Tänään netissä surffaillessani törmäsin
tähän Varpu Tavin blogitekstiin. Vaikka tuosta voisi kommentoida useampaakin kohtaa, niin lähinnä mua alkoi kiinnostaa pätkä, jossa puhuttiin "Syö, liiku ja rentoudu hormonityyppisi mukaan" -kirjasta. Kirja on mulle täysin uusi tuttavuus. Niinpä googlettelin vähän tuota aihetta ja
tällainen teksti löytyi. Ilman sen tarkempaa perehtymistä itse kirjaan, jossa asiat on selitetty paljon yksityiskohtaisemmin, mulle kolahti tämä kohta:
Lainaa:
TESTOSTERONI
Testosteroni on tärkein miessukuhormoni. Naisillakin munasarjat ja lisämunuaiset erittävät pieniä määriä testosteronia. Tällä hormonilla on naisen aineenvaihdunnassa yhtä tärkeä osuus kuin estrogeenillä ja gestageenillä: se säätelee kasvuiässä lihasten, valkuaisainerakenteen ja luuston rakenteen muodostumista. Tähän naiselliseen ja urheilulliseen hormoniryhmään kuuluu noin 15 prosenttia naisista.
Psyyke: Itsenäinen, hyvä itsetunto, joskus häikäilemättömyys, vastuuntunteva, johtajatyyppi
Vartalo: Urheilullinen, atleetti, leveät hartiat, suuret rinnat, lähes huomaamaton vyötärö, lähes olematon takamus, lihaksikkaat sääret.
Iho: Epäpuhdas tai sekaiho, toisinaan taipumusta puberteetti-iän akneen
Hiukset: Tuuheat, vahvat
Luusto: Vahva
Lihaksisto: Selväpiirteinen, tukeva, helposti treenattavissa
Terveys: Vahva immuunijärjestelmä, mutta taipumusta korkeaa verenpaineeseen, arterioskleroosiin ja ylipainoisilla tyypin 2 diabetekseen
Paino-ongelmat: Sekaruoka. Paino nousee jopa säännöllisen voimaharjoittelun aikana, kun lihasmassa kasvaa. Tosin se korvaa rasvan, joten vatsan ympärysmitta pienenee.
Lihomisriski: Testosteroniryhmän nainen lihoo ennen kaikkea siitä, että hän liikkuu liian vähän ja syö hiilihydraattipitoista ravintoa.
Liikunta: Joogaa aamuisin, kestävyysharjoittelua kolme kertaa viikossa, voimaharjoittelussa ennen kaikkea ongelma-alueisiin liittyviä harjoituksia kuten vatsaa ja selkää vahvistavia liikkeitä kaksi kertaa viikossa.
Ravinto: Valkuaisainepitoinen ravinto, insuliinin tuotantoa aktivoiva ravinto.
Tuo luettelo kuvaa lähes prikulleen mun luonteenpiirteitä (tyypillinen leijona ja esikoinen

), piirteitä (poislukien rasvoittuva iho) ja vartalomallia. Myös nuo kohdat, jossa kuvataan lihomisen syitä ja paino-ongelmia natsaavat mun oman kokemukseni kanssa. Vähän tästä tuli sellainen horoskooppi-fiilis, mutta minkäs mahdat, kun moni noista jutuista osui ihan kohdalleen. Tätä kirjaa voisin koettaa vaikka kirjastosta metsästää.