karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-21 06:33:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Tietoa on taito puuttuu
ViestiLähetetty: 2012-06-04 11:47:45 
Poissa
sintti
sintti

Olen lukenut paljon karppauksesta ja sitä jonkun verran kokeillutkin. Mies onnistui karppaamalla pudottamaan melko nopeasti yli 10 kiloa. Itselläni kokemukset eivät ole noin hyviä. Mitäköhän teen väärin, kun paino ei putoa. Pitäisikö alussa tempaista kovemmin eli ketoosiin asti. Minulla on diabetes, johon lääkitys. Vinkkejä otetaan ilolla vastaan!

Viestin otsikko: Re: Tietoa on taito puuttuu
ViestiLähetetty: 2012-06-04 12:05:00 
Poissa
sintti
sintti

Laitteleppas miten syöt päivän aikana. :) Nuilla tiedoilla on vaikea sanoa missä voi mennä pieleen.

ViestiLähetetty: 2012-06-04 12:10:03 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Onko sinulla ykkös vai kakkostyypin diabetes? Jos olet insuliinilääkityksellä niin paras olisi jos voisit aloittaa karppauksen lääkärin kanssa yhteistyössä, ketokarppauksessahan insuliinin tarve saattaa vähentyä yllättävän nopeasti.

Jos et ole vielä lukenut Antti Heikkilän Diabeteksen hoitoa ruokavaliolla niin se on minusta hyvä opas.
Painon pudottaminen diabeetikolla voi olla vaikeaa mutta käynnistyy usein kun saa diabeteksen paremmaksi ruokavalion avulla. Itse ketokarppaan, mutta se ei kaikille diabeetikoillekkaan ole tarpeen, yksilöitä ollaan.

ViestiLähetetty: 2012-06-04 12:21:28 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos kommenteistanne. Minulla on tyypin 2 diabetes, todettu vajaa vuosi sitten.

ViestiLähetetty: 2012-06-04 12:23:49 
Poissa
sintti
sintti

aiemmin kun olen karpannut olen syönyt kasviksia, lihaa juustoja, marjoja, jugurttia (turkkilainen + tavallinen maustamaton, joka on kylläkin ollut rasvatonta). Itse epäilisin, että ehkä kuitenkin kokonaiskalorimäärä on noussut liian korkeaksi eli annoskoot ovat olleet liian isoja. Toiseksi voi olla, että diabetes estää painonpudotuksen?

ViestiLähetetty: 2012-06-04 12:39:12 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kakkosdiabeetikollahan noin karkeasti sanoen ei ole insuliinin puutetta vaan insuliiniresistenssi haittaa insuliinin tehoa ja siksi sitä tuotetaan lisää/liikaa. Korkea insuliini estää varastorasvojen käytön energiaksi ja siksi kun elimistö kokee energianpuutetta niin on nälkä ja voi olla että tulee syötyä enemmän kuin jos ei diabetesta olisi. Siis syy ei ole niinkään että syö liikaa vaan koska diabetikon elimistö ei saa energiaa varastoista käyttöön niin diabeetikko syö tarpeeseen.
Hiilihydraattien vähentäminen vähentää insuliinin tarvetta ja vähitellen parantaa insuliiniresistenssiä ja sitä kautta ne rasvavarastot saadaan käyttöön ja laihtuminen onnistuu paremmin.

Tämä on sellainen tosi lyhyt selitys eli kun noista jutuista on useampi diabetesta ruokavaliolla hoitava lääkäri kirjoittanut kirjoja niin kannattaa niitä lukea ja löytää se oma ruokavalio. Kakkosestakinhan voi kehittyä ykkönen joka vaatii sitten oman hoitonsa.

ViestiLähetetty: 2012-06-04 12:56:58 
Poissa
sintti
sintti

kiitos mlv! Millaista karppausta sinä noudatat? Eli kuinka paljon suunnilleen syöt päivässä hiilareita?

ViestiLähetetty: 2012-06-04 13:02:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lusikka tähänkin soppaan.
Olen D2 sairastava mieshenkilö.
Karppauksen ansiosta veren sokeri ja -paine tasaantuneet, paino ei meinaa pudota.
Jaksaa paremmin kuin ennen.
Painon hallinta ongelma johtuu minulla ehkö jostain tulehdukseta tms.
Ongelmaan etsin ratkaisua, lääkäristä ei paljon apua ole...

Pointi on siis että tällä elämäntavalla on paljon helpompi elää ja olla.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2012-06-04 13:11:00 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minä karppaan lähinnä Ruotsin LCHF eli Annika Dahlqvistin ohjeilla, hiilarit ovat siinä 20 gramman pinnassa vrk (se on Ruotsissa normaalia, täällä Suomessa osa pitää äärikarppauksena) mutta välillä saattaa mennä 40 gr asti, esimerkiksi maksa on senverran ravinteikasta ettei muutama ekstra hiilarigramma estä. Proteiineissa pyrin sellaiseen vähän yli gramma/painokilo, ja loput rasvaa ruokahalun mukaan. Olen eläkeläinen joten minulle riittää hyvin ruokailurytmiksi aamulla kahvi kookosrasvalla höystettynä, lounas usein kananmunia pohjana ja sitten illallinen joskus klo 18 maissa. Ei välipaloja. Kermakahvia jälkiruokana mutta jos juon ruokailujen välillä niin silloin mustana. Viljat ovat kokonaan ruokavaliosta pois.

Minulla on edelleen ylipainoa, olen laihtunut jotain 8 kiloa nyt karpatessa (neljän vuoden aikana) mutta ennenkaikkea katkaissut nopean painonnousun ja saanut sen kääntymään alaspäin.

Meitä on useampia kakkosia täällä foorumilla, löydät varmaan heidät ja näet miten he hoitavat sairauttaan ja miten painonkehitys on ollut.

ViestiLähetetty: 2012-06-04 14:40:50 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kerrotko Safety vielä vähän lisää itsestäsi? Ikä pituus, paino, millaiset paastosokerit Sinulla on keskimäärin, entä aterianjälkeiset? Miksi olet syönyt rasvatonta jugurttia? Karppauksessa yleensä pyritään syömään normaalirasvaisia ruokia. Syötkö nykyään mitään lihaa, kalaa tai siipikarjaa? Jne. :D

Mulla on myös kakkostyypin diabetes. Juuri kävin labrassa ja näyttäsi siltä että reilun kahden vuoden karppaamisen jälkeen pitkäsokeri olis 5,7. Sain ihan diabeteshoitajalta kehuja. :D paino mulla nousi aluksi, nyt on laskenut eli kun aloitin karppaamisen (en vielä täällä palstalla, eikä ollut diabetes-diagnoosia) paino oli 115. Siitä se nousi 127. Arvaat varmaan ettei ollut kovin mieltä ylentävää. Kamut täällä rohkaisivat, samoin sain sen D2-diagnoosin. Lääkäri ihmetteli, kun sokerit ei laske ja määräsi metformiinin lisäksi januviaa. Niin paha oli tilanne, että hän jo harkitsi insuliinia. :( Ilmoitin etten suostu ja päätin aina vaan sinnikkäämmin tutkia ja toteuttaa ruokavaliotani. Nyt siis on diabetes aika hyvässä kuosissa ja ainoastaa metformiinit käytössä, maksa-arvot on alle puolet pahimmasta. Elämä on alkanut hymyillä. Paino pyörii 112 paikkeilla eli mitenkään merkittävästä pudotuksesta ei voi puhua - n. 3kg. Mutta ajattelen, että kyllä se paino varmaan tulee perässä sitä mukaa kun olo kohenee. Tässä on sellainenkin juttu, että vanhempien naisihmisten on vaikeampi laihtua. mahdotonta ei sekään ole.

:smt023 Tsemppiä ja jaksamista Sinulle!

ViestiLähetetty: 2012-06-05 07:21:42 
Poissa
sintti
sintti

hei Konnasintti, kiitos kannustavasta viestistä :). Olen 55-vuotias nainen, pituutta 172 ja paino vaihtelee 100 ja 104 kilon välillä. Diabeteksen hoitoon syön Metforem-tabletteja, lisäksi verenpaine- ja kolesterolilääkkeet. Paastosokeri on 4.5-7, aterioiden välillä 7-8. Tuo rasvaton jukurtti on varmaankin jäänne edellisestä ruokavaliosta eli en ole osannut ihan täysillä tähän karppaukseen ryhtyä. Nyt olen kuitenkin päättänyt kiinnittää huomiota ruokien hiilariarvoon ja energiamäärään ja katsoa putoaako paino.

ViestiLähetetty: 2012-06-05 08:00:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

D2 hoitoon erittäin hyvän makuinen elämäntapa.
Ruoka on hyvää ja sokerit ja paineet kurissa.
Hh määrät pitää itselle sopivassa määrässä, alkaa painokin pudota hissukseen.
Tai sitten paino suorastaan romahtaa...

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2012-06-05 08:30:48 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Jo se, että oot uskaltautunut painokampanjaan on varmastikin hyvä =D> 50+ naisella alkaa olla elämässään kaikenlaista. Itse sain aikoinaan painoni laskemaan silloin, mutta nousi monen stressitekijän takia takaisin, kun ruualla on niin helppo palkita itseään yms.

Onnistunut itsehoito alkaa ongelmien ja vahvuuksien tiedostamisesta. Päänkin saattaa joutua kalustamaan uudelleen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00