Elka kirjoitti:
Ja ehdottomasti kieltäydyn olemasta niin poliittisesti korrekti, että yhdestä dieetistä mielipidettäni sanoessa sitten aina sanon sen kaikista, jotka ovat virallista suositusta parempia...
nimim. Kaikkea kokeillut rasvakäyttöinen Elka
Poliittinen korrektius on tylsää ja mälsää. Ja sitä paitsi, tällä palstalla sinä lienet heikkiläläisenä kertalukua meikäläistä korrektimpi. Minusta aidot HHH't (hhh = hitaat hivenikkäät hiilarit) ja sokeritilkkakin on pienempi paha kuin purkkivitamiinit ja iso kasa makeutteita. Enkä pidä metabolisesta edusta, koska silloin saa syödä enemmän kuin mitä oikeasti tarvitsisi - eli siis koska se "huijaa" kropan tuhlaamaan. Nälättömyydestä pidän. Mutta toisaalta, minulla ei ole olekaan ollut aitoa sokeririippuvuutta eikä paikkarikokemuksia.
Sokeriläskien sijaan minä olin täysallerginen useimmille terveelliseksi tunnetuille luonnonvalkuaisille (mm muna, kala, pahkinät). Eikä kukaan tullut vuosikymmeniin kertomaan, että näitä oireita ylläpiti ja vahvisti, mikäs muu kuin ylenmääräinen hiilihydraattien kulutus. Hiilarien ja valkuaisen suhteen kroppani näkyy oleilevan kellokäyrällä, jossa liika on liikaa - ja liian vähän on liikaa sekin. Mikä on luonnolle monessa asiassa tyypillistä

Voisin olla tässä suhteessa ainutlaatuinen - mutta en usko tätä; kyseiset aineet ovat suomalaisille tyypillisiä allergeeneja ja allergikkoja on Suomessa hirvittävän paljon.
Joten nostan äläkän yhden asian totuuksista, ellei niitä ole luotettavasti todistettu, ja joskus senjälkeenkin. Tutkimusten mukaan hiilarirajoitteiset ovat kaikki parempia kuin runsashiilariset, niiden paremmuuseroja ylläpitovaiheessa ei ole todistettu, ja painonpudotuskin onnistuu. Yksilötasolla on mieltymyksiä, joista osa voi perustua kropan vasteeseenkin eikä vain kulttuurillisiin mieltymyksiin.
Olikos se Voltaire joka sanoi vastaväittäjälleen olevansa ehdottamasti eri mieltä, mutta valmis taistelemaan sen puolesta, että kumpikin sai sanoa mielipiteensä vapaasti ... Me emme ole edes kovin pahasti eri mieltä. Rauha?
terv. edelleen-pitkälti-zonahtava-kiiskikarppi-els