Tuosta siitepölyallergiasta, jonka puutetta olen ihmetellyt tänä keväänä, löytyipä tälläinenkin näkökulma aiheeseen:
Sipuli
Sipulilla on useita terveyttä edistäviä vaikutuksia ja sitä onkin pidetty kautta aikojen lääkinnällisenä kasvina. Sipuleita on useita erilaisia ja itselleni tärkeimmiksi ovat tulleet keltasipuli, punasipuli ja valkosipuli. Kasvikset sivustolla kerrotaan sipulin terveysvaikutuksista seuraavaa:
kuva:
www.flickr.com By net_efekt
"Sipulit kiistatta terveysvaikutteisia
Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit osana monipuolista, kasvispainotteista ruokavaliota alentavat veren kolesterolitasoa, vahvistavat immuunijärjestelmää ja auttavat ehkäisemään syöpä- sekä sydän- ja verisuonisairauksien kehittymistä.
Sipulien terveysvaikutukset aiheutuvat niiden sisältämistä orgaanisista rikkiyhdisteistä ja flavonoideista. Antibioottisena yhdisteenä valkosipulin allisiini ehkäisee haitallisten mikrobien toimintaa ja tulehduksia. Kversetiini-nimisen flavonoidin lähteinä sipulit ovat erinomaisia. Punasipuli puolestaan saa värinsä antosyaaneista, jotka toimivat ihmisen elimistössä hyödyllisinä antioksidantteina."
Kversetiini on luonnon oma antihistamiini ja voimakas antioksidantti joka ehkäisee allergisia reaktioita sekä hillitsee tulehdusta. Hyviä kversetiinin lähteitä ovat mm. kapris, omenan kuori, sipuli, tee, tummat viinirypäleet, sitrushedelmät, luomutomaatti sekä parsakaali. Kversetiiniä on myös joissakin suomalaisissa marjoissa, mm. puolukassa. Itse käytän kversetiinin lähteinä sipulia, vihreätä teetä sekä joskus punaviiniä. Kversetiiniä myydään myös ravintolisänä ja itse olen kerran kokeillut Solgarin Kversetiini complexia. Kuitenkin sipulissa itsessään on muitakin hyödyllisiä aineita kuin kversetiini ja siksi käytän sipuleita usein lääkinnällisesti oireiden hoitoon.
Kelta- sekä punasipulia olen käyttänyt etenkin edellisessä asunnossamme parantamaan yleisvointia sekä hoitamaan hengitysteitä. Jouduin edellisessä asunnossamme lopettamaan kokonaan astmalääkkeiden käytön niistä johtuvien haittavaikutusten vuoksi. Pef-arvoni eivät ole kuitenkaan laskeneet vaikka olen ollut jo 1,5vuotta ilman lääkitystä. Rutiini toimenpide illalla lapsen mentyä nukkumaan oli sipulipaistoksen tekeminen. Paistokseen käytettiin useita sipuleita, valkosipulia, chiliä, oliiviöljyä ja muita mausteita kuten esim. mustapippuria. Se oli kirjaimellisesti "oiresettiä" ja helpotti monina iltoina olemista. Nykyisessä asunnossamme olen käyttänyt sipulia hieman eri tarkoituksiin. Vaikka se edelleen parantaakin yleisvointia, on siitä löytynyt myös muita mielenkiintoisia vaikutuksia etenkin viimeisen vuoden aikana ilmenneisiin oireisiin.
Lihasten nykiminen helpotti sipulilla ennen kuin olin saanut lääkitystä vaivaani. Kun huomasin käsien/sormien tai jonkun muun raajan alkavan nykimään tai kouristelemaan, siivutin 1-2 kokonaista sipulia ja sekoitin öljyyn ja mausteisiin. Yleensä puolentoista sipulin kohdalla vatsassani alkoi jo tuntua että olen todellakin syönyt sipulia, mutta n.20 minuutin kuluttua nykimis/kouristus oireet katosivat tai muuntuivat. Jos ne eivät kadonneet, ne "muuttivat suuntaa". En tiedä mistä tämä johtuu, mutta myös yleistila oli virkeämpi sipulihoidon jälkeen. Vinkkilän Luomutuote sivustolla mainitaan näin:
"Sipuli sisältää paljon eteerisiä öljyjä, mineraaleja, vitamiineja, sulfideja ja flavonoideja. Elektrobiologisissa tutkimuksissa on todettu, että valko- ja keltasipulissa on mitogeenistä säteilyä, joka kiihottaa solujen kasvua ja piristää kaikkia elintoimintoja."
Ehkä sipulihoito piristi mieltäni ja elimistöäni.
Toden totta, olen kyllä syönyt viime aikoina sipulia päivittäin. Eilen oli se nuotiomakkara/uuniperunapäivä (ja muina ruokailuina jotain munaa, viiliä jne. perushärpäkettä, mutta ei sipulia), oletin että satunnaiset allergiaoireet johtuivat siitä metsässä olemisesta, mutta hyvänen aika, mäntykankaalla oli meidän laavupaikka, koivuja vähemmän kuin kotipihassa.
Voepha se olla ja voepha se olla olemattahhii.