karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-30 05:29:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-07-15 15:16:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heips! kyselen nyt apua näin "julkisesti" kun en keksi itse miten edetä. Olen 24v nainen, kahden lapsen äiti. Olen syntynyt tikkaiden keksimisen jälkeen kun pituutta on siunattu vaan 160cm ja painoa kuitenkin 120kg. Vaihtelevasti olen karpannut vuodesta 06/07. Painosta huolimatta en ole mikään sohvaperuna ja siinä onkin syy etten tiedä kuinka paljon pitäisi syödä jotta olo olisi hyvä ja kuitenkin siinä sivussa paino putoaisi. Aloittaessani tuolloin joskus painoa oli n 90kg. Kuitenkin painoa pikkuhiljaa tuli lisää 115kg asti jolloin sain 25kg pois. Hormoniehkäisyn laittamisen jälkeen -08 painoa pikkuhiljaa hiipi lisää, kunnes hormonikierukan poisoton jälkeen painon nousu pysähtyi. Muutama kilo pois ja minipillerit sitten nostattivat painon tähän 120kg. Nyt olen 6kk ollut ilman mitään ylimääräistä hormonia ja paino pysyy samassa.
Itse ongelma on se etten tiedä kuinka paljon teoriassa pitäisi syödä, jotta kaik olisi oikein. Toimin fyysisesti raskaassa työssä, nimittäin porrassiivoojana. Kolmisen kertaa viikossa (vähintään) kävelen 20krt sinne kolmanteeen kerrokseen, tuplaten alas ja kaikki muu arkiliikunta päälle. Työmatkat kuljen pyörällä, kauppareissut hoidan pyörällä, autoton kun olen ja välillä muutenkin käyn salilla/uimassa/lenkillä, ihan omaksi iloksi. Kuten jo mainitsin sohvaperuna en ole, nyt lomalla olen polkenut mm 30km ja uimista muutama tunti samalle päivälle, eikä ollut edes lihakset kipeät. Nyt kun olen lomalla ja kaikki on ollut hyvin, painoa on pikkuhiljaa karissut, olo hyvä jne. kyselen kuitenkin kun tiedän että töiden alkaessa ei taas suju ja liian korkeat hiilarimäärät tulevat kuvaan mukaan.
kahden viime päivän syömiset:
Aamu:
kahden munan munakas metulla, kaksi kuppia kermakahvia, tomaatti.
Päivällinen:
kanttarellikeitto (vesi, kerma, kanttarelli, koskenlaskija, mausteet), mantelileipä juustolla ja paprikalla.
illallinen:
iso keko salaattia, 150g jauhelihapihvejä, majoneesia ja kukkakaalia

Aamu:
kaksi keitettyä kananmunaa, katkarapuja, majoa
Päivä:
fetasalaattia ja muutama metu-juustorulla, öljy
illallinen: salaattia, parsakaaligratiinia ja samoja jauhelihapihvejä vajaa 200g, öljy

Näillä eväillä onnistunut lomalla noi satunnaiset kovemmatkin liikunnat ilman mitään ongelmia. Työpäivinä vastaavilla eväillä kiusaa päänsärky, närästys, voimattomuus, saamattomuus ym. olen koittanut kuluneen vuoden aikana kaikki minkä keksin, lisännyt vettä, lisännyt suolaa, lisännyt hiilareita, vähentänyt niitä, sama prodelle ja rasvalle.
parhaimman olon saan syömällä noin 150g hh-prodea 100g tienoilla ja rasvaa niin ettei ole ähky mutta nälkä lähtee. kuitenkaan, paino ei näin tipu. Ajoittaiset sokeriherkut huutelee näillä määrillä, mutta alemmilla olen täysin poissa kuvioista. Kuitenkin täytyy töiden jälkeen jaksaa tehdä kaikki kotityötkin ja olla lasten kanssa. Parhaimman olon ikinä olen saavuttanut alle 30g hh määrillä, mutta silloin iskee täysi unettomuusmania, unta ehkä 3-4h yössä ja lopulta nukahtelu istuen tai kuten kerran, seisaalleen. Viljat ei sovi, eikä oikeestaan perunakaan, mutta vaikea koota pelkistä kasviksista kovin suurta hh määrää. Ja sitten vielä se että rahaa on kuitenkin rajoitetusti joten ruokaa täytyy tehdä halvimmista mahdollisista aineista, vaikeuttaa ruokalajien suunnittelua.

