekö hiilet päässeet epähuomiossa lipsahtamaan liian mataliksi? :-k Treenien suhteen pääsen tällä viikolla toivottavasti takaisin vanhaan hyvään viiden viikkotreenin (3 salia, 2 HIITiä) rytmiin.

Lauantaina kävin puntilla.

Takakyykky: 5*27.5 kg, 5*32.5 kg, 5*37.5 kg, 4*5*42.5 kg
Vinopenkki: 5*10 kg/käsi, 5*25 kg, 5*27.5 kg, 4*5*30 kg
Maastaveto: 5*25 kg, 5*35 kg, 5*45 kg, 4*5*52.5 kg

Kommentit: Kyykkääminen edelleen helppoa. Kiinnitin nyt erityisen paljon huomiota asentoon, ja sisäreisiin ei tullutkaan sitä inhottavaa polttavaa tunnetta, joten hyvä näin :) Vinopenkissä sain tehtyä täydet sarjat 30 kilolla. Viimeksihän kaksi viimeistä sarjaa jäivät yhden toiston vajaiksi, joten edistystä tapahtui siihen nähden. Mave on vaan äijäliike! Hurja adrenaliinihyöky puskee päälle joka sarjan jälkeen, huhhuh! :lol:

Sunnuntaina paikat tuntui lauantain salitreenin jälkeen jotenkin kiristäviltä, joten kävin vain kävelemässä ja nauttimassa ihanasta kevätsäästä :) Liikunnoista ja keleistä viis, eilispäivän huipennus oli kuitenkin vierailu mun ystävän luona, joka pääsiäisen pyhinä sai esikoisensa. Mä olen ollut aivan todella vähän lasten kanssa tekemisissä, joten ennakolta vähän jännitin vierailua. Sain kuitenkin pidellä pienokaista sylissä ja pakko myöntää, että mä olen kyllä ihan myyty :smt060 Olisin varmaan vieläkin katselemassa vauvaa ja lepertelemässä sille pehmeitä, ellei mies olisi suunnilleen raahannut mua pihalle.

Mun päiväkirja

ViestiLähetetty: 2012-04-16 09:31:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Heippa :smt001

Lukaisin hujauksessa tän sun päikyn, ja päätin jättää kommenttia tässä samalla.
Houkuttais itteänikin kokeilla tuota HIIT:iä, mutta epäilyttää hirveesti jaksaisko sitä tyhjällä vatsalla pyörtymättä lähteä spurttailemaan.. :lol:
Mutta mä jään seurailemaan, niin ehkä saan itsekin kipinän jossain vaiheessa :) Jonkun sortin intervalli-lenkkejä olisi kuitenkin tarkoitus alkaa tällä viikolla testailemaan..

Lisäys: vauvat on kyllä ihania :smt060

ViestiLähetetty: 2012-04-16 12:07:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moi Lulumuru :smt039 Kiva, kun tulit käymään ja tuosta koko päikyn lukemisesta kertaiskulla erityisrespektit :D

Mulla ei ole ollut ongelmaa siinä, että HIIT tyhjällä vatsalla alkaisi heikottaa tai pyörryttää. Kun nousen ylös, juon noin 2-3 dl vettä, teen pienet, keveät venyttelyt ja lähden lenkille noin 15-20 min kuluttua heräämisestä. Itse asiassa, vaikka HIITille lähtiessä olisi ollut nälkä, se jotenkin katoaa siinä juostessa ja palaa noin puolen tunnin kuluttua lenkin loppumisesta :shock: Siinä vaiheessa aamupalatankkaus tuntuukin jo valtavan ihanalta ajatukselta. Näissä jutuissa ollaan varmasti kaikki yksilöitä, ja mun kohdalla asiaan voi vaikuttaa se, että mä olen aina ollut huono syömään vasta herättyäni. Kuten sanottua, juokseminen ei ole missään nimessä ainoa tapa tehdä intervalleja ja tsemppailen ehdottomasti sua intervallitreenien aloittamisen suhteen :)

Mun päiväkirja

ViestiLähetetty: 2012-04-16 18:46:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänään netissä surffaillessani törmäsin tähän Varpu Tavin blogitekstiin. Vaikka tuosta voisi kommentoida useampaakin kohtaa, niin lähinnä mua alkoi kiinnostaa pätkä, jossa puhuttiin "Syö, liiku ja rentoudu hormonityyppisi mukaan" -kirjasta. Kirja on mulle täysin uusi tuttavuus. Niinpä googlettelin vähän tuota aihetta ja tällainen teksti löytyi. Ilman sen tarkempaa perehtymistä itse kirjaan, jossa asiat on selitetty paljon yksityiskohtaisemmin, mulle kolahti tämä kohta:

Lainaa:
TESTOSTERONI
Testosteroni on tärkein miessukuhormoni. Naisillakin munasarjat ja lisämunuaiset erittävät pieniä määriä testosteronia. Tällä hormonilla on naisen aineenvaihdunnassa yhtä tärkeä osuus kuin estrogeenillä ja gestageenillä: se säätelee kasvuiässä lihasten, valkuaisainerakenteen ja luuston rakenteen muodostumista. Tähän naiselliseen ja urheilulliseen hormoniryhmään kuuluu noin 15 prosenttia naisista.

Psyyke: Itsenäinen, hyvä itsetunto, joskus häikäilemättömyys, vastuuntunteva, johtajatyyppi
Vartalo: Urheilullinen, atleetti, leveät hartiat, suuret rinnat, lähes huomaamaton vyötärö, lähes olematon takamus, lihaksikkaat sääret.
Iho: Epäpuhdas tai sekaiho, toisinaan taipumusta puberteetti-iän akneen
Hiukset: Tuuheat, vahvat
Luusto: Vahva
Lihaksisto: Selväpiirteinen, tukeva, helposti treenattavissa
Terveys: Vahva immuunijärjestelmä, mutta taipumusta korkeaa verenpaineeseen, arterioskleroosiin ja ylipainoisilla tyypin 2 diabetekseen
Paino-ongelmat: Sekaruoka. Paino nousee jopa säännöllisen voimaharjoittelun aikana, kun lihasmassa kasvaa. Tosin se korvaa rasvan, joten vatsan ympärysmitta pienenee.
Lihomisriski: Testosteroniryhmän nainen lihoo ennen kaikkea siitä, että hän liikkuu liian vähän ja syö hiilihydraattipitoista ravintoa.
Liikunta: Joogaa aamuisin, kestävyysharjoittelua kolme kertaa viikossa, voimaharjoittelussa ennen kaikkea ongelma-alueisiin liittyviä harjoituksia kuten vatsaa ja selkää vahvistavia liikkeitä kaksi kertaa viikossa.
Ravinto: Valkuaisainepitoinen ravinto, insuliinin tuotantoa aktivoiva ravinto.

Tuo luettelo kuvaa lähes prikulleen mun luonteenpiirteitä (tyypillinen leijona ja esikoinen :wink: ), piirteitä (poislukien rasvoittuva iho) ja vartalomallia. Myös nuo kohdat, jossa kuvataan lihomisen syitä ja paino-ongelmia natsaavat mun oman kokemukseni kanssa. Vähän tästä tuli sellainen horoskooppi-fiilis, mutta minkäs mahdat, kun moni noista jutuista osui ihan kohdalleen. Tätä kirjaa voisin koettaa vaikka kirjastosta metsästää.

Mun päiväkirja

ViestiLähetetty: 2012-04-17 10:55:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Moikka taas ja kiitos tsemppauksesta! :smt001
Pakko tulla ihan tänne asti kertomaan, että kokeilin tota HIIT:iä tänään aamulla, enkä tosiaan edes pyörtynyt sinne lenkkipolulle... :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2012-04-18 09:25:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hienoa, Lulumuru, siitä se lähtee :smt023

Mäkin kävin eilen HIITillä, tosin en heti aamusta. Kun kello soi aamulla kuuden aikaan, maistui uni vielä niin makealta (alla taas huonosti nukuttu yö), että sammutin kellon ja jatkoin unia vielä hetken. HIITin aika koittikin sitten töiden jälkeen. Olin syönyt reilun 4 h aiemmin, joten vatsa ei todellakaan ollut enää täysi. Tuntuma juoksuun oli todella miellyttävä. Taas huomasin, että aamulla juokseminen on mulle paljon tahmeampaa kuin muuhun vuorokauden aikaan. Sain lämmittely-, palauttelu- ja jäähdyttelypätkillä hölkkäillä oikeasti paljon kovempaa kuin aamuisin, jotta sykkeet pysyisivät riittävästi koholla. Tein vieläkin 5 30 sekunnin kovavauhtista pätkää 90 sekunnin palautuksilla. Keskisykkeet olivat 140 ja maksimit 183. Nyt aloinkin miettiä, että onkohan tuolla HIITin ajankohdalla merkitystä siihen, miten se vaikuttaa?

Mun päiväkirja

ViestiLähetetty: 2012-04-18 11:19:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anppa kirjoitti:
Mäkin kävin eilen HIITillä, tosin en heti aamusta. Kun kello soi aamulla kuuden aikaan, maistui uni vielä niin makealta (alla taas huonosti nukuttu yö), että sammutin kellon ja jatkoin unia vielä hetken. HIITin aika koittikin sitten töiden jälkeen. Olin syönyt reilun 4 h aiemmin, joten vatsa ei todellakaan ollut enää täysi. Tuntuma juoksuun oli todella miellyttävä. Taas huomasin, että aamulla juokseminen on mulle paljon tahmeampaa kuin muuhun vuorokauden aikaan. Sain lämmittely-, palauttelu- ja jäähdyttelypätkillä hölkkäillä oikeasti paljon kovempaa kuin aamuisin, jotta sykkeet pysyisivät riittävästi koholla. Tein vieläkin 5 30 sekunnin kovavauhtista pätkää 90 sekunnin palautuksilla. Keskisykkeet olivat 140 ja maksimit 183. Nyt aloinkin miettiä, että onkohan tuolla HIITin ajankohdalla merkitystä siihen, miten se vaikuttaa?

Itse jaksaisin mieleltäni paremmin illasta, mut kroppa tykkää aamusta. Olen työpäivän aikana paljon jaloillani, joten turha yrittää mitään juoksua pidempään ainakaan töiden jälkeen(riippuu päivästä). Istutko töissä paljon? Sen jälkeen voisin itsekin kuvitella jaksavani paremmin. Tosin, oon aamuihminen. Illasta keksin vaan parempia tekosyitä.. :roll:

ViestiLähetetty: 2012-04-18 11:29:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä oon nyt jotenkin oppinut aamu-urheiluun... Juoksusta työpäivän jälkeen ei tuu mitään, oon vaan väsynyt ja hidas. Noi mun aamu-HIITit on nykyisellään niin lyhykäisiä, ettei sitä oikein edes älyä. Ennen mulle kävi sillä tavalla, että sovin monesti itseni kanssa että "jos oon aamulla virkeä, niin sit meen lenkille" - enkä KOSKAAN mennyt. Nyttemmin oon myös sopinut itteni kanssa, että "meen aamulla lenkille, jos lihaksiin ei enää koske eilisen puntin jäljiltä tai on tarpeeksi virkeä olo" - ja joka kerta oon mennyt. Vähän ennen herätystä tulee levoton fiilis; kroppa jotenkin jo tietää, että ei kannata enää nukkua.

Pitemmät lenkit vedän suosiolla illemmalla. Meitä on tosiaan joka lähtöön. Ja näköjään uusillekin tavoille on nopsa oppia.

ViestiLähetetty: 2012-04-18 12:37:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

pähkinä^^ kirjoitti:
Itse jaksaisin mieleltäni paremmin illasta, mut kroppa tykkää aamusta. Olen työpäivän aikana paljon jaloillani, joten turha yrittää mitään juoksua pidempään ainakaan töiden jälkeen(riippuu päivästä). Istutko töissä paljon? Sen jälkeen voisin itsekin kuvitella jaksavani paremmin. Tosin, oon aamuihminen. Illasta keksin vaan parempia tekosyitä.. :roll:

Istunhan minä töissä koko päivän, kun tällainen konttorirotta olen :) Tosin olen huomannut, että tässä työpöydän ääressäkin mun jalat elää omaa elämäänsä ja on harvoin täysin paikallaan :lol: Aamusta mun ainoa tekosyy on yksinkertaisesti liian makoisa uni ja aloitinkin nuo HIITit nimenomaan siinä tarkoituksessa, että tekisin ne aina aamun aloitukseksi.

Edustusvaimo kirjoitti:
Mä oon nyt jotenkin oppinut aamu-urheiluun... Juoksusta työpäivän jälkeen ei tuu mitään, oon vaan väsynyt ja hidas. Noi mun aamu-HIITit on nykyisellään niin lyhykäisiä, ettei sitä oikein edes älyä. Ennen mulle kävi sillä tavalla, että sovin monesti itseni kanssa että "jos oon aamulla virkeä, niin sit meen lenkille" - enkä KOSKAAN mennyt. Nyttemmin oon myös sopinut itteni kanssa, että "meen aamulla lenkille, jos lihaksiin ei enää koske eilisen puntin jäljiltä tai on tarpeeksi virkeä olo" - ja joka kerta oon mennyt. Vähän ennen herätystä tulee levoton fiilis; kroppa jotenkin jo tietää, että ei kannata enää nukkua.

Pitemmät lenkit vedän suosiolla illemmalla. Meitä on tosiaan joka lähtöön. Ja näköjään uusillekin tavoille on nopsa oppia.

Mä olen siis vielä tuossa "jos oon aamulla virkeä..." -vaiheessa, eli multa puuttuu tässä(kin) asiassa sitä kuuluisaa ITSEKURIA, oh man #-o Kai sitä pitää vaan ottaa sellainen spartalaisen ankara asenne noihin aamuherätyksiin, jospa ne siitä pikkuhiljaa helpottuisivat.

Mietin kyllä jo eilen HIITin aikana, että olisipa kiva käydä joskus illalla hölkkäilemässä vähän pidempää lenkkiä, jos se noin helpolta tuntuu. Pitkästä aikaa muuten tuli tuollainen ajatus edes mieleen.

Mun päiväkirja

ViestiLähetetty: 2012-04-18 12:47:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muistelen lukeneeni jostain, että HIITiä ei edes suositella tehtäväksi aamulla? Tai sit se oli vaan ettei suositella tyhjällä mahalla, oisko ollut Hormonidieetissä. No sama se, sitä mun vaan piti tulla sanomaan että itelläkin kulkee juoksu paremmin iltapäivällä :D

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."

ViestiLähetetty: 2012-04-18 13:09:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

anniem kirjoitti:
Muistelen lukeneeni jostain, että HIITiä ei edes suositella tehtäväksi aamulla? Tai sit se oli vaan ettei suositella tyhjällä mahalla, oisko ollut Hormonidieetissä. No sama se, sitä mun vaan piti tulla sanomaan että itelläkin kulkee juoksu paremmin iltapäivällä :D

Mulla taas on mennyt Pakkiksen "aamuaerobinen tyhjään mahaan" -propaganda päähän kuin häkä :mrgreen: Vaikka OIKEASTI järjellä ajateltuna kehon energiatalous toiminee vähän yli 10 tunnin aikajänteellä ja esim. glykogeenivarastojen tasolla ei hirveän suurta eroa rasvanpolttoon tehdä. Mutta mikäpä minä olen väittämään vastaan kun isot pojat sanoo... Kaikista fiksuin on liikkua silloin kun se tuntuu parhaalta ja silloin kun siihen on aikaa, IMHO.

ViestiLähetetty: 2012-04-18 14:11:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

anniem kirjoitti:

Muistaakseni tää oli just, ettei tyhjällä mahalla. Oisko ollut kortisolin vuoksi..?

Jos ottaa aminot ni ei oo tyhjä maha! :smt040

ViestiLähetetty: 2012-04-18 14:48:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

pähkinä^^ kirjoitti:
anniem kirjoitti:

Muistaakseni tää oli just, ettei tyhjällä mahalla. Oisko ollut kortisolin vuoksi..?

Jos ottaa aminot ni ei oo tyhjä maha! :smt040

No perskules, mä oon nyt pihalla. Entä jos stressitaso on muuten alhainen, onko sit varaa treenata tyhjään mahaan? Ja toinen kysymys on, että ehtiikö 5 minuuttia ennen HIITtiä vedetyistä BCAA:sta ja kalaöljystä olla mitään hyötyä? Mitenhän tyhjällä mahalla treenaaminen tarkalleen vaikuttaa hormoneihin mitenkään? Luulis, että insuliinin kautta vaikutusmekanismi olisi nimenomaan päinvastainen - aamupalan energia menee suoraan polttoon, eikä insuliinin aiheuttamaan varastointia tarvita.

Sori Anppa päikkyspämmistä. T. nöräkarppi

ViestiLähetetty: 2012-04-18 15:32:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällähän on ollut vilinää, ja minä autuaan tietämätön kaikesta tästä :shock: :lol:

Minähän kyselin tästä aamu/iltajuoksusta ja sykejutuista taannoin tuolla FB-ryhmän puolella (siinä meni anonyymiys, jos nyt joku jaksaa asian kaivaa esiin). Silloin mulle viisaammat sanoivat, että korkeammat sykkeet aamulla on merkki siitä, että kortisolirytmi menee periaatteessa "oikein päin", eli kortisolitasot on korkeimmillaan heti aamusta. Ja että aamulla treenaaminen olisi hyväksi, jos treenaa tuolloin juuri intervallityylisesti tai voimaa (pidemmät lenkit suosiolla sitten myöhempänä aikana). Tämä perustuisi siihen, että heti aamulla treenaaminen katkaisee kortisolin katabolisen vaikutuksen ja kääntää sen anaboliseksi (tarkkaa mekanismia en osaa/tiedä selittää). Mutta mulle myös sanottiin, että homma ei toimisi niin hyvin, jos aamutreenit tehdään tyhjällä vatsalla. Joten jäin miettimään, että onko lasi vettä (tai sitten ne aminot) = tyhjä vatsa vai ei? Tätä en sitten enää muistanutkaan kysyä :roll:

PS. Ja nou vörries päikkyspämmäilystä, hyvä vaan, että syntyy pohdintaa :)

Mun päiväkirja

ViestiLähetetty: 2012-04-18 16:20:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En kuollaksenikaan muista miten toi oli.. Lukee vamasti kyseisessä kirjassa. Oli vaan niin paljon tekstiä, ettei puoletkaan jää päähän. :lol: pitänee uusiksi lukasta koko kirja, ni ehkä sit onnistuis käyttämään järkeäkin sitä lukiessa..

Enkä tiedä, onko vatsa tyhjä aminoilla. Veikkaisin et niiden pitäis kyllä riittää. Tai näin ainakin olen itselleni uskotellut. 8) tuo aamun kortisoli on juuri oikein, illaksi kortisoli alemmas, ni uni maistuu. Siksi taidetaan aamuliikuntaa suositella. Tai ei ainakaan kovin myöhäistä liikuntaa ainakaan..

ViestiLähetetty: 2012-04-19 08:39:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos nyt Hormonidieetistä puhutaan, niin mun mielestä se oli ensilukemalta jotenkin yllättävän simppeli ja helppolukuinen kirja. Näin jälkeenpäin, kun niitä juttuja yrittää muistella ja soveltaa omaan elämäänsä, niin huomaakin, että siinä oli ihan valtavasti asiaa, josta ei ole omaksunut edes puolia. :roll: Mun kirja on tällä hetkellä sitä paitsi lainassa mun siskolla, joten en voi noita juttuja edes tähän hätään tarkistaa.

Voisin välillä jutella vähän myös omista liikkumisistani :) Koska eilinen salitreeni meni mönkään todellisen force majeure -syyn takia, tein tänään aamutreenin. Kampesin itseni reippaasti sängystä, join pienen lasin vettä, söin vähän suklaata ja läksin salille ja tein seuraavanlaisen treenin:

Takakyykky: 5*27.5 kg, 5*32.5 kg, 5*37.5 kg, 4*5*42.5 kg, 3*45 kg, 8*42.5 kg
Penkkipunnerrus: 5*20 kg, 5*25 kg, 5*30 kg, 4*5*32.5 kg, 3*35 kg, 8*32.5 kg
Kulmasoutu: 5*27.5 kg, 5*32.5 kg, 5*37.5 kg, 4*5*42.5 kg, 3*45 kg, 8*42.5 kg

Hauiskäännöt levytangolla: 3*10*15 kg
Ranskalaiset punnerrukset: 3*10*10 kg

Kommentit: Aamutreenin tunsi hienoisena tukkoisuutena lihaksissa, vaikka se muuten todella hyvää virkeystasolle tekikin. Penkissä tuntuma puoltaa sitä, että seuraavassa treenissä harjoituspainot nousee. Kulmasoutu on käymässä vähän tylsäksi, kun eteneminen tuntuu tyssäävän tuohon 45 kiloon. Voisinkin ainakin tilapäisesti siirtyä tekemään soudut käsipainoilla. Hauiskäännöissä alkoi olla ihan tekemisen meininkiä, kun treenin jälkeen pukkarissa en meinannut saada ripsiväriä levitettyä käsien tärinän vuoksi :D

Töihin päästessä olikin ihanaa päästä syömään eväät ja nyt on ihan mahtava fiilis. Aamusali on :smt023

Mun päiväkirja

ViestiLähetetty: 2012-04-19 11:09:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onpas meillä ollut hyvät punttiaamut! Oon ihan täysin koukussa aamuliikuntaan, melkein jopa järjestelen iltamenoni siten, että pääsen nukkumaan ajoissa, että jaksan aamulla pompata sängystä ylös :D Tykkään myös sun aamupalasta!

Sun salitreenit tuntuu hirveen määrätietoisilta, ja sulla on tosi analyyttinen lähestymistapa sun kehon tuntemuksiin ja progressioon ja kaikkeen. Mä vielä vähän hosun ja odotan ihmeitä :mrgreen:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 118 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00