Tästä tuli nyt niin hemmetin pitkä ja sekava stoori. Toivon kuitenkin että joku ymmärsi mun ajatuksen. olen kiitollinen kaikista kokemuksista ja pienistäkin vinkeistä kuinka saada paino putoamaan, enemmän ulkonäköä mun huolestuttaa nivelet ja polvet jotka työssä joutuvat tälläistä painoa kantamaan. En haluaisi olla täysin rikkonainen ennen eläkeikää...

ViestiLähetetty: 2012-07-15 15:29:51 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

MarXia kirjoitti:
parhaimman olon saan syömällä noin 150g hh-prodea 100g tienoilla ja rasvaa niin ettei ole ähky mutta nälkä lähtee. kuitenkaan, paino ei näin tipu. Ajoittaiset sokeriherkut huutelee näillä määrillä, mutta alemmilla olen täysin poissa kuvioista.

Hei MarXia!

Tartuin tuohon hiilarimäärään. Onko se tosiaan noinkin korkea kuin 150 g /vrk?
Kannattaa lukea jonkun vhh-suuntautuneen lääkärin karppikirja ja noudattaa aluksi tarkkaan sen ohjeita. Muistaakseni esim. Heikkilä neuvoo, että n. 70 g hiilareita olisi se yläraja.
Ehkä joku viisaampi osaa neuvoa lisää.

Edit: Tietysti toisille sopii paremmin ns. hyväkarppaus, mutta jos sillä ei saa toivomiaan vaikutuksia, niin sitten säädetään. Kyllä sieltä löytyy vielä se sinullekin sopiva yhdistelmä. :smt023

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2012-07-15 16:39:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niilinkaimaani: se on tosiaan noinkin korkea koska tuntuu voimat loppuvan totaallisesti vähemmällä. Olo olisi virkeämpi pienemmillä määrillä mutta esim alle 100g hh/päivä kun mennään on hiilarimieliteot ihan armottomia ja kerran koitinkin sen alle 70g mennä, mutta ei onnistu kun on pakko jaksaa. Viikonloppuisin ja lomalla menee helposti alle 50g hh päivässä eikä ongelmaa. Se just on mun ongelma että miten saada syöminen balanssiin arkena kun liikuntaa tuo mun kokoiselle reippaasti yli tuhannen kilokalorin vajeen ja enemmänkin, päivässä kuljen keskimäärin 30km mistä ehkä neljännes portaita ylöspäin ja ämpärit ym mukana..

Niin ja olen lukenut kirjoja, kyllä, olen karpannut siis jo 6-5vuotta. Mutta viimeiset pari vuotta on ollut hakemista kun voimat oikeesti loppuu, kerran lähti taju kun olin syönyt sen pari tuhatta kaloria missä oli 30g hh. Joku hh buusti voisi toimia mutta miten saan sen toimimaan 8h vähintään? :/ Siksi pyysinkin apua, ei keksi enää mitään. Rasvaa pystyy syömään kohtuudella ja kalorit jää liian pieniksi. Näin on olo hyvä, mutta se perhanan paino ei tipu.. :roll:

ViestiLähetetty: 2012-07-15 17:15:00 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Tuttua työtä tuo, MarXia. :) Kesälomina ja joululomilla tullut tehtyä opiskeluaikoina.

Ainakin nuo sinun esimerkkiruokailut ovat melko vähähiilarisia.

Miettimisen aiheita:

Miksi sinun pitäisi saada se energia hiilareista? Jos syöt paljon hiilareita, joudut vähentämään huomattavasti rasvasta, molempia ei voi syödä paljon. Prodea tarvitaan yleensä se sama määrä, isommat säädöt tehdään hiilareiden ja rasvan välillä. Rasvalla saat helposti lisäenergiaa, jos siitä on kyse.

Maan päällä kasvavista kasviksista saa paljon ravintoaineita, mutta niistä tulee vähän hiilareita. Minulla tulee heikko olo, jos en saa tarpeeksi kasviksia. Voisiko olla, että et vain syö riittävän ravinteikkaasti ja siksi olo on huono?

Painon jumittaminen voi myös johtua kilpirauhasongelmista.

Sekin täytyy ottaa huomioon, että ihan määrättömästi ei rasvaa voi syödä alhaisillakaan hiilareilla, koska jos sitä tulee paljon syödessä, niin elimistön ei tarvitse polttaa vararasvoja. Siinä pitää sitten tasapainoilla.

Kuinka kauan olit pienemmillä hiilareilla? Voisiko olla, että sinulle tuli hiilarivieroitusoireita, joista tulkitsit, että esim. 70 g ei sovi sinulle? Vieroitusoireet menevät ohi yleensä viimeistään muutamassa viikossa. Kovin alhaisiin hiilarimääriin ei kannata mennä, jos uni häiriintyy. Ketoosi ei sovi kaikille. Mutta siinä välimaastossakin on vaihtoehtoja. Kannattaa kokeilla yhtä tyyliä riittävän pitkään, vaikka pari viikkoa tai pitempään, ennen kuin voi sanoa, että toimiiko se oikeasti.

Yleensä sanotaan, että jos tulee makeanhimoa, niin jokin ruokavaliossa ei ole kohdallaan. Se voi olla liian vähäinen rasva tai esim. imeytymisongelmat. Tai sitten annoskoko on liian pieni, jolloin tulee makeannälkä. Liikut kuitenkin aika paljon.

Itselläni makeanhimo saattaa mennä ohi yksinkertaisesti lisäämällä vähän suolaa. Ai, sen mainitsitkin tuolla jo. Oletko juonut tarpeeksi vettä? Mieluummin ripauksella suolalla maustettuna tai vichyä.

Minä olin ennen täysin sokerinarkkari. Olen nyt noudattanut LCHF:ää vuoden ja kolme kuukautta. Se on auttanut minulla sokerihimoihin erittäin hyvin. Vähän hiilareita ja runsaasti rasvaa.

Toivottavasti saat lisäapua muilta ja löydät sen oman tyylisi, jolla voit hyvin.

ViestiLähetetty: 2012-07-15 17:19:58 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

MarXia kirjoitti:

Mutta viimeiset pari vuotta on ollut hakemista kun voimat oikeesti loppuu, kerran lähti taju kun olin syönyt sen pari tuhatta kaloria missä oli 30g hh. Joku hh buusti voisi toimia mutta miten saan sen toimimaan 8h vähintään? :/ Siksi pyysinkin apua, ei keksi enää mitään. Rasvaa pystyy syömään kohtuudella ja kalorit jää liian pieniksi. Näin on olo hyvä, mutta se perhanan paino ei tipu.. :roll:

Miksi sen pitäisi toimia 8 tuntia vähintään? Syö useammin, jos tulee nälkä. Vaikka kolmen kerran sijasta neljä.

Jos lähtee taju 2 000 kalorilla, niin minusta tuntuu, että pitäisi kyllä mennä tutkituttamaan itsensä ihan lääkärille. :!:

ViestiLähetetty: 2012-07-15 17:38:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täälläkin kompataan hiilarien vähentämisen puolesta, siihen tämä "dietti" perustuu.
Nyt kesällä on helppo ja halpaa nostaa kasvisten määrää.
Grillaillessa voi ja pitääkin käyttää edullisia ruhonosia, tai makkaraa A-luokkaa.
Itse menen mutulla, mitään mittaamatta, mutta monelle löytynyt apu ruokapäikyn pito täällä.
Julkinen syöminen pitää himot kurissa.
Kannattaa koostaa ateria vaikka niin että ensin salaattia oliiviöljyssä tai majoneesi kastikkeessa, sitten keitettyjä/grillattuja/höyrytettyjä kasviksia esim kesäkurpitsaa.
Lopuksi jonkinlainen liha/makkara makua antamaan.
Olisko tästä apuja...

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2012-07-15 18:32:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

MarXia kirjoitti:
Viljat ei sovi, eikä oikeestaan perunakaan, mutta vaikea koota pelkistä kasviksista kovin suurta hh määrää. .

Hedelmät ja marjat? Tummaa suklaata? Pähkinöitä? Ensinmainitut aterian päälle jälkkärinä. Pähkinät voisivat olla myös hyvä välipala, jos tuntuu että kolme kertaa päivässä syömällä puhti loppuu. Niissähän hiilaripitoisuudeltaan erilaisia lajeja.

Käytätkö mitä lisäravinteita tuon lisäksi mitä syöt? Magnesium ja D-vitamiini mahdollisina tarpeellisina tulee mieleen.

(Oikeasti en tiedä ei-sohvaperunan ongelmista mitään, itse kun olen vähän liikkuva istumaduunari.)

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2012-07-15 18:53:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos vastanneille.
Kilpparia olen epäillyt pitkään, mutta arvot on rajojen sisällä. Oireita on kyllä muitakin. Lisäksi mukana vaikuttamassa on eräs virhegeeni jota kannan, joka sekoittaa sokerituotantoa ilman että syömiset vaikuttaa. Esim välillä aamuisin on niin paha olo että oksennus tulee vaikka tekisi mitä.
Voi olla että suolaa olen käyttänyt liian vähän tai vääränlaista. Marjoja kyllä, jugurttia välillä, pähkinöitä en voi syödä kuin muutaman, ongelmana ärtynyt mahalaukku ja suolisto. Viljaa siis en ole edes käyttänyt enää moniin vuosiin, max pieni määrä vehnää sopii mutta auta armias jos joku onnistuu sujauttamaan täysjyväviljaa on helvetti irti; mm mikään kasvis ei viikkon sula lainkaan. Tästä syystä n.150g rasvaa on aika maksimi, ellei ole tärkkelystä sulattamassa/auttamassa rasvaa imeytymään, muutoin on rasvaripuli ja mikään ei jälleen sula.

Antakee anteeksi, olen kovin huono ilmaisemaan itseäni sanoin niin että saan tarkoitukseni ilmi.
Alle 50g hh sopii kyllä silloin kun ei ole arki ei siinä mitään, mutta juurikin työpäivät. Sitä 70g hh päivässä kokeilin melkein kuukauden, mutta sitten kun oireet ei helpottanut, jalat oli täysin maitohapoilla, ketoosin oireita pukkasi ennen ateriaa, iltaisin ei saanut unta ja aamulla oli tuskaa nousta nostin määrää.

Mutta päätin nyt että alan pikkuhiljaa vähentämään hiilaria ja katson toimisiko se niin päin paremmin kun kertarysäys. Voihan olla että yleinen elämäntilannekkin oli sellainen että sai ton virhegeenin heräämään ja sekoittamaan pasmoja. Tiedä häntä. Aloitetaan nyt kuitenkin puhtaalta pöydältä.

Jos jollain on jostain samankaltaisuudesta kokemusta niin olisin kiinnostunut kuulemaan, mm runsaasta liikkumisesta näinkin isona, perusaineenvaihdunta kun on jo reilu 1900kcal ton laskurin mukaan, ja siihen liikkumiset, menee lähelle 3000kcal (teoriassa).

ViestiLähetetty: 2012-07-15 19:25:53 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Jalat maitohapoilla kuulostaa siltä, että suonta vetää magnesiumin puutteen vuoksi. Monet karpit syövät magnesiumia, tämä ruokavalio usein vaatii sitä lisää. Suola auttaa myös jonkin verran.

Laitapa ruokapäiväkirja pystyyn, jos siitä näkyisi paremmin, mistä kiikastaa.

ViestiLähetetty: 2012-07-15 20:00:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Merkki tänne, jään seuraamaan, tsempit!

ViestiLähetetty: 2012-07-15 20:41:58 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

:smt023

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ]